دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898153420191109Truthfulness and Education in childhood and adolescenceراستگویی و تربیت در دوران کودکی و نوجوانی11366753010.22081/jare.2019.54689.1409FAنرگسسجادیهدانشگاه تهران0000-0001-8243-3894Journal Article20190610Truth as one of the great values of human morality, has been endorsed in different cultures, and regardless of national, religious, and cultural beliefs, it has been a concern for ethics advocates of all kinds. In the meantime, educational approaches to institutionalizing truthfulness have been important, albeit somewhat ambiguous. The present article seeks to establish the relationship between truth and education from two different perspectives. From the first perspective, education is done in order to gain the goal of truth and seeks to achieve truthfulness as the objective of education. From the second perspective, truthfulness, as a systematic norm, seeks to organize educational thinking and practice in a way that is consistent with reality. In the first section, seven strategies for institutionalizing truthfulness have been proposed, some of which focus on organizing the education space and some on the person who is educated. These tactical strategies include creating a safe psychological environment, modeling truthfulness, reinforcing truth-seeking and relying on evidence, reinforcing moral sensitivity to lies, and reinforcing moral reasoning. The second section also discusses the two metaphors of education as metaphors far from reality, and the unbalanced interaction is a realistic description of the teacher-trainee relationship.راستگویی در مقام یکی از ارزشهای کلان اخلاق انسانی، در فرهنگهای مختلف تأیید شده و فارغ از تعینات مختلف ملی، مذهبی و فرهنگی، دغدغۀ طرفداران اخلاق از هر سنخ بوده است. در این میان، رویکردهای تربیتی ناظر بر نهادینهسازی راستگویی، مهم و البته تا حدی مبهم و مجمل بودهاند. نوشتار حاضر در پی آن است تا ارتباط راستی و تربیت را از دو منظر مختلف برقرار سازد. در منظر نخست، تربیت با هدف راستگویی صورت میپذیرد و در پی آن است تا راستگویی را در مقام هدفی تربیتی محقق سازد. در منظر دوم، راستگویی در مقام ضابطهای نظامبخش، در پی آن است تا نظر و عمل تربیتی را بهگونهای سامان بخشد که مطابق با واقع باشد. در بخش نخست، هفت راهبرد برای نهادینهسازی راستگویی پیشنهاد شده است که بعضی بر سامانبخشی به فضای تربیت ناظرند و بعضی بر خود متربی. ازجمله این راهبردهای روشی میتوان به ایجاد فضای امن روانی، الگوپردازی ناظر بر راستگویی، تقویت حقیقتجویی و تکیه بر شواهد، تقویت حساسیت اخلاقی به دروغ و تقویت استدلالورزی اخلاقی اشاره کرد. در بخش دوم نیز دربارۀ دو استعاره از تربیت در مقام استعارههای دور از واقعیت بحث شده و تعامل ناهمتراز، توصیفی واقعگرایانه از رابطۀ مربی و متربی بهشمار آمده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898153420191109Honesty in the field of religious preaching; examining some ethical challengesصداقت در عرصۀ تبلیغ دین؛ بررسی چند چالش اخلاقی37566753310.22081/jare.2019.54628.1404FAمهدیفصییحی رامندیپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم- پژوهشکده اخلاق و معنویت اسلامی0000-0003-2864-5786Journal Article20190602Undoubtedly, the most important function of the religious preaching is to deliver the faithful message to the religious community honestly. This function sometimes faces ethical challenges or dilemmas, placing the sum at the cost of two or more ways of making ethical decisions. This article aims to address some of the most important challenges of honesty in the field of religious preaching. To this end, the most important texts and resources written on the promotion of religion were referred to, and their content analyzed qualitatively. The findings of this study showed that honest advertising is sometimes at odds with the personal interests of the preachers, sometimes attracting maximum audiences jeopardizes the honesty of the preaching, sometimes weakening the merits and qualifications of the preacher. The mission of religion can also be one of the reasons for the lack of integrity in the promotion of religion.