@article { author = {اصفهانی, مریم}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {14}, number = {31}, pages = {55-79}, year = {2018}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2018.51839.1268}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأملی دربارة جایگاه و مؤلفههای تربیت اخلاقی کودکان در خانواده (براساس دیدگاه امام علی (ع))}, abstract_fa = {دنیای معاصر بیش از هر زمان دیگری با مشکلات مختلف اخلاقی مواجه است. مراد از تربیت اخلاقی، فرایند ایجاد و پرورش فضایل اخلاقی در فراگیران و کوشش برای بازداشتن آن‌ها از رذایل اخلاقی در مقام نظر و عمل است. با توجه به اهمیت تربیت اخلاقی، پرداختن به مباحث مربوط به اخلاق و تربیت اخلاقی از جایگاه رفیعی برخوردار است. امام علی7، اولین پیشوای شیعیان، نکات برجسته‌ای دربارۀ تربیت اخلاقی بیان فرموده‌ است. پژوهش حاضر می‌کوشد با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به واکاوی جایگاه و مؤلفه‌های تربیت اخلاقی کودکان در خانواده از دیدگاه امام علی 7بپردازد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد امام مراحل تربیت اخلاقی را براساس مراحل اخلاق به سه دورۀ هفت‌ساله تقسیم کرده و دربارۀ مؤلفه‌های تربیت اخلاقی (هدف غایی، اهداف واسطه‌ای، اصول و روش‌ها) مواردی را به‌صورت کاربردی ارائه کرده است. الگوبرداری از سیرۀ حضرت علی7، بهره‌گیری از روش‌های تربیتی اسلامی و پرورش نسل صالح می‌تواند راهگشای سعادت دنیوی و اخروی باشد.}, keywords_fa = {امام علی,تربیت اخلاقی,مراحل,اهداف,اصول و روش‌ها}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_66393.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_66393_931e507ac1df8c6dfeb75e14497522e5.pdf} }