@article { author = {گلی‌زواره, غلامرضا}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {6}, number = {21}, pages = {33-55}, year = {2010}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {کمالات ملکوتی در سیره و اندیشه‌ی امام خمینی }, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21133.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21133_d20fda6fef6e57269bc1bbad0deca3d2.pdf} } @article { author = {شهگلی, مراد}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {6}, number = {21}, pages = {55-93}, year = {2010}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اخلاق سیاسی در نگاه ثقلین؛ نقش نخبگان دینی و سیاسی در ایجاد بصیرت دینی}, abstract_fa = {چکیده از ابتدایی‌ترین ویژگی‌های نخبگان سیاسی و دینی در جامعه‌ی اسلامی متخلّق شدن به صفت بصیرت دینی و سپس تلاش و کوشش در راستای ایجاد بصیرت دینی در عموم مردم است. بصیرت دینی توسط مسؤولان و نخبگان سیاسی و دینی در دو مقوله‌ی بصیرت رفتاری و بصیرت گفتاری نمایان می‌گردد و هر دوی آن‌ها برای ایجاد چنین بصیرتی لازم ‌است. نگارنده در این نوشتار بر آن است تا پاره‌ای از عوامل رفتاری و گفتاری را که در ایجاد بصیرت دینی از دیدگاه ثقلین مؤثّر است بیان نماید. این عوامل عبارتند از: دعوت به قرآن، اطاعت از ولیّ امر، امر به معروف و نهی از منکر، پرهیز از کتمان حقیقت، مبارزه با حرکت نفاق، حق‌مداری و عدالت‌پیشگی، دین‌مداری، آشتی دادن نخبگان سیاسی، صبر، جلوگیری از سوء‌استفاده‌ی فرصت‌طلبان، مبارزه با دنیاطلبی. واژه‌های کلیدی}, keywords_fa = {بصیرت دینی,نخبگان دینی و سیاسی,عوامل گفتاری و رفتاری,ایجاد بصیرت در جامعه‌ی اسلامی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21134.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21134_4477b937ab8e04208f7067645ede06b9.pdf} } @article { author = {حسینی سرشت, سیّد محمّدصادق}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {6}, number = {21}, pages = {93-133}, year = {2010}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {درآمدی بر شناخت مفاهیم اخلاق سیاسی؛ فتنه در بیان امام علی7}, abstract_fa = {فتنه در لغت به‌معنای آزمایش و وسیله‌ی آزمایش است و گاهی در معنای ملزوم آن، - یعنی چیزی که باعث آزمایش است- به کار می‌رود. جامعه‌ی اسلامی از آغاز پیدایش تا به امروز از این مسأله مستثنی نبوده و در تمامی اعصار و قرون، مقرون به فتنه بوده است. درآیات قرآن کریم و سخنان امیر مؤمنان حضرت علی7 ریشه‌های فتنه، راه‌های دفع، و آثار فتنه‌ بیان گردیده است. برخی از ریشه‌های فتنه عبارتند از: پیروی از هوای نفس، بدعت‌گذاری، غلوّ در اعتقادات، اختلاف‌افکنی، حبّ ریاست، وسوسه‌های شیطانی و جریان نفاق. برخی از راه‌های دفع فتنه عبارتند از: تمسّک به قرآن، تمسّک به اهل بیت:، پرهیزگاری و اخلاص عمل، وحدت و همدلی، و عبرت‌پذیری از فتنه‌های تاریخ. نگارنده بر آن است در نوشتار پیش‌رو به تعیین علمی و روش‌مند این موضوع در بیان امام علی7 بپردازد.}, keywords_fa = {فتنه,کلام امام علی7,ریشه‌های فتنه,راه‌های دفع فتنه,آثار فتنه}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21135.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21135_772a354b4f9dbc8a6d8d442b42331f5b.pdf} } @article { author = {شهباز, ابوالقاسم}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {6}, number = {21}, pages = {133-159}, year = {2010}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جوان‌فهم بودن آثار استادان حوزه در زمینه‌ی اخلاق}, abstract_fa = {چکیده با توجّه به‌رهنمود گران‌قدر رهبر عظیم الشّأن انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای - دام‌ظلّه‌العالی- که در بازدید از آثار برخی فضلای بزرگ حوزه‌ی علمیّه‌ی قم فرمودند: «آثار حوزوی باید جوان‌فهم باشد»، بر آن شدیم تا ضرورت موضوع، و نیز اهمیّت مخاطب‌شناسی و چگونگی درک و شناخت ویژگی‌های جوانان توسّط نویسندگان حوزوی، هم‌چنین، شیوه‌ی نوشتن برای جوانان را بررسی کنیم.