2024-03-29T08:51:35Z
http://akhlagh.morsalat.ir/?_action=export&rf=summon&issue=3524
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2251-7898
1394
11
40
تبیین ابعاد تربیت کودک در نظام خانواده از دیدگاه اسلام
مریم
کیان
مسئلۀ تربیت، از نیازهای ضروری و مهم هر جامعۀ انسانی محسوب میشود. در این میان، تربیت کودک وظیفۀ خطیری است که به ویژه برای والدین مسئولیتآفرین است و کیفیت تحقق آن میتواند برای فرد، خانواده و جامعه سرنوشتساز باشد. مقالۀ حاضر با هدف بررسی و تبیین ابعاد تربیت کودک در نظام خانواده از دیدگاه دین مبین اسلام انجام شد. روش پژوهش از نوع تحلیل اسنادی بوده و طی آن مجموع منابع و اسناد مربوطه بررسی شدند. این منابع شامل آموزههای تربیتی قرآن کریم و سیرۀ زندگی پیامبر اسلام9و امامان معصوم:بوده است. در مقالۀ حاضر، ابتدا مفهوم و جایگاه تربیت کودک در آموزههای اسلام تشریح میشود، سپس حقوق کودک در خانواده و نقش والدین در تربیت کودک تبیین میگردد و در ادامه ابعاد تربیتی کودک از دیدگاه اسلام، شامل تربیت جسمانی و عقلانی، تربیت دینی و اخلاقی و نیز تربیت اجتماعی کودک تشریح میشود. در پایان، روشهای پرورش ابعاد تربیتی کودک بررسی میشود و پیشنهادهای تربیتی برای تحقق تربیت مطلوب کودک ارائه میگردد
تربیت
ابعاد تربیت
کودک
خانواده
دیدگاه اسلام
2015
08
23
9
35
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21444_2e8c2a80024ea9a250235b7d69d7d66d.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2251-7898
1394
11
40
راهکارهای گریز از گرداب فتنه از دیدگاه نهجالبلاغه
فرزاد
دهقانی
جوامع انسانی ممکن است با گذشت زمان و با توجه به شرایط خاص خود، با پدیدههای مخرب اجتماعی در شکلهای متفاوت روبهرو شوند. از جملۀ این آفتها فتنه است که در آن، فضا به سبب آمیختهشدن حق و باطل، غبارآلود و گمراهکننده میشود. این فضا نیاز به شناخت دارد تا بتوان راهکارهای گریز از آن را از تعالیم اسلامی استخراج کرد و در زمان فتنهها بهکار بست. در تعالیم اسلامی برای درامانماندن و خروج از گرداب فتنه، راهکارهای زیادی ارائه شده است. نهجالبلاغه بهعنوان اخالقران از سوی کسی که خود را قرآن ناطق معرفی میکند و فتنههایی را تجربه کرده است که نظام نوپای اسلام را تهدید میکرد و توانست به سلامتی از آنها عبور کند، میتواند بهترین منبع برای دریافت این راهکارها باشد. این مقاله به این مهم در سه حوزۀ اعتقادی (تمسک به قرآن، تمسک به اهل بیت:، تقوا)، حوزۀ اخلاقی (پرهیز از غرور و رفاهطلبی، پرهیز از فخر و برتریجویی، پرهیز از خوردن مال حرام، پرهیز از کینهکشی، پرهیز از کارهای ناپسند و پیش خدا مظلوم حاضرشدن)، حوزۀ رفتاری (افزایش بصیرت، ثابتقدمبودن بر مبنای اعتقادی، حفظ وحدت و پیرو قوانین الهی بودن، دوری از صف فتنهگران، پیروینکردن از خطوات شیطان) میپردازد.
