دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898114020150823Explaining the dimensions of child education in the family system from the perspective of Islamتبیین ابعاد تربیت کودک در نظام خانواده از دیدگاه اسلام9352144410.22081/jare.2015.21444FAمریمکیاندانشگاه یزدJournal Article20161005مسئلۀ تربیت، از نیازهای ضروری و مهم هر جامعۀ انسانی محسوب میشود. در این میان، تربیت کودک وظیفۀ خطیری است که به ویژه برای والدین مسئولیتآفرین است و کیفیت تحقق آن میتواند برای فرد، خانواده و جامعه سرنوشتساز باشد. مقالۀ حاضر با هدف بررسی و تبیین ابعاد تربیت کودک در نظام خانواده از دیدگاه دین مبین اسلام انجام شد. روش پژوهش از نوع تحلیل اسنادی بوده و طی آن مجموع منابع و اسناد مربوطه بررسی شدند. این منابع شامل آموزههای تربیتی قرآن کریم و سیرۀ زندگی پیامبر اسلام9و امامان معصوم:بوده است. در مقالۀ حاضر، ابتدا مفهوم و جایگاه تربیت کودک در آموزههای اسلام تشریح میشود، سپس حقوق کودک در خانواده و نقش والدین در تربیت کودک تبیین میگردد و در ادامه ابعاد تربیتی کودک از دیدگاه اسلام، شامل تربیت جسمانی و عقلانی، تربیت دینی و اخلاقی و نیز تربیت اجتماعی کودک تشریح میشود. در پایان، روشهای پرورش ابعاد تربیتی کودک بررسی میشود و پیشنهادهای تربیتی برای تحقق تربیت مطلوب کودک ارائه میگرددمسئلۀ تربیت، از نیازهای ضروری و مهم هر جامعۀ انسانی محسوب میشود. در این میان، تربیت کودک وظیفۀ خطیری است که به ویژه برای والدین مسئولیتآفرین است و کیفیت تحقق آن میتواند برای فرد، خانواده و جامعه سرنوشتساز باشد. مقالۀ حاضر با هدف بررسی و تبیین ابعاد تربیت کودک در نظام خانواده از دیدگاه دین مبین اسلام انجام شد. روش پژوهش از نوع تحلیل اسنادی بوده و طی آن مجموع منابع و اسناد مربوطه بررسی شدند. این منابع شامل آموزههای تربیتی قرآن کریم و سیرۀ زندگی پیامبر اسلام9و امامان معصوم:بوده است. در مقالۀ حاضر، ابتدا مفهوم و جایگاه تربیت کودک در آموزههای اسلام تشریح میشود، سپس حقوق کودک در خانواده و نقش والدین در تربیت کودک تبیین میگردد و در ادامه ابعاد تربیتی کودک از دیدگاه اسلام، شامل تربیت جسمانی و عقلانی، تربیت دینی و اخلاقی و نیز تربیت اجتماعی کودک تشریح میشود. در پایان، روشهای پرورش ابعاد تربیتی کودک بررسی میشود و پیشنهادهای تربیتی برای تحقق تربیت مطلوب کودک ارائه میگردددفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898114020150823راهکارهای گریز از گرداب فتنه از دیدگاه نهجالبلاغه37676405610.22081/jare.2017.44824.FAفرزاددهقانیدانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی تهرانJournal Article20140904جوامع انسانی ممکن است با گذشت زمان و با توجه به شرایط خاص خود، با پدیدههای مخرب اجتماعی در شکلهای متفاوت روبهرو شوند. از جملۀ این آفتها فتنه است که در آن، فضا به سبب آمیختهشدن حق و باطل، غبارآلود و گمراهکننده میشود. این فضا نیاز به شناخت دارد تا بتوان راهکارهای گریز از آن را از تعالیم اسلامی استخراج کرد و در زمان فتنهها بهکار بست.<br /> <br /> در تعالیم اسلامی برای درامانماندن و خروج از گرداب فتنه، راهکارهای زیادی ارائه شده است. نهجالبلاغه بهعنوان اخالقران از سوی کسی که خود را قرآن ناطق معرفی میکند و فتنههایی را تجربه کرده است که نظام نوپای اسلام را تهدید میکرد و توانست به سلامتی از آنها عبور کند، میتواند بهترین منبع برای دریافت این راهکارها باشد. این مقاله به این مهم در سه حوزۀ اعتقادی (تمسک به قرآن، تمسک به اهل بیت:، تقوا)، حوزۀ اخلاقی (پرهیز از غرور و رفاهطلبی، پرهیز از فخر و برتریجویی، پرهیز از خوردن مال حرام، پرهیز از کینهکشی، پرهیز از کارهای ناپسند و پیش خدا مظلوم حاضرشدن)، حوزۀ رفتاری (افزایش بصیرت، ثابتقدمبودن بر مبنای اعتقادی، حفظ وحدت و پیرو قوانین الهی بودن، دوری از صف فتنهگران، پیروینکردن از خطوات شیطان) میپردازد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898114020150823تحلیلی براصول اخلاقی در فرایند پژوهشهای علوم تربیتی67942144510.22081/jare.2015.21445FAJournal Article20161005 <br /> امروزه اهمیت پژوهش آنقدر اساسی و حیاتی است که آن را موتور محرک ملّتها میدانند. این مهم عناصری دارد که بیتردید اخلاق از مهمترین آنها است. با عنایت به اینکه اخلاق، بهویژه در پژوهشهای علوم تربیتی، بسیار مهم است، محقق بر آن است تا اصول و ضوابطی را ارائه دهد که پژوهشگران به درستیِ آن باور دارند و باید در قالب قانون و دستورالعمل در امور تحقیقی به کار ببرند. بنابراین با تکیه بر روش کیفی و با استفاده از روش مرور، اسناد و مدارک مربوط به موضوع موردمطالعه، بررسی میشود. در این مطالعه ضمن تبیین چیستی اخلاق در پژوهشهای علوم تربیتی، به ملاحظات و معیارهای اخلاقی در پژوهش در سه بخش، معیارهای اخلاقی قبل از ورود به پژوهش، معیارهای اخلاقی حین انجام پژوهش و در نهایت معیارهای اخلاقی بعد از جمعآوری داده و پس از پژوهش پرداخته میشود. در پایان محقق با ارائۀ مولفههایی برای اثربخشی و فرهنگسازی کاربرد معیارهای اخلاقی در پژوهشگران، پیشنهادهای کاربردی در این زمینه را مطرح مینماید.