@article { author = {}, title = {Islamic Sciences and Culture Academy Institute of Family and Theology}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {17}, number = {41}, pages = {1-11}, year = {2021}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {  No.41 (63th Successive) Spring 2021 /Eleventh Year Publisher:  Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom Director in Chief:  Ghotbi Jashoghani, Mohammad Editor in Chief:  Hadi, Asgahr * Editorial Board (in alphaabetical order): Alizadeh, Mahdi/Assistant Professor of the Islamic Science and Culture Academy Azarbayjani, Masoud/Associate Professor of the Institute of Hawza and University Diba, Hossein/Assistant Professor of the Islamic Science and Culture Academy Eslami Ardakani, Sayyed Hassan /Professor of the University of Religions and Denominations Habibollahi, Mahdi/Assistant Professor of Bagher-Ol’Oloom University Hadi, Asghar/Assistant Professor of the Islamic Science and Culture Academy Salarifar, Mohammadreza/ Assistant Professor of the Institute of Hawza and University * Editorial Board  of this Issue:   Sayyed Hassan Eslami Ardakani, Mohammad Sanagooizadeh, Hossein Diba, Maryam Shirani, Maryam Fatehizadeh, Sayyed Javad Miri, Asghar Hadi *   Secretary Specialist: Baharloo, Mohammad  Proofreader: shirani, Maryam English Translator: Habibollahi, Mahdi Typesetting: Rajabi, Fatemeh Publication: Isfahan Islamic Preaching Office Publication Published by: Boostan Ketab Institute of Publication – Islamic Preaching Office Published by: Institute of Family and Theology, affiliated to the Academy of Islamic Research, Science and Culture Address: Islamic Preaching Office, Hafez St., Isfahan 81469-57571, Iran E-mail: akhlagh@dte.irwebsite: http://akhlagh.morsalat.ir Tel: 031-32344410 (EX7651)      PO Box: 81465-697      Fax: 031-32208005    }, keywords = {}, title_fa = {فصلنامه علمی ترویجی اخلاق}, abstract_fa = { پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیپژوهشکدۀ الهیات و خانوادهفصلنامۀعلمی – ترویجی  اخلاقسال یازدهم/ شماره 41، (پیاپی 63) بهار 1400*صاحب امتیاز: دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیّۀ قممدیر مسئول: محمد قطبی جشوقانیسردبیر: اصغر هادی*هیئت تحریریه (به ترتیب حروف الفبا):سیدحسن اسلامی اردکانی / استاد دانشگاه ادیان ومذاهبمسعود آذربایجانی/ دانشیار پژوهشگاه حوزه ودانشگاهمهدی حبیب اللهی / استادیاردانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام)حسین دیبا/ استادیارپژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامیمحمدرضا سالاری فر/ استادیار پژوهشگاه حوزه ودانشگاهمهدی علیزاده/ استادیار پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامیاصغر هادی/ استادیار پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی *همکاران علمی این شماره:سیدحسن اسلامی اردکانی، محمد ثناگوئی‌زاده، حسین دیبا، مریم شیرانی، مریم فاتحی‌زاده، سیدجواد میری، اصغر هادی*دبیر تحریریه: محمد بهارلوویراستار: مریم شیرانیمترجم انگلیسی: مهدی حبیب‌اللهیصفحه‌آرا: فاطمه رجبی*نشر: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهانچاپ : مؤسسه بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمنشانی: اصفهان، خیابان حافظ، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، فصلنامة علمی- ترویجی اخلاقتارنما: akhlagh.morsalat.irپست الکترونیک: akhlagh@dte.irتلفن: (7651 داخلی)  4 ـ 32344410 (031)صندوق پستی:697-81465دورنگار: 32208005 (031) کد پستی: 8146957571}, keywords_fa = {}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_71343.