per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-08-23
13
48
11
29
10.22081/jare.2017.48738.1101
64880
اصول ارتباط اجتماعی با زنان بر اساس سیره فعلی پیامبر (ص)
طاهره رجبی
t.rajabi12@yahoo.com
1
حسنعلی بختیار نصرآبادی
h.nasrabadi@edu.ui.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسیارشد تاریخ و فلسفۀ آموزشو پرورش دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه اصفهان
انسان موجودی اجتماعی است. بر همین اساس، بسیاری از اهداف جامعهٔ اسلامی در بستر جامعه و بر پایهٔ تعامل و ارتباط شایستهٔ انسانها محقق میشود. افراط و تفریط همواره معضلی در برقراری روابط اجتماعی بوده است. این مقاله میکوشد با توجه به سیرهٔ عملی پیامبردر روابط با زنان، به یک الگو دست یابد. روش تحقیق در این مقاله، مطالعات تاریخی است و شواهد از کتب تاریخی جمعآوری شده است. بررسی شواهد تاریخی نشان داد رفتار پیامبربیانگر کوشش ایشان برای اصلاح تفکر جامعه دربارهٔ زنان و برگرداندن منزلت واقعی آنهاست. در روابط اجتماعی با زنان، توجه به انسانیت زن مهم است. رعایت کرامت، استقلال، عدالت و معرفت در رفتار پیامبربا زنان مشهود بود. همچنین، در حوزهٔ تفاوتهای زن و مرد، ارتباط پیامبربا زنان از یکسو عاطفی و منطبق با احساسات آنان و از سوی دیگر، بر پایهٔ عفت استوار بود. پیامبر اکرمبه منزلهٔ انسان کامل، در روابط با زنان به هر دو بُعد انسانی و احساسی آنها توجه میکرد و در حوزهٔ رفتار با زنان بهترین تعامل را داشت.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64880_97d110e7a2199380bd9bdabd32992291.pdf
زن
بعد انسانی زن
بعد اجتماعی زن
سیره عملی پیامبر اکرم(ص) در ارتباط با زنان
تفاوتهای زن و مرد
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-08-23
13
48
31
49
10.22081/jare.2017.45065.
64878
تأمّلی در حقیقت جملات اخلاقی؛ دیدگاه آیةالله مصباح یزدی و نقد آن
محمد علی مبینی
ma.mobini@isca.ac.ir
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
آیةالله مصباح یزدی حقیقت جملههای اخلاقی را حقیقت اخباری محض میداند که از روابط علّی و معلولی میان فعل و نتیجه حکایت دارند. از نظر ایشان، مطلوبیت و انگیزش موجود در اخلاق، در مفاد حقیقی جملات اخلاقی راهی ندارد و فقط به دلالت التزامی، ضمیمۀ اخلاق گردیده است. ریشۀ این انگیزشِ ضمیمهای نیز میل و علاقۀ هر فرد به ذات و کمال خود است. این منسلخ شدن اخلاق از بُعد انگیزشی و توصیهای و سوق دادن آن به رابطۀ فعل و نتیجه، یکی از محورهای انتقاد به این نظریه بوده است. برخی از طرفداران نظریۀ استاد مصباح در مقام دفاع از آن، کوشیدهاند بُعد انگیزشی را در ماهیت اخلاق داخل کنند و اخلاق را در حالی که در رابطۀ فعل و نتیجه ریشه دارد، ناظر به رابطۀ میان فاعل و فعل هم بدانند و بر این اساس، حیثیتی انگیزشی و انشائی نیز به اخلاق بدهند؛ اما این دفاعیه اوّلاً بدان دلیل که محدودۀ خود را باید و نباید اخلاقی قرار میدهد و پیشنهادی برای خوب و بد اخلاقی ارائه نمیدهد، دفاعیهای کامل نیست و ثانیاً بدان دلیل که برای اخلاق بُعد انگیزشی و ارزشیِ مستقل از میل و خواستۀ نفس را میپذیرد، نمیتواند بهمنزلۀ دفاعیه تلقی شود و با نظریۀ استاد مصباح، تمایزی اساسی پیدا میکند.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64878_22d324c79b4490ca5b4f5d3bd4925186.pdf
اخلاق
جملات اخلاقی
معرفت اخلاقی
الزام اخلاقی
آیةالله مصباح یزدی
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-08-23
13
48
47
63
10.22081/jare.2017.45110.
