per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-02-19
12
46
11
32
10.22081/jare.2017.46647.1043
63900
الگووارة توحیدمحور؛ الگویی متعالی برای تبیین فقر و بحرانهای محیطزیست
منصور شاه ولی
shahvali@shirazu.ac.ir
1
نازنین کیانمهر
kianaz86@yahoo.com
2
غلامحسین کرمی
ghkarami@gmail.com
3
استاد بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
دانشجوی دکتری بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
دانشجوی دکتری بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز
فقر و بحرانهای محیطزیست با تأثیر متقابل، از موانع اصلی تحقق پایداریاند و با تشدید یکی، دیگری نیز تشدید میشود. این واقعیت تلخ در الگووارههایی ریشه دارد که از ارزشهای معنوی تهیهستند و بههمین دلیل نتوانستهاند برای رفع بحرانهای زیستمحیطی و فقرزدایی راهحلی قطعی بیابند. این مقاله، ضمن بررسی و نقد نارسایی دو الگوی اثباتگرا و پسااثباتگرا در رفع بحرانهای یادشده، برای گذر از آنها، الگوی توحیدمحور را معرفی کرد. این الگو که بر مبنای اسلام و آموزههای توحیدی است، با رویکردی متعالی به تشریح ابعاد فقر و بحرانهای زیستمحیطی میپردازد و اجزای هستیشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی، روششناسی و ارزششناسی آن را در نگاه به فقر و بحرانهای محیطزیست تبیین میکند.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_63900_2ec95e5124a993b353b7493962ec3236.pdf
فقر
بحران محیطزیست
اخلاق
پایداری
الگوواره
اسلام
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-02-19
12
46
49
69
10.22081/jare.2018.49804.1169
65050
مفهومشناسی و شاخصهای کسبوکار حلال از دیدگاه اسلام
سعید مسعودی
s.masoodipoor1@gmail.com
1
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی اسلامی (بازاریابی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام
کسبوکار و تعاملات تجاری را میتوان یکی از حوزههای فراگیر تعاملات اجتماعی در جوامع بشری دانست. این حوزه همواره، یکی از حوزههایی است که ساماندهی به آن و نظامسازی در آن بسیار دشوار بوده است تا جایی که تئوریهای گوناگون اقتصادی سعی در تبیین آن در سطوح گوناگون کردهاند. آموزههای دین اسلام در حوزة اقتصاد و روابط تجاری، بهگونهای فراگیر و همهجانبه، نظامی برپایة کسبوکار حلال بنا میکنند. درواقع، تلاش برای کسب روزی حلال، ساماندهندة حوزة تعاملات تجاری و اقتصادی است. در تلاش برای کسب روزی حلال، هم سعادت اخروی تأمین خواهد شد و هم کارآمدی دین در عرصة سامانبخشیدن به روابط تجاری به بهترین شکل ظهور خواهد کرد. برایناساس، در نوشتار حاضر تلاش شد، اصول کسبوکار حلال با تکیه بر آیات و روایات برشمرده و تا حدودی تبیین شود. از جملة این اصول میتوان به شاخصهای کسبوکار اسلامی در عرصة حقوق و دستمزد، خرید و فروش، توزیع و مصرف، تبلیغات و ترویج و نیز شاخصهای کلی در کسبوکار اسلامی اشاره کرد.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_65050_5a03b566e5a45c691d85c63dac0a0d7b.pdf
کسبوکار حلال
مفهومشناسی
اخلاق کسبوکار
بازار اسلامی
انصاف
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-02-19
12
46
33
48
10.22081/jare.2017.66059
66059
شرک از نگاه اخلاقی
اصغر هادی
a.hadi@isca.ac.ir
1
هیأت علمی
http://akhlagh.morsalat.ir/article_66059_aff3a055ec26d9067bb1adc99cc59e14.pdf
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-02-19
12
46
71
88
10.22081/jare.2017.45013.
63543
حقوق اخلاقی وجایگاه آن در فضای مجازی
حسین کریمی
hosseinkarimy1352@yahoo.com
1
فارغ التحصیل فلسفة اخلاق از دانشگاه قم.
