دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
10
37
2014
11
22
مبانی نظری حسن خلق در قرآن و حدیث
10
44
21420
FA
راضیه
حیدری
دانشگاه ایلام
سهراب
مروتی
دانشگاه ایلام
Journal Article
2016
10
05
حسنخلق، موضوعی است که در قرآن و روایات بسیار مورد تاکید قرار گرفته است و همواره از مسلمانان خواسته شده است که با دیگران با حسنخلق برخورد کنند. لازمهی این دستور پی بردن به مبانی نظری حسنخلق است، زیرا زمانی امید آن میرود که حسن خلق آنچنان در جامعهای همه گیر شود که مبانی نظری آن از آیات قرآن کریم و احادیث معصومین علیهمالسلام به درستی استخراج شده باشد و هر فردی دقیقا بداند که باید چه نوع نگاهی به خدا، انسان و جهان داشته باشد که باعث بروز رفتارهای صحیح اجتماعی شود. در این مقاله سعی شده است پس از تبیین معنای دقیق واژه حسنخلق، مبانی نظری آن در سه دسته خداشناسی، انسانشناسی و جهانشناسی بررسی شده و در هر دسته با استناد به آیات و روایات مشخص شود که هر کدام از این موارد چه تاثیری در حسنخلق دارند. نتیجه بدست آمده اینکه حسنخلق در فرد تا حدود زیادی به نوع شناخت و نگاه وی به خداوند، انسان و جهان بستگی دارد و تاثیر این معارف و نگاهها در خوشاخلاق بودن فرد نسبت به سایر علل بیان شده در این زمینه، بنیادیتر و با اهمیتتر به نظر میرسد.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
10
37
2014
11
22
Allameh Jafari, Sufism, the mystical ethics
درآمدی بر اخلاق عرفانی در اندیشه های تربیتی علامه محمد تقی جعفری
45
80
21421
FA
Journal Article
2016
10
05
Ethics, spiritual, moral and Sufis Rfaâ promoters that have been and will focus on fighting and Mjahdh the goal of this school is very moral man is a complete training. All the extracts of human creation and the origin of all existence and the purpose of our creation is separate. Allameh Jafari, including those who have ethical design approach is mystical, but here we have tried Note that the figures given his mystical