64877
رابطۀ ساده و چندگانۀ ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان با بخشایش (بر اساس مطالعات انجامشده دربارۀ دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی)
محمدمهدی بابائی منقاری
m.zmbm67@gmail.com
1
علی خالق خواه
m@gmail.com
2
خدایار ابیلی
k@gmail.com
3
دانشآموختۀ کارشناسیارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی و دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی دانشگاه تهران، ایران.
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران
استاد گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران.
هدف این مطالعه، بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان دانشجویان با «بخشایش» است. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، تحقیق حاضر به شیوۀ تحقیقات توصیفی از نوع توصیفی همبستگی اجرا شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسیارشد دانشگاه محقق اردبیلی را دربر میگیرد. نمونۀ آماری پژوهش شامل 161دانشجوی این دانشگاه بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ سلامت روان گلدبرگ (1972)، پرسشنامۀ ویژگیهای شخصیتی NEO و پرسشنامۀ بخشایش در خانواده استفاده شد. پس از ثبت دادهها در نرمافزار19 Spss.، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد میان ویژگیهای شخصیتی (برونگرایی، توافق، گشودگی و باوجدان بودن) و بخشایش.با 99درصد اطمینان.رابطۀ مثبت و مؤثری شکل میگیرد؛ اما ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری) با بخشایش پیوندی ندارند. همچنین، نتایج نشان داد سلامت روان با بخشایش رابطۀ مثبتی دارد. تحلیل رگرسیون بیانگر آن است که ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان، بخشایش دانشجویان را پیشبینی میکند.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64877_8451cebb5ada2facf3e035714e70a3b8.pdf
بخشایش
ویژگیهای شخصیتی
سلامت روان
دانشجویان
اخلاق
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-08-23
13
48
63
87
10.22081/jare.2017.45157.
64872
ساختار فرد و جهان و نقش آن در نیل به کمال اخلاقی:رواقیان و اسپینُزا
سیدعلی اصغری
drghobar@gmail.com
1
استادیار گروه مطالعات کاربردی اخلاق، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
تفکر رواقی، از گذشته تا کنون بر فلسفۀ غرب تأثیر بهسزایی داشته است. تأثیر این تفکر در دورۀ جدید،یعنی قرون 16 تا 18، بسیار تعیینکننده بوده است. اخلاق در اندیشۀ ارسطو و ارسطوییان با اصول نظری پیوند نزدیکی دارد؛ اما این اصول مبنای اخلاق نیستند. در تفکر رواقیان، اخلاق قویاً بر منطق و فیزیک مبتنی بود. اخلاق در نگاه آنان مهمترین بخش فلسفه بود و دیگر بخشهای فلسفه، مبانی یا مقدمات آن به شمار میآمدند. در اندیشۀاسپینُزا نیز چنانکه از چینش و نام کتاب او آشکار است، متافیزیک بنیاد اخلاق و برای اخلاق است. کاوش در اخلاق رواقی اسپینُزایینشان میدهدشرط بنیادین فضیلت یا کمال اخلاقی، دستیابی به شناخت عمیق از انسان و جهان است. انسان بافضیلت، انسانی عقلانی است و به همین دلیل در مقایسه با دیگران تواناییهای ذهنی بیشتری دارد. درنتیجه، انسان فضیلتمند بسیار فعال است. از دیگر سو، برخی انفعالات همچون اندوه، ترس، افسردگی، خودباختگی و... بر ضعف و ناتوانی دلالت دارند. انسان بافضیلت دچار این انفعالات نیست؛ پس، فضیلت عین نیرومندی است. این نیرومندی درونی بر نیرومندی بیرونی تأثیر میگذارد.