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_71343_991f8b5d38a670c72473b6e2b3cca421.pdf} } @article { author = {joodzadeh, mahta and namvar, afsaneh and yaghubi, noormohamadm}, title = {Designing a Comprehensive Model to Strengthen Organizational Culture Based on the Moral Virtues of Islam}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {17}, number = {41}, pages = {11-42}, year = {2021}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2021.61489.1655}, abstract = {  Islamic society, like any other society, needs its own culture. Organizational culture in society is intertwined with ethics, behavior, and values, and these values ​​influence organizational culture. The culture of the society is connected with human and religious values ​​and its moral principles and pays attention to the divine ideals. The purpose of this article is to design a comprehensive model to strengthen the organizational culture based on the moral values ​​of Islam. The present study is qualitative in terms of purpose and qualitative content analysis has been used to analyze the data. The results showed that according to Islamic verses, hadiths and hadiths, there are six main dimensions to organizational culture based on moral values ​​based on Islam: commitment at work, work ethic, welfare and comfort, populism at work, work motivation and Continuous improvement that these dimensions include 17 components.}, keywords = {culture,organization,values,Ethics,Moral Values}, title_fa = {طراحی الگوی جامع برای تقویت فرهنگ ‌سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی اسلام}, abstract_fa = {جامعۀ اسلامی نیز مانند هر جامعۀ دیگری به فرهنگ خاص خود نیاز دارد. فرهنگ‌ سازمانی در جامعه با اخلاق، رفتار و ارزش‌ها آمیخته است و این ارزش‌ها فرهنگ ‌سازمانی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. فرهنگ هر جامعه با ارزش‌های انسانی و دینی و مبانی اخلاقی آن جامعه پیوستگی دارد و آرمان‌های الهی را موردتوجه قرار می‎دهد. هدف مقالۀ حاضر، طراحی الگوی جامع برای تقویت فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‎های اخلاقی اسلام است. این تحقیق، از جنبۀ هدف، کیفی است و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که طبق آیات و روایات و احادیث اسلامی، شش بعد اصلی برای فرهنگ سازمانی بر مبنای ارزش‌های اخلاقی مبتنی بر اسلام وجود دارد که عبارت‌اند از: تعهد در کار، اخلاق کار، رفاه و آسایش، مردم‌گرایی در کار، انگیزۀ کاری و بهبود مستمر. این ابعاد خود شامل هفده مؤلفه‌اند.}, keywords_fa = {فرهنگ,سازمان,ارزش,اخلاق,ارزش‎های اخلاقی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_71337.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_71337_b8a9363a609a26fd1e84ef2b70533f33.pdf} } @article { author = {Issa, Ramona}, title = {The Ethical Objective of Figures of Speech and Religious Speech from Averroes' viewpoint}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {17}, number = {41}, pages = {43-72}, year = {2021}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2021.60141.1603}, abstract = {  In Talkhīṣ Buṭiqā, Averroes has his own innovations. In this book, he expresses the most poetic rules according to the characteristics of Arabic language. Now the question arises: What is the purpose of these innovations? This essay tries to examine one of these innovations and answer the above question. In this study, the ethical Objective of religious speechfrom Talkhīṣ Buṭiqā are divided and expressed into two parts: the importance of using figures of speech and the ethical objective of Religious Speech. In these subjects, he follows ethical purposes. In his view, most Arab verses, while can be praised due to their aesthetics and exalted figures of speech, at the same