دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
13
47
2017
05
22
آسیبهای فردیِ فضای مجازی از منظر اخلاق اسلامی
11
35
FA
علی اکبر
شاملی
دانشجوی دکتری اخلاق اسلامی دانشگاه اسلامی قم
a_shameli1365@yahoo.com
10.22081/jare.2017.45079.
با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی، آسیبهای جدیدی دامنگیر کاربران اینترنت گشته است. این آسیبها بر روی زندگی فردی و جمعی افراد تأثیر میگذارد. در بُعد فردی آسیبهای جسمانی و روانشناختی وجود دارد. آسیبهای روانشناختی مورد بحث در این مقاله، افراط در استفاده از اینترنت، انزوای اجتماعی و تحلیل توان عقل است. اگر فرض کنیم کاربران از اینترنت بهصورت کاملاً اخلاقی استفاده میکنند و هیچگونه رفتار غیراخلاقی مثل هرزهنگاری، هرزهبینی، ارتباط صمیمی و خارج از شرع و اخلاق با غیرهمجنس و .... انجام نمیدهند باز این سؤال مطرح است که استفاده از فضای مجازی چه آسیبهایی برای فرد داشته و نظر اخلاق اسلامی در مورد هر یک از آسیبها چیست؟ در این مقاله به این مسائل از منظر اخلاق اسلامی پرداخته میشود. این تحقیق یک تحقیق کاربردی است و روش تحقیق اسنادی است که از گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و تحلیل اطلاعات با رویکرد توصیفی، تحلیلی- تجویزی صورت میپذیرد.
اخلاق,فضای مجازی,آسیب,آسیب فضای مجازی,افراط
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64704.html
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64704_1699fc9fbedcf3bb42c68a8ebefac749.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
13
47
2017
05
22
روشهای کلی تزکیه نفس از نگاه علامه در المیزان
1
1
FA
محمدمهدی
فیروزمهر
استادیار وعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
m.firoozmehr@gmail.com
10.22081/jare.2017.45070.
از مباحث کاربردی علامه در المیزان بحث روشهای تزکیه نفس است. از مجموع مباحث ایشان چهار روش کلی قابل استفاده است: روش تمرکز بر معرفت نفس، روش تمرکز بر نتایج دنیوی اخلاق، روش تمرکز بر نتایج اخروی اخلاق و روش تقویت حب عبودی. از نظر علامه چون قرآن زیر بنای اخلاق را بر نتایج دنیوی قرار نداده از روش توجه دادن به نتایج دنیوی اخلاق بهره نبرده و مواردی که بر نتایج دنیوی تکیه شده به نوعی است که به فواید اخروی بر میگردد. روش تکیه بر نتایج اخروی در شرایع پیشین رایج بود و در قرآن نیز مورد توجه قرار گرفته است. روش تکیه بر معرفت نفس نیز مهم است اما پرورش حب عبودی روش خاص قرآن است که در بینش و کنش افراد را چنان میپروراند که رذایل در آنها شکل نمیگیرد تا نیاز به رفع آن باشد. این روش میان حکمای الهی و حتی شرایع و انبیای پیشین به نحوی که در قرآن آمده سابقه ندارد و بر حق و توحید و عبودیت محض استوار است. ایشان در ذیل برخی آیاتی که بیماری قلب را مطرح کردهاند میگوید عامل بیماری قلب رذایل هستند و راه درمان آن ایمان و عمل صالح است.