این مقاله میکوشد با تحلیل و بررسی اخلاق از دیدگاه رواقیان و اسپینُزا، رابطۀ اخلاق رواقی را با اخلاق اسپینُزا تبیین کند.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64872_bf7d79daa2c3a9f24b072e56dbacdfd0.pdf
اخلاق رواقی
اخلاق اسپینُزا
فضیلت اخلاقی
فعالیت
انفعال
نیرومندی
English keywords will be sent soon
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-08-23
13
48
87
111
10.22081/jare.2017.46997.1056
64875
ارزیابی هوش اخلاقی در افراد با تیپ شبانهروزیِ صبحگاهی و میانه و شامگاهی
مهسا مسلمان
mahsa.mosalman@yahoo.com
1
احمد سهرابی
cognitivescience1370@gmail.com
2
کارشناسیارشد روانشناسی شناختی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی هوش اخلاقی در افراد باتیپ شبانهروزیِ صبحگاهی و میانه و شامگاهی انجام گرفت. این تحقیق با رویکرد روششناسیکمّی در قالب طرح علّیمقایسهای در سه گروه، افراد باالگوهای صبحگاهی و میانه و شامگاهی بررسی شدند. نمونۀ پژوهش در مرحلۀ اول، شامل230 دانشجوی کارشناسی یا کارشناسیارشد دختر و پسر 18 تا 32 ساله بود. 178 نفر بااستفاده از روش نمونهگیری در دسترس و آزمون غربالگریصبحگاهیشامگاهی و باتوجهبه نمرۀ آنها در پرسشنامۀ صبحگاهیشامگاهی انتخاب و درسه گروه، تیپ صبحگاهی (66 نفر) و تیپ میانه (70) و تیپ شامگاهی ( 42 نفر) بررسیشدند. از دو پرسشنامۀ صبحگاهیشامگاهی و پرسشنامۀ هوش اخلاقی، بهعنوان ابزارجمعآوری دادهها استفاده شد. تحلیل آماری با استفاده از آزمونتحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین سه گروه، از نظر بخشش و هوش اخلاقی (نمرهکل) تفاوت معنادار وجود دارد. نتایج نشان داد که افراد صبحگاهی ازلحاظ بخشش و هوشاخلاقی بالاتر از افرادِ با تیپ میانه و شامگاهی بودند. یافتههایپژوهش وجود تفاوت بخشش و هوش اخلاقی بین سه گروه را تأیید کرد. به سه دلیل انتقالو ترویج ارزشهای اخلاقی و فرهنگی، شکوفاکردن تواناییهایفردی و اجتماعی و کمک به رشد شخصیتی، عاطفی، رفتاری و فکری دانشجویان دارای اهمیتاست: 1. هوش اخلاقی یکی از ابعاد هوش است که چارچوبی برای عملکرد صحیح انسانهافراهم میآورد و بهعنوان عامل پیشبینیکنندۀ رفتار محسوب میشود؛2. اخلاقمندی بهعنوان سرمایۀ راهبردی برای مجموعههایانسانی مطرح است و پیششرط زندگی اجتماعی کارآمد را تشکیل میدهد؛3.دانشگاه از مجموعههای بسیار مهم انسانی در هرجامعه است. بنابراین لازم است، پژوهشهای بیشتری در این زمینه انجام بگیرد ومتغیرهای بیشتری که با این مؤلفه مرتبط هستند، از زوایای متفاوت بررسی شوند.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64875_56de085656c63d41067066ca9e7df39e.pdf
هوش اخلاقی
تیپ شبانهروزی خواب
صبحگاهی
میانه
شامگاهی
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-08-23
13
48
111
135
10.22081/jare.2017.45119.
64876
رابطۀ هوشاخلاقی با ابعاد اعتمادآفرینی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی قم
سیف اله فضل الهی قمشی
fazlollahigh@yahoo.com
1
حسین کریمیان
hosein.karimian1346@yahoo.com
2
استادیار و دکتری تخصصی برنامهریزی درسی، گروه علومتربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم.
گروه علومتربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم.
هدف این تحقیق بررسی رابطۀ هوشاخلاقی با ابعاداعتمادآفرینی مدیران و روش آن ازنظر هدفهای کاربردی و بهلحاظ شیوۀ جمعآوری دادهها،توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش مدیران دانشگاه آزاد اسلامیقم و نمونۀ آماری 84 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان، بهشیوۀ تصادفی سادهانتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها دو پرسشنامۀ استاندارد هوش اخلاقی لینک وکیل با چهار مؤلفۀ درستکاری، مسئولیتپذیری ،گذشت و دلسوزی، با پایایی 86/0 و پرسشنامۀاعتمادآفرینی (اسماعیلی و همکاران) با ابعاد اعتماد راسخ، اعتماد مبتنیبر صداقت،اعتماد فراگیر، اعتماد پایدار و اعتماد متقابل با پایایی 82/ 0 بر اساس آلفایکرانباخ بود. تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس روشهای آمار توصیفی و استنباطی در حدآزمون همبستگی گشتاوری پیرسون وT برای معنیداری رابطۀ دو متغیر نشان داد: 1.بین هوش اخلاقی و اعتمادآفرینی مدیران دانشگاه در سطح 0.99 رابطۀ مثبت و معنیداریوجود دارد؛ 2. بین هوش اخلاقی و اعتماد راسخ، اعتماد مبتنیبر صداقت، اعتمادفراگیر، اعتماد پایدار و اعتماد متقابل رابطۀ مثبت و معنیداری در سطح اطمینان99/0 وجود دارد. برخورداری مدیران دانشگاهها از هوش اخلاقی، زمینهسازاعتمادآفرینی و موجببهبودمزیترقابتیواطمینانخاطردرافزایش رضایت و درنتیجه ماندگاری بیشتر و افزایش کارایی میشود
