%0 Journal Article %T ارزشیابی اخلاق حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهیدباهنر کرمان %J فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی %I دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان %Z 2251-7898 %A تیرگر, هدایت %A طباطبائی, سیدسجاد %D 2016 %\ 11/21/2016 %V 12 %N 45 %P 135-166 %! ارزشیابی اخلاق حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهیدباهنر کرمان %K اخلاق %K دانشکده %K اخلاق حرفه‌ای %R 10.22081/jare.2016.22299 %X امروزه، رشد پرشتاب علم و ظهور فنّاوری‌های جدید از یک سو و ازهم‌گسیختگی مبانی سنتی اخلاق در جوامع از سوی دیگر، اهمیت پایبندی به اصول و ارزش‌های اخلاق حرفه‌ای را در اعضای هیئت‌علمی دانشگاه دوچندان کرده است. چراکه این افراد نقش اصلی در اداره و هدایت آموزش برعهده دارند. نقش علمی و فرهنگی و اجتماعی استادان و دانشجویان ایجاب می‌کند که این افراد بیش از هر قشر دیگر، از اخلاق نیک برخوردار باشند. این مطالعه با هدف ارزشیابی اخلاق حرفه‌ای استادان، میزان رعایت اخلاق حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه شهیدباهنر کرمان را هنگام تدریس از دیدگاه دانشجویان بررسی کرد. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی‌ارزیابی و مقطعی بود. داده‌های پژوهش با استفاده از ابزار پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته جمع‌آوری شد و متخصصان روایی صوری و محتوایی آن و همچنین پایایی آلفا کرونباخ 0.94 را تأیید کردند. تعداد 176 دانشجو به        روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. نتایج حاکی از این است که مؤلفه‌هایعزت نفس و آراستگی و نظم، بیشترین میانگین را                دارند. همچنین، بین دانشجویان زن و مرد در ارزشیابی اخلاق حرفه‌ای            اعضای هیئت‌علمی تفاوت معنا‌‌داری به‌دست آمد. به‌نظر می‌رسد که                اعضای هیئت‌علمی رشتۀ علوم‌تربیتی در مقایسه با سایر رشته‌ها، اخلاق حرفه‌ای را بیشتر رعایت می‌کنند که این به‌دلیل آشنایی با مفاهیم اخلاقی و تربیتی و روان‌شناختی است. %U http://akhlagh.morsalat.ir/article_22299_ece98df243b20a67aa059eea7b235d5e.pdf