دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898163920201121The Moral Development of Children in the Conflict between the Media and the Familyرشد اخلاقی کودکان در کشاکش رسانه و خانواده11406946410.22081/jare.2021.58917.1564FAحسنبوسلیکیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0003-3593-8093مسعودآذربایجانیاستاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0002-6837-0230Journal Article20200928<strong> </strong> <br />Identifying the factors and institutions affecting the moral development of children and adolescents is a necessary step in the proper planning for their education. Today, the family does not operate in an unrivaled environment free of extra-family factors, but the media (especially television) as a family member affects the moral development of children. These two institutions (media and family) in a single environment (home) in an interactive process affect the moral development of children. The subject of the present study is to reveal some of the educational effects of media interaction (with emphasis on television) and the family. For this purpose, we have first reviewed the challenges of the family in educating the new generation, and then we have dealt with two special effects of the interaction of these two institutions, namely the generation gap and the decline of childhood. Finally, as a way to reduce the generation gap and childhood decline, we explore the element of "parental mediation" in children watching television. The result of the research is that "generation gap" and "childhood decline" are more as much as children's media consumption without parental support is more. Among the types of parental mediation, active mediation, more than other types, reduces the generation gap and the decline of childhood. In this study, in order to identify the challenges and problems of families in the field of educating the new generation, we have resorted to the questions posed by the National Center for Answering.شناسایی عوامل و نهادهای تأثیرگذار بر رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان، برای برنامهریزی صحیح در امر تربیت آنها ضروری است. امروزه خانواده در تربیت کودکان بیرقیب و بهدور از عوامل برون خانوادگی عمل نمی کند، بلکه رسانه (به ویژه تلویزیون) نیز به مثابۀ یکی از اعضای خانواده بر رشد اخلاقی آنان تأثیر می گذارد. در واقع، این دو نهاد (رسانه و خانواده) در محیطی واحد (خانه) طی فرایندی تعاملی بر رشد اخلاقی کودکان تأثیر می گذارند. موضوع پژوهش حاضر، آشکارسازی بخشی از آثار تربیتی برهم کنش رسانه (با تأکید بر تلویزیون) و خانواده است. بدین منظور، ابتدا مسائل خانواده در امر تربیت نسل جدید و سپس، دو اثر ویژۀ برهم کنش این دو نهاد یعنی شکاف نسلی و زوال کودکی بررسی شد. در آخر، عنصر «وساطت والدین» در تماشای تلویزیون بهمنزلۀ راهکار کاهش شکاف نسلی و زوال کودکی واکاوی شد. نتیجۀ پژوهش آن است که هرچه والدین هنگام مصرف رسانه ای فرزندان، کمتر با آنان همراهی کنند، دو پدیدۀ «شکاف نسلی» و «زوال کودکی» بیشتر خواهد شد. از میان انواع وساطت والدین، وساطت فعال بیش از بقیه بر کاهش این دو پدیده تأثیر دارد. در این پژوهش برای شناسایی مشکلات و مسائل خانواده ها در زمینۀ تربیت نسل جدید، به سؤالات مطرح شده از مرکز ملی پاسخگویی و تجربۀ پژوهشگر بهره گرفته و برای معرفی آثار برهم کنش رسانه و خانواده و راه کاهش آثار منفی از روش کتابخانه ای استفاده کردهایم.http://akhlagh.morsalat.ir/article_69464_36530f18514f93cdc04000ebcae2b735.