@article { author = {nosrati heshi, kamal and نوروزی, رضا علی and منصوری, حسین and موسوی, ستاره and حقیقت, رقیه}, title = {Introduction to principle of moral education in Narraqi view}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {9-39}, year = {2014}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {the purpose of this paper is scanning on moral and the principle of moral education in Narraqi view. In present study that have been conducted by utilizing qualitative approach and description- analysis, after reviewing available resources, the principle of moral education has been conducted on the base of his morality thoughts. Results show that to understand moral, investigations have carried around these subjects: moral and its utility and its priority over other science objective incumbency of moral science and moral virtue honor and qualitative of obtaining them. The similarity of moral science to medicine, refinement moral and its benefit, the effect of self- cognation in refinement moral, the primary of self- refinement and obtaining to moral virtues and moral moderation. And in finally the obtained principles in moral education are following: self- cognation, moderation, the proportion of plans with revolution, creating suite situation, practice knowledge, attention to dichotomy of entity, supervision, the principle of coordination of practice with wisdom and Sharia, the principle of guidance and finally the principle of attention to individual differences.}, keywords = {Narraqi moral- the principle of moral education}, title_fa = {درآمدی بر اصول تربیت اخلاقی از منظر ملا احمد نراقی}, abstract_fa = {هدف از نگارش این مقاله، مروری اجمالی بر اخلاق و اصول تربیت اخلاقی از منظر ملا احمد نراقی است. در پژوهش حاضر که با بهره‌گیری از رویکرد کیفی و با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، پس از بازبینی منابع قابل دسترسی، اصول تربیت اخلاقی بر اساس اندیشه های اخلاقی ایشان استنباط شده است. نتایج بدست آمده بدین قرار است که برای تفهیم اخلاق، بررسی ها حول این محورها صورت گرفت: اخلاق و فایده و برتری آن بر سایر علوم، وجوب عینی علم اخلاق، اخلاق و شرافت فضایل اخلاقی و کیفیت اکتساب آنها، شباهت علم اخلاق به علم طب، تهذیب اخلاق و ثمره آن، تاثیر شناختن نفس در تهذیب اخلاق، مقدمات تزکیه نفس و دست یافتن به فضایل اخلاقی و حفظ تعادل اخلاق حمیده. و سرانجام اصول بدست آمده در تربیت اخلاقی به قرار ذیل می باشد: اصل خودشناسی، اعتدال، تناسب برنامه های تربیتی با مراحل تکاملی، ایجاد شرایط مناسب، عمل به دانسته ها، توجه به دوگانگی وجود، نظارت و مراقبه، اصل هماهنگی اعمال با عقل و شرع، اصل هدایت و راهنمایی و در نهایت اصل توجه به تفاوت های فردی.}, keywords_fa = {ملا احمد نراقی,اخلاق,اصول تربیت اخلاقی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21413.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21413_d1f612e456ce79809d7aa5a6ba04a70a.pdf} } @article { author = {نوروزی, رضا علی and موسوی, ستاره and موسوی زاده, میر محمد and نصرتی هشتی, کمال}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {39-67}, year = {2014}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {درآمدی بر اخلاق و تربیت اخلاقی در اندیشه علامه طباطبایی}, abstract_fa = {هدف از نگارش این مقاله، بررسی اخلاق از منظر علامه طباطبایی و دلالت‌های آن در تربیت اخلاقی است. در پژوهش حاضر که با بهره‌گیری از رویکرد کیفی و با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، پس از بازبینی منابع قابل دسترس، دلالت های تربیت اخلاقی بر اساس آرای اخلاقی ایشان استنباط شده است. نتایج بدست آمده از این قرار است که بعد از تعریف اخلاق از منظر علامه، مساله اخلاق از طریق مبانی معرفت شناسی، هستی شناس، روان شناسی و جامعه شناسی بررسی گردید که با توجه به آن، دلالت های تربیتی مشخص شد که به این صورت می باشد که هدف تربیت اخلاقی در دو چشم انداز واقع شده است، اهدف غایی «سعادت» و اهداف واسطه‌ای « رسیدن به کمال اخلاقی در بعد فردی- اجتماعی». و در فرایند تربیت رعایت اصل نتیجه گرایی، اصل اعتدال، اصل نظارت درونی و اصل مشارکت را می توان با توجه به مبانی مد نظر ایشان پیشنهاد داد.}, keywords_fa = {اخلاق,تربیت اخلاقی,اهداف تربیت اخلاقی,اصول تربیت اخلاقی,روش های تربیت اخلاقی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21414.