دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898164020210219Pleasure and pleasure-seeking from the perspective of the Qur'an and materialistsبررسی لذت و لذتطلبی از منظر قرآن و مادیگرایان11426989710.22081/jare.2021.60097.1602FAعلیاحمدپوردانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-3190-4024Journal Article20210216<br /> Pleasure and pleasure-seeking are things that human beings are naturally attracted to. The Qur'an, by acknowledging that the principle of inclination to pleasure is embedded in human beings, forbids unrestrained and abandoned use of it and condemns the preference of material and fleeting pleasures over lasting pleasures, which can deprive man of true perfection and happiness. But from the point of view of materialistic schools, man's happiness and well-being is in gaining as much worldly pleasures as possible. What are the criticisms of materialistic pleasure compared to Qur'anic pleasure? The research method used here is descriptive-analytical. Findings show that knowledge and awareness of worldly and otherworldly pleasures and their comparison, faith and love, closeness to God, thinking and preferring pleasures over mortal, piety and asceticism are the pleasures recommended by the Qur'an that keep man from attachment to worldly pleasures. But denying or neglecting the heavenly dimension of man, giving originality to immediate pleasures, neglecting otherworldly and human-centered pleasures are the characteristics of materialistic schools of pleasure that lead to the preference of material pleasures over otherworldly and lasting pleasures.لذت و لذتطلبی از اموری است که انسان بهطور فطری به آن گرایش دارد و اندیشمندان اخلاقی و فلسفی، از روزگاران قدیم دربارۀ آن بحث کردهاند. قرآن با تأیید اینکه گرایش به لذت در وجود آدمیان قرار داده شده است، استفادۀ افسارگسیخته از آن را نهی میکند و ترجیح لذتهای زودگذر مادی را که آدمی را از کمال و سعادت حقیقی بازمیدارند، بر لذات پایدار اخروی مذموم میشمارد. در مقابل، از دیدگاه مکاتب مادیگرا، سعادت آدمی در کسب هرچه بیشتر لذات دنیوی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی لذت مادیگرایانه و لذت قرآنی است تا به این پرسش پاسخ بدهد که چه نقدهایی بر لذت مادیگرایانه در مقایسه با لذت قرآنی وارد است؟ روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که قرآن، انسان را به آگاهی از لذات دنیوی و اخروی و مقایسۀ آنها، ایمان و عشق، قرب به خدا، تفکر و ترجیح لذات باقی بر فانی، تقوا و زهد از لذات توصیه و او را از دلبستگی به لذتهای دنیوی نهی کرده است. در حالی که انکار یا غفلت از بُعد ملکوتی انسان، اصالتدادن به لذات آنی، غفلت از لذات اخروی و انسانمحوری، از ویژگیهای مکاتب مادیگرا دربارۀ لذت است که سبب ترجیح لذتهای مادی بر لذات اخروی و پایدار میگردد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898164020210219Strategies for strengthening the family from the perspective of moral-Islamic teachings and psychologyراهکارهای ایجاد استحکام در خانواده از چشمانداز آموزههای اخلاقی- اسلامی و دانش روانشناسی43706989810.22081/jare.2021.57668.1536FAعلی احمدپناهیاستادیار و هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه0000-0003-2093-0662Journal Article20200816<strong> </strong> <br /> Strengthening the family and resolving spouses' conflicts is one of the most important and vital issues in the present age. The fundamental question is, what are the most important Islamic, moral, and psychological strategies that can increase family strength and reduce conflict? This research is one of the qualitative researches and with the descriptive-analytical method, while explaining the inferred and extractable solutions from Islamic, moral and psychological sources, he has pointed out the most important ones. The results of this study show that women's commitment to maps equal to their capacities, commitment to social norms, adherence to the rules of interaction with the spouse, increasing homogeneity in the family, sincere and empathetic mutual sympathies, mutual appreciation, ignoring the spouse's fault, meeting needs Spouse's sexual and emotional relationships, minimal contact with strangers, and interaction based on normative morality with the spouse are among the most important strategies for strengthening the family and reducing conflict in spouses' relationshipsاستحکامبخشی به خانواده و رفع تعارضهای همسران، از موضوعات مهم در عصر حاضر است. با ژرفاندیشی و تتبع در آموزههای اسلامی و اخلاقی و روانشناختی میتوان به بعضی از راهکارهای مهم استحکامبخشی به خانواده دست یافت. سؤال اساسی این است که مهمترین راهکارهای اسلامی و اخلاقی و روانشناختی برای افزایش استحکام خانواده و کاهش تعارضها چیست؟ این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی است و با روش توصیفی-تحلیلی، ضمن تبیین راهکارهای مستخرج از منابع اسلامی و اخلاقی و روانشناختی، به مهمترین آنها اشاره کرده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که التزام زنان به نقشهای همتراز با ظرفیتهای آنان، التزام به هنجارهای اجتماعی، رعایت ضوابط تعامل با همسر، همافزایی در خانواده، کنشوریهای صمیمانه و همدلانۀ دوسویه، قدردانی دوسویه، چشمپوشی از خطای همسر، تأمین نیازهای جنسی و عاطفی همسر، ارتباط حداقلی با بیگانه و تعامل مبتنی بر اخلاق هنجاری با همسر، از مهمترین راهکارهای استحکام خانواده و کاهش تعارض در روابط همسران هستند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898164020210219Introduction to the Basics of the Relationship between Law and Ethics in Fuzzy Logic Measurement: Interaction or Conflictدرآمدی بر مبانی رابطۀ حقوق و اخلاق در سنجۀ منطق فازی: تعامل یا تعارض71966989910.22081/jare.2021.58990.1573FAمحمد رسولآهنگرانعضو هیئت علمی دانشگاه تهران0000-0003-1056-5606امیراحمدیاستادیار، عضو هیأت علمی دانشکدهی الهیات و علوم اسلامی، گروه حقوق، دانشگاه پیام نور تهران، ایران0000-0002-4691-7434Journal Article20201009<strong> </strong> <br />The influence of the legislator on ethics and sharia to achieve the principle of proportionality in the laws is undeniable. Sometimes moral precepts and sometimes legal precepts create social order. Some believe that morality and law are in conflict with each other, and some see the two as complementary and balanced. The purpose of this study is to investigate the effect and relationship between ethics and law based on fuzzy thinking. In fact, based on fuzzy theory, we are looking for a new approach to the relationship between law and ethics in the writing of laws and legal relations. Therefore, based on logic and fuzzy thinking, curiosity and accuracy seek to know the variables of this issue and understand why the relationship between law and ethics is concerned. Therefore, the context of the relationship between law and ethics with a fuzzy thinking can be found widely in common practice. The conclusion is that one of the researcher's mental theories is to use the basic principles and principles of fuzzy ethics in law and legislation in criminal, civil, commercial and other issues for more justice.تأثیرپذیری قانونگذار از اخلاق و شریعت، برای رسیدن به اصل تناسب در قوانین، انکارناپذیر است. گاه دستورهای اخلاقی و گاه دستورهای حقوقی، نظم اجتماعی را ایجاد میکنند. بعضی بر این باورند که اخلاق و حقوق با یکدیگر در تعارضاند و بعضی این دو را مکمل و متعادلگر هم میدانند. هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ اخلاق و حقوق بر اساس تفکر فازی است. در حقیقت، بر اساس نظریۀ فازیسازی، نوعی نگرش جدید دربارۀ رابطۀ حقوق و اخلاق در نگارش قوانین و روابط حقوقی به وجود میآید. لذا بر مبنای منطق و تفکر فازی، کنجکاوی و دقّت شناختن متغیرهای این مسئله و درک چرایی روابط حقوق و اخلاق موردنظر است و بر این اساس، زمینهیابی رابطه میان حقوق و اخلاق با تفکر فازی را مىتوان بهطور موسع در عرف عام یافت. نتیجه اینکه یکی از نظریههای مطرحشده در این پژوهش این است که برای تحقق بیشتر عدالت باید از مبانی و اصول اساسی اخلاقی تفکر فازی در حقوق و قانونگذاری در مباحث کیفری و مدنی و بازرگانی و غیره استفاده شود.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898164020210219Analytical Scope of Ethical Researchگسترهشناسی تحلیلی پژوهشهای اخلاقی971266990010.22081/jare.2021.60240.1605FAسید اکبرحسینی قلعه بهمنگروه ادیان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره0000-0002-5823-5211Journal Article20210220<strong> </strong>