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898163920201121Professional ethics of the media in the Islamic Republic of Iran; Concepts and examplesاخلاق حرفه ای رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران؛ مفاهیم و مصادیق41666946510.22081/jare.2021.58957.1569FAظهیراحمدیپژوهشگر ارشد سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب0000-0002-9744-2002حسنخجستهعضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما0000-0001-5854-7533Journal Article20200929Professional organizations in the present age need a set of ethical principles related to the profession and the field of their mission and activity to improve their performance. According to researchers and experts in the field of communications and media, the lack of a code of conduct and professional ethics is one of the significant shortcomings in the media system of the Islamic Republic of Iran. The present article seeks to provide an indigenous model and theory in the field of "media professional ethics" and "media norm" and to enrich the relevant literature in this field. <br />The method of the present study is classified as a part of qualitative methods in the paradigm of interpretiveness and in terms of data collection, group interviews, focused and in-depth, as well as a questionnaire have been used used at different levels of headquarters and staff of media performance areas (managers, programmers and experts) with targeted sampling. <br />In this article, an attempt has been made by using the theoretical and methodological foundations of research and by reviewing theories, patterns, five principles in ethics, and six theories of media norm and by referring to the principles and teachings of Islam, the "Principles of professional ethics of the media in the Islamic Republic of Iran." will be elaborated <br />Keywords: media, ethics, professional ethics, Islamic ethics, media norm.امروزه سازمان های حرفه ای برای بهبود عملکرد خود به مجموع های از اصول اخلاقی نیاز دارند که با توجه به حرفه و حوزۀ مأموریت کاری و فعالیت آنها تدوین شده باشد. بنا بر باور پژوهشگران و صاحب نظران حوزۀ ارتباطات و رسانه، فقدان نظام نامه و مرامنامۀ اخلاق حرفه ای مدون از کاستی های قابل توجه در نظام رسانه ای جمهوری اسلامی ایران است. نوشتار پیش رو، به دنبال ارائه الگو و نظریه بومی در عرصۀ «اخلاق حرفه ای رسانه» و «هنجار رسانه» و غنی سازی ادبیات مرتبط در این حوزه است. روش این پژوهش، به منزلۀ بخشی از روش های کیفی در چهارچوب تفسیرگرایی قرار میگیرد و از نظر شیوههای گردآوری داده ها از تجارب زیستۀ پژوهشگران، مصاحبه های گروهی، متمرکز و عمیق و نیز از پرسشنامه ها در سطوح مختلف ستاد و صف حوزۀ عملکردی رسانه (مدیران، برنامه سازان و کارشناسان) با نمونه گیری های هدف مند استفاده شده است. در این مقاله تلاش شده با استمداد از مبانی نظری و روشی پژوهش و با نقد و بررسی نظریه ها، الگوها، مبانی پنج گانه در اخلاق و نظریه های شش گانۀ هنجار رسانه و با ارجاع به مبانی و تعلیمات اسلامی، «اصول اخلاق حرفه ای رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران» بررسی شود.http://akhlagh.morsalat.ir/article_69465_bcaeb847c618d13fff240bf9414c84ae.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898163920201121Quran and Ethical Indicators of Media Managementقرآن و شاخصهای اخلاقی مدیریت رسانه67866946610.22081/jare.2021.58919.1565FAعیسیعیسی زادهعضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0003-2628-5545Journal Article20200923<strong> </strong> <br />The “Holy Quran” is the most important divine media that, with the management and role of the Holy Prophet of Islam (PBUH), has been able to fascinate about a quarter of the world's population and lead many of them to their destination. One of the most important factors for the success of the Holy Prophet of Islam (PBUH) in the correct use of this heavenly medium and the book of life, is that he has moral characteristics that if these characteristics are observed in the management of our country's media, we can certainly see It was a great change in guiding people towards divine values. In the present research, an attempt has been made to use descriptive-analytical method, and using the teachings of the Holy Quran, the most important moral characteristics of the great Prophet of Islam (PBUH) such as faith, sincerity, trust, trustworthiness, the hope of guiding people, eloquence, good morals, expand of breast, patience, compassion, kindness, humility, forgiveness, should be extracted from the Holy Quran and examined.