@article { author = {serajzadeh, hassan}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {7}, number = {25}, pages = {35-64}, year = {2011}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Value Propositions,ethical propositions,Dimensions of Man's Existence,Ethics of Virtue,Ethics of Duty}, title_fa = {موضوع‌شناسی گزاره‌های اخلاقی قرآن}, abstract_fa = {گزاره‌های اخلاقی موجود در متون، که در قالب جمله یا جمله‌ها بیان شده‌اند، به لحاظ ساخت، از موضوع و محمول ترکیب یافته‌اند. محمول این گزاره‌ها، از مفاهیم اخلاقیِ خوب و بد، باید و نباید، درست و نادرست و «وظیفه» تشکیل یافته است. در خصوص موضوع این گزاره‌ها، با توجّه به اختلافات موجود در اخلاق فضیلت و اخلاق وظیفه، دیدگاه‌های متفاوتی ارایه شده است. پیروان اخلاق فضیلت، بر اساس اعتقاد به فضایل و رذایل نفسانی، بر صفات پایدار نفسانی به عنوان موضوع اخلاق و گزاره‌های اخلاقی تأکید دارند، در حالی که طرفداران اخلاق وظیفه، با نظر به اصول و قواعد رفتار، بر افعال اختیاری انسان اصرار می ورزند. در این جستار، دیدگاه قرآن را درباره‌ی موضوع گزاره‌های اخلاقی بررسی کرده و با ذکر شواهدی از آیات الهی، به این نتیجه دست یافته‌ایم که، احکام اخلاقی در قرآن، گستره‌ای فراتر از صفات و افعال اختیاری انسان را در بر می-گیرد و موضوع گزاره‌های اخلاقی عبارت است از انسان و ابعاد وجودی او. به بیان دیگر، در قرآن، مفاهیم هفت‌گانه‌یِ «خوب و بد»، «باید و نباید»، «درست و نادرست» و «وظیفه»، به ابعاد پنج‌گانه‌یِ «معرفتی»، «عاطفی»، «ارادی»، «فعلی» و «شخصیت و منش انسانی»، نسبت داده شده است.}, keywords_fa = {گزاره‌های ارزشی,گزاره‌های اخلاقی,ابعاد وجودی انسان,اخلاق فضیلت,اخلاق وظیفه}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21108.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21108_c716727bf1c63ca537afa1d805f563c5.pdf} }