فتنه
راهکار
جامعه
تقوا
بصیرت
نهجالبلاغه
2015
08
23
37
67
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64056_5d9e165aec12ec9f9956245ffaa85461.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2251-7898
1394
11
40
تحلیلی براصول اخلاقی در فرایند پژوهشهای علوم تربیتی
امروزه اهمیت پژوهش آنقدر اساسی و حیاتی است که آن را موتور محرک ملّتها میدانند. این مهم عناصری دارد که بیتردید اخلاق از مهمترین آنها است. با عنایت به اینکه اخلاق، بهویژه در پژوهشهای علوم تربیتی، بسیار مهم است، محقق بر آن است تا اصول و ضوابطی را ارائه دهد که پژوهشگران به درستیِ آن باور دارند و باید در قالب قانون و دستورالعمل در امور تحقیقی به کار ببرند. بنابراین با تکیه بر روش کیفی و با استفاده از روش مرور، اسناد و مدارک مربوط به موضوع موردمطالعه، بررسی میشود. در این مطالعه ضمن تبیین چیستی اخلاق در پژوهشهای علوم تربیتی، به ملاحظات و معیارهای اخلاقی در پژوهش در سه بخش، معیارهای اخلاقی قبل از ورود به پژوهش، معیارهای اخلاقی حین انجام پژوهش و در نهایت معیارهای اخلاقی بعد از جمعآوری داده و پس از پژوهش پرداخته میشود. در پایان محقق با ارائۀ مولفههایی برای اثربخشی و فرهنگسازی کاربرد معیارهای اخلاقی در پژوهشگران، پیشنهادهای کاربردی در این زمینه را مطرح مینماید. واژههای کلیدی معیار اخلاقی، اخلاق، علوم تربیتی. چکیده : An Analysis of Ethical Principles in the Process of Conducting Researches in the Field of Educational Sciences Bahram Afshari* Zahra Es'haghian** Hassan Ali Bakhtiar Nasrabadi*** Abstract Today the importance of research is so critical that it is usually described as the driving engine of the nations. Research consists of different aspects amongst which ethics is of great significance. Considering that ethics, particularly in researches conducted in the field of Educational Sciences, is really important, the author tries to provide some principles and rules whose validity has been verified by all the researchers and should be formalized as the guideline for their researching works. Thus, in this study, applying the qualitative approach and through reviewing method, the documents and evidences regarding the subject are investigated. In this study, explaining the nature of ethics in researches conducted within Educational Sciences, the ethical standards applicable in three phases of prior to the research, while doing the research and after the research have been elaborated. In the end, by offering a number of factors which can cause effectiveness and culture of ethical terms within research processes, the author offers practical proposals. Keywords Ethical Standards, Ethics, Educational sciences *-PhD student in Education Management, University of Isfahan. **-Graduate student of history and philosophy of education, University of Isfahan. ***-PhD graduate in History and Philosophy of Education, University of Isfahan.
2015
08
23
67
94
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21445_3fc5f8d7fca203416571ce8faabe8a95.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2251-7898
1394
11
40
نگاهی تحلیلی به روش تألیف آثار حارثبنأسد محاسبی
اعظم
قاسمی
حارث مُحاسِبی زاهد، واعظ، محدّث، عارف، فقیه و متکلم قرن سوم است. رسائلی که از وی بر جای مانده، از منحصر به فرد بودن و راهگشاییشان برای دیگران حکایت دارند. کانون این مکتوبات نفس انسان است. محاسبی در آثار خود تنها قصد تحلیل یا تبیین نظری موضوعی را ندارد، بلکه نتیجهبخشی سخن نیز برای او مدّنظر است. وی از منابع چهارگانۀ (قرآن، حدیث، سنت و عقل) در آثار خود استفاده میکرده است؛ اما بیشتر از آنکه این منابع در بحث، برای او اهمیت داشته باشند، موضوع بحث برای او اصالت دارد. به همین دلیل به معنایی میتوان وی را اصالت موضوعی دانست، نه اصالت روشی. از اینروست که بهوضوح میبینیم او بر یک نهج سخن خود را نمینویسد؛ گاهی بهعنوان فقیه و گاهی همچون صوفی یا متکلم سخن میگوید. میتوان گفت محاسبی از روش ترکیبی بهره میبرد. علاوه بر آن، بخشی از آثار وی در حوزۀ تصوف، حاصل عبادت است نه تعقل محض. محاسبی مخالفان بسیاری داشته، اما در تالیف تحت تاثیر آنان قرار نگرفته است. از قرنها پیش کوششهایی برای معرفی آثار محاسبی انجام شده است؛ اما به دلیل فقدان بخشی از آثار وی، این تحقیقات از جامعیت برخوردار نیست و محققان با توجه به آنچه در دسترس است و بر اساس شواهد، آثار محاسبی را معرفی میکنند. در این مقاله به معرفی تحلیلی روش تالیف آثار محاسبی میپردازیم.
