@article { author = {Musadeqian, Husein Ali}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {6}, number = {22}, pages = {5-25}, year = {2010}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Keywords: Zealotry,ethnology,group-related values,Unlawful acts,truth and legitimacy}, title_fa = {عصبیت‌گرایی}, abstract_fa = {عصبیت‌گرایی یکی از مفاهیم اخلاقی است که علمای علم اخلاق از دیرباز فصلی را به آن اختصاص داده و کتب روایی نیز فراوان به آن پرداخته‌اند. این واژه، در قرن هفتم توجّه ابن‌خلدون (732-808 ق)، فیلسوف و جامعه‌شناس مسلمان را به خود جلب کرد؛ به‌گونه‌ای که نیروی محرّکه‌ی «عصبیّت» مهم‌ترین دستاورد این اندیشمند بزرگ در زمینه‌ی اجتماعی شناخته شد. او «عصبیّت» را در کانون جامعه‌شناسی سیاسی خود قرار داده و با قرار دادن این مفهوم در بطن شناخت‌شناسی، نقطه‌ی جالبی در همبستگی اجتماعی به ثبت رساند. در این نوشتار با نگاهی به نظریات این اندیشمند بزرگ، تلاش شده است مصادیق مذموم و ممدوح آن از دیدگاه آیات و روایات بررسی شود.}, keywords_fa = {عصبیّت,قوم‌گرایی,قوم‌مداری,ارزش‌های گروه‌,افعال حرام,حقیقت و حقانیّت}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21127.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21127_abdc05d789a6a8471460e67184958fbc.pdf} } @article { author = {Khurani, Behzad and Sharifi, GhulamHusein}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {6}, number = {22}, pages = {25-51}, year = {2010}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Keywords: morality,Ethics,Sā'eb,Norms,Stoicism,Cynics}, title_fa = {صائب تبریزی و هنجارهای اخلاقی: بازنمایی اخلاق در عصر صفویه}, abstract_fa = {چکیده مقاله‌ی حاضر به بررسی جایگاه هنجارهای مهم اخلاقی در شعر صائب تبریزی می‌پردازد. در ادبیاتِ نظری تحقیق، ضمن بررسی وضعیت سیاسی و اجتماعی عصر صفویه و دوره‌ی زندگی صائب، بعضی از مکاتب اخلاقی کلاسیک که اندیشه‌های این شاعر بزرگ را تحت تأثیر قرار داده، معرفی شده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که صائب، ضمن بیان اندیشه‌های اخلاقی مختلف، نه تنها مشرب عرفانی خود را به مخاطب یادآوری می‌کند، بلکه نشان می‌دهد اندیشه‌های اخلاقی او در بعضی موارد متأثّر از دو مکتب اخلاقی رواقی و کلبی بوده است.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21128.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21128_283c90f55484d377ea713f3ccd19bed3.pdf} } @article { author = {AqaBabaie, Naser}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {6}, number = {22}, pages = {51-69}, year = {2010}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Keywords: Appreciation,gratitude,ethical virtue,Ethics,positive psychology}, title_fa = {قدردانی؛ هیجانی اخلاقی}, abstract_fa = {چکیده قدردانی به عنوان فضیلتی الهی، اخلاقی و انسانی در تاریخ اندیشه‌ی بشر جایگاه ویژه‌ای دارد. در علم اخلاق به عنوان یک فضیلت از آن بحث شده است، تقریبا همه‌ی ادیان، به ویژه اسلام، بدان ارج نهاده‌اند و چندی است که مورد توجّه روان‌شناسان قرار گرفته است. در روان‌شناسی، قدردانی، به عنوان هیجانی مقدّس و اخلاقی مطرح شده و پژوهش‌های متعدّد، آثار مثبت فراوان آن را به اثبات رسانده است. در نوشته‌ی حاضر، نخست، مفهوم قدردانی از دیدگاه اسلام، علم اخلاق، و روان‌شناسی مرور شده، سپس در پژوهشی تجربی، رابطه‌ی قدردانی نسبت به خدا با رضایت از زندگی بررسی شده است. این پژوهش نشان داد قدردانی نسبت به خدا با رضایت از زندگی همبستگی مثبت دارد و می‌تواند مقدار قابل توجّهی از تغییرات آن را پیش‌بینی کند. بر پایه‌ی یافته‌ی پژوهش حاضر، افزایش و تقویت احساسات مثبت دینی مانند قدردانی نسبت به خدا، راهی برای افزایش به‌زیستی تلقّی شده است.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21129.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21129_ee3fa065cf4e42c97e734fddc5610a4a.pdf} } @article { author = {Akbar Afrasiyabpour, Ali}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {6}, number = {22}, pages = {69-93}, year = {2010}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Keywords: purification of the nature,moral behaviors,good habits,Intellect,Faith,monotheism,Truth,altruism}, title_fa = {اخلاق در مصباح الهدایه}, abstract_fa = {چکیده در کتاب مصباح الهدایه که از متون عرفانی قرن هفتم هجری قمری و به قلم عزّالدین محمود کاشانی نگاشته شده، یک بخش به اخلاق اختصاص یافته و در آن بیان گردیده که عرفان و اخلاق با هم معادل هستند و همه‌ی خیراتِ دنیا و آخرت در اخلاق نهفته است. سرچشمه‌های اخلاق حسنه را پنج عامل می‌داند: طهارتِ طینت، حُسن