@article { author = {اکبر نژاد, مهدی and رستمی, حسین}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {8}, number = {28}, pages = {11-39}, year = {2012}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {God,Human Being,Holy Quran,Love,affection}, title_fa = {چیستی محبت متقابل خداوند و انسان}, abstract_fa = {چیستی محبت متقابل خداوند و انسان دکتر مهدی اکبرنژاد حسین رستمی چکیده محبت که می‌توان وجود آن را امری وجدانی دانست، برگرفته از شناخت و فرع بر آن است. مادامی که شناخت نباشد، محبتی نیز متصور نیست. به‌ یقین محبت به خدای‌تعالی و دوستی خداوند با انسان که ارزشمندترین و متعالی‌ترین نوع از محبت است، بر همین اصل مبتنی است. جایگاه این دوستی تا بدانجاست که غایت کمال بنده تلقی می‌شود. در پژوهش پیش‌رو به معنای محبت، واکاوی حقیقت حب و بغض خداوند به بندگان خود، محبت در قرآن و اقسام و اسباب آن، نشانههای محبت انسان به خداوند متعال و موانع این محبت توجه شده است. روش این پژوهش، روشی تحلیلی‌توصیفی است و با استفاده از ابزار کتابخانهای انجام شده است. واژه‌های کلیدی خداوند، انسان، قرآن کریم، عشق، محبت و دوستی.}, keywords_fa = {خداوند,انسان,قرآن کریم,عشق,محبت و دوستی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21397.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21397_d760404d6b6ed1ba05efa0c06fce4176.pdf} } @article { author = {rabbany sfahani, horeieh and arzani, habab reza}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {8}, number = {28}, pages = {39-66}, year = {2012}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Style of Relationship,imam Reza,Debate,interaction,religions}, title_fa = {سبک ارتباطی‌اخلاقی رضوی در تعامل با پیروان ادیان با تکیه بر مناظرات امام7}, abstract_fa = {سبک ارتباطی‌اخلاقی رضوی در تعامل با پیروان ادیان با تکیه بر مناظرات امام7 حبیب رضا ارزانی  حوریه ربانی اصفهانی** چکیده در فرهنگ و سیرۀ رضوی که ترجمان وحی الهی است، ادیان آسمانی با همۀ جلوه‌های تاریخیشان ماهیت واحد دارند. با وجود این، تحریف ادیان از مسیر اصلی و حقیقی خود که در طول تاریخ و به‌دست حکام فرصت‌طلب صورت گرفته است، باعث شده تا در برخی از اصول از یکدیگر فاصله بگیرند. آنچه امروزه جهان بشری به‌شدت به آن نیازمند است، تعامل و گفت‌وگوی ادیان برای کم‌کردن فاصله‌های موجود، تألیف قلوب پیروان آن‌ها و یک‌سونمودن حرکت انسان‌ها به‌سوی سعادت است. بر همین اساس، قرآن کریم خطاب به پیامبر9 می‌فرماید: «ما تو را برای سعادت همۀ انسان‌ها مبعوث کردیم» ؛ زیرا یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد دین اسلام، جهانی‌بودن و تعلق آن به همۀ انسان‌ها از هر نژاد و آیینی است. امام رضا7 با توجه به موقعیت خاص خود در دوران ولایتعهدی، گامی مؤثر برای رفع اختلافات، آشکار ساختن نواقص موجود در ادیان تحریف‌شده و اثبات حقانیت اسلام برداشتند و می‌توان گفت ایشان از جمله شخصیت‌هایی هستند که باب گفت‌وگوی ادیان را در جامعۀ اسلامی باز کردند. نمود بارز این پدیده را می‌توان در مناظرات امام با جاثلیق، رأس‌الجالوت، هربذ، عمران صابی و عده‌ای از علما و سران برهمن مشاهده کرد. دراین مقاله برآنیم تا با روش توصیفی‌تحلیلی، به بررسی سبک ارتباطی امام رضا 7 با پیروان ادیان مختلف به‌ویژه سیرۀ ایشان در مناظرات بپردازیم. واژه‌های کلیدی سبک ارتباطی، امام رضا7، مناظره، تعامل، ادیان.}, keywords_fa = {سبک ارتباطی,امام رضا7,مناظره,تعامل,ادیان}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21398.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21398_3f36f709dccff223db84e3968ebafab3.pdf} } @article { author = {naji, alireza and نقیه, محمدرضا}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {8}, number = {28}, pages = {67-86}, year = {2012}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Ethics,Politics,Ethical Politics,imam Reza}, title_fa = {سیاست اخلاقی در سیره امام رضا7}, abstract_fa = {سیاست اخلاقی در سیره امام رضا7 محمدرضا نقیه* علیرضا ناجی** چکیده دین اسلام به‌عنوان آخرین دین الهی و پیامبر اسلام9به‌عنوان رسول خاتم و همچنین ائمه طاهرین:، در جهت ایجاد ثبات روابط اجتماعی، جایگاه رفیعی را برای اخلاق قائل شده‌اند. امام رضا7 نیز با تلفیق دو مقولۀ مهم از حیات اجتماعی، یعنی اخلاق و سیاست، تصویر روشنی از ضرورت به‌کارگیری روش‌های مبتنی بر اخلاق به‌ویژه در حیطۀ رهبری جامعۀ مسلمین در قدرت سیاسی ارائه کرده‌اند. در این مقاله، این نوع نگرش به قدرت سیاسی، تعبیر به سیاست اخلاقی شده و تلاش شده تا مهم‌ترین مؤلفه‌ها و شاخص‌های این نگرش از دیدگاه حضرت رضا 7 بحث و بررسی‌ شود. واژه‌های کلیدی اخلاق، سیاست، سیاست اخلاقی، امام رضا7.