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21414_d652a5b0491bdc11d9d5ff083f2114ec.pdf} } @article { author = {کیان, مرجان and نظام الاسلامی, فهیمه}, title = {A}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {67-95}, year = {2014}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {A}, keywords = {a}, title_fa = {تبیین و تحلیلی بر مفاهیم تربیتی- اخلاقی از نظر فارابی، کومنیوس و روسو}, abstract_fa = {مطالعه حاضر بر آن است تا اندیشه‌های تربیتی- اخلاقی سه اندیشمند صاحب‌نظر در حوزه تعلیم و تربیت یعنی فارابی، کومنیوس و روسو را بررسی و به بیان شباهت‌ها و تفاوت‌های آرای تربیتی آن‌ها بپردازد. روش پژوهش، توصیفی با رویکرد تحلیلی- مقایسه‌ای است. از نظر فارابی، انسان دارای فضائل و رذائلی است که در زندگی انفرادی‌اش ظهور نمی‌یابند، بلکه جامعه است که آن‌ها را از قوه به فعل در می‌آورد. کومنیوس با بیان تربیت فراگیر، تبعیض‌های بین افراد را نادیده می‌گیرد و در صدد اصلاح و بهبود تعلیم و تربیت کودکان و بزرگسالان و سالمندان بر می‌آید. وی که بنیانگذار نظام آموزش گام به گام متناسب با رشد یادگیرنده است با اصولی بنیادین برگرفته از طبیعت، به بنیان نهادن سازمان آموزش دقیق خود می‌پردازد. روسو نیز از یکسو از فرد و تربیت فردی و بازگشت به طبیعت سخن می‌گوید و از دیگر سو به جامعه و پیمان اجتماعی می‌پردازد. یافته‌های پژوهش پیش رو حاکی است که بین دیدگاه تربیتی- اخلاقی هر سه اندیشمند تفاوت‌ها و شباهت‌هایی وجود دارد.}, keywords_fa = {تعلیم و تربیت,اخلاق,مقایسه تطبیقی,فارابی,کومینوس,روسو}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21415.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21415_9be0ded688b22ac543a5d01222088509.pdf} } @article { author = {کاردوست فینی, خدیجه}, title = {religion}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {95-129}, year = {2014}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {religion}, keywords = {Religion}, title_fa = {بررسی سازگاری ارزش‌های اخلاقی با دین با تأکید بر اسلام}, abstract_fa = {مفاهیم نظری، به ویژه مفاهیمی که با انسان ارتباط دارند، عموماً معروض آرای مختلف واقع می شوند. از جمله این مفاهیم، « دین » و « اخلاق » است که همواره مورد چون و چرا قرار گرفته و به زعم بحث و بررسی های فراوانی که در این دو حوزه انجام شده است، اختلاف نظرها همچنان به قوت خود باقی اند. دین و اخلاق رابطه ای تنگاتنگ با یکدیگر دارند. کسان بسیاری هستند که معتقدند اخلاق، به نحوی از انحاء، نیازمند پشتیبانی دین است. در واقع، اخلاق متکی به مذهب و اعتقاد به پاداش و کیفرهای روزبازپسین، مجری و پشتوانه اصول اخلاقی می باشد. در وابستگی اخلاق به دین پرسش اساسی این است که ارزش های اخلاقی چه رابطه ای با دین دارند؟ در این مقاله نگارنده می‌کوشد که نشان دهد بر خلاف بینش مدرنیته و عصر روشنگری، انسان در برابر « ارزش» قرار گرفته است. مجموعه این ارزشهاست که « اخلاق » را می سازد. اخلاق انسانی، ارزشهایی اند که از فطرت نوعی انسان سرچشمه می گیرند و درجه تکامل نوعی انسان، بر حسب درجه رشد این ارزش های متعالی ارزیابی می شود و تکامل وجودی نوع انسان در طول تاریخ، در جهت تقویت این ارزشها حرکت می کند. در این راستا، مهم ترین رسالت ادیان، رسالت ترویج اصول و ارزش های اخلاقی است. از این رو، ادیان بر ارزش های انسانی و اخلاقی تأکید دارند؛ و هدف ادیان این است تا جامعه انسانی را انسانی تر و اخلاقی تر کنند و به تبع در اکثر ادیان، به ویژه دین مبین اسلام، ارزش های اخلاقی با دین سازگاری و وفاق دارند.}, keywords_fa = {اخلاق. اسلام. ارزش های اخلاقی. دین. اخلاق سکولار}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21416.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21416_fdb04747eeb78477daa24d29d0d5f4d4.pdf} } @article { author = {mottaghi, zohre and najafi, mohamad and nosraty hashi, kamal}, title = {Realization the Society bound to human dignity With given the esteem in education}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {129-163}, year = {2014}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {Glorious Islamic civilization depends on a sense of dignity and self -esteem in the society due to their ability to take and Islamic values finds expression , belief Vrshdvtsbyt throughput performance in the field of education and training programs are in place . This qualitative study with inductive research method ( pattern Frankna reconstruction ) is done. Therefore, it is necessary to evaluate the status and dignity of