<span lang="FA" dir="RTL">بیتردید اساسیترین کارکرد نهاد تبلیغ دین، رساندن صادقانۀ پیام دین به جامعۀ دینداران است. ایفای این کارکرد گاهی با چالش یا دوراهیهای اخلاقی مواجه میشود و مبلّغ را بر سر دو یا چند راهی تصمیمگیری اخلاقی قرار میدهد. مقاله پیش رو با هدف بررسی شماری از مهمترین چالشهای صداقت در عرصۀ تبلیغ دین سامان یافته است. برای دستیابی به این هدف به مهمترین متون و منابعی که در زمینۀ تبلیغ دین نوشته شده است، مراجعه شد و دربارۀ محتوای آنها تحلیل کیفی انجام گرفت. یافتههای این تحقیق نشان داد تبلیغ صادقانه اساساً گاهی با منافع شخصی مبلّغ در تعارض قرار میگیرد، گاهی جذب حداکثری مخاطبان، صداقت در تبلیغ را به مخاطره میاندازد، در بعضی مواقع نیز ضعف در شایستگیها و صلاحیتهای مبلّغ مانع تبلیغ صادقانه میشود و درنهایت، نگرش جزئی مبلّغ به دین نیز ممکن است از دلایل ضعف صداقت در تبلیغ دین باشد.</span>دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898153420191109The Psychology of Lying: Motivation, Cognitive Correlates, Subjects, and the Reform Pathروانشناسی دروغگویی: انگیزش، همبستههای شناختی، بسترها و راه اصلاح57826754610.22081/jare.2019.54597.1400FAحجت اللهآزادپژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0001-6968-3207Journal Article20190530Falsehood is a widespread phenomenon, despite its intense disgust. What motivates people to lie? What are the cognitive correlates during and after lying? What are the backgrounds for lying and how can it be prevented? This research, from a psychological perspective, seeks to answer the above questions. The results of psychological studies show that people with different motivations commit lies. These motives can be presented in the form of material or psychological benefits to the individual or to others; material interests such as money and other tangible benefits such as obtaining a job, and psychological benefits such as avoiding embarrassment, respecting politeness, and not hurting others' feelings. From the cognitive point of view, people need more cognitive effort when lying (as opposed to being truthful), and sometimes believe in their own lie after lying. Subjects such as inappropriate environments and misconceptions contribute to the formation of lies. Dealing with lies requires two cognitive and practical steps; first, by studying the phenomenon, we gain a proper understanding of it, and in the second step, we avoid barriers such as creating moral reminders in tempting situations. The result of this research is psychological studies on lying. Accordingly, the present research is based on the documentary method and takes a descriptive or analytical form accordingly.با وجود مذمت شدید، دروغگویی پدیدهای شایع است. انگیزۀ افراد برای دروغگویی چیست؟ همبستههای شناختی هنگام و بعد از دروغگویی چیست؟ بسترهای شکلگیری دروغ چیست و چگونه میتوان از شیوع آن جلوگیری کرد؟