<br /> <br /> <strong>واژههای کلیدی</strong><br /> معیار اخلاقی، اخلاق، علوم تربیتی.<br /> <br /> <strong>چکیده :</strong><br /> <strong>An Analysis of Ethical Principles in the Process of Conducting Researches in the Field of Educational Sciences</strong><br /> Bahram Afshari*<br /> Zahra Es'haghian**<br /> Hassan Ali Bakhtiar Nasrabadi***<br /> <br /> <strong>Abstract</strong><br /> Today the importance of research is so critical that it is usually described as the driving engine of the nations. Research consists of different aspects amongst which ethics is of great significance. Considering that ethics, particularly in researches conducted in the field of Educational Sciences, is really important, the author tries to provide some principles and rules whose validity has been verified by all the researchers and should be formalized as the guideline for their researching works. <br /> Thus, in this study, applying the qualitative approach and through reviewing method, the documents and evidences regarding the subject are investigated. In this study, explaining the nature of ethics in researches conducted within Educational Sciences, the ethical standards applicable in three phases of prior to the research, while doing the research and after the research have been elaborated. In the end, by offering a number of factors which can cause effectiveness and culture of ethical terms within research processes, the author offers practical proposals.<br /> <br /> <strong>Keywords</strong><br /> Ethical Standards, Ethics, Educational sciences <br /> <br /> <br /> *-PhD student in Education Management, University of Isfahan.<br /> **-Graduate student of history and philosophy of education, University of Isfahan.<br /> ***-PhD graduate in History and Philosophy of Education, University of Isfahan.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898114020150823An Analytic Look at the ḤÄrith bin Asad MuḥÄsibá¿'s Methodology in Compilation of his Worksنگاهی تحلیلی به روش تألیف آثار حارثبنأسد محاسبی851282144610.22081/jare.2015.21446FAاعظمقاسمیتهران- بزرگراه کردستان 64 غربی جنب ساختان های aspJournal Article20161005ḤÄrith bin Asad MuḥÄsibá¿ is the ascetic preacher, Hadith expert, mystic, scholar and theologian of the third century. The treatises written by him and still available to us indicate how unique and helpful his works are. The focus of all his works is the human soul. In his works, MuḥÄsibá¿ is not just concerned with analyzing or elaborating on the theoretical aspect of the subject, but he considered the effect of his words as well. He has utilized the four main sources of (Quran, Hadith, Tradition and Reason) in his writings, but paid more attention to the subject than the mentioned sources.<br /><br />For this reason he can be described as the subject-oriented rather than method-oriented author. That explains why he does not follow a single method in his writing; he sometimes acts as a jurist, sometimes as a Sufi and sometimes as a theologian. It can be said that he uses a combined method. In addition, part of his work in the field of mysticism, is the result of worshiping not pure reasoning. He had a lot of opponents, but was never influenced by them in his works. <br /><br />For centuries, attempts have been made to introduce MuḥÄsibá¿'s works, but due to the extinction of some of his work no comprehensive study has been done yet. The researchers, counting on his accessible works and other available documents, have introduced some. In this article, the analytical methodology of Compilation of his works is introduced. حارث مُحاسِبی زاهد، واعظ، محدّث، عارف، فقیه و متکلم قرن سوم است. رسائلی که از وی بر جای مانده، از منحصر به فرد بودن و راهگشاییشان برای دیگران حکایت دارند. کانون این مکتوبات نفس انسان است. محاسبی در آثار خود تنها قصد تحلیل یا