@article { author = {حیدری, راضیه and مروتی, سهراب}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {10}, number = {37}, pages = {10-44}, year = {2014}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {theoretical,good mood,theology,anthropology,cosmology}, title_fa = {مبانی نظری حسن خلق در قرآن و حدیث}, abstract_fa = {حسن‌خلق، موضوعی است که در قرآن و روایات بسیار مورد تاکید قرار گرفته است و همواره از مسلمانان خواسته شده است که با دیگران با حسن‌‌خلق برخورد کنند. لازمه‌ی این دستور پی بردن به مبانی نظری حسن‌خلق است، زیرا زمانی امید آن می‌رود که حسن خلق آنچنان در جامعه‌ای همه گیر شود که مبانی نظری آن از آیات قرآن کریم و احادیث معصومین علیهم‌السلام به درستی استخراج شده باشد و هر فردی دقیقا بداند که باید چه نوع نگاهی به خدا، انسان و جهان داشته باشد که باعث بروز رفتارهای صحیح اجتماعی شود. در این مقاله سعی شده است پس از تبیین معنای دقیق واژه حسن‌خلق، مبانی نظری آن در سه دسته خداشناسی، انسان‌شناسی و جهان‌شناسی بررسی شده و در هر دسته با استناد به آیات و روایات مشخص شود که هر کدام از این موارد چه تاثیری در حسن‌خلق دارند. نتیجه بدست آمده اینکه حسن‌خلق در فرد تا حدود زیادی به نوع شناخت و نگاه وی به خداوند، انسان و جهان بستگی دارد و تاثیر این معارف و نگاه‌ها در خوش‌اخلاق بودن فرد نسبت به سایر علل بیان شده در این زمینه، بنیادی‌تر و با اهمیت‌تر به نظر می‌رسد.}, keywords_fa = {مبانی نظری,حسن‌خلق,خدا‌شناسی,انسان‌شناسی,جهان‌شناسی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21420.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21420_ec001859fa90264c09a22f7093eb2ea3.pdf} } @article { author = {}, title = {Allameh Jafari, Sufism, the mystical ethics}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {10}, number = {37}, pages = {45-80}, year = {2014}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {Ethics, spiritual, moral and Sufis Rfa’ promoters that have been and will focus on fighting and Mjahdh the goal of this school is very moral man is a complete training. All the extracts of human creation and the origin of all existence and the purpose of our creation is separate. Allameh Jafari, including those who have ethical design approach is mystical, but here we have tried Note that the figures given his mystical morality is the morality of life led Azmvlfh hive Srmnzl moral purpose would be to recognize the implications of this step can not take his views of education we can take. This research uses descriptive and analytical methods to evaluate the ethics of Educational Thought of Allama MT Jafari has mystical.Accordingly, we conclude that there is no mystic, no ethics and moral qualities should characterize such Yqzh Vbydary, vision, heart, self-knowledge, thinking, Ebtehaj (Fna’ fi Allah) and Tinker is right.}, keywords = {Allameh Jafari,Sufism,the mystical ethics}, title_fa = {درآمدی بر اخلاق عرفانی در اندیشه های تربیتی علامه محمد تقی جعفری}, abstract_fa = {اخلاق عارفانه ،اخلاقی است که عرفاء و متصوفه مروج آن بوده اند و محور آن، مبارزه و مجاهده با نفس است هدف این مکتب اخلاقی ، تربیت انسان کامل است. انسان کامل که عصاره خلقت و جامع جمیع نشآت وجود و غایت آفرینش ما سوا است. علامه جعفری از جمله کسانی است که در طرح مباحث اخلاقی دارای رویکرد عرفانی می باشد ولی دراین جا سعی شده است که به چهره اخلاق عرفانی ایشان توجه شود که توجه به اخلاق یکی ازمولفه هایی می باشد که سبک زندگی را هدایت می کندو به سرمنزل مقصود می رساند تا اخلاق نباشد قدم از قدم نمی توانیم برداریم بدین شناخت دلالت های تربیتی دیدگاه وی مبادرت نماییم.پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، به بررسی اخلاق عرفانی در اندیشه تربیتی علامه محمدتقی جعفری پرداخته است. . براین اساس می توان چنین نتیجه گیری نمود که عارف بدون اخلاق معنی ندارد و باید متصف به صفات اخلاقی مانند:یقظه وبیداری،بینایی دل ،معرفت نفس،تفکر،ابتهاج(فناء فی الله) وصال حق و... باشد.