}, keywords_fa = {اخلاق,سیاست,سیاست اخلاقی,امام رضا7}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21399.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21399_86355bc4ad297ad410f3798a90ff712f.pdf} } @article { author = {سلطانی رنانی, سید مهدی}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {8}, number = {28}, pages = {87-110}, year = {2012}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2012.65829}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {دوری از رذایل اخلاقی و نیل به جامعه مطلوب انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی}, abstract_fa = {اسلام دینی است که هدف اساسی آن تربیت فرد دین‌دار و بناکردن جامعه‌ای با شالودۀ صحیح اخلاقی، مطابق با اهداف و احکام دینی است، جامعه‌ای ارزشمند که با فضایل اخلاقی، میان مسئولیت‌های اجتماعی و ایمان اسلامی ارتباطی انفکاک‌ناپذیر به وجود آورده باشد. از جمله مسائل مهمی که به مثابۀ لوازم قطعی و حقیقی ایجاد چنین رابطۀ قوی به‌شمار آمده و در معارف قرآنی نیز بر آن تأکید شده است، دوری اجتماع انسانی از رذایل اخلاقی و ارتکاب بدان‌هاست؛ زیرا جامعۀ مطلوب انسانی با فضیلت‌ها پیوند عمیق و ناگسستنی دارد، نه با رذیلت‌ها. همچنین ترویج رذایل اخلاقی، رابطۀ انسان با خدا را برهم زده و ارتباطات اجتماعی با هم‌نوعان را در برخوردهای اخلاقی مختل می‌کند. مرحوم علامۀ طباطبایی;، وجود رذایل اخلاقی در جامعۀ اسلامی را عامل سستی ایمان و اعتقادات انسانی و باعث از بین رفتن دادوستدهای معنوی و عواطف مستحکم آنان برشمرده و به‌عنوان حجابی سنگین در مسیر توسعۀ مطلوب اخلاقی برمی‌شمرد. نگارنده در این مقاله سعی دارد، با توجه به دیدگاه علامه‌طباطبایی;، مهم‌ترین ویژگی‌هایی که به‌عنوان رذایل اخلاقی در جامعۀ انسانی، مانع آشکارشدن حقانیت و شکوفایی در مسیر مطلوب و نیز سدی در برابر حرکت روح‌افزا به‌سوی فضایل اخلاقی می‌گردند را ذکر و بررسی کند و بر دوری جامعۀ مطلوب انسانی از آن‌ها تأکید نماید.  }, keywords_fa = {انسان,اخلاق اسلامی,رذایل اخلاقی,جامعه اخلاقی مطلوب,علامه‌طباطبایی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_65829.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_65829_87969f0103c58f3ac1ed74ce7d7d6328.pdf} } @article { author = {مرتضوی, سیدرحمان}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {8}, number = {28}, pages = {111-140}, year = {2012}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Keywords:Ghazali,Mysticism,Knowledge of Religion,practical wisdom,Individual Ethics,Home Management,Civic Policies}, title_fa = {مختصات حکمت عملی درمنظومۀ اندیشۀ غزالی}, abstract_fa = {مختصات حکمت عملی درمنظومۀ اندیشۀ غزالی سیدرحمان مرتضوی چکیده حکمت عملی غزالی، براساس«علم دین» وی و مبتنی بر تفسیر خاص عرفانی او از شریعت، شکل می‌گیرد. غزالی با طرح‌افکنی این حکمت عملی می‌کوشد، انحطاط موجود در جامعۀ خویش را درمان کند و سازوکارهایی برای تعالی اخلاق فردی، تدبیر منزل و سیاست مدینه بیابد. این نوشتار کوششی برای روشن‌کردن خطوط اصلی نگاه غزالی به حکمت عملی و شاخه‌های آن خواهد بود. واژه‌های کلیدی غزالی، عرفان، علم دین، حکمت عملی، اخلاق فردی، تدبیر منزل، سیاست مدینه.}, keywords_fa = {غزالی,عرفان,علم دین,حکمت عملی,اخلاق فردی,تدبیر منزل,سیاست مدینه}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21401.