تبیین نظری موضوعی را ندارد، بلکه نتیجهبخشی سخن نیز برای او مدّنظر است. وی از منابع چهارگانۀ (قرآن، حدیث، سنت و عقل) در آثار خود استفاده میکرده است؛ اما بیشتر از آنکه این منابع در بحث، برای او اهمیت داشته باشند، موضوع بحث برای او اصالت دارد. به همین دلیل به معنایی میتوان وی را اصالت موضوعی دانست، نه اصالت روشی. از اینروست که بهوضوح میبینیم او بر یک نهج سخن خود را نمینویسد؛ گاهی بهعنوان فقیه و گاهی همچون صوفی یا متکلم سخن میگوید. میتوان گفت محاسبی از روش ترکیبی بهره میبرد. علاوه بر آن، بخشی از آثار وی در حوزۀ تصوف، حاصل عبادت است نه تعقل محض. محاسبی مخالفان بسیاری داشته، اما در تالیف تحت تاثیر آنان قرار نگرفته است. از قرنها پیش کوششهایی برای معرفی آثار محاسبی انجام شده است؛ اما به دلیل فقدان بخشی از آثار وی، این تحقیقات از جامعیت برخوردار نیست و محققان با توجه به آنچه در دسترس است و بر اساس شواهد، آثار محاسبی را معرفی میکنند. در این مقاله به معرفی تحلیلی روش تالیف آثار محاسبی میپردازیم.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898114020150823A study of the degree of family orientation of ethical base in designing Iranian school curriculumبررسی میزان توجه به جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاقمداری در برنامۀ درسی12915121447FAجوادآقامحمدیآموزش و پرورشاکبرخرسندیJournal Article20161005The present study aims to examine the extent to which the family setting based on ethical standards has been paid attention to in designing the curriculum of elementary schools from the perspective of the teachers. The research method is in the range of descriptive statistics and can be classified as applied research. The study statistical population consists of all elementary school teachers of the town Divandareh. The statistical sample includes 210 people who have been chosen through stratified random sampling, members having an equal chance of being selected.
The research instruments, besides the library sources, include the researcher-made questionnaire which was used to assess the comments. Data analysis was done using two methods of descriptive (percentage, frequency, mean, standard deviation) and analytical (t) approaches.
According to the findings of the study from the perspectives of the teachers, the level of attention to the concept of family, based on the ethical standards in the school curriculum in educational and managerial aspects is negative. The results also indicate that, according to the view expressed by the statistical sample, the status of the curriculum in legal, obligatory and emotional aspects can be assessed as ideal.هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاقمداری و مؤلفههای آن در برنامۀ درسی مدارس ابتدایی از منظر معلمان است. روش پژوهش در محدودۀ روشهای توصیفی و نوع تحقیق، کابردی است. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ معلمان مقطع ابتدایی شهرستان «دیواندره» تشکیل دادهاند. نمونۀ آماری پژوهش شامل 210 نفر که با استفاده از روش تصادفی طبقهای بهطوریکه همۀ اعضا شانس مساوی برای انتخابشدن داشته باشند، صورتگرفته است. ابزار اندازهگیری تحقیق، بهجز منابع کتابخانهای، از پرسشنامۀ محققساخته برای سنجش نظرات استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها به دو صورت توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و تحلیلی(t) استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که میزان توجه به مفهوم خانواده مبتنی بر اخلاقمداری در برنامه درسی ابتدایی از دیدگاه معلمان آن دوره تحصیلی، در ابعاد تربیتی و آموزشی و همچنین در بعد مدیریتی نامطلوب ارزیابی شده است. همچنین نتایج پژوهش نشاندهندۀ این است که در ابعاد حقوقی و تکلیفی و عاطفی، توجه کافی و لازم شده و از دید نمونۀ آماری مطلوب ارزیابی شده است. دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898114020150823Investigation of the relationship between lifestyle and religious attitude and tendency extent towards fashion among university studentsبررسی رابطۀ بین سبک زندگی و نگرش دینی با میزان گرایش به سمت مدگرایی دانشجویان1531712144810.22081/jare.2015.21448FAاکبرصالحیدانشگاه خوارزمی تهرانسعیدرومانیJournal Article20161005The main objective of this study is to investigate the relationship between lifestyle and religious attitude and the tendency extent towards fashion among the undergraduates of PNU. The research