TY - JOUR ID - 63791 TI - رابطة دین‌داری با کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان JO - فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی JA - JARE LA - fa SN - 2251-7898 AU - صالحی, اکبر AU - قاسم تبار, سید نبی الله AD - استادیار گروه فلسفهٔ تعلیم‌وتربیت، دانشکدهٔ روان‌شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران AD - دانش آموخته مقطع دکترای مطالعات برنامهٔ درسی، دانشگاه خوارزمی تهران. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 12 IS - 44 SP - 191 EP - 219 KW - مذهب KW - دین‌داری KW - کیفیت زندگی KW - عملکرد آموزشی DO - 10.22081/jare.2017.44927. N2 - هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطۀ دین‌داری با کیفیت زندگی و کارکرد آموزشی دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ دوم است. این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری در این پژوهش تمامی دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ دوم شهرستان بابل هستند که از میان 168 دانش‌آموز، 87 دختر و 81 پسر، با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار استفاده‌شده در این پژوهش پرسش‌نامهٔ کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی (SF-36) و پرسش‌نامهٔ دین‌داری گلاک و استارک (1965) است. برای سنجش کارکرد آموزشی دانش‌آموزان معدل پایان ترم آن‌ها نیز درنظر گرفته شد. نتیجه‌های آزمون همبستگی پیرسون نشان می‌دهد که میان دین‌داری و کیفیت زندگی و کارکرد آموزشی دانش‌آموزان همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، یافته‌های پژوهش دربردارندۀ نکته‌های کاربردی مفیدی برای سیاست‌گزاران عرصۀ آموزش‌وپرورش است. UR - http://akhlagh.morsalat.ir/article_63791.html L1 - http://akhlagh.morsalat.ir/article_63791_c16724f70616842601b0a0da00a3a62a.pdf ER -