TY - JOUR ID - 21450 TI - پژوهشی در اصول و روش‌های تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علیو ژان ژاک روسو JO - فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی JA - JARE LA - fa SN - 2251-7898 AU - امیدی, محمود AU - فضل الهی قمشی, سیف اله AD - دانشگاه شاهد AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 11 IS - 41 SP - 38 EP - 64 KW - تربیت اخلاقی KW - اصول KW - روشتربیت اخلاقی KW - تطبیق KW - روش KW - امام علی KW - روسو KW - امام علی(ع) DO - N2 - هدف پژوهش حاضر،واکاوی اصول و روش‌های تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی7و ژان ژاک روسو است. حضرت علی7اوّلین پیشوای شیعیان، نکات برجسته‌ای را دربارهٔ تربیت اخلاقی بیان فرموده‌اند. از سوی دیگر، ژان ژاک روسو مربی و دانشمند برجستهٔ غربی نیز، آراء اخلاقی مهمی را دربارهٔ تربیت اخلاقی کودکان بیان می‌نماید. روش پژوهش، توصیفی- تحلیل اسنادی و از روش فیش‌برداری برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. بدین منظور مطالب از منابع دست‌اوّل هر دو صاحب‌نظر (نهج‌البلاغه، امیل) و هم‌چنین منابع مرتبط انتخاب و استفاده شده است. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که اصول مشترک تربیت اخلاقی امام علی7 و روسو به‌ترتیب عبارتند از: تربیت اخلاقی تدریجی، تربیت اخلاقی آزادمنشانه و تربیت اخلاقی الگوگیری. روش‌های تربیت اخلاقی امام علی7عبارتند از: روش حکمت، روش عقلانی و روش تربیت منفی. از روش‌های تربیت اخلاقی روسو هم می‌توان به روش تجربی، روش عقلانی و روش تربیت منفی اشاره نمود. UR - http://akhlagh.morsalat.ir/article_21450.html L1 - http://akhlagh.morsalat.ir/article_21450_3afb64b332098f3a3c53262f88bb308c.pdf ER -