%0 Journal Article %T تأثیر آموزش معنویت درمانی بر سازگاری اجتماعی در دانشجویان %J فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی %I دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان %Z 2251-7898 %A کرمی, جهانگیر %A پیری کامرانی, مرضیه %D 2015 %\ 05/22/2015 %V 11 %N 39 %P 180-200 %! تأثیر آموزش معنویت درمانی بر سازگاری اجتماعی در دانشجویان %K معنویت درمانی %K سازگاری اجتماعی %K دانشجویان %R %X هدف: با توجه به اهمیّت مداخلات معنوی در درمان مشکلات روان‌شناختی، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش معنویت‌درمانی بر سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر انجام شد. روش: روش پژوهش، انجام آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون بود که با گروه کنترل و جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی دانشجویان دختر دانشکده فنی سما در کرمانشاه انجام شد. از میان آن‌ها نمونه‌ای به حجم120 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب‌شد و پس از تکمیل پرسشنامۀ سازگاری اجتماعی بل،50 نفر که کمترین میزان سازگاری را داشتند، به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای گروه آزمایش، 9 جلسۀ آموزش معنویت‌درمانی به‌صورت گروهی اجرا شد و بعد از مداخله، برای هر دو گروه، پس‌آزمون به عمل آمد. برای تحلیل داده‌ها از روش آماری کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که متغیر وابسته در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل، ارتقای معناداری یافته ‌است. نتیجه‌گیری: از یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه‌گرفت که آموزش معنویت‌درمانی در افزایش سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر مؤثر بوده ‌است. %U http://akhlagh.morsalat.ir/article_21436_ed295a37432e2e2e5d23305c0de421e2.pdf