time should be reproached because of their humiliation and frivolity. He believes that, because Arab poets are far away from ethical education they cannot overtake young people education. According to Ibn Rushd, every action is drawn to either goodness or ugliness, virtue or vice by simile and other figures. Moral virtue is well illustrated in religious discourse, especially in the story of Prophet Yusuf (AS). Cruelty towards him by his brothers leads to more virtues by changing the self and creating fear and mercy towards the brothers, thus achieving happiness and showing the status of morality. Therefore, the end of morality in Talkhīṣ Buṭiqā is literally completed with the verses of the Qur'an and the Shari'a, because it provides a complete tool for human education.}, keywords = {Averroes,Talkhīṣ Buṭiqā,Ethic,Quran,virtue,Imitations}, title_fa = {غایت اخلاقی اسلوب ادبی و گفتار شرعی از دیدگاه ابن‌رشد}, abstract_fa = {ابن‌رشد در تلخیص بوطیقا به ابداعات و نوآوری‌هایی دست زده است؛ او ‌در این کتاب بیشتر قوانین شعر را به گونه‌ای بیان می‌کند که مطابق طبع زبان عرب باشد. حال این پرسش مطرح می‌شود که مقصود ابن‌رشد از این ابداعات چیست. در این ‌مقاله ‌سعی شده است با بررسی ‌یکی ‌از ‌‌ابداعات ‌‌او در ‌تلخیص‌بوطیقا‌ به این‌ پرسش ‌پاسخ ‌داده ‌شود. در ‌این ‌مطالعه غایت اخلاقی اسلوب ادبی و گفتار شرعی ابن‌رشد ذیل‌ دو موضوع بیان می‌شود: ‌جایگاه اشعار و اسلوب ادبی در اخلاق و غایت اخلاقی شعر در گفتار شرعی. ابن‌رشد در‌ این موضوعات اهداف اخلاقی را دنبال کرده است. او در عین ستایش بعضی از اشعار عربی از نظر زیبایی و اسلوب ادبی، اهداف موردنظر آن‌ها را به‌دلیل حقارت و بیهودگی‌ مذمت کرده است؛ زیرا اشعار شاعران عرب به‌دور از تربیت اخلاقی‌اند و قادر به تربیت جوانان نیستند. از نظر ابن‌رشد، ‌هر ‌عملی‌ با‌ تشبیه ‌و ‌محاکات به‌سوی دو امر حسن ‌و ‌قبح ‌یا فضیلت ‌و ‌رذیلت کشیده می‌شود. فضیلت اخلاقی در گفتار ‌شرعی به‌ویژه در قصۀ حضرت یوسف (ع) به‌خوبی نشان داده می‌شود؛ شقاوت از جانب برادران بر یوسف موجب تغییرات در نفس او شد. به سخن دیگر، ترس از خدا و رحم به برادران موجب کسب فضایل بیشتر در او گردید. بدین ترتیب، یوسف (ع) به سعادت دست می‌یابد و جایگاه اخلاق را نشان می‌دهد. لذا غایت اخلاق در تلخیص بوطیقا با آیات قرآن و گفتار شرعی کامل می‌شود؛ زیرا ابزار کاملی برای تربیت انسانی فراهم می‌کند.}, keywords_fa = {ابن‌رشد,تلخیص بوطیقا,اخلاق,قرآن‌,فضیلت,محاکات}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_71338.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_71338_2e7ffd26560c6f9ba9ef7520f0c61b02.pdf} } @article { author = {movahedi, mj}, title = {Euthanasia in intuition-based Deontologism}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {17}, number = {41}, pages = {73-96}, year = {2021}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2021.60609.1626}, abstract = {  Euthanasia is a critical issue in the scope of life ending cares. Many people want to end their lives, without pain and suffering, and do not want to impose burdensome to their family members; besides these people, many doctors try to prepare for them the comfortable and quiet death. Many countries are attempting to legitimize this practice and in many countries are now being done legally. Of course, there are very serious opponents. Among the the medical, legal, and… discussions, ethical analysis of Euthanasia is a very important oe. This paper tries to review Euthanasia in terms of intuition-based Deontologism, According to some of the most important ethical principles of David Ross. Principles such as loyalty, beneficence, self-improvement, and avoidance of hurting others are at the top of the most important principles against euthanasia. In this study, it has shown that only voluntary passive euthanasia and palliative care could be allowed based on the principles of intuition-based Deontologism.