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64876_b4de2c229961e7434fd7b1eae77d9389.pdf
هوشاخلاقی
اعتمادآفرینی
مدیران
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-08-23
13
48
135
157
10.22081/jare.2017.47164.1064
64874
نقش هوش معنوی و عمل به اعتقادات مذهبی در سلامت روان دانشجومعلّمان دانشگاه فرهنگیان
کاظم برزگر بفرویی
k.barzegar@yazd.ac.ir
1
مهدی برزگر بفرویی
2
منصور دهقان منشادی
mansoor.d.8@gmail.com
3
مریم کیان
kian2011@yazd.ac.ir
4
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، پردیس علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه یزد
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد
عضو هیأت علمی واحد پردیس پاکنژاد یزد، دانشگاه فرهنگیان
استادیار دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، پردیس علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه یزد
هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی سلامت روان دانشجومعلّمان دانشگاه فرهنگیان بر اساس هوش معنوی و عمل به اعتقادات مذهبی است. روش در این پژوهش، همبستگی بوده است. بدین منظور، 324دانشجومعلّم (147دختر و 177پسر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامهای متشکل از مقیاسهای هوش معنوی، عمل به اعتقادات مذهبی و سلامت روان پاسخ دادند. دادهها با روش «رگرسیون چندگانه» تحلیل شد. نتایج حاصل از آزمونِ معناداری ضرایب همبستگی نشان داد بین هوش معنوی و سلامت روان (43/0 r=، 01/0>p) و عمل به اعتقادات مذهبی با سلامت روان (28/0 r=، 01/0<p) رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد هوش معنوی میتواند سلامت روان دانشجومعلّمان را پیشبینی کند؛در حالی که عمل به اعتقادات مذهبی در پیشبینی سلامت روان آنها نقش معناداری نداشت. کل نتایج نشان داد هوش معنوی میتواند سلامت روان دانشجومعلمان را تبیین کند.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64874_f6d26e9724d046f3258639225a2ae473.pdf
هوش معنوی
عمل به اعتقادات مذهبی
سلامت روان
دانشجومعلّمان
دانشگاه فرهنگیان
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-08-23
13
48
157
179
10.22081/jare.2017.45133.
64881
بررسی نظریۀ بنیادهای اخلاقی در میان شاغلان حرفۀ حسابرسی
سحر سپاسی
sepasi@modares.ac.ir
1
مرتضی کاظم پور
kazempourmorteza@yahoo.com
2
مصطفی قناد
ghannad.f.a@gmail.com
3
استادیار گروه حسابداری، دانشگاه تربیت مدرّس
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه تهران.
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
یکی از اهداف هر حرفه، خدمت به جامعه است. حرفۀ حسابداری نیز از این قاعده مستثنا نیست. بهوجود آمدن موازین اخلاقی، مانند آیین رفتار حرفهای، برای اطمینان از دستیابی به این هدف است. از اینرو، هدف پژوهش حاضر، تحلیل عاملی پرسشنامۀ گراهام و همکاران دربارۀ نظریۀ بنیادهای اخلاقی هایت و همکاران او در میان شاغلان حرفۀ حسابرسی است. نظریۀ بنیادهای اخلاقی هایت از جمله نظریات اخیر دربارۀ قضاوت اخلاقی در حوزۀ شناخت اجتماعی است. در این نظریه، پنج عاملِ مراقبت، انصاف، وفاداری، اطاعت از مرجع قدرت و تقدّس، بهمنزلۀ زیربنای دغدغههای اخلاقی معرفی شده است. گراهام و همکارانش در سال 2011 برای بررسی این پنج بنیاد، پرسشنامهای تنظیم کردند که در آن برای هر یک از بنیادها 6سؤال (در مجموع 30سؤال) طرح شده بود. این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی است و میکوشد با تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بین 120نفر از شاغلان حرفۀ حسابرسی به این پرسش پاسخ دهد که آیا پرسشهای موجود در پرسشنامه میتوانند هر یک از مؤلّفههای یادشده را بهدرستی توضیح دهند یا خیر. برای این امر از تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و سیستم معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل (نسخۀ 5/8) استفاده شده است.
نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی نشان میدهد که میتوان فرض کرد هر یک از پرسشهای مطرحشده در پرسشنامۀ گراهام و همکارانش در سال 2011 میتوانند بنیادهای اخلاقی هایت و همکاران را بهخوبی توضیح دهند. تحلیل عاملی تأییدی نیز درستی این ادعاها را اثبات کرد.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64881_d46e0d6a5e055b6c22e578f298ef53e4.pdf
تحلیل عاملی
معادلات ساختاری
نظریۀ بنیادهای اخلاقی
Moral foundations theory
Structural equation modeling
factor analysis
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-08-23
13
48
179
209
10.22081/jare.2017.47392.1072
64873
شناسایی و رتبهبندی ارزشهای اخلاقی در حسابرسی از دیدگاه اسلام با رویکرد TOPSIS فازی
حسین صیادی تورانلو
h.sayyadi@vru.ac.ir
1
پدرام عزیزی
pedram8432@gmail.com
2
استادیاردانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه حسابداری، دانشکدهٔ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان
اخلاق حسابرسی از مهمترین عواملی است که موجب حفظ کیان و کرامت حرفۀ حسابرسی میشود. امروزه انتظارات جامعه از حرفۀ حسابداری و حسابرسی افزایش یافته است. افزایش این انتظارات، حسابداران رسمی را ملزم می کند خدمات حرفهای خود را در قالب حسابرسی اخلاقی ارائه دهند. در این راستا، این پژوهش با مرور ادبیات و نظرخواهی از هفت حسابرس خبره و استفاده از رویکرد TOPSIS فازی، پانزده ارزش اخلاقی را در حسابرسی از دیدگاه اسلام شناسایی و رتبهبندی کرده است. نتایج نشان داد از دیدگاه خبرگان حسابرسی، استقلال مهمترین ارزش در حرفۀ حسابرسی است. با مرور ادبیات معلوم شد در صورت نادیده گرفتن استقلال، دیگر ارزشها هم بیمعنا میشوند. همچنین، بعد از استقلال، بیطرفی، صداقت، عینیتگرایی و حقیقتطلبی نیز اهمیت دارند؛ درحالیکه احترام به اشخاص، خیرخواهی و اعتماد در حسابرسی از اهمیت چندانی برخوردار نیستند. در نهایت، این نتیجه به دست آمد که رعایت ارزشهای اخلاقی اسلام در حسابرسی، موجب موفقیت در این حرفه میشود.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64873_34b45006ad3f489482bf92634b579b48.pdf
ارزشهای اخلاقی
حسابرسی
دین اسلام
منطق فازی
TOPSIS
per
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2017-08-23
13
48
179
209
10.22081/jare.2017.45165.
64879
اخلاق حرفهای، فرهنگ سازمانی، مدرّسان، حسابداری.
زهره حاجیها
drzhajiha@gmail.com
1
حسین رجب دری
hosrado@gmail.com
2
دانشیار گروه حسابداری دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران شرق
دانشجوی دکتری حسابداری و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس.
هدف این پژوهش بررسی تأثیر اخلاق حرفهای برفرهنگ سازمانی مدرّسان حسابداری است. اخلاق موضوع مهمی است که وجود آن در تمامحرفهها و مشاغل ضروری است. فرهنگ سازمانی نیز یکی از عوامل مهم در پیشرفت یاشکست سازمانهاست. از آنجا که اخلاق حرفهای نتیجۀ فرهنگ سازمانی اعضایسازمان است، در این پژوهش تأثیر اخلاق حرفهای بر فرهنگ سازمانی بررسی شد.مطالعۀ پیشرو از نوع پیمایشی-کاربردی است. دادههای پژوهش با توزیع پرسشنامهو نمونهگیری تصادفی، به شیوۀ مجازی و حضوری، از 99مدرّس دانشگاهی در رشتۀحسابداری گردآوری شد. برای تحلیل نتایج در قالب یک فرضیۀ اصلی و شش فرضیۀ فرعی،آزمون رگرسیون خطی با استفاده از نرمافزار SPSS (نسخۀ 22) انجام شد. یافتهها نشان داد اخلاق حرفهای برفرهنگ سازمانی اثرگذار است. همچنین آشکار ساخت، عوامل نتیجهگرایی، مردمگراییو گروهگرایی از اخلاق حرفهای تأثیر میگیرند؛ اما عوامل نوآوری، خطرپذیریو ثبات، از اخلاق حرفهای تأثیر نمیپذیرند. درنتیجه، برای افزایش سطحفرهنگ و کارایی سازمانی، توجه به اخلاق حرفهای ضروری است.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64879_de0f78a50980a059094610de17dba434.pdf
اخلاق حرفهای
فرهنگ سازمانی
مدرّسان
حسابداری