morality is the morality of life led Azmvlfh hive Srmnzl moral purpose would be to recognize the implications of this step can not take his views of education we can take. This research uses descriptive and analytical methods to evaluate the ethics of Educational Thought of Allama MT Jafari has mystical.Accordingly, we conclude that there is no mystic, no ethics and moral qualities should characterize such Yqzh Vbydary, vision, heart, self-knowledge, thinking, Ebtehaj (Fnaâ fi Allah) and Tinker is right.
اخلاق عارفانه ،اخلاقی است که عرفاء و متصوفه مروج آن بوده اند و محور آن، مبارزه و مجاهده با نفس است هدف این مکتب اخلاقی ، تربیت انسان کامل است. انسان کامل که عصاره خلقت و جامع جمیع نشآت وجود و غایت آفرینش ما سوا است. علامه جعفری از جمله کسانی است که در طرح مباحث اخلاقی دارای رویکرد عرفانی می باشد ولی دراین جا سعی شده است که به چهره اخلاق عرفانی ایشان توجه شود که توجه به اخلاق یکی ازمولفه هایی می باشد که سبک زندگی را هدایت می کندو به سرمنزل مقصود می رساند تا اخلاق نباشد قدم از قدم نمی توانیم برداریم بدین شناخت دلالت های تربیتی دیدگاه وی مبادرت نماییم.پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، به بررسی اخلاق عرفانی در اندیشه تربیتی علامه محمدتقی جعفری پرداخته است. . براین اساس می توان چنین نتیجه گیری نمود که عارف بدون اخلاق معنی ندارد و باید متصف به صفات اخلاقی مانند:یقظه وبیداری،بینایی دل ،معرفت نفس،تفکر،ابتهاج(فناء فی الله) وصال حق و... باشد.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
10
37
2014
11
22
Evaluation factors affecting the establishment and strengthening of moral values ââ(case study: secondary school teachers in DEHLORAN)
ارزیابی و بسترسازی مولفه های موثر بر نهادینه کردن ارزش های اخلاقی ( مطالعه موردی: دبیران مدارس متوسطه منطقه دهلران)
82
107
21422
FA
رضوان
حکیم زاده
احمد
ملکی پور
جمال
معمر حور