}, keywords = {Deontologism,Euthanasia,intuition,Ross}, title_fa = {اتانازی از منظر وظیفه‌گرایی شهودباور}, abstract_fa = {اتانازی، از جمله مسائل مطرح در مراقبت­های پایان حیات است. بسیاری از انسان­ها خواهان آن هستند که در پایان عمر خود، درد و رنجی نبینند و سربار دیگر اعضای خانواده خویش نباشند. در کنار این افراد، پزشکان زیادی می­کوشند تا مرگ راحت و آرامی برای آن‌ها مهیا کنند. اکنون بعضی از اَشکال اتانازی، در شماری از کشورهای جهان به‌صورت قانونی در حال انجام­اند یا روند قانونی‌شدن را طی می‌کنند؛ البته اتانازی مخالفان بسیار جدی­ای نیز دارد. در میان بررسی­های پزشکی، فقهی، حقوقی و غیره، تحلیل اخلاقی اتانازی جایگاه ویژه‌ای دارد. این مقاله، اتانازی را از منظر وظیفه­گرایی شهودباور، با توجه به پاره­ای از مهم‌ترین اصول و مبانی اخلاقی دیوید راس که یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان در حوزۀ اخلاق است، مورد مداقه قرار داده است تا روایی انواع مختلف آن را بررسی کند؛ اصولی نظیر وفاداری، نیکوکاری، خوداصلاح­گری و صدمه‌نزدن به دیگران در نگاه راس، از مهم‌ترین اصول معارض اتانازی هستند. در این بررسی نشان داده شده که صرفاً اتانازی منفعل داوطلبانه و تجویز دارو برای تسکین درد را می­توان بر پایۀ اصول و مبانی وظیفه­گرایی شهودباور مجاز دانست.}, keywords_fa = {وظیفه‌گرایی,اتانازی,شهود,دیوید راس}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_71339.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_71339_686be4c0574c09f21ce5909cc714c41d.pdf} } @article { author = {Sheikhi Mobarakeh, Batool and Salimi, Mehdi and zahedi, hamid}, title = {Designing a professional ethics model for physical education teachers}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {17}, number = {41}, pages = {97-126}, year = {2021}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2021.60655.1628}, abstract = {Physical education and sports are an important part of the school curriculum and the process of educating students, and the observance of the principles of professional ethics by sports teachers is considered essential to the quality of education; Therefore, the purpose of this study was to design a professional ethics model for physical education teachers, which was done with a qualitative method based on basic theory (with Charms constructivist approach. (The statistical population of the study included experts in the field of ethics and sports. To select the interviewees, purposeful sampling based on the theoretical method was used to select the sample. Skinner et al.'s criteria were used to assess the validity of the instrument and retest reliability was used to assess the reliability. The data analysis process was based on three stages of initial or open coding, centralized coding and theoretical coding. Finally, the professional ethics model of physical education teachers was formed at three levels, including the factors affecting professional ethics, levels of professional ethics and its consequences.