TY - JOUR ID - 69464 TI - رشد اخلاقی کودکان در کشاکش رسانه و خانواده JO - فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی JA - JARE LA - fa SN - 2251-7898 AU - بوسلیکی, حسن AU - آذربایجانی, مسعود AD - استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی AD - استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 16 IS - 39 SP - 11 EP - 40 KW - رشد اخلاقی KW - رشد اخلاقی کودکان KW - خانواده KW - رسانه KW - تلویزیون KW - برهم‏ کنش رسانه و خانواده DO - 10.22081/jare.2021.58917.1564 N2 - شناسایی عوامل و نهادهای تأثیرگذار بر رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان، برای برنامه‌ریزی صحیح در امر تربیت آن‌ها ضروری است. امروزه خانواده در تربیت کودکان بی‏رقیب و به‌دور از عوامل برون خانوادگی عمل نمی کند، بلکه رسانه (به ‏ویژه تلویزیون) نیز به مثابۀ یکی از اعضای خانواده بر رشد اخلاقی آنان تأثیر می گذارد. در واقع، این دو نهاد (رسانه و خانواده) در محیطی واحد (خانه) طی فرایندی تعاملی بر رشد اخلاقی کودکان تأثیر می گذارند. موضوع پژوهش حاضر، آشکارسازی بخشی از آثار تربیتی برهم کنش رسانه (با تأکید بر تلویزیون) و خانواده است. بدین منظور،‏ ابتدا مسائل خانواده در امر تربیت نسل جدید  و سپس، دو اثر ویژۀ برهم کنش این دو نهاد یعنی شکاف نسلی و زوال کودکی بررسی شد. در آخر، عنصر «وساطت والدین» در تماشای تلویزیون به‌منزلۀ راهکار کاهش شکاف نسلی و زوال کودکی واکاوی شد. نتیجۀ پژوهش آن است که هرچه والدین هنگام مصرف رسانه ای فرزندان، کمتر با آنان همراهی کنند، دو پدیدۀ «شکاف نسلی» و «زوال کودکی» بیشتر خواهد شد. از میان انواع وساطت والدین، وساطت فعال بیش از بقیه بر کاهش این دو پدیده تأثیر دارد. در این پژوهش برای شناسایی مشکلات و مسائل خانواده ها در زمینۀ تربیت نسل جدید، به سؤالات مطرح‏ شده از مرکز ملی پاسخ‌گویی و تجربۀ پژوهشگر بهره گرفته و برای معرفی آثار برهم کنش رسانه و خانواده و راه کاهش آثار منفی از روش کتابخانه ای استفاده کرده‌ایم. UR - http://akhlagh.morsalat.ir/article_69464.html L1 - http://akhlagh.morsalat.ir/article_69464_36530f18514f93cdc04000ebcae2b735.pdf ER -