The beginning of any research depends on knowing the place of that research in the system of human knowledge. In other words, the researcher needs to know in what field of sciences and knowledge the subject he / she is researching. Ethical research is no exception. The researcher of ethics, before doing anything in his research, recognizes his field of research and organizes his research path in that field. In this article, by analyzing the researches done in this field, the geography of ethical researches has been studied and while an analytical and explanatory effort of ethical researches has been made, it has introduced seven areas for these researches. The generalities of ethics, normative ethics, meta-ethics, descriptive ethics, ethical psychology, Moral education and sociology of ethics are these seven areas.موفقیت در هر پژوهشی، در گرو دانستن جایگاه آن پژوهش در منظومۀ دانش بشر است؛ به این معنی که لازم است پژوهشگر بداند موضوع تحقیقش در چه ساحتی از علوم و معارف قرار میگیرد. پژوهشهای اخلاقی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. محقق اخلاق، قبل از هر کاری باید به شناخت حوزۀ تحقیق خویش بپردازد و مسیر تحقیق را در آن حوزه سامان بخشد. در این نوشتار، با تحلیل پژوهشهای انجامگرفته در این حوزه، جغرافیای پژوهشهای اخلاقی بررسی، و ضمن تحلیل و تبیین پژوهشهای اخلاقی، هفت حوزه برای این پژوهشها معرفی شده است. این هفت حوزه عبارتاند از: کلیات اخلاق، اخلاق هنجاری، فرااخلاق، اخلاق توصیفی، روانشناسی اخلاق، تربیت اخلاقی و جامعهشناسی اخلاق. یادآوری میشود این عرصههای هفتگانه، بر اساس پژوهشهای موجود تعیین شدهاند و ممکن است در آینده عرصههای دیگری نیز به این موارد افزوده شود.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898164020210219Process of forming unethical behavior in Business Ethics: A Grounded Theory Study in Isfahan Marketفرایند شکل گیری رفتار غیراخلاقی درکسب وکار: مطالعه موردی بر مبنای نظریۀ دادهبنیاد در بازار اصفهان1271446990110.22081/jare.2021.59146.1582FAمرجاناسماعیلیدانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد اسلامی، دانشگاه اصفهانhttps://orcid.org/00محمدرضاحیدریاستادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهانhttps://orcid.org/00وحیدمقدماستادیار دانشکده الهیات و معارف اهل بیت (ع)، گروه معارف اهل البیت، دانشگاه اصفهان0000-0002-3850-7929Journal Article20201027<strong> </strong>
Business ethics is an important factor in reputation, gain profit and economic development. Unfortunately, ethics have not been executed in Iran's market. Accordingly, the aim of the present study is to investigate the process and the factors causing the gap between theory and practice in employing ethics. To this aim, ten participants were selected based on snowball sampling in Isfahan market. Data were collected through unstructured interview. Method for data analyzing was grounded theory. Findings of the present study showed that every person has confronted with two kinds of factors. The internal factor, human soul, was the most important reason for not executing business ethics. However, external factors such as parents, clergymen, rules and etc were also effective in creating the gap. Based on the results of the study, faith of each person help to fill the gap between the theory and practice. The results are useful in educational and research policy-making.رعایت اخلاق در حوزۀ کسبوکار، هم موجب دستیابی به حسن شهرت و سود کلان در امور دنیوی و هم موجب سعادت اخروی میگردد. متأسفانه امروزه چنان که باید اخلاق کسبوکار در کشور رعایت نمیشود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی فرایند شکلگیری رفتار غیراخلاقی <strong>و </strong>عوامل ایجاد شکاف بین نظر و عمل اخلاقی در بازار است. بدین منظور، ده نفر از بازاریان دغدغهمند اصفهان، بر اساس نمونهگیری گلولهبرفی، انتخاب شدند و در مصاحبۀ ساختارنیافته به سؤالات پاسخ گفتند. بر اساس نتایج، ارادۀ فرد تحتتأثیر هواهای نفسانی (عامل درونی) قرار میگیرد و طی زندگی، فرایند مشخصی بر آن اثر میگذارد تا او از رعایت اخلاق کسبوکار دور شود. عوامل بیرونی نظیر طمع و فریب دنیا، رفتار والدین، مسئولان، قانونگذاران، مدرسان آموزشی، جامعۀ روحانیت و... در تشدید این آسیب مؤثرند. در نهایت، تقوی و ایمان میتواند ضعف ارادۀ فرد را جبران کند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898164020210219Professional Ethics Components in Traditional Architecture
From the Perspective of “Bahram Oleiki”مؤلفه های اخلاق حرفه ای در معماری سنتی از منظر استادکار «بهرام الیکی»1451746990310.22081/jare.2021.58334.1545FAمریمقاسمی سیچانیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان0000-0001-6122-8883Journal Article20201205<strong> </strong>