}, keywords = {professional ethics,Teachers,physical education,Data Foundation Approach}, title_fa = {طراحی مدل اخلاق حرفه‌ای دبیران تربیت‌بدنی}, abstract_fa = {تربیت­بدنی و ورزش، بخش مهمی از برنامۀ آموزشی مدرسه و فرآیند تربیت و پرورش دانش­آموزان را تشکیل می­دهد و رعایت اصول اخلاق حرفه­ای از سوی معلمان ورزش، امری اساسی در کیفیت آموزش تلقی می­گردد؛ لذا هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل اخلاق حرفه­ای دبیران تربیت­بدنی است که با روش کیفی مبتنی بر نظریۀ مبنایی (با رهیافت ساخت‌گرایانه چارمز) انجام پذیرفته است. جامعۀ آماری تحقیق شامل صاحب‌نظران حوزۀ اخلاق و ورزش است که برای گزینش مصاحبه‌شوندگان از نمونه­گیری هدفمند مبتنی بر روش نظری استفاده شد. برای سنجش روایی ابزار از معیارهای اسکینر و همکاران و برای سنجش پایایی از پایایی بازآزمون بهره گرفته شد. فرآیند تحلیل داده­ها نیز مبتنی بر سه مرحلۀ کدگذاری اولیه یا باز، کدگذاری متمرکزشده و کدگذاری نظری انجام پذیرفت. در نهایت، مدل اخلاق حرفه­ای دبیران تربیت‌بدنی در سه سطح شامل عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه­ای، سطوح اخلاق حرفه­ای و پیامدهای آن شکل گرفت.}, keywords_fa = {اخلاق حرفه‌ای,معلمان,تربیت‌بدنی,رهیافت داده‌بنیاد}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_71340.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_71340_9df91638b1acf374ad6c99e10e00392e.pdf} } @article { author = {khansari, mohammadamin and sadeqi, hadi}, title = {Moral Responsibility towards Others from the Perspective of Kant's Deontological Approach}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {17}, number = {41}, pages = {127-154}, year = {2021}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2021.59715.1595}, abstract = {Moral responsibility to other human beings is one of the fundamental issues addressed by moral schools and philosophers. The present study, using a descriptive-analytical method based on Kant's view, addresses the question of what is the concept of moral responsibility and from the perspective of conscientious objectors, what is the position of others in moral relations and responsibilities and why the moral agent has moral responsibility to others. Based on the explanations and evaluations, it became clear that conscientiousness, unlike other theories, has a more coherent approach to the concept of moral responsibility. Conscientiousness emphasizes the role of actual goodness along with the present goodness on the role of moral duties by emphasizing the issue of merit, competence and merit of the moral agent. In a general sense, conscientiousness has a more coherent approach to the concept of moral responsibility than moral theories, and considers issues such as entitlement, authority, rationalism, dignity, and merit. In his moral theory, Kant addresses many forms of conscientiousness, including rationalism and elitism in the field of ethics, but he seeks to bring ethics from popular sentiment, experience, and wisdom to the rational foundation, and accordingly to responsibility. Draw a morality based on merit and merit.}, keywords = {Moral responsibility,deontological ethics,Kant,duty,others,entitlement,merit}, title_fa = {مسئولیت اخلاقی در قبال دیگران از منظر رویکرد وظیفه‌گرایانه کانت}, abstract_fa = {مسئولیت اخلاقی در قبال ‌انسان‌های دیگر از جمله مسائل اساسی است که مکاتب و فیلسوفان اخلاقی به آن پرداخته‌اند. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی با تکیه بر دیدگاه‌ کانت، در پی پاسخ‌دادن به این پرسش‌هاست: مفهوم مسئولیت اخلاقی چیست؟ از منظر وظیفه‌گرایان، دیگران در روابط و مسئولیت‌های اخلاقی چه جایگاهی دارند؟ و عامل اخلاقی چرا در قبال دیگران مسئولیت اخلاقی دارد؟ وظیفه‌گرایی با تأکید بر مسئله شایستگی و استحقاق عامل اخلاقی به نقش حُسن فاعلی در کنار حُسن فعلی، بر نقش وظایف اخلاقی اهمیت می‌دهد. در یک منظر کلی، وظیفه‌گرایی در مقایسه با نظریه‌های اخلاقی، رویکرد منسجم‌تری به مفهوم مسئولیت اخلاقی دارد و مسائلی مانند استحقاق، اختیار، عقل‌گرایی، کرامت و شایستگی را در این مسئله لحاظ می‌کند. کانت در نظریۀ‌ اخلاقی‌اش، به بسیاری از اشکالات وظیفه‌گرایی از جمله عقل‌گرایی و نخبه‌گرایی توجه دارد، اما‌ به‌دنبال این است که اخلاق را از احساس و تجربه و حکمت مردم‌پسند به بنیاد عقلانی برساند و بر این اساس، مسئولیت اخلاقی را بر پایۀ سزاواری و شایستگی ترسیم کند.