حارث محاسبی
آثار
تحلیل آثار
2015
08
23
85
128
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21446_91b0d2bcbecb54e7c706f50843d7994c.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2251-7898
1394
11
40
بررسی میزان توجه به جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاقمداری در برنامۀ درسی
جواد
آقامحمدی
اکبر
خرسندی
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاقمداری و مؤلفههای آن در برنامۀ درسی مدارس ابتدایی از منظر معلمان است. روش پژوهش در محدودۀ روشهای توصیفی و نوع تحقیق، کابردی است. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ معلمان مقطع ابتدایی شهرستان «دیواندره» تشکیل دادهاند. نمونۀ آماری پژوهش شامل 210 نفر که با استفاده از روش تصادفی طبقهای بهطوریکه همۀ اعضا شانس مساوی برای انتخابشدن داشته باشند، صورتگرفته است. ابزار اندازهگیری تحقیق، بهجز منابع کتابخانهای، از پرسشنامۀ محققساخته برای سنجش نظرات استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها به دو صورت توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و تحلیلی(t) استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که میزان توجه به مفهوم خانواده مبتنی بر اخلاقمداری در برنامه درسی ابتدایی از دیدگاه معلمان آن دوره تحصیلی، در ابعاد تربیتی و آموزشی و همچنین در بعد مدیریتی نامطلوب ارزیابی شده است. همچنین نتایج پژوهش نشاندهندۀ این است که در ابعاد حقوقی و تکلیفی و عاطفی، توجه کافی و لازم شده و از دید نمونۀ آماری مطلوب ارزیابی شده است.
خانواده
اخلاقمداری
برنامهدرسی
معلمان
آموزشوپرورش
2015
08
23
129
151
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21447_60b4ef170aa055312c31cdb94fe95eb2.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2251-7898
1394
11
40
بررسی رابطۀ بین سبک زندگی و نگرش دینی با میزان گرایش به سمت مدگرایی دانشجویان
اکبر
صالحی
سعید
رومانی
هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطۀ سبک زندگی و نگرش دینی با میزان گرایش به سمت مدگرایی دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه تحقیق شامل همۀ دانشجویان سال دوم، سوم و چهارم کارشناسی دانشگاه پیام نور خرمآباد به تعداد 4500 نفر و نمونهای به حجم 354 نفر است که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب، از جامعۀ فوق انتخاب شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای محققساختۀ سبک زندگی، مدگرایی و نگرش دینی استفاده شد. در این تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون، تجزیه و تحلیل واریانس و رگرسیون گامبهگام استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین نگرش دینی و سبک زندگی دانشجویان رابطۀ همبستگی قوی و مثبتی وجود دارد، بهطوریکه سطوح بالای نگرش دینی دانشجویان با سطوح بالای سبک زندگی و سطوح پایین نگرش دینی با سطوح پایین سبک زندگی همراه است. همچنین بین نگرش دینی و سبک زندگی با مدگرایی دانشجویان رابطۀ همبستگی قوی و منفی وجود دارد، بهطوریکه سطوح بالای نگرش دینی و سبک زندگی دانشجویان با سطوح پایین مدگرایی و سطوح پایین نگرش دینی و سبک زندگی دانشجویان با سطوح بالای مدگرایی آنان همراه است. همچنین مدگرایی دانشجویان سال چهارم نسبت به سال دوم و سوم کمتر است.
سبک زندگی
نگرش دینی
مدگرایی
2015
08
23
153
171
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21448_8db574abff3422c61f14a318e22c059f.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2251-7898
1394
11
40
بررسی وضعیت اخلاق کار کارکنان دانشگاه بوعلیسینا
سیروس
قنبری
فاطمه
فرشچی
هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت اخلاقکارِ کارکنان دانشگاه بوعلیسینا بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعۀآماری این مطالعه تمامی کارکنان دانشگاه بوعلیسینا بودند که از میان آنها 260 نفر بهعنوان نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه اخلاق کار گریگوری، سی پتی (1990) و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای t تکگروهی، ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اخلاقکار کارکنان دانشگاه بوعلیسینای همدان فراتر از حد متوسط است و نیز بین همۀ مؤلفههای اخلاقکار، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از طرفی نتایج آزمون t نشان داد که برای بین گروههای مستقل در اخلاقکار براساس جنسیت، تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه نیز نشان داد، بین اخلاقکار کارکنان بهلحاظ میزان سن و تحصیلات تفاوت معناداری وجود ندارد.
اخلاق کار
کارکنان
دانشگاه بوعلیسینا
2015
08
23
173
203
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64055_c8b11029f18b0c6a5c1ae070585d967a.pdf
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2251-7898
1394
11
40
اخلاق کاربردی
محمدجواد
موحدی
دانشگاه بوعلیسینای همدان فراتر از حد متوسط است و نیز بین همۀ مؤلفههای اخلاقکار، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از طرفی نتایج آزمون t نشان داد که برای بین گروههای مستقل در اخلاقکار براساس جنسیت، تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه نیز نشان داد، بین اخلاقکار کارکنان بهلحاظ میزان سن و تحصیلات تفاوت معناداری وجود ندارد.
اخلاق کار
کارکنان
دانشگاه بوعلیسینا
2015
08
23
203
220
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64057_2975992edc8dd77f11c56e15006d0a59.pdf