%0 Journal Article %T فرایند شکل گیری رفتار غیراخلاقی درکسب وکار: مطالعه موردی بر مبنای نظریۀ داده‌بنیاد در بازار اصفهان %J فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی %I دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان %Z 2251-7898 %A اسماعیلی, مرجان %A حیدری, محمدرضا %A مقدم, وحید %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 16 %N 40 %P 127-144 %! فرایند شکل گیری رفتار غیراخلاقی درکسب وکار: مطالعه موردی بر مبنای نظریۀ داده‌بنیاد در بازار اصفهان %K اخلاق %K کسب‌و‌کار %K نظر اخلاقی %K عمل اخلاقی %K ایران %K شکاف %R 10.22081/jare.2021.59146.1582 %X رعایت اخلاق در حوزۀ کسب‌وکار، هم موجب دستیابی به حسن شهرت و سود کلان در امور دنیوی و هم موجب سعادت اخروی می­گردد. متأسفانه امروزه چنان که باید اخلاق کسب­وکار در کشور رعایت نمی­شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی فرایند شکل­گیری رفتار غیراخلاقی و عوامل ایجاد شکاف بین نظر و عمل اخلاقی در بازار است. بدین منظور، ده نفر از بازاریان دغدغه­مند اصفهان، بر اساس نمونه­گیری گلوله­برفی، انتخاب شدند و در مصاحبۀ ساختارنیافته به سؤالات پاسخ گفتند. بر اساس نتایج، ارادۀ فرد تحت‌تأثیر هواهای نفسانی (عامل درونی) قرار می­گیرد و طی زندگی، فرایند مشخصی بر آن اثر می­گذارد تا او از رعایت اخلاق کسب‌وکار دور شود. عوامل بیرونی نظیر طمع و فریب دنیا، رفتار والدین، مسئولان، قانون‌گذاران، مدرسان آموزشی، جامعۀ روحانیت و... در تشدید این آسیب مؤثرند. در نهایت، تقوی و ایمان می­تواند ضعف ارادۀ فرد را جبران کند. %U http://akhlagh.morsalat.ir/article_69901_c2a3dc29d0c275c83dde9941d042cde1.pdf