«قرآن کریم» مهمترین رسانۀ الهی است که با مدیریت و نقشآفرینی پیامبر عزیز اسلام (ص) توانسته است حدود یکچهارم جمعیت دنیا را مجذوب خود کند و بسیاری ازآنان را به سر منزل مقصود رهنمون شود. یکی از مهمترین عوامل موفقیت رسول اسلام (ص) در بهرهبرداری صحیح از این رسانۀ آسمانی وکتاب زندگی، برخورداری آن حضرت از ویژگیهای اخلاقی بوده است. اگراین ویژگیها در مسئولان و اصحابرسانههای کشور نهادینه گردد، بهیقین تحولی عظیم در هدایت مردم بهسوی ارزشهای الهی رخ میدهد. در این پژوهش تلاش شده است با روش توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از آموزههای قرآن کریم، مهمترین ویژگیهای اخلاقی پیامبر اسلام (ص) همچون ایمان، اخلاص، توکل، امانتداری، امیدواری به هدایت مردم، خوشزبانی، خوشاخلاقی، شرح صدر، بردباری، دلسوزی، مهربانی، تواضع، عفو و گذشت، از قرآن کریم استخراج و بررسی شود.http://akhlagh.morsalat.ir/article_69466_1f85ec96fcc03a1abd67292274edd8f2.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898163920201121Ethics of Performance in National Media Non-Show Programs
Emphasizing the Element of Modesty in the Performance of Womenاخلاق اجرا در برنامه های غیرنمایشی رسانۀ ملی با تأکید بر عنصر حیا در اجرای زنان871166946710.22081/jare.2021.59004.1574FAسمیهسیوانی زاددانشجو0000-0002-2796-9482محمدحسینکشکولیمدیر دفتر پژوهشهای کاربردی اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه0000-0001-7801-7943Journal Article20201005<strong> </strong> <br />The presenter, as the main pillar of non-show programs on radio and television, plays an important role in conveying moral messages. Creating a proper semantic connection between the programmer and the audience is a serious task for the presenters who can use their inherent experiences, abilities and talents to be the most important factor in the success of the program. One of the most important ethical aspects of women performing on radio and television is paying attention to the issue of life. From the Islamic point of view, modesty in the human educational system is at the top of moral virtues. <br />Examining the dimensions of modesty in women's performance as one of the main characteristics of Muslim women is a great help to the people of the media; Hosts in particular are concerned that they can play a role in effective programs and have serious effects in the field of culture by avoiding the moral evils of immodesty. In this research, the information of which has been collected and documented through documentary methods and library resources, the dimensions of modesty in women's performance have been studied and practical solutions have been presented to take advantage of this moral value. Paying attention to modesty in the dimensions of looking, hearing, speech and behavior are the four moral aspects that women should be faithful to in performing; Therefore, its limits and methods have been described and explained in a practical way in this research.مجری، رکن اصلی برنامه های غیرنمایشی در رادیو و تلویزیون است و نقش مهمی در انتقال پیام های اخلاقی ایفا میکند. وظیفۀ خطیر مجریان، ایجاد ارتباط معنایی شایسته میان برنامه ساز و مخاطب است. اگر مجری از تجارب، توانمندیها و استعدادهای ذاتی خود بهخوبی استفاده کند، می توانند مهمترین عامل موفقیت برنامه به شمار آیند. حضور زنان در این عرصه، به دلیل پیچیدگی ها و حساسیت های شرعی و اخلاقی، بر اهمیت این نقش آفرینی می افزاید. یکی از ابعاد مهم اخلاقی مجریگری زنان در رادیو و تلویزیون، توجه به موضوع حیاست. از نگاه اسلام حیا در نظام تربیتی انسان در رأس مکارم اخلاق قرار دارد. بررسی ابعاد حیا در مجریگری