One of the subjects that has always been paid attention to by human beings is the topic of professional ethics that has had similarities and different patterns based on the ideology diversity and the definition of ethics in different societies. Nowadays in Iranian architecture, despite the presence of patterns for the development of professional ethics and the promotion of prominent patterns, no serious effort has been made; One of the main causes for this is the lack of accurate inquiry into the work style and the manner of working of the great traditional architects, in particular, masters as one of the most important oral resources. By this description, the researcher has sought to extract the components of professional ethics from the perspective of one of the Isfahan traditional architecture masters, Master Bahram Oleiki. For the Isfahan Traditional practitioners, in terms of quality of work and ethics, he has been one of the distinguished architects and restorers of Isfahan architecture in the contemporary era. The current study was conducted using qualitative method and purposive sampling, library documents and semi-structured interviews at Master Bahram Oleiki's workshops. After conducting the interviews, the researcher analyzed their qualitative content. The results of the present study have been classified into two sets: a) ethical indicators related to work and construction of the building and b) ethical indicators related to the training of the apprentice. Trust in God and the negation of human-based approach, believing that work is a worship, belief in action and perseverance in work (in the first set), and adherence to the master-student system, spending time identifying the apprentices’ talents, concomitant repulsion and attraction in training the pupils and comprehensive teaching of the working principles to them (in the second set), were some of the professional ethics components of traditional architecture from the perspective of Master Oleiki.یکی از مباحثی که همواره موردتوجه انسان بوده، مبحث اخلاقمداری در حرفه است که بر اساس تنوع ایدئولوژی و چیستی اخلاق در جوامع مختلف، دارای تشابهات و الگوهایی بوده است. امروزه در معماری ایران، علیرغم حضور الگوها، برای توسعۀ اخلاق حرفهای و ترویج الگوهای شاخص، تلاش جدی انجام نگرفته است که از علل اساسی آن میتوان به عدم کاوش دقیق در شیوۀ کار و منش حرفهای بزرگان معماری سنتی، بهویژه استادکاران (که معدود منابع اصیل شفاهی بهجایمانده محسوب میشوند)، اشاره کرد. با این وصف، در پژوهش حاضر، محقق در پی استخراج مؤلفههای اخلاق حرفهای از منظر استاد «بهرام الیکی»، از استادکاران معماری سنتی اصفهان، بوده است. این استادکار از نگاه دستاندرکاران معماری سنتی اصفهان از نظر کیفیت کار و اخلاقمداری، یکی از استادکاران و مرمتگران شاخص معماری اصفهان در دورۀ معاصر است. پژوهش حاضر با روش کیفی و با بهرهگیری از اسناد کتابخانهای و مصاحبههای نیمهساختاریافته در محل کارگاههای مرمتی استادکار انجام شده و پژوهشگر پس از انجام مصاحبهها، به تحلیل محتوای کیفی آنها پرداخته است. نتیجۀ این پژوهش، دستیابی به دو دسته مؤلفه بود: الف) مؤلفههای اخلاقی مرتبط با کار و ساخت بنا؛ ب) مؤلفههای اخلاقی مرتبط با تربیت شاگرد. توکل به خدا و نفی انسانمداری، تلقی عبادی از کار، اتقان در عمل و پشتکار (در دستۀ الف) و پایبندی به نظام استاد–شاگردی، صرف وقت برای شناسایی استعداد شاگردان، دافعه و جاذبه توأمان در تربیت شاگردان و آموزش جامع اصول کار به شاگردان (در دستۀ ب)، از جمله مؤلفههای اخلاقی حرفهای در معماری سنتی از منظر استادکار الیکی است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898164020210219Content analysis of Persian books in the second grade of elementary school based on the components of moral Educationتحلیل محتوای کتب فارسی دورۀ دوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای تربیت اخلاقی1751986990710.22081/jare.2021.58702.1555FAپیروزمرادیدانشگاه فرهنگیان0000-0003-3859-3481میثمغلام پوردانشجوی دکترا برنامه ریزی درسی- مدرس دانشگاه فرهنگیان0000-0003-0702-6011Journal Article20201001<strong> </strong>