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21401_063f6373061eb90e7ce51cbd443ba6a6.pdf} } @article { author = {abbasi, mehrdad and moosavi, matinehsadat}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {8}, number = {28}, pages = {142-169}, year = {2012}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Quran,woman,gender,Ethics,equality,AminaWadud}, title_fa = {قرائتی زن‌محور از گزاره‌های اخلاقی قرآن}, abstract_fa = {متینه‌السادات موسوی چکیده از جمله بحث‌هایی که در حوزۀ معرفت و فهم متون دینی مطرح می‌شود، تأثیر عوامل پنهان بر کسب دانش و اندیشه است. در این میان تأثیر جنسیت در فهم متون، یکی از مباحثی است که در دهه‌های اخیر به‌شکل جدی بررسی شده است؛ چراکه در فرآیند کسب معرفت، تجربه، رفتار و علایق و صفات مردانه معیار تلقی شده و تجربه و علایق زنانه نادیده گرفته می‌شود. این نظریه با ورود فمینیسم در این حوزه، برای رسیدن به حقوقی مشابه و برابر با حقوق مردان، با به چالش کشیدن ساختار مردسالارانه، تا خوانش زنانۀ متون دینی پیش رفته است. یکی از پیشگامان این اندیشه‌ در اسلام، آمنه ودود آمریکایی‌آفریقایی مسلمان شده است که قرآن را به‌عنوان کتاب اخلاق، کانون اصلی کار خود قرار داده و مدعی است اسلامی که قرن‌ها عمل می‌شده، نسبت به زنان عدالت را رعایت ننموده و آنچه به‌صورت برتری مردان استنباط می‌شود، به‌واسطۀ تسلط سایۀ مردان بر تفاسیر و بازتابی از سلطۀ اجتماعی ایشان بوده است. ودود جهاد جنسیتی خود را که کشمکشی اخلاقی و به‌معنای پس‌گرفتن برابری قرآنی است، با این دیدگاه اخلاقی که عدالت، برابری و منزلت، حق خدادای هر انسانی است، آغاز کرد. حاصل تلاش او در بازنگری قرآن با نگرشی زنانه، در مهم‌ترین اثر او کتاب قرآن و زن، بازخوانی قرآن از منظر زنانه‌ تبلور یافته است. واژه‌های کلیدی قرآن، زن، جنسیت، اخلاق، برابری، آمنه ودود.}, keywords_fa = {قرآن,زن,جنسیت,اخلاق,برابری,آمنه ودود}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21402.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21402_18bb3458c0d2444b278453e9af4b87ef.pdf} } @article { author = {محجل, ندا}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {8}, number = {28}, pages = {169-198}, year = {2012}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تکالیف انسان نسبت به دیگران در نگرش «کانت» و «سنت اسلامی»}, abstract_fa = {در این مقاله سعی بر این است که با توجه به اندیشۀ کانت و سنت اسلامی، تکالیف انسان در قبال دیگران بررسی گردد، بنابراین مسائلی مثل رعایت حقوق دیگران یا رعایت حق‌الناس، خیرخواهی، دوستی، حسادت و غیره در دو نگرش متفاوت، یعنی نگرش کانتی و نگرش اسلامی به‌صورت تطبیقی ارزیابی می‌شود. با تأمل در این دو نگرش می‌توان گفت امانیستی‌بودن نگرش کانتی به تکالیف انسان در قبال دیگران و دینی و الهی‌بودن رویکرد اسلامی به همان تکالیف، باعث گردیده که این دو نگرش کاملاً متفاوت از هم تلقی شوند. البته با توجه به اینکه هم در اسلام و هم در نگرش کانتی بین دین و اخلاق جدایی مطلق وجود ندارد، می‌توان این دیدگاه‌های به ظاهر متناقض را در کنار هم قرار داد. این مقاله با طرح نمونه‌هایی از تکالیف انسان نسبت به دیگران از دید این دو سنت، سعی دارد بر همنشینی این دو نگرش تأکید کند.}, keywords_fa = {تکلیف,اخلاق,خدا,دین,دوستی,خیرخواهی,حق الناس,کانت و اسلام}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21403.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21403_b0e5c8364fbc0f0a4caf4b4179f3e29d.pdf} } @article { author = {قربان‌خانی, مرضیه and ابن‌الرسول, سید محمدرضا}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {8}, number = {28}, pages = {199-244}, year = {2012}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2012.65830}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه دو کتاب «اخلاق ناصری» و «اخلاق محتشمی»}, abstract_fa = {خواجه نصیرالدین طوسی (597-627 هجری) دربارۀ اخلاق دو اثر مستقل تألیف کرده است. یکی اخلاق محتشمی و دیگری اخلاق ناصری که پس از آن نگاشته است. هدف این مقاله بررسی مقایسه‌ای این دو کتاب است که این هدف با روش توصیفی‌تحلیلی محقق گشته است. به همین روی هر دو کتاب مورد مطالعه قرار گرفت و سپس تفاوت‌ها و شباهت‌های آن از نظر قالب، سبک و اسلوب نگارش و مضمون و محتوا بررسی شد.}, keywords_fa = {خواجه نصیرالدین طوسی,اخلاقیات,اخلاق ناصری,اخلاق محتشمی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_65830.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_65830_03390f9bc6e47aae32205c1cfe8b5fa4.pdf} }