}, keywords_fa = {اخلاق,جوان‌فهم,داستان,ادبیّات,متن,آثار مکتوب}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21136.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21136_59b2e5e9085134014d65433cd647597f.pdf} } @article { author = {عطایی نظری, حمید}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {6}, number = {21}, pages = {159-193}, year = {2010}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نگاهی اجمالی بر «آداب المتعلّمین»ها و جایگاه آن در نظام اخلاقی حوزه}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21137.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21137_b82603b7dd48802442b4192ef09938f0.pdf} } @article { author = {مشهدیان عطاش, وهاب}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {6}, number = {21}, pages = {193-223}, year = {2010}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سیر اخلاق در جنبش‌های نوپدید دینی}, abstract_fa = {چکیده اخلاق در ادیان الهی، به‌ویژه دین مبین اسلام، مجموعه آموزه‏هایی است که‏ راه و رسم چگونه زیستن را به ‏نحو شایسته و صحیح‏ تبیین می‌کند. امّا در نظرگاه غربی و سکولار، اخلاق به معنای قانونی تلقّی شده که تنها مربوط به زندگی اجتماعی وحقوق افراد و جوامع انسانی است. در این نوشتار سعی شده است مؤلّفه‌های اخلاقی در مکاتب و ادیان نوپدید مورد سنجش قرار گرفته و در نهایت اثبات شود که: 1- در این جنبش‌ها عموماً اخلاق چه به معنای سکولار و چه غیر آن رعایت نمی‌شود؛ 2- مکاتب عرفانی نوپدید، بر خلاف ادّعایشان، فاقد ارزش‌های اخلاقی هستند.}, keywords_fa = {اخلاق,اخلاق سکولار,عرفان واژه‌های نوظهور,اکنکار,اوشو,کریشنا مورتی,شیطان‌پرستی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21138.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21138_31c9ef12265ef5e2aa9105d72366334a.pdf} } @article { author = {فخّار, باقر}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {6}, number = {21}, pages = {223-237}, year = {2010}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {«معنویّت» و «ولایت»}, abstract_fa = {چکیده «معنویّت»، حقیقتی آشنا و آشکار برای آدمی است، که عشق به آن، و کوشش برای وصول به حریم آن، انسان را وادار به تلاش و مجاهدت ساخته است، ولی از آن‌جا که عالم «معنویّت» ماورای عالم مادیّت است و انتقال از این به آن، برنامه و امام لازم دارد، ناچار، «معنویّت» قرین «ولایت» شده است. زیربنای «معنویّت ولایی»، معرفت به مقام صاحب ولایت است، که هرکس نه از این صراط گذشت، در وادی طلب، گم گشته ، به هلاکت رسید. از همین روی، در مقام اثبات و ثبوت – به دلیل عقل، نقل و تجربه ‌- شرط انتقال به عالم ملکوتی معنویّت، معرفت و تسلیم نسبت به ولایت حضرت علی مرتضی7است. بر این اساس، «معنویّت» یا به ‌صورت «معنویّت معرفتی ولایی» تحقّق می‌یابد که سالکش را به «لقاء الله» می‌رساند، و یا در قالب «معنویّت تصنّعی» نمود پیدا می‌کند که سالکش را در بیابان طلب به ورطه‌ی هلاکت می‌کشاند؛ گرچه ممکن است تلاشش را به اندک چیزی شگفت‌انگیز، مثل درمان دردهای صعب العلاج یا پس‌گویی و پیش‌گویی و ... پاداش دهند.}, keywords_fa = {معنویّت,ولایت,معنویّت معرفتی,معنویّت تصنّعی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21139.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21139_5d20742cecc6fdab05cbc8923656389d.pdf} }