@article { author = {فیروزمهر, محمدمهدی}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {13}, number = {47}, pages = {1-1}, year = {2017}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2017.45070.}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {روش‌های کلی تزکیه نفس از نگاه علامه در المیزان}, abstract_fa = {از مباحث کاربردی علامه در المیزان بحث روش­های تزکیه نفس است. از مجموع مباحث ایشان چهار روش کلی قابل استفاده است: روش تمرکز بر معرفت نفس، روش تمرکز بر نتایج دنیوی اخلاق، روش تمرکز بر نتایج اخروی اخلاق و روش تقویت حب عبودی. از نظر علامه چون قرآن زیر بنای اخلاق را بر نتایج دنیوی قرار نداده از روش توجه دادن به نتایج دنیوی اخلاق بهره نبرده و مواردی که بر نتایج دنیوی تکیه شده به نوعی است که به فواید اخروی بر می­گردد. روش تکیه بر نتایج اخروی در شرایع پیشین رایج بود و در قرآن نیز مورد توجه قرار گرفته است. روش تکیه بر معرفت نفس نیز مهم است اما پرورش حب عبودی روش خاص قرآن است که در بینش و کنش افراد را چنان می­پروراند که رذایل در آنها شکل نمی­گیرد تا نیاز به رفع آن باشد. این روش میان حکمای الهی و حتی شرایع و انبیای پیشین به نحوی که در قرآن آمده سابقه­ ندارد و بر حق و توحید و عبودیت محض استوار است. ایشان در ذیل برخی آیاتی که بیماری قلب را مطرح کرده­اند می­گوید عامل بیماری قلب رذایل هستند و راه درمان آن ایمان و عمل صالح است.}, keywords_fa = {تزکیه نفس,تهذیب اخلاق,روش‌های کلی,علامه طباطبایی,تزکیه,نفس}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_64703.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_64703_69653aca4a7f09f747f09b8b72d6ef7d.pdf} }