@article { author = {Firouz Mehr∗, Muhammad Mahdi}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {7}, number = {26}, pages = {89-120}, year = {2012}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Classification of ethical issues,Faculties of the soul,issues of ethics,virtues and vices}, title_fa = {رویکردهای دسته‌بندی مسائل اخلاقی}, abstract_fa = {مسائل اخلاقی با رویکردهای متفاوتی دسته‌بندی و تنظیم شده است: الف. رویکرد ارسطویی: از نگاه ارسطو اخلاق به معنای ملکات راسخه در نفس است که بر اثر تکرار عمل حاصل می‌شود. منشأ عمل قوای نفس است و قوای نفس به قوه‌ی شهویه، غضبیه و عاقله تقسیم می‌شود، که بر اساس آن چهار فضیلت و هشت رذیله به عنوان اصول اخلاق تعریف گشته، سایر مسائل اخلاق به عنوان فروع این اصول تنظیم شده است. ب. رویکرد دینی و قرآنی: به سبب برخی کاستی‌های موجود در رویکرد ارسطویی، برخی صاحب‌نظران مسائل اخلاق قرآنی را بر اساس تنوع متعلقات افعال اختیاری انسان (خدا، خویشتن و دیگران) به اخلاق الهی، فردی و اجتماعی تقسیم و تنظیم کرده‌اند. ج. رویکرد تاریخی و وقوع مسائل اخلاقی در زندگی بشر بر اساس نقل قرآن. د. رویکرد عرفانی و سیر و سلوکی}, keywords_fa = {دسته‌بندی مسائل اخلاقی,قوای نفس,مسائل اخلاق,فضائل و رذائل}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21116.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21116_d0d16c9a7d7b3e1f63da962ada48fdaa.pdf} }