تزکیه نفس,تهذیب اخلاق,روشهای کلی,علامه طباطبایی,تزکیه,نفس
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64703.html
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64703_69653aca4a7f09f747f09b8b72d6ef7d.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
13
47
2017
05
22
آثار وبرکات«اذن»بودن، براساس آیه 61 سوره توبه
57
77
FA
آزاده
ابراهیمی فخاری
دانشجوی دکتری، دانش آموختۀ حوزۀ علمیۀ حضرت فاطمه زهرا
msarjooghian@gmail.com
10.22081/jare.2017.47235.1067
یکى از مبانى اخلاقى، شناخت فضایل و رذایل است. انسان قبل از هر چیز لازم است صفاتى را که باید به آنها متصف شود بشناسد. در قرآن کریم به برخی از صفات پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)اشاره شده است. از آنجا که خداوند ایشان را الگوی شایسته برای جامعه بشریت معرفی فرموده در همین راستا لازم است، آیات مربوط به معرفی رسول خاتم مورد بررسی دقیق وهمه جانبه قرار بگیرد.منافقان برای ترور شخصیتی رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)ودر نتیجه سست وبی پایه نشان دادن وحی،پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)را «أُذُنٌ» یعنی کسی که سر تا پا گوش است،می نامیدند.تا ایشان را ساده لوح ودهان بین معرفی کنند. خداوند متعال می فرماید، سر تاپا گوش بودن نه تنها باعث تحقیر ایشان نیست بلکه یک فضیلت اخلاقی است که خیر جامعه بشریت را در بردارد.در بررسی این آیه شریفه بدین امر دست می یابیم که ایشان با شنونده فعال بودن برای سخنان افراد وحتی مخالفینشان باعث جذب آنهاومانع ایجاد تنش درجامعه می شدند و بدین صورت در هدایت ایشان موفق تر بوده اند.همچنین با پذیرش عذرخواهی خطاکاران زمینه را برای توبه وحفظ کرامت انسانی آنان فراهم کرده اند ولی در مقام عمل با ذکاوت ودور اندیشی تنها به سخنانی جامه عمل می پوشاندند که به صلاح فرد و در نتیجه جامعه مسلمین بوده است.
أُذُنٌ,شنیدن فعال,شنیدن منفعل,عذر پذیری,اخلاق,فضائل اخلاقی
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64697.html
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64697_8d74f4455500e67a717f4aa40392ba0f.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
13
47
2017
05
22
بررسی تاثیر اخلاق حرفهای بر انگیزش کارکنان
77
103
FA
قدرت اله
طالب نیا
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
ghtalebnia@yahoo.com
حسین
رجب دری
0000-0002-9064-658X
دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
hosrado@gmail.com
10.22081/jare.2017.47115.1062
اخلاق موضوع مهمی است که وجود آن در تمام حرفهها و مشاغل ضروری است. عوامل انگیزشی نیز از عوامل کلیدی موثر در میزان بهرهوری افراد در سازمانها است. در این پژوهش به بررسی تاثیر اخلاق حرفهای بر انگیزش کارکنان پرداخته شد. مطالعه پیشرو از نوع پیمایشی-کاربردی است. بررسی موضوع از طریق پرسشنامه و نمونهگیری تصادفیساده، از 81 نفر از اعضای جامعه حسابداران رسمی صورت پذیرفت. برای تحلیل نتایج در قالب 1 فرضیه اصلی و 6 فرضیه فرعی، از رگرسیونخطی توسط نرمافزار SPSS، استفاده شد. یافتهها نشان داد که اخلاق حرفهای بر انگیزش کارکنان اثرگذار است. همچنین عوامل علاقه فرد به شغل، خودباوری، مسئولیتپذیری و خودکنترلی از اخلاق حرفهای تاثیر میگیرند، اما تاثیرپذیری مولفههای میزان اهمیت شغل و رضایت شغلی از اخلاق حرفهای تائید نشد. همچنین بررسی سطح پایبندی به اخلاق حرفهای در جامعه مورد بررسی توسط آزمون T تک نمونهای نیز نشان داد که این موضوع در سطح متوسط قرار دارد.