}, keywords_fa = {مسئولیت اخلاقی,وظیفه‌گرایی,کانت,تکلیف,دیگران,استحقاق,شایستگی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_71341.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_71341_babd5ee7c4a3a52d292729f9c41dd131.pdf} } @article { author = {jafarian, majid}, title = {The Theory of Public Sociology and Researching Ethics}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {17}, number = {41}, pages = {155-186}, year = {2021}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2021.61739.1663}, abstract = {  Public Sociology, as an interdisciplinary field, emphasizes knowledge derived from the people and made for the people, and believes in providing policies for the public welfare of society. Research ethics argues that the subjects studied by the researcher should be dealt with in an ethical manner. On the one hand, however, there is public sociology, which is closely related to people and research about them. On the other hand, this relationship will involve the sociologist in part of the ethical issues that are the product of the interactions of the researcher, participants, stakeholders and supporters of the research. This article tries to answer the question of what are the ethical issues in the field of research from the perspective of public sociology, which aims to return ethical values to social research. The method in this research is descriptive-analytical and the research data is based on the study of library resources. Examination of the available findings shows that the maximum view on the selection of participants, the researcher's freedom to express scientific opinions, considering the benefits of research, and attention to the uncontrollability and adverse consequences of research on direct participants are four important ethical issues that can be addressed in the field of research with the perspective of public sociology}, keywords = {Public Sociology,Ethics,Social Research,Researcher,Participants}, title_fa = {نظریۀ جامعه‌شناسی عمومی و اخلاق در پژوهش}, abstract_fa = {جامعه‌شناسی عمومی به‌منزلۀ یک حوزۀ بین‌رشته‌ای بر دانش برخاسته از مردم و برای مردم تأکید کرده و معتقد به ارائه سیاست‌هایی برای تأمین رفاه عمومی جامعه است. اخلاق پژوهش نیز مدعی است پژوهشگر باید در مطالعۀ سوژه‌ها ‎شیوه‌ای اخلاقی در پیش بگیرد. با این حال، از یک سو، جامعه‌شناسی عمومی قرار دارد که با مردم و پژوهش دربارۀ آن‎ها ارتباط تنگاتنگ دارد و از سوی دیگر، این ارتباط، جامعه‌شناس را درگیر بخشی از مسائل اخلاقی می‌کند که محصول تعاملات پژوهشگر، مشارکت‌کنندگان، ذی‌نفعان و حامیان پژوهش است. این مقاله می‌کوشد به این پرسش پاسخ دهد که اساساً چه مسائل اخلاقی در حوزۀ پژوهش با نگاه جامعه‌شناسی عمومی وجود دارد که هدف آن بازگرداندن ارزش‌های اخلاقی به پژوهش‌های اجتماعی است. روش در این پژوهش، توصیفی– تحلیلی و داده‌های پژوهش مبتنی بر مطالعۀ منابع کتابخانه‌ای است. بررسی یافته‌های موجود نشان می‌دهد نگاه حداکثری به انتخاب مشارکت‌کنندگان، آزادی پژوهشگر در اظهار نظرهای علمی، درنظرگرفتن مزایای تحقیق و توجه به نظارت‌ناپذیری و پیامدهای ناگوار تأثیر پژوهش‌ها بر مشارکت‌کنندگان مستقیم، چهار مسئله اخلاقی مهمی است که می‌توان در حوزۀ پژوهش با نگاه جامعه‌شناسی عمومی طرح و پیگیری کرد.}, keywords_fa = {جامعه‌شناسی عمومی,اخلاق,پژوهش‌‌های اجتماعی,پژوهشگر,مشارکت‌کنندگان}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_71342.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_71342_c4c4fd8fb4a2b9d80197dc0e239eba52.pdf} }