Journal Article
2016
10
05
Ùد٠پÚÙÙØ´ Øاضر ارزÛØ§Ø¨Û Ù Ø¨Ø³ØªØ±Ø³Ø§Ø²Û Ù
ÙÙÙÙ ÙØ§Û Ù
Ùثر بر ÙÙادÛÙ٠کرد٠ارزش ÙØ§Û Ø§Ø®ÙاÙÛ ( Ù
طاÙع٠Ù
ÙردÛ: دبÛرا٠Ù
دارس Ù
تÙسط٠Ù
ÙØ·Ù٠دÙÙراÙ) است. اÛ٠تØÙÛ٠از ÙØاظ Ùد٠Øزء تØÙÛÙات Ú©Ø§Ø±Ø¨Ø±Ø¯Û Ø¨ÙدÙØ Ú©Ù Ø¨Ø§ استÙاد٠از رÙØ´ تÙصÛÙÛ-Ù¾ÛÙ
اÛØ´Û Ø§ÙØاÙ
Ø´Ø¯Ù Ø§Ø³ØªØ ØاÙ
ع٠آÙ
Ø§Ø±Û Ø´Ø§Ù
Ù 136 ÙÙر از دبÛرا٠Ù
دارس Ù
تÙسط٠Ù
ÙØ·Ù٠دÙÙرا٠در سا٠1393 Ø§Ø³ØªØ ØØÙ
ÙÙ
ÙÙ٠با استÙاد٠از ØدÙÙ Ù
Ùرگا٠٠کرØØ³Û 101 ÙÙر تعÛÛÙ Ø´Ø¯Ø Ù Ø¨Ø§ استÙاد٠از رÙØ´ ÙÙ
ÙÙÙâÚ¯ÛØ±Û Ø·Ø¨ÙÙâØ§Û 52 Ù
رد Ù 49 ز٠اÙتخاب گردÛد. ابزار گردآÙØ±Û Ø§Ø·Ùاعات پرسشÙاÙ
Ù Ù
ØÙ٠ساخت٠بÙد. رÙاÛÛ Ù¾Ø±Ø³Ø´ÙاÙ
٠با استÙاد٠از Ùظر ØÙ
Ø¹Û Ø§Ø² دبÛرا٠٠کارشÙاسا٠آÙ
Ùزش ٠پرÙرش ب٠دست Ø¢Ù
دÙØ Ù Ø§Ø¹ØªØ¨Ø§Ø± پرسشÙاÙ
Ù 82/0 Ù
Øاسب٠شد. ب٠Ù
ÙظÙر تØزÛ٠٠تØÙÛ٠دادÙâÙا از آزÙ
ÙÙ Ø®Û Ø¯Ù Ù Ø¢Ø²Ù
ÙÙ ÙرÛدÙ
٠استÙاد٠شد. ÙتاÛØ Ø¨Ø¯Ø³Øª Ø¢Ù
د٠Ùشا٠داد ک٠ب٠طÙر Ú©ÙÛ Ø¯Ø± ÙضعÛت Ù
ÙØÙد Ù
ÙÙÙÙ ÙØ§Û Ù
Ùثر بر ÙÙادÛÙ٠کرد٠ارزش ÙØ§Û Ø§Ø®ÙاÙÛ Ø¯Ø± بÛ٠داÙØ´ Ø¢Ù
Ùزا٠Ù
دارس Ù
تÙسط٠Ù
ÙØ·Ù٠دÙÙرا٠در Ø³Ø·Ø Ù
Ø·ÙÙØ¨Û ÙÙ
Û Ø¨Ø§Ø´Ø¯. از دÛدگا٠دبÛرا٠Ù
دارس Ù
تÙسط٠Ù
ÙØ·Ù٠دÙÙرا٠در ÙضعÛت Ù
ÙØÙد ÙØ¶Ø§Û ÙÛزÛÚ©Û Ù
دارس Ù
تÙسط٠٠ÙعاÙÛت ÙØ§Û Ø³Ø§Ø²Ù
ا٠ÙØ§Û Ø¨ÛرÙ٠از Ù
درس٠با ÙÙادÛÙ٠کرد٠ارزش ÙØ§Û Ø§Ø®ÙاÙÛ Ø¯Ø± داÙØ´ Ø¢Ù
Ùزا٠Ù
طابÙت دارد. اÙ
ا Ù
ØتÙا Ø¯Ø±Ø³Û Ú©ØªØ¨ Ù
ÙØÙد Ù
دارس Ù
تÙسطÙØ ÙعاÙÛت ÙØ§Û ØªØ±Ø¨ÛØªÛ Ù
عÙÙ
ا٠٠Ù
ربÛا٠پرÙرشÛØ Ø´ÛÙÙ ÙØ§Û ØªØ±Ø¨ÛØªÛ ÙاÙدÛ٠داÙØ´ Ø¢Ù
ÙزاÙØ ÙعاÙÛت ÙØ§Û Ø±Ø³Ø§ÙÙ Ùا با ÙÙادÛÙ٠کرد٠ارزش ÙØ§Û Ø§Ø®ÙاÙÛ Ø¯Ø± داÙØ´ Ø¢Ù
Ùزا٠Ù
طابÙت Ùدارد. ٠در ÙضعÛت Ù
ÙØÙد درÙÙÛ Ø´Ø¯Ù Ø§Ø±Ø²Ø´ ÙØ§Û Ø§Ø®ÙاÙÛ Ø¯Ø± بÛ٠داÙØ´ Ø¢Ù
Ùزا٠در Ø³Ø·Ø Ù
Ø·ÙÙØ¨Û ÙÙ
Û Ø¨Ø§Ø´Ø¯. Ù ÙÙ
ÚÙÛ٠آخرÛÙ ÛاÙت٠پÚÙÙØ´Û Ùشا٠داد ک٠از Ùظر رتب٠بÙØ¯Û Ù
ÙÙ
ترÛ٠عاÙ
٠تاثÛر گذار بر ÙÙادÛÙ٠کرد٠ارزش ÙØ§Û Ø§Ø®ÙاÙÛ Ø¯Ø§ÙØ´ Ø¢Ù
Ùزا٠در ÙضعÛت Ù
ÙØÙد Ù
عÙÙ
ا٠٠Ù
ربÛا٠پرÙØ±Ø´Û Ø¨Ø§ Ù
ÛاÙÚ¯Û٠رتب٠(85/3) Ù Ú©Ù
ترÛ٠عاÙ
Ù ÙØ¶Ø§Û ÙÛزÛÚ©Û Ù
دارس با Ù
ÛاÙÚ¯ÛÙ(22/2)Ø´Ùاخت٠شد٠است.