چنان که از عنوان این پژوهش بر میاید ، موضوع آن درباره نوع خاصی از حق است . واژهی حق مشترک لفظی است و کاربردها و معانی فراوانی دارد . اما یکی از مهمترین مواردی که این اصطلاح بر آن صدق میکند، قواعد و فضایل اخلاقی است که میتوان آن را حق اخلاقی نامید ، چرا که برخی از امور وارزش های اخلاقی نوعی حق را ایجاد می کنند که ما اخلاقا ملزم به رعایت آنها هستیم . البته این نوع از حق با سایر حقوق ، به ویژه حقوق قانونی تفاوتهایی دارد ، از جمله اینکه حقوق اخلاقی ضمانت اجرا ندارد و اگر آن را رعایت نکنیم قابل مجازات و پی گیری نمی باشد . در این پژوهش برای تببین بیشتر این نوع از حق ، به دیگر تفاوتهای حقوق اخلاقی و قانونی نیز اشاره خواهد شد . حقوق اخلاقی دارای تقسیم بندی های خاص خودش می باشد .. از جمله حقوق درونی ، حقوق انسان بر خودش ، ونیز بر اعضا و جوارح خویش است . واز جمله حقوق بیرونی ، می توان به حقوقی که در روابط انسان با سایر انسان ها و بالاخره با حیوانات و حتی اجسام نیز اشاره نمود . به نظر نگارنده ، همانطور که در فضای واقعی و حقیقی ، این حقوق ( اخلاقی ) ارزش واعتبار دارد در فضای مجازی هم می توانیم مصادیقی برای آن پیدا نماییم که آگاهی و آشنایی ما با آن ، ما را ملزم به رعایت بیشتر آن در فضای مجازی خواهد کرد.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_63543_2c3343ea42ae1c00d0a1ac2c44cf0549.pdf
واژگان کلیدی : حقوق
اخلاق
حقوق اخلاقی
حقوق قانونی
فضای مجازی
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-02-19
12
46
89
110
10.22081/jare.2017.45024.
64002
چالشهای اخلاقی سرگرمی در سبک زندگی اسلامی
عبدالله میرخندان
abdollahmirkhandan@yahooo.com
1
دانش آموختۀ حوزۀ علمیه و کارشناسی ارشد اخلاق کاربردی مؤسسۀ اخلاق و تربیت.
با پیشرفت علم و فنّاوری مشکلات متعددی برای بشر در عرصۀ سرگرمی بهوجود آمده که شایسته است، از منظر اسلامی بررسی شوند تا روش صحیح برونرفت از آنها مشخص شود. این تحقیق با روش توصیفیتحلیلی در پی شناسایی این مشکلات و یافتن راه برونرفت از آنهاست. در این پژوهش دریافتیم که حوزههای چالشزای مهم مرتبط با سرگرمی عبارتاند از: ابهام در موضوع اخلاقی در عرصۀ سرگرمی، ندانستن حکم اخلاقی در عرصۀ سرگرمی، مشکل تطبیق معیارهای کلی اخلاقی در عرصۀ سرگرمی و مشکلات مربوط به ویژگیهای اشخاص یا ویژگیهای جوامع. برخی راههای برونرفت از این مشکلات نیز در پایان مقاله پیشنهاد کردیم؛ مانند پژوهش درخصوص مفهومهای شرعی چون لعب، لهو، استخراج احکام اخلاقی مرتبط با سرگرمی، پژوهش خاص برای بررسی منطبقبودن هر سرگرمی بر شاخصههای سرگرمی مطلوب از منظر اخلاق اسلامی، توجه به بافت فرهنگی جوامع و نیز ملاحظههای دینی در عرصۀ سرگرمیها.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64002_194c2bbac3b4a1e0811fc09596f05a4a.pdf
سرگرمی
اوقات فراغت
تفریح
بازی
چالش اخلاقی
سبک زندگی اسلامی
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-02-19
12
46
135
153
10.22081/jare.2017.45023.
63545
رابطۀ ساده و چندگانۀ سلامت روانی و سبکهای دلبستگی با نگرش مذهبی دانشجویان
عماد روشن قیاس
alireza_kami@yahoo.com
1
محمدمهدی بابائی منقاری
m.zmbm67@gmail.com
2
علی مهدوی
3
علی خالق خواه
alikhaleg@gmail.com
4
کارشناسارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه مازندران.
کارشناسارشد تحقیقات آموزشی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی اردبیل.
