دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-789882720120521اخلاق دینی و اخلاق سکولار113021121FAجعفرشانظریشیرین عبداللهیJournal Article20161005طرفداران اخلاق دینی ارزش حقیقی و کمال نهائی انسان را در قرب الهی و تشبه به خداوند میدانند که در سایهی تجربهی زندگی معنوی و رفتارهای اخلاق دینی سبب میآید، البته در اخلاق دینی، رفاه و آسایش دنیوی انسان، از یاد نرفته و دنیا ناشایسته تعریف و توصیف نشده گرچه وابستگی به دین و دنیازدگی و غفلت از آخرت و ساحت معنایی و حقیقی انسان مذموم شمرده شده است. از نگاه دینشناسان در خصوص اخلاق دینی این اختلاف وجود دارد که یا دینی بودن اخلاق ناظر به امر الهی است چنانچه اشاعره بر این اعتقادند - و یا آنکه در حوزهی دین نیز نظام اخلاقی بر اساس حسن و قبح ذاتی و عقلی تفسیر شده است.<br /> طرفداران اخلاق سکولار بر این باورند که اخلاق دینی وظیفهگرا و تکلیفمدار است و حقوق بشر را نادیده میگیرد؛ از این رو معتقدند اخلاق باید از ساحت دین بیرون باشد و ارزشها و قواعد اخلاقی بر مبنای اصول انسانی و زندگی دنیوی و رفاه عمومی تعریف و تعیین گردد.<br /> در این مقاله پس از طرح و تبیین مسأله، مبانی و دلایل دو رویکرد اخلاق دینی و اخلاق سکولار تحلیل شده و با نقد و بررسی ادعاهای طرفداران اخلاق سکولار، پیامدهای آن یادآور شده استدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-789882720120521اخلاق گردشگری316321120FAزهراموسویJournal Article20161005انسانها در ابعاد مختلف وجودی خود نیازمندیهای متفاوتی دارند. توجه به این نیازها و برآورده کردن آنها باعث سلامت انسان میشود. یکی از این نیازها که لازم است به آن پاسخی صحیح داده شود نیاز به تفریح و تجدید قواست. انسانها به دلیل قرار گرفتن در مسیر زندگی که به مرور حالت یکنواختی به خود میگیرد، احساس کسالت و درماندگی میکنند؛ از این رو به تنوع و هیجان نیازمند است تا این حالت از بین برود. سفر یکی از تفریحات سالمی است که برای تجدید قوا و بازسازی روحیه بسیار کارساز است، اما این مسأله نیز مانند تمام امور ممکن است از مسیر اصلی خود خارج شده، با آفاتی روبرو شود که به اصل سفر خدشه وارد کند. این پژوهش در پی آن است تا از میان منابع دینی نکات اخلاقی را که برای سفر بیان شده بیابد تا از این طریق نقاطی را که اسلام بر آنها تأکید دارد و به بهرهمندی بیشتر از سفر منجر میشود در اختیار علاقهمندان قرار دهد. بدین منظور مطالب به صورت تحلیلی و توصیفی جمعآوری و تنظیم شده است. آنچه در این میان به صورت برجسته به چشم میآید این است که نکات اخلاقی مطرح شده در بعد فردی و گروهی تلاش دارد سفر را به سویی راهنمایی کند که سلامت روحی مسافر و همسفران رعایت شده، نتایجی بهتر از لحاظ مادی و معنوی نصیب افراد شود.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-789882720120521تحلیلی بر هوش معنوی کارکنان سازمان بهزیستی شهرستان یزد659421122FAمهدیمیرجلیلیمیثمشفیعیJournal Article20161005در راستای جهتگیری معنوی و به موازات بررسی مؤلفههای نوین روانشناختی، سازهی هوش معنوی در آستانهی هزارهی سوم میلادی به ادبیات آکادمیک روانشناسی افزده شده است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تحلیل هوش معنوی کارکنان سازمانهای خدمترسان بخش عمومی طراحی و تدوین شده است. در این مقاله از بین سازمانهای خدمترسان، با توجه به نقش بسیار مهم و تأثیرگذار سازمان بهزیستی در جامعه، این سازمان به عنوان جامعهی مورد پژوهش انتخاب شده و هوش معنوی کارکنان آن از چهار بعد سجایای اخلاقی، جامعنگری و بعد اعتقادی، مقابله با مشکلات، خودآگاهی، عشق و علاقه بررسی و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهند که کارکنان بهزیستی از سطح معنیداری از هوش معنوی برخوردارند. همچنین این نتایج حاکی از آن است از میان ابعاد هوش معنوی، جامعنگری و بعد اعتقادی آنان از سطح بالاتری برخوردار استدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-789882720120521بررسی مسألهی حب ذات از دیدگاه وظیفهگرایی و فضیلتمحوری اسلامی9513221123FAسمیه ساداتموسویJournal Article20161005با توجه به اینکه حب ذات، میلی فطری در انسانهاست و از طرفی دیدگاههایی متفاوت و حتی متضاد دربارهی آن وجود دارد، پژوهش حاضر بر آن است تا این مسأله را از جنبهی اخلاقی و با روش تطبیقی و تحلیلی بررسی کند. بدین منظور دو مکتب مهم اخلاقی، یعنی: وظیفهگرایی و فضیلتمحوری اسلامی انتخاب شد. در بررسی روشن شد که در مکتب وظیفهگرایی بین تعریف ارائه شده از حب ذات و مبانی این مکتب تناقض وجود دارد، ولی مکتب اسلام با قرار دادن حدودی برای حب ذات، آن را به وسیلهای برای رسیدن به هدف والای انسان، یعنی قرب به خدا، تبدیل میکنددفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-789882720120521درآمدی بر پیامدهای تربیتی و اخلاقی عشق در اندیشه ی سهروردی13316021124FAمجیدیاریانالهامعلی جولاJournal Article20161005شیخ اشراق به مقولهی عشق، نگاهی فیلسوفانه و عارفانه دارد. او عشق را فرزند عقل و ملازم حزن میشمارد و رسیدن به حسن وکمال را جز از طریق عشق میسر نمیداند. به تعبیر وی، عشق محبتی مفرط و بیرون از حد است که در مجموعهی هستی سریان دارد و هر موجودی - اعم از نوری و غیر نوری - از آن بهره و نصیبی دارد. عشق رابط وجودی میان موجودات عالم است. مقدمهی وصول به عشق، معرفت ومحبت و غایت آن فناست. در اندیشهی او، عشق آثار و پیامدهای تربیتی و اخلاقی با اهمیتی دارد که کمالجویی، دنیاگریزی، مبارزه با زشتیها و هوای نفس، وحدتگرایی، میل به عقلانیت و خردورزی، صبر و استقامت، التزام به اعمال صالح، کسب معرفت و همچنین طاعت و عبادت حضرت حق، در زمرهی این آثار است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-789882720120521بررسی تطبیقی نظریات کانت،آدامز و استاد مصباح در باب نسبت دین و اخلاق16118821125FAرحیمدهقان سیمکانیJournal Article20161005نسبت دین و اخلاق و اینکه آیا احکام اخلاقی از دین اخذ شدهاند یا زیربنایی مستقل از دین دارند در طول تاریخ یکی از دغدغههای جدّی اندیشمندان محسوب شده و ثمرات قابل توجّهی بر آن مترتّب گردیده است، این مختصر در جهت تبیین رابطه بین دین و اخلاق از دیدگاه اسلام، نظریات اندیشمندانی چون سقراط، آدامز و کانت از عالم غرب و نظریّهی عدلیه و استاد مصباح در عالم اسلام را بررسی نموده، و ضمن نقد نظریّهی سقراط، آدامز و کانت، به تبیین نظریّهی استاد مصباح به عنوان جامعترین نظریّه در این باب پرداخته و آن را مطابق با مبانی اسلام دانسته است. همچنین نظریّهی اخلاق سکولار نیز به طور مختصر تبیین شده و مورد نقد قرار گرفته استدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-789882720120521مفاهیم اخلاق اجتماعی در قرآن18922121126FAمحمد صادقحسینیسرشتJournal Article20161005امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین مباحث دینی مطرح در حوزهی اخلاق اجتماعی است. حتی میتوان آن را سرسلسلهی مباحث این حوزه دانست. امر به معروف و نهی از منکر از فروع دین و فریضهای الهی و بنا به عقیدهی عموم اندیشمندان شیعه واجب کفایی است. در زمان برپایی حکومت اسلامی، احیای این فریضه بر جامعهی اسلامی لازم است. <br /> در برخی از آیات قرآن کریم به اقامهی این فریضه امر شده است و از دیگر سو، پارهای از آیات قرآن فرد را مسؤول اعمال خود میداند و میگوید گمراهی و هدایت دیگران به فرد ضرری نمیرساند. آیهی 105 سورهی مائده از این نمونه است.<br /> نگارنده بر آن است در این مقاله به دفع این شبهه بپردازد و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر را روشن نماید. <br /> هدف نوشتار حاضر اثبات این نکته است که امر به معروف و نهی از منکر و دعوت به دین هیچگونه منافاتی با خودسازی و پرداختن به خود ندارد و هر یک از مفاهیم در جایگاه خاص خود تعریف شده است