<br /> این پژوهش، با نگاهی روانشناختی، در پی پاسخگفتن به پرسشهای بالاست. نتیجه بررسی مطالعات روانشناختی حاکی از این است که افراد با انگیزههای مختلفی مرتکب دروغ میشوند. این انگیزهها را میتوان در قالب کلی منافع مادی یا روانشناختی برای خود فرد یا دیگران معرفی کرد؛ منافع مادی مانند پول و دیگر منافع محسوسی چون کسب شغل، و منافع روانشناختی مانند دوری از خجالت، رعایت ادب و خدشهدار نکردن احساسات دیگران. از منظر شناختی، افراد هنگام دروغگویی (در مقایسه با راستگویی)، به تلاش شناختی بیشتری نیاز دارند و گاهی بعد از دروغگفتن به دروغ خود باور پیدا میکنند. بسترهایی چون محیط نامناسب و خودپنداره غلط به شکلگیری دروغ کمک میکنند. مقابله با دروغگویی نیازمند دو گام شناختی و عملی است؛ در گام نخست، با مطالعۀ این پدیده، به شناخت درستی از آن دست مییابیم و در گام دوم، باراههایی مانند ایجاد یادآورهای اخلاقی در موقعیتهای وسوسهکننده، مانع دروغگفتن میشویم. دستمایۀ این پژوهش، آثار و مطالعات روانشناختی دربارۀ دروغگویی است. برایناساس، پژوهش حاضر بر روش اسنادی مبتنی است و به تناسب، شکل توصیفی یا تحلیلی به خود میگیرد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898153420191109The Right Framework for Media Research with an Emphasis on Moral Integrityمنشوری صحیح برای تحقیقات رسانهای با تأکید بر صداقت اخلاقی831066753510.22081/jare.2019.55320.1441FAسیدمهدیسلطانی رنانیمدرس دانشگاههای اصفهان - صنعتی اصفهان - علوم پزشکی اصفهان - شهید مهاجر - پیام نور-فرهنگیان0000-0002-6474-7889Journal Article20190819Nowadays, due to the extent of the role of mass media and its specific function in shaping public opinion as well as in the context of the ethical deviations of the activists in this field, providing a proper framework for media research based on ethical honesty and realizing media health seems essential. In addition, the media affects not only affect individual people, but also their doctrines and practices also affect the relationships among individuals. The normative attributes of the media for promoting ethical honesty, lend themselves to ethical principles derived from the worldview and value system of Islam, including the must-do's and don'ts of professional mission that outline the mainstream media charter for media scholars. In addition to explaining the concept and importance of the ethical integrity and fundamental assumptions of the normative system of Islam in media health, the author of this paper intends to incorporate national media's must and should (or ethical requirements) into the integrity and fulfillment of media health as a formal prerequisite for research. Enumerate. The research method in this paper is descriptive-analytical, with an applied approach based on library studies. The most important result of this study is that attention to the use of the correct media charter indicates that first of all, there must be a reasonable purpose in using and utilizing the media properly and the audience must always be mindful of their physical, mental and moral health. Secondly, it is logically imperative that media policy-making must be in line with the country's cultural and ethical strategy in order to be effective and efficient in achieving sustainable moral integrity. Therefore, cultural literacy-based media literacy and social literacy education is needed for all segments of the community, media audiences, and executives in this field.امروزه با توجه به گستردگی نقش رسانههای جمعی و کارکرد ویژۀ آنها در شکلدهی افکار عمومی و بهتبع، تصمیمگیری و تصمیمسازی مسئولان و نیز با توجه به وجود زمینههای انحرافات اخلاقی فعالان این عرصه، ارائه منشوری صحیح برای تحقیقات رسانهای، براساس رعایت صداقت اخلاقی و تحقق سلامت رسانهای، ضروری بهنظرمیرسد. افزونبراین، رسانهها نهتنها بر تکتک مردم تأثیر میگذارند، بلکه آموزهها و عملکرد آنها بر روابط میان افراد جامعه نیز مؤثر است. در این مقاله، شاخصههای هنجاری رسانه برای گسترش صداقت اخلاقی، وامدار اصول اخلاقی برگرفته از جهانبینی و نظام ارزشی اسلام و شامل بایدها و نبایدهای رفتاری در حوزۀ مأموریت حرفهای است که رویکرد اصلی منشور رسانهای را برای محققان عرصۀ رسانه نمودار میسازد.