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دبیر پایۀ ششم آموزش وپرورش و مدرس دانشگاه پیام نور
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی و دکترای فلسفۀ آموزشوپرورش
این تحقیق با هدف تعیین رابطۀ بین سلامت روانی و سبک دلبستگی با نگرش مذهبی در دانشجویان دانشگاه پیامنور آمل انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. ازنظر هدف، این پژوهش به صورت طرح کاربردی است. همچنین، جامعۀ آماری آن شامل 4هزار و 152 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسیارشد دانشگاه پیامنور آمل در سال 1393 بود. از بین جامعۀ آماری براساس فرمول کوکران تعداد 413 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ نگرش مذهبی خدایاری (1378) و پرسشنامۀ سلامت روانی گلدبرگ ( 1972) و پرسشنامۀ سبک دلبستگی هازن و شیور (1995) بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به روش همزمان با استفاده از نرمافزار SPSS21 تحلیل شد. بین مؤلفههای سلامت روان و سبکهای دلبستگی با نگرش مذهبی دانشجویان رابطۀ مثبت وجود داشت. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که نشانگان بدنی و افسردگی و سبکهای دلبستگی، نگرش مذهبی دانشجویان را پیشبینی میکنند. همچنین، یافتههای حاصل از این پژوهش بر کاربرد سلامت روان و دلبستگی در نگرش مذهبی دانشجویان تأکید میکند.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_63545_6b01d76c0a589851975ac3e99b2ee37a.pdf
سلامت روان
نگرش مذهبی
اخلاق
سبکهای دلبستگی
دانشجویان
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-02-19
12
46
111
133
10.22081/jare.2017.45061.
63548
تحلیل اسلامی پدیدۀ نسبیتِ جرم از دریچۀ اخلاق در نظام فکری دورکهیم
مسعود مصطفی پور
m_mostafapoor_v@yahoo.com
1
غلامرضا پیوندی
2
دانشجوی دکترای تخصصی حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه تهران (پردیس فارابی) و پژوهشگر و مدرس دانشگاه.
دکترای حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه شهیدمطهری؟ره؟ و استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی
باتوجهبه نقش انکارناپذیر اخلاق در قلمرو جرمانگاری، پذیرفتن یا نپذیرفتن مفهومِ «نسبیت جرم» به این بستگی دارد که مفاهیم اخلاقی، جزء قضایای اِخباری بهحساب آیند یا انشایی. به بیان دیگر، با اخباریدانستن مفاهیم اخلاقی، پدیدۀ نسبیت جرم چندان پذیرفتنی نیست؛ درحالیکه با انشاییدانستن مفاهیم اخلاقی، بابِ بررسی نسبیت جرم گشوده میشود. بیتردید میان اندیشمندان غربی یکی از طلایهداران اشاعۀ مفهوم نسبیت جرم، جامعهشناس تجربهگرای فرانسوی، امیل دورکهیم است که با ابداع مفاهیمی، همچون «وجدان جمعی» و «آنومی» به گسترش دیدگاه خود درخصوص نسبیبودن مفاهیم اخلاقی و جرمهای قانونی پرداخت. در همین راستا هدف مقالۀ پیش رو بررسی نسبیت جرم از دریچۀ اخلاق بوده و تلاش شده است با بیان دیدگاههای دورکهیم، بهعنوان یکی از اندیشمندان بزرگ این حوزه، بهصورت متمرکز به این موضوع پرداخته شود. راهبرد این تحقیق کیفی و راهکار اجرایی، بهصورت کتابخانهای با استفاده از روش توصیفیتحلیلی بود. مهمترین دستاورد این تحقیق این بود که هرچند قضایای اخلاقی در جزئیات، بسته به مقتضیات زمان و مکان، متغیر و نسبی هستند، در قالب دو مفهوم کلیِ ظلم و عدل، اِخباری بوده و در بازههای زمان و مکان، ثابت باقی میمانند. بنابراین، به همین دلیل است که برخی رفتارهای غیراخلاقی در تمامی دورانها و کشورها جرم تلقی شده و تحت عنوانِ جرایم طبیعی قرار گرفتهاند.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_63548_f2afe7a581dc3d00d3e67bc3ccaa8c7f.pdf
حقوق کیفری
جرمشناسی
قضایای اخلاقی
نسبیت جرم