anthropology , to explain the consequences of self- dignity as a pedagogical approach focuses on emerging practices and strengthen the educational system then examines the social . The results show that boosting self-esteem training with the particular method of communication between the coach and Mtrby Islamic anthropology from the most important factors in the legal systems of moral and social as - messengership education , and the necessity of the social system hand, and the tendency to one innate dignity and self-worth to acquire the other hand, this approach to education and special education ‌ leads to the Great Spirit will awaken in the learner}, keywords = {Confidence,Valuable to society,Train respectfully,Islamic educational system}, title_fa = {تحقق جامعه عزت‌مدار؛ تجلّی نظام تربیت کریمانه}, abstract_fa = {چکیده شکوه تمدن اسلامی‌ در گرو احساس کرامت نفس و عزت فرد در جامعه است که در پرتو توانمندی‌ها، داشته‌ها و ارزش‌های اسلامی تجلّی می‌یابد. رشد و تثبیت این باور، حاصل عملکرد تعلیم و تربیت در این عرصه و جایگاه آن در برنامه‌های تربیتی است. پژوهش پیش رو با رویکرد کیفی و روش پژوهش استنتاجی (الگوی بازسازی فرانکنا) به این راهبرد تربیتی و ساختار آن در آموزه‌های دینی پرداخته است. بر این پایه، ضمن بررسی مفهوم کرامت و جایگاه و ضرورت آن در انسان‌شناسی اسلامی، نخست به تبیین پیامدهای کرامت نفس به‌عنوان یک روش تربیتی پرداخته و سپس شیوه‌های ظهور و تقویت آن در نظام تربیتی اجتماعی را بیان کرده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد تربیت کریمانه، شیوه خاص ارتباطی بین مربی و متربّی در انسان‌شناسی اسلامی است و در نظام‌های حقوقی، اخلاقی و اجتماعی نیز از عوامل مهم‌ و مؤثر قلمداد می‌گردد. ضرورت انجام رسالت تعلیم و تربیت در نظام اجتماعی از یک سو و تمایل ذاتی و فطری به کسب کرامت و احساس ارزشمندی افراد از سوی دیگر، تعلیم و تربیت را به این روش تربیتی خاص سوق می‌دهد؛ روشی که می‌تواند روح عزت‌مندی را در متربّی بیدار و استمرار آن را تضمین کند.}, keywords_fa = {کرامت نفس,جامعه عزت مدار,تربیت کریمانه,نظام تربیت اسلامی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21417.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21417_75ebfe614ed13823fc632b10903e5aa9.pdf} } @article { author = {موسایی پور, محبوبه and هوشنگی, حسین}, title = {The Importance of Love between Spouses in Islamic Life Style}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {163-205}, year = {2014}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {The Importance of Love between Spouses in Islamic Life Style Mahbubeh Musaiepour Hossein hooshangi Abstract In the contemporary world, there exist various styles and ways of married life in every kind of society and based on religious teachings, different tastes, customs, traditions and cultures. Islam as a leading and most complete religion of all has suggested a special way of life for couples in all aspects of life, especially in the emotional realm. It is essential for the style to be well defined and as a result pave the way for the youths, families and Islamic community to become familiar with it so that they learn about the original values of their religion and to embody them in their lives. The present paper is based on a descriptive study which aims at demonstrating the importance of love as an Islamic- ethical virtue in the emotional realm of the lifestyle for the couples. What Quranic teachings and other Islamic- ethical texts emphasize is to express love and affection due to the characteristics, and spiritual features of the spouse, which not only disregard the physical and superficial qualities, but also influence them and make them even more attractive and important and may finally cause human beings to be led toward divine love. Keywords Love, Spouses, Life, Islamic Texts.}, keywords = {Love,Spouses,life,Islamic Texts}, title_fa = {اهمیت و جایگاه عشق بین همسران در سبک زندگی اسلامی}, abstract_fa = {در دهکده جهانی معاصر،سبک ها و شیوه های متعددی برای زندگی همسران مطابق با ادیان،سلایق ،آداب ، رسوم و فرهنگ های مختلف در جوامع وجود دارد.