زنان، بهمنزلۀ یکی از شاخصه های اصلی زن مسلمان، به اصحابرسانه، به ویژه مجریان دغدغه مند، کمک میکند تا بتوانند در برنامه های اثرگذار، ایفای نقش کنند و با پرهیز از آفات اخلاقی بی حیایی، در عرصۀ فرهنگ بهطور جدی فعال باشند. در این تحقیق که اطلاعات آن با روش اسنادی و کتابخانه ای جمع آوری شده، ابعاد حیا در مجریگری زنان بررسی و راهکارهای عملی برای بهره گیری از این ارزش اخلاقی ارائه شده است. توجه به حیا در نگاه، شنیدن، گفتار و رفتار، چهار وجه اخلاقی است که زنان باید در مجریگری به آن وفادار باشند؛ ازاینرو، حدود و چگونگی آن در این پژوهش به طور کاربردی تبیین شده است.http://akhlagh.morsalat.ir/article_69467_fbe0b9b848fc36ab9432ed354127bc46.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898163920201121Professional Ethics in Media within the Islamic Revolutionاخلاق حرفه ای در رسانه های خبری تراز انقلاب اسلامی1171446946810.22081/jare.2021.58915.1566FAپیامامیریتاریخ،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد،اصفهان،ایران0000-0002-5585-0630Journal Article20200926<strong> </strong> <br />Informing the audience is a serious responsibility that the news media feels heavy. Therefore, ethics, responsibility and gaining the audience's trust in the process of producing and publishing news, which is required to observe the three principles of speed, accuracy and precision are very important In such a structure, the function of religious media based on Islamic and revolutionary values is very different from media based on Western standards. Factors such as neutrality in news coverage, credible news coverage, honesty in information and protection of privacy and citizenship rights can be effective in gaining the audience's trust or distrust in the media. A review of the thoughts and views of Imam Khomeini and the Supreme Leader, part of which is mentioned in this article, outlines specific criteria for a desirable religious media. In fact, the news media of the level of the Islamic Revolution is a media whose main characteristic is the observance of professional ethics, and more importantly, it is a reference, reliable and influential media in all political, social, economic and cultural. In this article, by explaining the characteristics of ethical media, the do's and don'ts of news media and its effectiveness in increasing audience trust have been studied and analyzed. The method used in this article is library and how to explain the data is descriptive-analytical.آگاهی بخشی به مخاطبان مسئولیت خطیری است که بر عهدۀ رسانه های خبری نهاده شده است. فرایند تولید و انتشار اخبار مستلزم رعایت سه اصل سرعت، صحت و دقت است و اخلاق مداری، مسئولیت پذیری و جلباعتماد مخاطب در این فرایند بسیار اهمیت دارد. در چنین ساختاری، کارکرد رسانه های مبتنی بر ارزش های اسلامی و انقلابی با کارکرد رسانه های مبتنی بر معیارهای غربی متفاوت است. در نظام های سرمایه داری، رسانه ها اغلب به قدرت و نظام سیاسی وابستهاند. روشن است که انگیزه ها و مصلحت های جناحی، گردانندگان این رسانهها را به عدول از اصول و ارزش های حرفه ای و اخلاقی وامی دارد. البته اصل اعتماد به رسانه و تأثیر بسیار آن بر مخاطب را نباید نادیده گرفت. هرچه میزان اعتماد مخاطبان به رسانه بیشتر باشد، میزان اثرگذاری آن رسانه بیشتر میشود. عواملی همچون بی طرفی در انتشار اخبار، پخش اخبار موثق، صداقت در اطلاع رسانی و حفظ حریم شخصی وحقوق شهروندی در جلباعتماد یا بی اعتمادی مخاطبان به رسانه مؤثر است. مروری بر اندیشه ها و دیدگاه های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری که بخشی از آن در این مقاله آمده است، معیارهای رسانۀ مطلوب دینی ترسیم می کند؛ شاخص هایی همچون امانتداری در انتشار اخبار، صحت و دقت در اطلاع رسانی، ترویج مبانی و ارزش های اسلامی، پرهیز از دروغ و شایعه پردازی، حفظ استقلال رسانه و اخلاق مداری که از ویژگیهای رسانۀ خبری تراز انقلاب اسلامی محسوب می شوند. در واقع، رسانۀ خبری تراز انقلاب اسلامی، رسانهای است که رعایت اخلاق حرفه ای شاخصۀ اصلی آن است و مهمتر از آن رسانه ای مرجع، قابل اعتماد و تأثیرگذار در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است. در این مقاله با تبیین ویژگی های رسانۀ اخلاق مدار، بایدونبایدهای رسانه های خبری و تأثیرگذاری آن در افزایش اعتماد مخاطب بررسی و تحلیل شده است. روش تحقیق در این مقاله، کتابخانه ای و نحوۀ تبیین داده ها توصیفی-تحلیلی است.http://akhlagh.morsalat.ir/article_69468_8a7991e0e222ae9e334c8c680de1a05b.