@article { author = {رجبی, طاهره and بختیار نصرآبادی, حسنعلی}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {13}, number = {48}, pages = {11-29}, year = {2017}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2017.48738.1101}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اصول ارتباط اجتماعی با زنان بر اساس سیره فعلی پیامبر (ص)}, abstract_fa = {انسان موجودی اجتماعی است. بر همین اساس، بسیاری از اهداف جامعهٔ اسلامی در بستر جامعه و بر پایهٔ تعامل و ارتباط شایستهٔ انسانها محقق میشود. افراط و تفریط همواره معضلی در برقراری روابط اجتماعی بوده است. این مقاله میکوشد با توجه به سیرهٔ عملی پیامبردر روابط با زنان، به یک الگو دست یابد. روش تحقیق در این مقاله، مطالعات تاریخی است و شواهد از کتب تاریخی جمعآوری شده است. بررسی شواهد تاریخی نشان داد رفتار پیامبربیانگر کوشش ایشان برای اصلاح تفکر جامعه دربارهٔ زنان و برگرداندن منزلت واقعی آنهاست. در روابط اجتماعی با زنان، توجه به انسانیت زن مهم است. رعایت کرامت، استقلال، عدالت و معرفت در رفتار پیامبربا زنان مشهود بود. همچنین، در حوزهٔ تفاوتهای زن و مرد، ارتباط پیامبربا زنان از یکسو عاطفی و منطبق با احساسات آنان و از سوی دیگر، بر پایهٔ عفت استوار بود. پیامبر اکرمبه منزلهٔ انسان کامل، در روابط با زنان به هر دو بُعد انسانی و احساسی آنها توجه میکرد و در حوزهٔ رفتار با زنان بهترین تعامل را داشت. }, keywords_fa = {زن,بعد انسانی زن,بعد اجتماعی زن,سیره عملی پیامبر اکرم(ص) در ارتباط با زنان,تفاوتهای زن و مرد}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_64880.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_64880_97d110e7a2199380bd9bdabd32992291.pdf} } @article { author = {مبینی, محمد علی}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {13}, number = {48}, pages = {31-49}, year = {2017}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2017.45065.}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأمّلی در حقیقت جملات اخلاقی؛ دیدگاه آیةالله مصباح یزدی و نقد آن}, abstract_fa = {آیةالله مصباح یزدی حقیقت جملههای اخلاقی را حقیقت اخباری محض میداند که از روابط علّی و معلولی میان فعل و نتیجه حکایت دارند. از نظر ایشان، مطلوبیت و انگیزش موجود در اخلاق، در مفاد حقیقی جملات اخلاقی راهی ندارد و فقط به دلالت التزامی، ضمیمۀ اخلاق گردیده است. ریشۀ این انگیزشِ ضمیمهای نیز میل و علاقۀ هر فرد به ذات و کمال خود است. این منسلخ شدن اخلاق از بُعد انگیزشی و توصیهای و سوق دادن آن به رابطۀ فعل و نتیجه، یکی از محورهای انتقاد به این نظریه بوده است. برخی از طرفداران نظریۀ استاد مصباح در مقام دفاع از آن، کوشیدهاند بُعد انگیزشی را در ماهیت اخلاق داخل کنند و اخلاق را در حالی که در رابطۀ فعل و نتیجه ریشه دارد، ناظر به رابطۀ میان فاعل و فعل هم بدانند و بر این اساس، حیثیتی انگیزشی و انشائی نیز به اخلاق بدهند؛ اما این دفاعیه اوّلاً بدان دلیل که محدودۀ خود را باید و نباید اخلاقی قرار میدهد و پیشنهادی برای خوب و بد اخلاقی ارائه نمیدهد، دفاعیهای کامل نیست و ثانیاً بدان دلیل که برای اخلاق بُعد انگیزشی و ارزشیِ مستقل از میل و خواستۀ نفس را میپذیرد، نمیتواند بهمنزلۀ دفاعیه تلقی شود و با نظریۀ استاد مصباح، تمایزی اساسی پیدا میکند.}, keywords_fa = {اخلاق,جملات اخلاقی,معرفت اخلاقی,الزام اخلاقی,آیةالله مصباح یزدی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_64878.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_64878_22d324c79b4490ca5b4f5d3bd4925186.pdf} } @article { author = {بابائی منقاری, محمدمهدی and خالق خواه, علی and ابیلی, خدایار}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {13}, number = {48}, pages = {47-63}, year = {2017}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2017.45110.}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطۀ ساده و چندگانۀ ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان با بخشایش (بر اساس مطالعات انجامشده دربارۀ دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی)}, abstract_fa = {هدف این مطالعه، بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان دانشجویان با «بخشایش» است. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، تحقیق حاضر به شیوۀ تحقیقات توصیفی از نوع توصیفی همبستگی اجرا شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسیارشد دانشگاه محقق اردبیلی را دربر میگیرد. نمونۀ آماری پژوهش شامل 161دانشجوی این دانشگاه بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ سلامت روان گلدبرگ (1972)، پرسشنامۀ ویژگیهای شخصیتی NEO و پرسشنامۀ بخشایش در خانواده استفاده شد. پس از ثبت دادهها در نرمافزار19 Spss.، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد میان ویژگیهای شخصیتی (برونگرایی، توافق، گشودگی و باوجدان بودن) و بخشایش.با 99درصد اطمینان.رابطۀ مثبت و مؤثری شکل میگیرد؛ اما ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری) با بخشایش پیوندی ندارند. همچنین، نتایج نشان داد سلامت روان با بخشایش رابطۀ مثبتی دارد. تحلیل رگرسیون بیانگر آن است که ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان، بخشایش دانشجویان را پیشبینی میکند.}, keywords_fa = {بخشایش,ویژگیهای شخصیتی,سلامت روان,دانشجویان,اخلاق}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_64877.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_64877_8451cebb5ada2facf3e035714e70a3b8.pdf} } @article { author = {اصغری, سیدعلی}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {13}, number = {48}, pages = {63-87}, year = {2017}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2017.45157.}, abstract = {}, keywords = {English keywords will be sent soon}, title_fa = {ساختار فرد و جهان و نقش آن در نیل به کمال اخلاقی:رواقیان و اسپینُزا}, abstract_fa = {تفکر رواقی، از گذشته تا کنون بر فلسفۀ غرب تأثیر بهسزایی داشته است. تأثیر این تفکر در دورۀ جدید،یعنی قرون 16 تا 18، بسیار تعیینکننده بوده است. اخلاق در اندیشۀ ارسطو و ارسطوییان با اصول نظری پیوند نزدیکی دارد؛ اما این اصول مبنای اخلاق نیستند. در تفکر رواقیان، اخلاق قویاً بر منطق و فیزیک مبتنی بود. اخلاق در نگاه آنان مهمترین بخش فلسفه بود و دیگر بخشهای فلسفه، مبانی یا مقدمات آن به شمار میآمدند. در اندیشۀاسپینُزا نیز چنانکه از چینش و نام کتاب او آشکار است، متافیزیک بنیاد اخلاق و برای اخلاق است. کاوش در اخلاق رواقی اسپینُزایینشان میدهدشرط بنیادین فضیلت یا کمال اخلاقی، دستیابی به شناخت عمیق از انسان و جهان است. انسان بافضیلت، انسانی عقلانی است و به همین دلیل در مقایسه با دیگران تواناییهای ذهنی بیشتری دارد. درنتیجه، انسان فضیلتمند بسیار فعال است. از دیگر سو، برخی انفعالات همچون اندوه، ترس، افسردگی، خودباختگی و... بر ضعف و ناتوانی دلالت دارند. انسان بافضیلت دچار این انفعالات نیست؛ پس، فضیلت عین نیرومندی است. این نیرومندی درونی بر نیرومندی بیرونی تأثیر میگذارد. این مقاله میکوشد با تحلیل و بررسی اخلاق از دیدگاه رواقیان و اسپینُزا، رابطۀ اخلاق رواقی را با اخلاق اسپینُزا تبیین کند.}, keywords_fa = {اخلاق رواقی,اخلاق اسپینُزا,فضیلت اخلاقی,فعالیت,انفعال,نیرومندی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_64872.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_64872_bf7d79daa2c3a9f24b072e56dbacdfd0.pdf} } @article { author = {مسلمان, مهسا and سهرابی, احمد}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {13}, number = {48}, pages = {87-111}, year = {2017}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2017.46997.1056}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارزیابی هوش اخلاقی در افراد با تیپ شبانهروزیِ صبحگاهی و میانه و شامگاهی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف ارزیابی هوش اخلاقی در افراد باتیپ شبانهروزیِ صبحگاهی و میانه و شامگاهی انجام گرفت. این تحقیق با رویکرد روششناسیکمّی در قالب طرح علّیمقایسهای در سه گروه، افراد باالگوهای صبحگاهی و میانه و شامگاهی بررسی شدند. نمونۀ پژوهش در مرحلۀ اول، شامل230 دانشجوی کارشناسی یا کارشناسیارشد دختر و پسر 18 تا 32 ساله بود. 178 نفر بااستفاده از روش نمونهگیری در دسترس و آزمون غربالگریصبحگاهیشامگاهی و باتوجهبه نمرۀ آنها در پرسشنامۀ صبحگاهیشامگاهی انتخاب و درسه گروه، تیپ صبحگاهی (66 نفر) و تیپ میانه (70) و تیپ شامگاهی ( 42 نفر) بررسیشدند. از دو پرسشنامۀ صبحگاهیشامگاهی و پرسشنامۀ هوش اخلاقی، بهعنوان ابزارجمعآوری دادهها استفاده شد. تحلیل آماری با استفاده از آزمونتحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین سه گروه، از نظر بخشش و هوش اخلاقی (نمرهکل) تفاوت معنادار وجود دارد. نتایج نشان داد که افراد صبحگاهی ازلحاظ بخشش و هوشاخلاقی بالاتر از افرادِ با تیپ میانه و شامگاهی بودند. یافتههایپژوهش وجود تفاوت بخشش و هوش اخلاقی بین سه گروه را تأیید کرد. به سه دلیل انتقالو ترویج ارزشهای اخلاقی و فرهنگی، شکوفاکردن تواناییهایفردی و اجتماعی و کمک به رشد شخصیتی، عاطفی، رفتاری و فکری دانشجویان دارای اهمیتاست: 1. هوش اخلاقی یکی از ابعاد هوش است که چارچوبی برای عملکرد صحیح انسانهافراهم میآورد و بهعنوان عامل پیشبینیکنندۀ رفتار محسوب میشود؛2. اخلاقمندی بهعنوان سرمایۀ راهبردی برای مجموعههایانسانی مطرح است و پیششرط زندگی اجتماعی کارآمد را تشکیل میدهد؛3.دانشگاه از مجموعههای بسیار مهم انسانی در هرجامعه است. بنابراین لازم است، پژوهشهای بیشتری در این زمینه انجام بگیرد ومتغیرهای بیشتری که با این مؤلفه مرتبط هستند، از زوایای متفاوت بررسی شوند.}, keywords_fa = {هوش اخلاقی,تیپ شبانهروزی خواب,صبحگاهی,میانه,شامگاهی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_64875.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_64875_56de085656c63d41067066ca9e7df39e.pdf} } @article { author = {فضل الهی قمشی, سیف اله and کریمیان, حسین}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {13}, number = {48}, pages = {111-135}, year = {2017}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2017.45119.}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطۀ هوشاخلاقی با ابعاد اعتمادآفرینی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی قم}, abstract_fa = {هدف این تحقیق بررسی رابطۀ هوشاخلاقی با ابعاداعتمادآفرینی مدیران و روش آن ازنظر هدفهای کاربردی و بهلحاظ شیوۀ جمعآوری دادهها،توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش مدیران دانشگاه آزاد اسلامیقم و نمونۀ آماری 84 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان، بهشیوۀ تصادفی سادهانتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها دو پرسشنامۀ استاندارد هوش اخلاقی لینک وکیل با چهار مؤلفۀ درستکاری، مسئولیتپذیری ،گذشت و دلسوزی، با پایایی 86/0 و پرسشنامۀاعتمادآفرینی (اسماعیلی و همکاران) با ابعاد اعتماد راسخ، اعتماد مبتنیبر صداقت،اعتماد فراگیر، اعتماد پایدار و اعتماد متقابل با پایایی 82/ 0 بر اساس آلفایکرانباخ بود. تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس روشهای آمار توصیفی و استنباطی در حدآزمون همبستگی گشتاوری پیرسون وT برای معنیداری رابطۀ دو متغیر نشان داد: 1.بین هوش اخلاقی و اعتمادآفرینی مدیران دانشگاه در سطح 0.99 رابطۀ مثبت و معنیداریوجود دارد؛ 2. بین هوش اخلاقی و اعتماد راسخ، اعتماد مبتنیبر صداقت، اعتمادفراگیر، اعتماد پایدار و اعتماد متقابل رابطۀ مثبت و معنیداری در سطح اطمینان99/0 وجود دارد. برخورداری مدیران دانشگاهها از هوش اخلاقی، زمینهسازاعتمادآفرینی و موجببهبودمزیترقابتیواطمینانخاطردرافزایش رضایت و درنتیجه ماندگاری بیشتر و افزایش کارایی میشود}, keywords_fa = {هوشاخلاقی,اعتمادآفرینی,مدیران,دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_64876.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_64876_b4de2c229961e7434fd7b1eae77d9389.pdf} } @article { author = {برزگر بفرویی, کاظم and برزگر بفرویی, مهدی and دهقان منشادی, منصور and کیان, مریم}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {13}, number = {48}, pages = {135-157}, year = {2017}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2017.47164.1064}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش هوش معنوی و عمل به اعتقادات مذهبی در سلامت روان دانشجومعلّمان دانشگاه فرهنگیان}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی سلامت روان دانشجومعلّمان دانشگاه فرهنگیان بر اساس هوش معنوی و عمل به اعتقادات مذهبی است. روش در این پژوهش، همبستگی بوده است. بدین منظور، 324دانشجومعلّم (147دختر و 177پسر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامهای متشکل از مقیاسهای هوش معنوی، عمل به اعتقادات مذهبی و سلامت روان پاسخ دادند. دادهها با روش «رگرسیون چندگانه» تحلیل شد. نتایج حاصل از آزمونِ معناداری ضرایب همبستگی نشان داد بین هوش معنوی و سلامت روان (43/0 r=، 01/0>p) و عمل به اعتقادات مذهبی با سلامت روان (28/0 r=، 01/0