هدف پژوهش حاضر ارزیابی و بسترسازی مولفه های موثر بر نهادینه کردن ارزش های اخلاقی ( مطالعه موردی: دبیران مدارس متوسطه منطقه دهلران) است. این تحقیق از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی بوده، که با استفاده از روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است، جامعه آماری شامل 136 نفر از دبیران مدارس متوسطه منطقه دهلران در سال 1393 است، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 101 نفر تعیین شد، و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 52 مرد و 49 زن انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر جمعی از دبیران و کارشناسان آموزش و پرورش به دست آمده، و اعتبار پرسشنامه 82/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون خی دو و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که به طور کلی در وضعیت موجود مولفه های موثر بر نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در بین دانش آموزان مدارس متوسطه منطقه دهلران در سطح مطلوبی نمی باشد. از دیدگاه دبیران مدارس متوسطه منطقه دهلران در وضعیت موجود فضای فیزیکی مدارس متوسطه و فعالیت های سازمان های بیرون از مدرسه با نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در دانش آموزان مطابقت دارد. اما محتوا درسی کتب موجود مدارس متوسطه، فعالیت های تربیتی معلمان و مربیان پرورشی، شیوه های تربیتی والدین دانش آموزان، فعالیت های رسانه ها با نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در دانش آموزان مطابقت ندارد. و در وضعیت موجود درونی شدن ارزش های اخلاقی در بین دانش آموزان در سطح مطلوبی نمی باشد. و همچنین آخرین یافته پژوهشی نشان داد که از نظر رتبه بندی مهمترین عامل تاثیر گذار بر نهادینه کردن ارزش های اخلاقی دانش آموزان در وضعیت موجود معلمان و مربیان پرورشی با میانگین رتبه (85/3) و کمترین عامل فضای فیزیکی مدارس با میانگین(22/2)شناخته شده است.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
10
37
2014
11
22
Muslim man as a symbol of the city
انسان مسلمان به منزله نماد شهری
132
109
21423
FA
هادی
چهاردولی
محمد حسین
مرادی
Journal Article
2016
10
05
Abstract:urbanês symbols and symptoms are most effective elements that are present in urbans. this influence is result of their properties that can have deep effect on citizens. the peoples from old times used symbols for connect by other peoples. in ancient caves found signs that showed the people in ancient time used the symbols. symbols and symptoms are the best and the oldest and the most complex and most influential tools for detection the hidden issues in spiritual world. in our contry iran especially after of islam is used abstraction language. this language can effect on making symbols. in iran abolhasan sedighi and ali akbar sanaati and ali ghahari began to make the symbols and symtoms by contemporary forms.then from 1920, many peoples like parviz tanavoli and khaze tabatabaii and other by using of modernês ways and technology and traditional elements began to make symbols and symtoms that have Iranian-islamic identity and word connect. in contemporary time create symbols by innovation and modernês forms by warm colore and lighting in night. this symbols have special visual beauty but donât have positive effect on urbans. the contemporary city are full of symbols and symtoms that sometimes have deep meanings but sometimes donât have any aesthetic meanings.the symbols and symtoms that can give identity to the environment and derive from history and culture of a special region and the symbols and symtoms that donât have any cultural properties and even symbols and symtoms that can harmed culture and by their forms and meanings can change the cultural features . when the patterns that use in urbans symbols adapted from non-divine thought and be in contrast with divineês value can effect on environment and people behavior .according to this subject that this article is a qualitative research so a collection of subject gather from various sources as books, magazines, articles, internet and various research that are done about this subject. the other research about urbanês symbols and symptoms often only were studied the made symbols, their type, their properties and structure and their effect in invironment and place and other peoples but in this article is looking to this subject from new direction that also the peoples can be a urbanês symbols and can effect on other peoples and environments. the peoples as a urbanês symbols adapted from muslemês valuable opinions. the god in the holy quran has introduced peoples as his agent in earths. the religious sciences researchers studied holy quran and other sources specially baqaraês 29 and 30 verse and proved this subjet that peoples are godês agent in earth .in Islamic consolidated basis peoples can to be a display of godês beauty. then they can be a symbols of god in earth. necessity of this research is interaction between peopleês behavior and environment specially in islamês culture. in researches and articles about interaction between peoples and environment has been observed that if environment has positive and valuable properties and display the divine value or non- divine value can effect on invironment and peopleês behavior. in other side the peopleês behavior have such properties can build a environment with divine properties. the result of this effect between peoples and environment is a city with positive properties. peoples and specially his behavior is one of subject that is discussed in this article. the peoples behavior and their relationship type with environment done in two ways. 1-verbal beahavior, 2-non-verbal behavior .in verbal behavior use a language as relationship element but non-verbal behavior use other ways to relationship with environment such as body language and fece movement (smile, frown,fear,â¦).in this article according to selected case use non-verbal behavior. this article have 2 main Hypothesis.The first part of article(peoples can be as a symbol) derived from theory subject. but for study about this subject that peoples as a urbans symbol can effect on environment is required direct observation and interviews to achieve this goal was selected mohamad reza heikali( a police force officer)that have especial behavior. to proved the second hypothesis, were studied the peoples traffic behavior . beside of direct observation performed many interviews by drivers that use this location. the result of direct observation was it that when he obsent in location people have a good traffic behavior and when drivers are near the junction they reduce speed and passing more accurately. most of derivers when passing from this place respect to him by hand movement and he respond to people. by interviews it was concluded that most people interested him and most of people admitted that have better traffic behavior when see him.between the interviews were dialing with people that were passenger. They were surprised by see these movements and the peoples who had come for second time to hamedan expressed that they have interest to meet him again.the result of this observation confirmed that peoples as urbanês symbols can effect on environment and other peoples that use a special area.