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898163920201121Ethical Requirements of the Producer's Professionبایستگی های اخلاقی حرفۀ تهیه کنندگی1451716946910.22081/jare.2021.58959.1570FAنصرالهیقینیدانشکده صدا و سیمای قم0000-0003-4848-2216Journal Article20200929<strong> </strong> <br />Professional means that: Others have the right and we have the duty. Professional ethics is a branch of applied ethics that deals with ethical issues in the profession and determines the appropriate behavior of the profession apart from expedient and legal factors, and the task of controlling behaviors and preventing moral problems and explaining standards and rules. Professional ethics is a kind of moral commitment and work conscience towards any kind of profession, duty and responsibility. The production profession, due to its special position in the leadership and management of the programming group and the wide audience in the field of influencing the cultural and social context, requires research and discussion on issues of professional ethics. Therefore, explaining a charter of professional ethics of the producer helps him to have complete knowledge of the communication parties and their rightful owners and familiarity with the ethical requirements in the process of programming production, in the path of the profession. Therefore, the purpose of this article is to refer to books and articles and field research to extract the ethical requirements of the production profession using the descriptive method and the method of correlation research. The main point of this article is that the producer is aware of the obligations he owes to his rights and is required to comply with them. As a result, by inferring eight stakeholder groups and conducting studies, it was found that there are ethical criteria in all stages of production that the producer must consider in order to realize the rights of its rightful owners.اخلاق حرفه ای یعنی اینکه «شما حق دارید و ما تکلیف». اخلاق حرفه ای شاخه ی از اخلاق کاربردی است که به مباحث اخلاقی در حرفه می پردازد؛ رفتار مناسب حرفه را جدا از عوامل مصلحتی و قانونی تعیین می کند و وظیفۀ نظارت بر رفتارها و جلوگیری از مشکلات اخلاقی و تبیین استانداردها و قواعد اخلاقی حرفه را بر عهده دارد. اخلاق حرفه ای نوعی تعهد اخلاقی و وجدان کاری در هر نوع حرفه، وظیفه و مسئولیت است. حرفۀ تهیه کنندگی به دلیل جایگاه ویژهای که در رهبری و مدیریت گروه برنامه سازی دارد و بهسبب تأثیرگذاری در حوزههای فرهنگی و اجتماعی جامعه، نیازمند تحقیق و تدوین اصول اخلاق حرفه ای است؛ ازاینرو، تبیین منشور اخلاق حرفه ای تهیه کنندگی به تهیهکننده کمک می کند تا با شناخت کامل از طرف های ارتباطی و صاحبان حق و آشنایی با بایستگی های اخلاقی در فرایند برنامه سازی، در مسیر حرفه ای شدن گام بردارد. هدف از این پژوهش، استخراج بایستگی های اخلاقی حرفۀ تهیه کنندگی با تکیه بر منابع موجود و تحقیق میدانی است. بدین منظور، از روش توصیفی و اسلوب تحقیق همبستگی استفاده شد. مسئله این مقاله، بررسی تکالیفی است که تهیه کننده در قبال صاحبان حق در حوزۀ حرفۀ خود بر عهده دارد و ملزم به رعایت آن است. در نتیجه، با استنباط و استقراء هشت گروه ذینفع و بررسی های انجام شده معلوم شد که در تمام مراحل تولید، ملاک های اخلاقی وجود دارند که تهیهکننده به منظور احقاق حقوق صاحبان حق باید به آنها توجه کند.http://akhlagh.morsalat.ir/article_69469_043bcc292e7a7f11f93e137162c86149.pdf