@article { author = {شفیعیون, مهناز}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {12}, number = {44}, pages = {273-310}, year = {2016}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2017.44968.}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {استنتاج پیامدهای تربیتیِ حاصل از تفاوت‌های جنسی از آموزه‌های اسلام}, abstract_fa = {رابطۀ زن و مرد از آغاز خلقت انسان پدیدار شده است و بشر در هر دوره‏ای بخش عمده‏ای از شناخت و هویت جنسی خود را در روند تعامل با جنس مخالف به‌دست آورده است. بنابراین، می‏توان گفت، توجه به جنسیت و تفاوت‏های زن و مرد از موضوعات همیشگی موجود در جوامع بوده است. این پژوهش با کمک از مرجع فرابشری اسلام در صدد دستیابی به پیامد‏های صحیح تفاوت‏های جنسیتی در تعلیم‌وتربیت بود؛ چراکه این مرجع از هرگونه کج‏اندیشی دربارۀ  تفاوت‏هایی جنسیتی مبرّا و بهترین ترسیمگر اهداف درجهتِ سعادت حقیقی انسان‏هاست. به‌این‌منظور، در حد توان با کاوش در آیات قرآن و روایات معصومانD در تبیین موضوع کوشش شد.آموزه‏های اسلامی تفاوت‏هایی میان زن و مرد مطرح می‏کند. این تفاوت‌ها نه‌تنها ازنظر حقیقی به برابری انسانی و ارزشی آن‏ها لطمه وارد نمی‏کند، بلکه لازمۀ سلامت حیات فردی و خانوادگی و اجتماعی است. در تفسیر تفاوت‏گذاری‏های جنسیتی در اسلام، باید بر ملاحظۀ ویژگی‏های طبیعی مرد و زن، وظایف و کارکردها و مصالح خاصی توجه و مرز آن را با نابرابری و تبعیض و ستم جنسیتی مشخص کرد. این تفاوت‏ها در مسیر، منجر به شکل‏گیری وظیفه‌ها و نقش‏های غیرمشابهی می‌شود که پیامدهای درخورتوجهی در تعلیم‌وتربیت دارد.}, keywords_fa = {تفاوت‌های جنسیتی,پیامدهای تربیتی,تربیت مبتنی‌بر جنسیت}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_63804.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_63804_c71d49102565a123b74287a99aa6381b.pdf} }