شهر های امروزی سرشار از نمادها و نشانه هاییست که گاه واجد معنای عمیق هستند و گاه عاری از هر گونه معناهای زیباشناسی می باشند. المان هایی که گاه می توانند هویت بخش باشند و از بستر تاریخ، فرهنگ و هنر یک سرزمین برخاسته باشند و المان هایی که فاقد هر گونه ویژگی های هویتی و فرهنگی هستند و حتی المان هایی که، روی ستیز با فرهنگ جامعه را دارند و با فرم ها و معانی خویش باعث استحاله فرهنگی افراد یک جامعه می باشند. پس بررسی و تحلیل نماد های شهری و نگاه موشکافانه و عمیق تر به آن، مسئله بسیار مهمی در طراحی شهر های امروزی است. در پژوهش های انجام شده درباره المان های شهری مطالب زیادی ارائه شده اما در این مقاله سعی بر این است تا از منظری دیگر به این موضوع نگاه شود و با مطالعات کتابخانه ای، مشاهدات میدانی و انجام مصاحبه های هدفمند این موضوع بررسی شود که خود انسان مسلمان می تواند یک نماد شهری بوده و به عنوان خلیفه الله جلوه و نمود جمال و کمال خداوندی باشد و با اعمال و کردار خود بر شهروندان و استفاده کنندگان از محیط تاثیر بگذارد .اهمیت بررسی این موضوع که انسان می تواند یک نماد شهری باشد بحث تاثیر متقابل بین محیط و رفتار می باشد زیرا یک محیط واجد ویژگی های الهی می تواند بر رفتار مردم تاثیر بگذارد، رفتار الهی مردم نیز می تواند منجر به ایجاد یک محیط دارای ارزش های ماورائی باشد و ما حصل ادامه این تاثیر متقابل شهری سرشار از معانی عمیق الهی میباشد، شهری که سیمایی با هویت دارد. رفتار و ارتباط انسان با محیط به دو شکل صورت می پذیرد ارتباط کلامی و غیر کلامی. در این پژوهش ارتباط غیر کلامی مورد بررسی قرار می گیرد. نمونه موردی انتخاب شده سروان نیروی انتظامی محمد رضا هیکلی است که در حوزه فعالیت خود یعنی شهرستان همدان و تقاطع سعیدیه به واقع نمودی از یک انسان تاثیر گذار می باشد. در این نوشتار سعی بر این است تا موضوع نماد ها از زاویه دیگر بررسی شود .
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
10
37
2014
11
22
Ethics and pictural language
اخلاق و زبان تصویری
133
155
21424
FA
مجتبی
جلیلی مقدم
دانشگاه تبریز
Journal Article
2016
10
05
Abstract
Nature of philosophy is one of the most important and controversial discussions in history of philosophy. Early Wittgenstein as not only very great philosopher in the history but also the greatest philosopher in contemporary philosophy critic the traditional metaphysics and determinate the boundary of language. He assign language as a picture of the world then determinate extent of sense. He not only do not deny Ethics but also according to his thought believe it. Ethics is not similar to empricial world as well as the subject who involve with experience con not understand Ethics. It seem that Ethics belonge another domain and subject.
