%0 Journal Article %T متغیرهای تأثیرگذار بر تحصیل سعادت در فرهنگ اسلامی %J فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی %I دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان %Z 2251-7898 %A اولیائی, زهره %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 16 %N 40 %P 199-224 %! متغیرهای تأثیرگذار بر تحصیل سعادت در فرهنگ اسلامی %K متغیرهای مؤثر %K تحصیل %K سعادت %K فرهنگ اسلامی %R 10.22081/jare.2021.59194.1583 %X این مقاله با روش تحلیل محتوا به بررسی متغیرهای تأثیرگذار بر تحصیل سعادت در فرهنگ اسلامی می‌پردازد. جامعۀ آماری، منابع مرتبط با موضوع تحقیق است که به روش نمونه‌گیری هدفمند انجام شده است. در بخش توصیفی، اطلاعات به شیوۀ کتابخانه‌ای جمع‌آوری شده و تجزیه‌و‌تحلیل به‌صورت کیفی و از طریق یادداشت‌برداری صورت گرفته است. برای دستیابی به پاسخ پرسش‌های پژوهش، ضمن مطالعۀ پیشینه، منابع مرتبط با موضوع سعادت و فرهنگ اسلامی مطالعه گردید. یافته‌های پژوهش حاکی از این است که سعادت به‌منزلۀ برترین غایتی که انسان در جست‌وجوی آن است، به دو گونۀ پنداری و واقعی تقسیم می‌شود و متغیرهای زیادی بر آن تأثیر دارند؛ از جمله: وراثت، شرایط هنگام انعقاد نطفه، تغذیه، عوامل محیطی، تربیت، تهذیب نفس، اراده، ایمان، خودشناسی، ملازمت با فضایل اخلاقی، الگوگیری از چهره‌های سعادت در قرآن، عبرت‌آموزی از چهره‌های شقاوت در قرآن. لذا توجّه به همۀ متغیرها در فرهنگ اسلامی به‌منزلۀ عامل تأثیرگذار بر تحصیل سعادت، ضروری به نظر می‌رسد. %U http://akhlagh.morsalat.ir/article_69908_7d74d2c26b5a2df557bcb4efc4078ba1.pdf