%0 Journal Article %T چارچوبی برای حفظ امنیت و پیشگیری از نقض حریم خصوصی اطلاعات دیجیتال کاربران در صنعت دیجیتال پس از مرگ و مسائل اخلاقی آن %J فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی %I دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان %Z 2251-7898 %A خوشیان, ناهید %A رضایی شریف آبادی, سعید %D 2020 %\ 06/19/2020 %V 16 %N 37 %P 39-64 %! چارچوبی برای حفظ امنیت و پیشگیری از نقض حریم خصوصی اطلاعات دیجیتال کاربران در صنعت دیجیتال پس از مرگ و مسائل اخلاقی آن %K صنعت دیجیتال پس از مرگ %K شرکت‌های استارت‌آپ تجاری %K زندگی پس از مرگ %K چارچوب اخلاقی %R 10.22081/jare.2020.57116.1509 %X عصر دیجیتال با تکیه بر فناوری­های اطلاعاتی فرصت حضور افراد و آثار آن‌ها را در اینترنت و شبکه­های اجتماعی فراهم آورده است. حجم زیادی از فضای وب را اطلاعات کاربرانی اشغال کرده که از دنیا رفته‌اند. شرکت­های استارت­آپ تجاری با هدف کسب درآمد به کسب و کاری با عنوان صنعت زندگی دیجیتال پس از مرگ (DAI) روی آورده‌اند. هدف از این مقاله معرفی صنعت دیجیتال پس از مرگ و تبیین ضرورت تدوین چارچوب اخلاقی برای این صنعت است. روش پژوهش حاضر سندی یا کتابخانه­ای و متکی به رویکرد تحلیل مفهومی است. بر اساس یافته­های پژوهش، صنعت زندگی دیجیتال پس از مرگ، چهار دسته از خدمات پس از مرگ را در بر می­گیرد: 1- خدمات مدیریت اطلاعاتی 2- خدمات پیام­رسان پس از مرگ 3- خدمات یادبود و گرامی‌داشت آنلاین 4 - خدمات خلق دوباره. حفظ یا حذف کاربران در فضای دیجیتال به سیاست­ها و چارچوب اخلاقی ویژه­ای نیاز دارد که این شرکت­ها برای تضمین شأن و کرامت انسانی، حریم خصوصی و دیگر مسائل مرتبط اخلاقی باید این چارچوب‌ها را در نظر بگیرند. توسعه و رشد بقایای دیجیتال پس از مرگ در شبکه­های اجتماعی مسائل و مشکلات اخلاقی پیچیده­ای را پدید می‌آورد که به بررسی دقیق نیاز دارند. %U http://akhlagh.morsalat.ir/article_69088_fb33c95e37d1ea93790552e0cbbf02d9.pdf