In this essay I will try to show possibility of Ethics in Wittgenateins view by consider his critical approach and his subsequent then critic it.
بحث از ماهیت و چیستی اخلاق در طول تاریخ فلسفه فراز و نشیب های بسیاری داشته و هر اندیشمندی با توجه به نظام فکری خویش جایگاهی به اخلاق داده است. ویتگنشتاین به عنوان بزرگ ترین و تأثیرگذارترین فیلسوف تحلیلی قرن بیستم در اندیشۀ متقدم خویش که حول محور زبان و تصویری بودن آن می گردد نگاهی بدیع به اخلاق دارد. این نگاه به اخلاق معلولِ نظریۀ وی در باب زبان و معناست.
در این نوشتار بر آنیم تا با روشی تحلیلی و توجه به مبانی اندیشۀ ویتگنشتاین متقدم به جایگاه اخلاق در اندیشۀ وی پرداخته و نشان دهیم که چگونه با نگاه به زبان و همچنین تصویری لحاظ کردن آن می توان نگاهی دیگر به اخلاق داشت و در ادامه به نقد این دیدگاه خواهیم پرداخت.
حاصل مقاله آنکه با تصویری لحاظ کردنِ زبان، اخلاق در حوزۀ امور ناگفتنی قرار می گیرد و نمی توان آن را به زبان آورد و بیانی معنادار از آن ارائه کرد. این دیدگاه مورد نقد و چالش های جدی قرار دارد، بطوریکه تاب مقاومت در برابر این انتقادات را نداشته و ناچار رأی به ابطال آن خواهیم داد.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
10
37
2014
11
22
An Investigation of Geo-classical School in Ethonomic
بررسی مکتب جئوکلاسیک در زمینه اقتصاد اخلاقی
157
179
21425
FA
احمد
جعفری صمیمی
استاد دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه مازندران
محدثه
باباجانی بابلی
Journal Article
2016
10
05
The present research aimed to survey the aspects of ethics in Geo-classic school.
The subject of ethonomics has been considered from decade 1990 in the literature of economics, especially after the first decade crisis of the third millennium. As, some believe that economics, itself is a subset of ethics and the economics is meaningless regardless of ethics. In the one hand, the Geo-classic School mainly focuses on the earth as the most important factor and like as Physiocrats concentrates on the natural elements in surveying the economics thoughts. In the other hand, Geo-classic School has been combined from classicsâ and Physiocratsâ ideas, but criticized about some principals of these schools. Philosophy and theorist in the century 19th, Henry George is as founder of this school. Along this, by using library resources and description method, the relation between ethics and this school was surveyed.
The results indicate that the Geo-classic School is the most important school focusing on the ethics role in economics. Additionally, Geo-classic School will not stable in a society that its economic system is not based on ethics. Despite that, the expert economists emphasized on theory of separating economic from ethics, Henry George believed that ethic is inseparable element of the economy and the economics that has no the ethnic base will collapse soon. From the Geo-classic point of view, topics such as poverty, unemployment, justice with emphasizing on taxes and distribution of income and wealth, the environment crisis are items that are not surveying and discussing regardless ethics of the economics.
هدف تحقیق حاضر بررسی زمینه های اخلاقی در مکتب جئوکلاسیک میباشد.