The purpose of this study is to analyze the content of Persian books in the fourth, fifth and sixth grades of elementary school in terms of the amount of attention paid to the components of moral education. In this research, the method of qualitative-deductive content analysis has been used to determine the components of moral education and then the level of attention to these components in Persian books of the second period of elementary school; for this purpose, the analysis unit; all texts, images and activities. The content analysis tool was a researcher-made content analysis checklist according to the first stage of the research (extraction of components from the fundamental change document and teacher manuals). The validity of the research tool was obtained according to experts in this field. Also, the reliability of the instrument was calculated by William Scott formula, which showed an agreement coefficient of 0.72. The findings indicate that these components have been dealt with unbalancedly in the mentioned basic books. The highest frequency in the total of three units of analysis belongs to the training of applying rational and religious criteria in evaluations. On the other hand, the lowest frequency belongs to the training of rules and regulations. Therefore, it is necessary to pay balanced attention to these components in Persian books.هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای فارسی پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی از نظر میزان توجه به مؤلفههای تربیت اخلاقی است. در این پژوهش برای مشخصکردن مؤلفههای تربیت اخلاقی و سپس، میزان توجه به این مؤلفهها در کتب فارسی دورۀ دوم ابتدایی، از روش تحلیل محتوای کیفی- قیاسی استفاده شده و واحد تحلیل، شامل تمام متون، تصاویر و فعالیتهای این کتابهاست. ابزار تحلیل محتوا، چکلیست تحلیل محتواست که محقق با توجه به مرحلۀ اول پژوهش (استخراج مؤلفهها از سند تحول بنیادین و کتب راهنمای معلم) ساخته است. روایی ابزار پژوهش بر اساس نظر کارشناسان این حوزه به دست آمد. همچنین، پایایی ابزار با فرمول ویلیام اسکات محاسبه شد که ضریب توافق 72درصد را نشان داد. یافتهها حاکی از آن است که در کتب یادشده، بهطور نامتعادل به این مؤلفهها پرداخته شده است. بیشترین فراوانی در جمع سه واحد تحلیل به آموزش بهکارگیری معیارهای عقلانی و دینی در ارزیابیها و کمترین فراوانی به آموزش قوانین و مقررات مربوط است. بنابراین، لزوم توجه متوازن به این مؤلفهها در کتب فارسی ضرورت دارد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898164020210219Influencing variables on happiness education in Islamic cultureمتغیرهای تأثیرگذار بر تحصیل سعادت در فرهنگ اسلامی1992246990810.22081/jare.2021.59194.1583FAزهرهاولیائیمعلم آموزش و پرورش0000-0002-8784-6716Journal Article20210121<strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong>
This paper describes a Content analysis method to study the variables affecting the study of Happiness in Islamic culture. The statistical society is related to the subject matter of the research, which has been done through targeted sampling. In the descriptive section, the information was collected in a collection and analytical library and recorded in a notebook. In order to answer the research questions, while studying the background, related sources of Islamic happiness and Islamic culture were studied. Findings of the research indicate that prosperity is considered as the ultimate goal that humans seek, It is divided into two imaginary and real forms, And a lot of variables affect it, Including which can be Inheritance; conditions when Coagulation of the sperm; nutrition Environmental factors; education; Self-purification; will; faith; self-knowledge; Compliance with moral virtues; Patterns of happiness in the Qur'an;A lesson from the faces of evil in the Qur'an. Therefore, it is necessary to pay attention to all variables in Islamic culture as an effective factor in the study of prosperity.این مقاله با روش تحلیل محتوا به بررسی متغیرهای تأثیرگذار بر تحصیل سعادت در فرهنگ اسلامی میپردازد. جامعۀ آماری، منابع مرتبط با موضوع تحقیق است که به روش نمونهگیری هدفمند انجام شده است. در بخش توصیفی، اطلاعات به شیوۀ کتابخانهای جمعآوری شده و تجزیهوتحلیل بهصورت کیفی و از طریق یادداشتبرداری صورت گرفته است. برای دستیابی به پاسخ پرسشهای پژوهش، ضمن مطالعۀ پیشینه، منابع مرتبط با موضوع سعادت و فرهنگ اسلامی مطالعه گردید. یافتههای پژوهش حاکی از این است که سعادت بهمنزلۀ برترین غایتی که انسان در جستوجوی آن است، به دو گونۀ پنداری و واقعی تقسیم میشود و متغیرهای زیادی بر آن تأثیر دارند؛ از جمله: وراثت، شرایط هنگام انعقاد نطفه، تغذیه، عوامل محیطی، تربیت، تهذیب نفس، اراده، ایمان، خودشناسی، ملازمت با فضایل اخلاقی، الگوگیری از چهرههای سعادت در قرآن، عبرتآموزی از چهرههای شقاوت در قرآن. لذا توجّه به همۀ متغیرها در فرهنگ اسلامی بهمنزلۀ عامل تأثیرگذار بر تحصیل سعادت، ضروری به نظر میرسد.