عادت، عقل، ایمان و توحید، که تحلیلی جدید از اخلاق به شمار می‌آید. وی، مکارم اخلاقی را که مورد تأیید عرفان نیز هست از روایات رسول خدا و گفتار بزرگان عرفان نقل می‌نماید تا نشان دهد که هدف اصلیِ دین، اخلاق و تخلّق به اخلاق الهی است. ایشان، مهم‌ترین مکارم را که مورد رضای الهی و باعث سعادتمندی انسان است، راستی، ایثار، قناعت، تواضع، مدارا، عفو و احسان، خوش رویی، شادابی و مهر و بالاخره محبّت معرفی می‌نماید. این اصول انسان‌ساز در جوامع امروز نیز می‎توانند مشکلات فردی و اجتماعی را در جهان از بین ببرند. مقاله‌ی پیش‌رو، ضمن اشاره به پیشینه‌ی بحث اخلاق در آثار عرفانی متقدّم، گزارشی از بخش اخلاق در کتاب مصباح الهدایه را پیش روی خوانندگان ارجمند قرار می‌دهد.}, keywords_fa = {طهارت طینت,مکارم اخلاق,حُسن عادت,عقل,ایمان,توحید,راستی,ایثار}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21130.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21130_62129824b462763af39dbb6b928e4232.pdf} } @article { author = {Mahdi Tabar, Mirabian}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {6}, number = {22}, pages = {93-127}, year = {2010}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Keywords: Kant,deontology,duty,good will,categorical imperative,conditional imperative,independent objective}, title_fa = {اخلاق وظیفه‌گرایانه‌ی کانت}, abstract_fa = {چکیده ایمانوئل کانت، فیلسوف تأثیرگذار دوران جدید، به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اندیشه‌ی مغرب زمین به شمار می‌آید. اندیشه‌های انتقادی وی، نشان دهنده‌ی کوشش‌های جدّی و دقیق یکی از بزرگ‌ترین اندیشمندان این دوران است. در سال‌های اخیر شاهد اقبال و توجّه روز افزون از سوی اندیشمندان و حوزه‌های فکری گوناگون به آثار و دستاوردهای کانت هستیم که این خود نشان از اهمیت این فیلسوف دارد. کانت در هر دو حوزه‌ی معرفت‌شناسی و اخلاق، صاحب آثار است و بدین ترتیب توانسته است نظامی منسجم را از خود به یادگار گذارد، به طوری که فهم اندیشه‌های کانت در حوزه‌ی اخلاق و دین، ربط مستقیمی به درک ما از نظریّات او در حوزه‌ی علم و شناخت دارد و این دو را باید در کنار هم فهمید. کانت همان‌گونه که ایده‌هایش در اخلاق نشان از آن دارد، فیلسوفی وظیفه‌گرا است. یعنی به طور خلاصه می‌توان گفت که از نظر او عملی اخلاقی است که صرفاً از روی تکلیف و وظیفه انجام پذیرفته باشد. بنابراین، او اعمالی را که از روی میل یا سود و منفعت انجام شده باشند، اخلاقی نمی‌داند. ما در این مقاله سعی داریم سیر تطوّر اندیشه‌ی کانت را که منجر به ایده‌ی فوق‌الذکر گردیده دنبال نماییم و ببینیم آیا او واقعاً ملتزم به رویکرد وظیفه‌گرایانه هست یا نه، و نیز تا حد امکان ارتباط میان اندیشه‌های معطوف به شناخت شناسی و اندیشه‌های مربوط به اخلاق را از نظرگاه وی نشان دهیم.}, keywords_fa = {کانت,اخلاق,وظیفه‌گرایی,تکلیف,اراده‌ی خیر,امرمطلق,امر مشروط,غایت فی نفسه}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21131.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21131_0776beda1f434f3312957263b963e8fd.pdf} } @article { author = {YariaynKupaie, Zahra}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {6}, number = {22}, pages = {127-166}, year = {2010}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Keywords: Nahj al-Balāqa,Comparative literature,Persian literature,Qabūsnāme,KĪmĪyāyeSa'ādat,KelĪlevaDemne,Qulastān}, title_fa = {تأثیر گزاره‌های اخلاقی نهج‌البلاغه بر ادب فارسی}, abstract_fa = {هدف مقاله‌ی حاضر این است که تأثیر گزاره‌های اخلاقی نهج البلاغه را بر متون ادب فارسی در چهار اثر مربوط به قرن سوم تا هفتم قمری، یعنی قابوسنامه، کیمیای سعادت، کلیله و دمنه و گلستان سعدی، ارزیابی کند. از آن‌جا که ادیبان و سخنوران از همان ادوار نخستین ادب فارسی به قرآن و حدیث توجّه فراوانی داشته و آثار خود را به این دو منبع معرفت الهی آراسته‌اند و جهت حرمت بخشی به آثار خود و جاویدان ساختن آن به دامن قرآن و حدیث آویخته‌اند، لذا ابتدا به شروع و روند این تأثیرگذاری اشاره‌ شده و سپس نمونه‌هایی در چهار اثر نامبرده ارایه شده است. بیشتر سخنوران در کنار قرآن به کلام حضرت علی نیز توجّه داشته‌ و آثار خود را با زیور لفظی و معنوی سخن او مزّین ساخته‌اند. افزون براین، این تأثیرپذیری فراتر از تأثیر مفهومی است، و گاه در شکل ترجمه، مضمون برداری، اقتباس و نظیر آن نیز مشهود است.}, keywords_fa = {نهج‌البلاغه,ادبیات تطبیقی,اخلاق,ادب فارسی,قابوسنامه,کیمیای سعادت,کلیله و دمنه,گلستان سعدی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21132.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21132_422314a30265972a03f3df50adb39baa.pdf} }