موضوع اقتصاد اخلاقی از دهه 1990 بار دیگر در ادبیات علم اقتصاد مخصوصاً پس از بحرانهای دهه اول هزاره سوم مورد توجه قرار گرفته است. به طوری که برخی معتقدند که اقتصاد خود یک زیر مجموعهای از اخلاق میباشد و علم اقتصاد بدون توجه به اخلاق بی معناست. از طرفی مکتب جئوکلاسیک تمرکز اصلی خود را بر روی زمین به عنوان مهمترین عامل تولید و شبیه مکتب فیزیوکراتها در سیر اندیشههای اقتصادی عوامل طبیعی را مورد تاکید قرار داده است. به عبارت دیگر مکتب جئوکلاسیک ترکیبی از عقاید کلاسیکها وفیزیوکراتها بوده است، ولی نسبت به برخی از اصول این مکاتب انتقاد کرد. هنری جورج فیلسوف و تئوری پرداز قرن نوزدهم به عنوان بنیانگذار این مکتب است. دراین راستا با استفاده از منابع کتابخانهای و روش توصیفی رابطه اخلاق و این مکتب مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج حاکی از آنست که مکتب جئوکلاسیک از مهمترین مکاتبی است که به نقش اخلاق در اقتصاد بسیار تاکید شده است. علاوه بر این، مکتب جئوکلاسیک حتی جامعهای را که نظام اقتصادیاش براساس اصول اخلاقی نباشد پایدار نمیداند. با وجود اینکه اقتصاددانان حرفهای در آن زمان بر نظریه جدایی اقتصاد از اخلاق تاکید داشتند، هنری جورج متعقد بود که اخلاق عنصر تفکیک ناپذیر اقتصاد است و اقتصادی که مبانی اخلاقی نداشته باشد دیر یا زود از هم خواهد پاشید. از دیدگاه جئوکلاسیکها موضوعاتی از قبیل فقر، بیکاری، عدالت با تاکید بر مالیاتها وتوزیع درآمد و ثروث، بحران زیست محیطی از مواردی است که بدون توجه به مبانی اخلاقی علم اقتصاد قابل بحث و بررسی نمیباشد.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
10
37
2014
11
22
The pathology of ethical education (research case: University of Kashan)
آسیب شناسی تربیت اخلاقی از منظر برنامه درسی پنهان (مورد پژوهش: دانشگاه کاشان)
178
207
21426
FA
حمید
رحیمی
دانشگاه کاشان
عباس
شکاری
دانشگاه کاشان
مبینا
غربا
دانشگاه کاشان
Journal Article
2016
10
05
The purpose of this research was pathology of ethical education in students at University of Kashan on view of hidden curriculum. Research type was survey and statistical population of research included all students in 2012- 2013 academic year that by random stratified sampling method 330 were selected. To gather data, a made-researcher questionnaire on base 5 likert scales and a interview with 4 item were used.pathology of ethical education questionnaire was studied on base individual components (Courage, Integrity, wait, trust, moral sense) and social components (respect, , loyalty, good mood). Questionnaire constructive and content validity confirmed. Questionnaire reliability by Cronbach alpha coefficient was obtained equal to 0.94. Findings from this study showed that development of moral virtues or moral damages resulting program often counter value to students and non-official covertothe officialof curriculum. yet results the research showed that there are relationship between all of ethical education indevidual components and social components.
این پژوهش با هدف آسیب شناسی تربیت اخلاقی دانشجویان دانشگاه کاشان از منظر برنامه درسی پنهان صورت پذیرفت. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه کاشان در سال 93-1392 می باشدکه تعداد 330 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند. داده های این پژوهش از طریق اجرای یک پرسش نامه محقق ساخته و4 سؤال باز پاسخ به شیوه مصاحبه جهت اجرای پژوهش به روش پدیدار شناسی جمع آوری گردید. پرسش نامه آسیب های تربیت اخلاقی براساس مؤلفه های فردی (شجاعت، صداقت، صبر، توکل و وجدان) و اجتماعی (احترام، امانت داری، وفاداری و حسن خلق) مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی و سازه تأیید گردید. پایایی پرسش نامه از طریق ضریب آلفای کرانباخ 94/0 برآورد گردید. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که رشد و پرورش فضائل اخلاقی و یا آسیب های اخلاقی و روی آوردن دانشجویان به ضد ارزش ها غالباً نتیجه برنامه دسی پنهان و غیر رسمی بوده است تا برنامه درسی رسمی وآشکار. در عین حال، نتایج این پژوهش نشان داد که بین تک تک مؤلفه های فردی و مؤلفه های اجتماعی تربیت اخلاقی رابطه وجود دارد.