<br /> نگارنده در این مقاله بر آن است تا علاوه بر تبیین مفهوم و اهمیت صداقت اخلاقی و مفروضات بنیادی نظام هنجاری اسلام در سلامت رسانه، بایدها و نبایدها (یا الزامات اخلاقی) رسانۀ ملی را در رعایت صداقت و تحقق سلامت رسانهای بهشکل منشوری صحیح برای تحقیقات رسانهای برشمارد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی – تحلیلی، با رویکرد کاربردی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای است. مهمترین نتیجۀ این تحقیق آن است که توجه به کاربرد منشور صحیح رسانهای نشان میدهد که اولاً، در استفاده از رسانهها و بهرهمندی صحیح از آنها باید هدف معقولی وجود داشته باشد و مخاطبان هنگام استفاده از این فضا همواره باید به سلامت جسمی، روحی و اخلاقی خود توجه داشته باشند؛ ثانیاً، بنابر ضرورتی کاملاً منطقی، سیاستگذاریهای رسانهای باید با راهبرد فرهنگی و اخلاقی کشور متناسب باشند تا در تحقق صداقت پایدار اخلاقی سودمند و کارآمد باشند. بنابراین، آموزش فرهنگی و مبتنی بر جامعهپذیری سواد رسانهای برای همۀ قشرهای جامعه، مخاطبان رسانه و مسئولان اجرایی این عرصه لازم است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898153420191109The concept of lying from the point of view of Muslim and Western thinkers(Interview with Dr. Ali Akbar Teimoorie)مفهومشناسی دروغ از نگاه اندیشمندان مسلمان و غربی (گفتگو با دکتر علیاکبر تیموری)1071236754110.22081/jare.2019.55432.1446FAمجیدجعفریانمدیرگروه برنامه ریزی0000-0002-4623-5011علی اکبرتیموری فریدنیکارشناس اخلاق اسلامیJournal Article20190904Undoubtedly, lies are one of the most important moral evils and there is honesty and truth in front of them. Always, both in the Eastern and the Western worlds, many thinkers (both religious and non-religious ideologues) have regarded honesty as a human truth, defended it, and in their moral exhortations, have forbidden their followers from lying. However, extensive research has been conducted with various religious, philosophical and epistemological, sociological and psychological approaches to the concept of falsehood and numerous arguments have been put forward. What we are talking about in this article is the concept of falsehood from the point of view of Western and Islamic scholars and the proof that both views are consistent about this concept. This dialogue, by way of comparative approach, shows that, with the evolution of the twentieth century in the sense of falsehood, both Westerners and Islamic scholars have not considered the intention of deception to be a falsehood. Westerners have resorted to the word "reporting" and Islamic scholars have used the word "news / reporting" to substantiate their claim. What the two viewpoints have in common is that both words and their semantic explanations of falsehood, the concepts of joke, joke, humor, and theater, are well beyond the semantic scope of the lie.