method is descriptive and correlational. The research statistical population includes the entire sophomore, junior and senior students of PNU, Khorramabad branch covering around 4500 students. A group of 354 was chosen using the Stratified Sampling method to cover the mentioned population in a proportional way. To collect the data, the questionnaire made by researcher on lifestyle, fashion, and religious attitude was used. <br /><br />In this study, the Pearson correlation test, analysis of variance and stepwise regression were used. The results indicate that, there is a positive and strong correlation between religious attitudes and lifestyle of students in a way that students' high level of religious attitude is correlated with high level of their lifestyle; and the low level of religious attitude is associated with low level lifestyle. It is also obtained that, there is a strong and negative correlation between religious attitudes and lifestyle and students' tendency to the fashion, so that students' high level of religious attitude and lifestyle is correlated with low level of fashion trend; while their low level of religious attitude and lifestyle is related to their high tendency towards fashion. In addition, it is proved that the tendency of the senior students towards fashion is more than the sophomores’ and the juniors’.هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطۀ سبک زندگی و نگرش دینی با میزان گرایش به سمت مدگرایی دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه تحقیق شامل همۀ دانشجویان سال دوم، سوم و چهارم کارشناسی دانشگاه پیام نور خرمآباد به تعداد 4500 نفر و نمونهای به حجم 354 نفر است که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب، از جامعۀ فوق انتخاب شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای محققساختۀ سبک زندگی، مدگرایی و نگرش دینی استفاده شد. در این تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون، تجزیه و تحلیل واریانس و رگرسیون گامبهگام استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین نگرش دینی و سبک زندگی دانشجویان رابطۀ همبستگی قوی و مثبتی وجود دارد، بهطوریکه سطوح بالای نگرش دینی دانشجویان با سطوح بالای سبک زندگی و سطوح پایین نگرش دینی با سطوح پایین سبک زندگی همراه است. همچنین بین نگرش دینی و سبک زندگی با مدگرایی دانشجویان رابطۀ همبستگی قوی و منفی وجود دارد، بهطوریکه سطوح بالای نگرش دینی و سبک زندگی دانشجویان با سطوح پایین مدگرایی و سطوح پایین نگرش دینی و سبک زندگی دانشجویان با سطوح بالای مدگرایی آنان همراه است. همچنین مدگرایی دانشجویان سال چهارم نسبت به سال دوم و سوم کمتر است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898114020150823بررسی وضعیت اخلاق کار کارکنان دانشگاه بوعلیسینا1732036405510.22081/jare.2017.44892.FAسیروسقنبریدانشگاهفاطمهفرشچیدانشگاه 09176298868Journal Article20150208هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت اخلاقکارِ کارکنان دانشگاه بوعلیسینا بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعۀآماری این مطالعه تمامی کارکنان دانشگاه بوعلیسینا بودند که از میان آنها 260 نفر بهعنوان نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه اخلاق کار گریگوری، سی پتی (1990) و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای t تکگروهی، ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اخلاقکار کارکنان دانشگاه بوعلیسینای همدان فراتر از حد متوسط است و نیز بین همۀ مؤلفههای اخلاقکار، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از طرفی نتایج آزمون t نشان داد که برای بین گروههای مستقل در اخلاقکار براساس جنسیت، تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه نیز نشان داد، بین اخلاقکار کارکنان بهلحاظ میزان سن و تحصیلات تفاوت معناداری وجود ندارد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898114020150823اخلاق کاربردی2032206405710.22081/jare.2017.44805.FAمحمدجوادموحدیپژوهشگاه قرآن و حدیث000000016116025XJournal Article20140705دانشگاه بوعلیسینای همدان فراتر از حد متوسط است و نیز بین همۀ مؤلفههای اخلاقکار، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از طرفی نتایج آزمون t نشان داد که برای بین گروههای مستقل در اخلاقکار براساس جنسیت، تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه نیز نشان داد، بین اخلاقکار کارکنان بهلحاظ میزان سن و تحصیلات تفاوت معناداری وجود ندارد.