اخلاق حرفهای,انگیزش کارکنان,جامعه حسابداران رسمی,مشاغل ضروری,علاقه فرد
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64698.html
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64698_3f17357a7143be4e69a562b5d722a417.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
13
47
2017
05
22
ارزیابی و رتبه بندی معیارهای اخلاق حرفه ای و ارتباط آن با رضایت شغلی
103
127
FA
سید علی
بنی هاشمی
نویسندۀ مسئول، مربی گروه مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور
banihashemi1120@gmail.com
حمید
علیزاده
دانشجو دانشگاه پیام نور
alizadeh@gmail.com
10.22081/jare.2017.45472.1009
یکی از مواردی که در زمینه اخلاق حرفهای باید مورد توجه جدی قرار گیرد، رضایت شغلی است؛ چرا که اخلاق حرفهای به نوعی با رضایت شغلی ارتباط دارد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اخلاق حرفهای در یک واحد نظامی و تعیین رابطه آن با رضایت شغلی است. این پژوهش از نوع توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کارکنان یک واحد نظامی میباشد که با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی ساده، تعداد 30 نفر انتخاب گردید. به منظور گردآوری دادهها از دو روش مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. دو پرسشنامه پژوهش جهت بررسی اخلاق حرفهای (40 سؤال شامل 9 معیار) و رضایت شغلی (7 سؤال) بوده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر آمار توصیفی، از آمار استنباطی و آزمون همبستگی نیز استفاده گردید. براساس آزمون همبستگی، یافتهها نشان داد که بین اخلاق حرفهای و رضایت شغلی در سازمان مورد بررسی، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین با توجه به آزمون t میانگین، وضعیت متغیر اخلاق حرفه-ای در سطح مطلوب و قابل قبولی قرار گرفته است. با توجه به یافتههای پژوهش و ارتباط معنادار اخلاق حرفهای و رضایت شغلی، هرچقدر کارکنان احساس کنند که اخلاقیات بر محیط کاری آنان حاکم است، به همان نسبت رضایت و خشنودی بیشتری در محیط کار تجربه و احساس میکنند.
اخلاق,اخلاق حرفه ای,رضایت شغلی,عوامل سازمانی,عوامل فردی
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64699.html
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64699_70a90b90c11db7baf84873a1772cd3ee.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
13
47
2017
05
22
پیشبینی اخلاق حرفهای بر اساس تحول اخلاقی در کارکنان ستادی قوه قضاییه
127
145
FA
مرتضی
عندلیب کورایم
دانشجوی دکتری روا نشناسی، دانشگاه تبریز و کارشناس مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی قوۀ قضائیه.
mortezaandalib65@gmail.com
سعید
محمودی نیا
دانشجوی دکتری مدیریت راهبرد دانش، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران و رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی قوۀ قضائیه
s.mahmoodi2020@yahoo.com
عباس
علوی نژاد
دانشجوی دکتری روا نشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز و کارشناس مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی قوۀ قضائیه
alavinejad1342@yahoo.com
10.22081/jare.2017.45106.
اخلاق حرفهای مقولهای است که بسیاری از سازمانها به آن توجه ویژهای دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف پیشبنی میزان اخلاق حرفهای کارکنان ستادی قوه قضاییه بر اساس تحول اخلاقی آنها انجام شده است. بدین منظور تعداد 219 کارمند با روش نمونهگیری تصادفی از بین جامعه کارکنان ستادی قوه قضاییه به عنوان نمونه انتخاب شدند و از آنها خواسته شد دو پرسشنامهی تحول اخلاقی ما (1981) طراحی شده است و پرسشنامه میزان رعایت اخلاق حرفهای توسط کارکنان سازمانها (مهدیون و رضائی، 1393) که از روایی و پایایی قابل قبول برخوردارند را تکمیل نمایند. دادههای به دست آمده از پرسشنامهها به وسیلهی ویرایش 22 نرم افزار تحلیل آماری SPSS و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون ساده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که تحول اخلاقی قادر به پیشبینی 10 درصد از تغییرات اخلاق حرفهای میباشد. این یافتهها نشان داد که با توجه نقش تحول اخلاقی در اخلاق حرفهای، به منظور ارتقاء اخلاق حرفهای در سازمانها میتوان با استفاده از آموزش، تحول اخلاقی آنها را افزایش داد.
تحول اخلاقی,اخلاق حرفهای,کارکنان,رشد اخلاقی,قوه قضاییه
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64702.html
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64702_f8c520c3711da82cb4e79217ad20f88d.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
13
47
2017
05
22
واکاوی معیارهای اخلاق حرفه ای در مهندسی ژئوماتیک (نقشه برداری) با تاکید بر آموزه های نهج البلاغه
145
167
FA
مهدی
خوش برش ماسوله
0000-0002-9565-3615
دانشجوی کارشنا سیارشد مهندسی نقشه برداری، دانشکدۀ مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران
khoshboreshmehdi@gmail.com
سعید
صادقیان
دانشیار آموزشکدۀ نقشه برداری، سازمان نقشه برداری کشور، تهران
sa_sadeghian@sbu.ac.ir
10.22081/jare.2017.45125.