<span lang="FA" dir="RTL">بیتردید، دروغ از مهمترین رذائل اخلاقی است و در مقابل آن صداقت و راستی قرار دارد. همواره، هم در جهان شرق و هم در جهان غرب، اندیشمندان بسیاری (اعم از ایدئولوژیستهای دینی و غیردینی) صداقت را یک حقیقت انسانی برشمرده، از آن دفاع کرده و در نصایح و لطائف اخلاقی، پیروان خود را از دروغ برحذر داشتهاند. با این حال، پژوهشهای گستردهای با رویکردهای مختلف دینی، فلسفی و معرفتشناختی، جامعهشناختی و روانشناختی دربارۀ مفهومشناسی دروغ انجام و استدلالهای متعددی برای آن ارائه شده است. آنچه در این گفتگو دربارۀ آن سخن میرود، مفهومشناسی دروغ از نگاه اندیشمندان غربی و اسلامی و اثبات همخوانی هر دو نگاه دربارۀ این مفهوم است. این گفتگو با رویکردی مقایسهای نشان میدهد با تحولی که در قرن بیستم در معنی دروغ ایجاد شده است، هم غربیها و هم اندیشمندان اسلامی، قصد فریب را در معنی دروغ دخیل ندانستهاند. غربیها برای اثبات مدعای خود به واژۀ اظهارکردن و اندیشمندان اسلامی به واژۀ اخبار/ گزارشدادن استناد کردهاند. وجه مشترک دو دیدگاه این است که هر دو واژه و تبیین ارتباط معناشناختی آنها با دروغ، مفاهیم شوخی، لطیفه، طنز و تئاتر را بهخوبی از گسترۀ معنایی دروغ خارج میکنند</span>دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898153420191109Book Review :Behind the hypocrisy : How we lie to everyone, especially to ourselvesمعرفی و نقد کتاب: پشت پرده ریاکاری؛ چگونه به هر کس دروغ میگوییم، بهویژه به خودمان1251536753410.22081/jare.2019.54683.1408FAحسنبوسلیکیعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی0000-0003-3593-8093Journal Article20190705Behind the Hypocrisy" is the title of a book by Dan Ariel. In this book, Ariel has tried to show by empirical evidence that "the simple rational model of crime" cannot properly explain our deceptive behaviors. According to this model, individuals in each situation are victimized according to rational analysis and cost-benefit calculation. The individual measures the profits and losses from committing the criminal act and measures it if the profits outweigh the losses. Ariel believes that cost-benefit calculations, along with our image of ourselves as moral people, determine the extent of our deception. Cost-benefit calculation calls for maximum deception, but we deceive ourselves so much that our moral image is not distorted. The factor that causes us to keep our moral image while being deceived is "storytelling." Storytelling helps us to justify our deception and to escape some sort of conflict with conscience. In the present article, we have attempted to critique the author's claims while presenting a summary of the content of the book. Ariel's numerous experiments to prove his idea succeed in criticizing the simple rational model, but they are not sufficient to prove his model; However, some of his sub-claims have been well supported by these experiments.«پشت پردۀ ریاکاری» عنوان کتابی از دَن آریلی است. آریلی در این کتاب تلاش کرده با ارائه شواهد تجربی فراوان نشان دهد «مدل سادۀ بزه خردمندانه» نمیتواند رفتارهای فریبکارانۀ ما را بهخوبی توضیح دهد. براساس این مدل، افراد در هر موقعیت طبق تحلیل عقلانی و محاسبۀ هزینه - فایده، دست به بزه میزنند. فرد، سود و زیان حاصل از ارتکاب عمل مجرمانه را میسنجد و چنانچه سود عمل از زیان آن بیشتر باشد، به آن اقدام میکند. آریلی بر این باور است که محاسبۀ هزینه- فایده در کنار تصویری که از خودمان بهعنوان انسان اخلاقی داریم، تعیینکنندۀ میزان فریبکاری ماست. محاسبۀ هزینه- فایده ما را به فریبکاری حداکثری فرامیخواند، اما ما بهاندازهای فریبکاری میکنیم که تصویر اخلاقی که از خودمان داریم، زیاد مخدوش نشود. عاملی که موجب میشود در ضمن فریبکاری، تصویر اخلاقی خودمان را حفظ کنیم، «قصهبافی» است. قصهبافی به ما کمک میکند فریبکاری خود را توجیه کنیم و بهنوعی از درگیری با وجدان رهایی یابیم.در نوشتار حاضر، کوشش کردهایم ضمن ارائه خلاصهای از محتوای کتاب، ادعاهای نویسنده را نقد و بررسی کنیم. آزمایشهای متعددی که آریلی برای اثبات ایده خود ترتیب داده است، در انتقاد از مدل سادۀ بزه خردمندانه موفقاند، ولی برای اثبات مدل خود وی بسنده نیستند؛بعضی از نتایج این آزمایشها قابلتفسیرند و صراحتی در ادعای وی ندارند. البته برخی ادعاهای فرعی او با همین آزمایشها بهخوبی تأیید شدهاند.