مسلما دین مبین اسلام به عنوان یک دین پیشرو و به عنوان کامل ترین آنها، الگو و سبک خاص و ویژه ای برای همسران در همه حوزه ها از جمله حوزه عاطفی دارد که باید مورد توجه و تبیین دقیق قرار گیرد تا جوانان،خانوده ها و در یک کلام اجتماع اسلامی با آن آشنا شده، به ارزشهای اصیل دین خود نزدیک و آن را در زندگی خود عینیت بخشند. براین اساس مقاله حاضر به تبیین اهمیت وجایگاه عشق به عنوان یک فضیلت اخلاقی-اسلامی در حوزه عاطفی سبک زندگی همسران با روش توصیفی تحلیلی پرداخته است. آن چه آموزه های قرآن و دیگر متون اسلامی-اخلاقی برآن تاکید دارند،عشق و محبت بر اساس ویژگی های شخصیتی،معنوی و روحانی همسر است که نه تنها داشته های ظاهری و جسمانی را نفی نمی کند بلکه آن ها را تحت تاثیر قرار داده،دلنشین تر و جذاب تر می کند و می تواند در مسیر کمال، انسان را به سوی عشق الهی رهنمون سازد.}, keywords_fa = {کلیدواژه ها:عشق,همسران,زندگی,متون اسلامی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21418.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21418_dfa2c428f602da1b7ce80a344ece4bd6.pdf} } @article { author = {فلاح, محمد جواد and حجازی نسب, سمیه سادات}, title = {Evaluation of Children Corporal Punishment from the Perspective of Islamic Ethics}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {205-244}, year = {2014}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {Evaluation of Children Corporal Punishment from the Perspective of Islamic Ethics Muhammad Javad Falah Somayeh Hejazi Nasb Abstract There are various ways to train children among which the corporal punishment has been suggested as the last resort. In this paper, based on the proposition and content analysis of religious texts, especially narratives from the Infallibles (peace be upon them) the subject of corporal punishment and its different forms are discussed and then we express the Islamic ethical view regarding the permissibility of corporal punishment. In addition, the approaches taken by western scientists and psychologists will also be discussed. Based on the findings of this research, some ethical principles such as the principle of human dignity and reverence and the principle of love and affection along with explicit prohibitions against child abuse can be some of the evidences against corporal punishment. Yet, corporal punishment for the purpose of training, under specific circumstances, has been verified by Islam. The challenges and conflicts which will arise as a result of this verdict, such as the violation of human dignity and self-respect and the inconsistency between this verdict and the jurisprudential principle of "La Zarar" (the principle which says no religious verdict should be harmful for a third party) are all justified and Islamic ethics is to respond to them. Keywords Islamic Ethics, Applied Ethics, Training Method, Children Corporal Punishment, Ethicality of Punishment.}, keywords = {}, title_fa = {ارزیابی تنبیه بدنی کودکان با معیارهای اخلاق اسلامی}, abstract_fa = {باسمه تعالی ارزیابی اخلاقی تنبیه بدنی کودکان با معیارهای اخلاق اسلامی محمد جواد فلاح سمیه سادات حجازی نسب ازجمله مسائل مهم والبته ضروری که می توان در خانواده آن را پی گیری نمود ارزیابی اخلاقی تنبیه بدنی کودکان است.بر اساس معیار های اخلاق اسلامی ودر مقایسه با نگرش روانشناسان ودیدگاه های رقیب که همواره از تنبیه تحذیر نموده وآن را امری غیر اخلاقی ومخالف اصول وموازین تربیتی می دانند- هرچند دیدگاههایی هم با آن موافقند- تنبیه در برخی مواقع نادر وجهت تربیت اخلاقی کودک توصیه وتجویز شده است.البته اصل در نظام تربیتی اسلام تکریم وتشویق است ولی در مواردی که تنبیه براساس شرایط وضوابط تعریف شده ای کارگشاست از این شیوه تربیتی استفاده می گردد.این روش در نظام اخلاقی اسلام ودیدگاه های رقیب مواجه با چالشها وتعارضاتی است که مبتنی بر اصول ،قواعد ومعیارهای اخلاق اسلامی قابل توجیه وتبیین است.توجه به اقسام روش های تربیتی ،بررسی معنای تنبیه بویژه در تعالیم اخلاقی،فقهی وحقوقی اسلام ،اقسام تنبیه ومقایسه آن با دیگر روشهای تربیتی ونیزتحلیل دیدگاه های رقیب بویژه روانشناسان در این مسئله ،ما را به دیدگاه مذکور مدد می رساند. تربیت اخلاقی، اخلاق خانواده، اقسام تنبیه، تنبیه بدنی،تربیت فرزند.}, keywords_fa = {تربیت اخلاقی,اخلاق خانواده,اقسام تنبیه,تنبیه بدنی,تربیت فرزند}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21419.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21419_53b73a28ca3450901ca845e7fa7000d6.pdf} }