اخلاق مهندسی بخشی از اخلاق کاربردی یا اخلاق حرفهای است که به بررسی اصول اخلاقی و مشکلات اخلاقی در فعالیتهای مهندسی میپردازد. هدف از مطالعه حاضر، واکاوی معیارهای اخلاق حرفهای در مهندسی ژئوماتیک با تأکید بر آموزههای نهجالبلاغه است. در این مقاله، مسائل اخلاقی به وجود آمده در حوزه مهندسی ژئوماتیک (نقشهبرداری) مورد بررسی قرار میگیرد. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی به گردآوری اطلاعات کتابخانهای، شامل شناسایی، مطالعه، طبقهبندی اطلاعات، تجزیه و تحلیل آنها و جمعبندی اطلاعات در خصوص موضوع مورد مطالعه پرداخته است. نتایج نشان داد، معیارهای اخلاق حرفهای برای مهندسی ژئوماتیک در چهار ویژگی مهم تفکیک میشوند، این چهار ویژگی عبارتاند از: تعهد کاری، صداقت، انصاف و تخصص. در این مطالعه، ویژگیهای اخلاق حرفهای بر مبنای آموزههای نهجالبلاغه بوده است. امام علی (ع) مبنای اخلاق حرفهای را حفظ و رعایت حقوق مردم دانسته و در مواضع مختلف به آن تأکید میکند بهگونهای که جایگاه اجتماعی افراد بهویژه در مشاغل و مناصب مختلف را بر آن استوار مینمایند. بعلاوه، امام علی (ع) معتقد هستند هر کس خوش اخلاق باشد، زندگیاش پاکیزه و گوارا میگردد.
امام علی(ع),نهج البلاغه,اخلاق,اخلاق حرفه ای,مهندسی ژئوماتیک (نقشه برداری)
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64700.html
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64700_766eaac82dc79799cb904681313042f6.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
13
47
2017
05
22
اخلاق حرفه ای در اسلام و رابطه آن با اثربخشی مدیران آموزشی
167
187
FA
سید طاهر
سیدی نظرلو
کارشنا سارشد مدیریت آموزشی و آموزگار آموزشگاه های منطقه تسوج.
tseyedi.63@gmail.com
سیده زکیه
طبسی
کارشنا سارشد برنامه ریزی آموزشی و آموزگار آموزشگاه های منطقه تسوج
10.22081/jare.2017.45121.
چکیده<br /><br />هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه اخلاق حرفه ای و اثربخشی در بین مدیران آموزشی مدارس متوسطه دخترانه شهر مشهد<br /> می باشد. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق شامل 220 نفر از معلمان و کارکنان اداری مدارس متوسطه دخترانه شهر مشهد بود، که به وسیله نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود. برای گرد آوری داده ها دو پرسشنامه ی محقق ساخته، که یکی اخلاق حرفه ای و دیگری اثربخشی را اندازه گیری می کرد مورد استفاده قرار گرفت.<br /><br />نتایج پژوهش نشان داد:<br /><br /><br /> اخلاق حرفه ای در مدیران آموزشی مدارس متوسطه دخترانه شهر مشهد در سطح بالایی قرار داشت؛<br /> رابطه همه مؤلفه های اخلاق حرفه ای و اثربخشی مثبت و معنی دار بود؛<br /> میان سطح اخلاق حرفه ای و اثربخشی آنان رابطه ی مثبت و معنی داری وجود داشت؛<br /> از بین مؤلفه های اخلاق حرفه ای مؤلفه عملکرد بیش از دو مؤلفه دیگر (منش و دانش) مؤلفه های اثربخشی را پیش بینی می کرد.<br /><br /><br />نتایج به دست آمده، اهمیت نقش اخلاق حرفه ای در مدارس را نشان می دهد و به این نکته اشاره دارد که مدرسه به عنوان یک نهاد اساساً اخلاقی و مستلزم برخورداری از مدیریت اخلاقی می باشد.
اخلاق,حرفه ای,مدیریت,آموزشی,اثربخشی
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64701.html
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64701_6326f7b99458a827dbb58994c08994f9.pdf