%0 Journal Article %T طراحی مدل اخلاق حرفه‌ای دبیران تربیت‌بدنی %J فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی %I دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان %Z 2251-7898 %A شیخی مبارکه, بتول %A سلیمی, مهدی %A زاهدی, حمید %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 17 %N 41 %P 97-126 %! طراحی مدل اخلاق حرفه‌ای دبیران تربیت‌بدنی %K اخلاق حرفه‌ای %K معلمان %K تربیت‌بدنی %K رهیافت داده‌بنیاد %R 10.22081/jare.2021.60655.1628 %X تربیت­بدنی و ورزش، بخش مهمی از برنامۀ آموزشی مدرسه و فرآیند تربیت و پرورش دانش­آموزان را تشکیل می­دهد و رعایت اصول اخلاق حرفه­ای از سوی معلمان ورزش، امری اساسی در کیفیت آموزش تلقی می­گردد؛ لذا هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل اخلاق حرفه­ای دبیران تربیت­بدنی است که با روش کیفی مبتنی بر نظریۀ مبنایی (با رهیافت ساخت‌گرایانه چارمز) انجام پذیرفته است. جامعۀ آماری تحقیق شامل صاحب‌نظران حوزۀ اخلاق و ورزش است که برای گزینش مصاحبه‌شوندگان از نمونه­گیری هدفمند مبتنی بر روش نظری استفاده شد. برای سنجش روایی ابزار از معیارهای اسکینر و همکاران و برای سنجش پایایی از پایایی بازآزمون بهره گرفته شد. فرآیند تحلیل داده­ها نیز مبتنی بر سه مرحلۀ کدگذاری اولیه یا باز، کدگذاری متمرکزشده و کدگذاری نظری انجام پذیرفت. در نهایت، مدل اخلاق حرفه­ای دبیران تربیت‌بدنی در سه سطح شامل عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه­ای، سطوح اخلاق حرفه­ای و پیامدهای آن شکل گرفت. %U http://akhlagh.morsalat.ir/article_71340_9df91638b1acf374ad6c99e10e00392e.pdf