}, keywords_fa = {علامه جعفری,عرفان,اخلاق عرفانی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21421.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21421_34b8a0d804c732c13d2648a87aa1d682.pdf} } @article { author = {حکیم زاده, رضوان and ملکی پور, احمد and معمر حور, جمال}, title = {Evaluation factors affecting the establishment and strengthening of moral values ​​(case study: secondary school teachers in DEHLORAN)}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {10}, number = {37}, pages = {82-107}, year = {2014}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {هدف پژوهش حاضر ارزیابی و بسترسازی مولفه های موثر بر نهادینه کردن ارزش های اخلاقی ( مطالعه موردی: دبیران مدارس متوسطه منطقه دهلران) است. این تحقیق از لحاظ هدف Ø‌زء تحقیقات کاربردی بوده، که با استفاده از روش توصیفی-پیمایشی انØ‌ام شده است، Ø‌امعه آماری شامل 136 نفر از دبیران مدارس متوسطه منطقه دهلران در سال 1393 است، Ø­Ø‌م نمونه با استفاده از Ø‌دول مورگان و کرØ‌سی 101 نفر تعیین شد، و با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای 52 مرد و 49 زن انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر Ø‌معی از دبیران و کارشناسان آموزش و پرورش به دست آمده، و اعتبار پرسشنامه 82/0 محاسبه شد. به منظور تØ‌زیه و تحلیل داده‌ها از آزمون خی دو و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایØ‌ بدست آمده نشان داد که به طور کلی در وضعیت موØ‌ود مولفه های موثر بر نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در بین دانش آموزان مدارس متوسطه منطقه دهلران در سطح مطلوبی نمی باشد. از دیدگاه دبیران مدارس متوسطه منطقه دهلران در وضعیت موØ‌ود فضای فیزیکی مدارس متوسطه و فعالیت های سازمان های بیرون از مدرسه با نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در دانش آموزان مطابقت دارد. اما محتوا درسی کتب موØ‌ود مدارس متوسطه، فعالیت های تربیتی معلمان و مربیان پرورشی، شیوه های تربیتی والدین دانش آموزان، فعالیت های رسانه ها با نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در دانش آموزان مطابقت ندارد. و در وضعیت موØ‌ود درونی شدن ارزش های اخلاقی در بین دانش آموزان در سطح مطلوبی نمی باشد. و همچنین آخرین یافته پژوهشی نشان داد که از نظر رتبه بندی مهمترین عامل تاثیر گذار بر نهادینه کردن ارزش های اخلاقی دانش آموزان در وضعیت موØ‌ود معلمان و مربیان پرورشی با میانگین رتبه (85/3) و کمترین عامل فضای فیزیکی مدارس با میانگین(22/2)شناخته شده است.}, keywords = {Moral values​​,education,media,organizations}, title_fa = {ارزیابی و بسترسازی مولفه های موثر بر نهادینه کردن ارزش های اخلاقی ( مطالعه موردی: دبیران مدارس متوسطه منطقه دهلران)}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر ارزیابی و بسترسازی مولفه های موثر بر نهادینه کردن ارزش های اخلاقی ( مطالعه موردی: دبیران مدارس متوسطه منطقه دهلران) است. این تحقیق از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی بوده، که با استفاده از روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است، جامعه آماری شامل 136 نفر از دبیران مدارس متوسطه منطقه دهلران در سال 1393 است، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 101 نفر تعیین شد، و با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای 52 مرد و 49 زن انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر جمعی از دبیران و کارشناسان آموزش و پرورش به دست آمده، و اعتبار پرسشنامه 82/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون خی دو و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که به طور کلی در وضعیت موجود مولفه های موثر بر نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در بین دانش آموزان مدارس متوسطه منطقه دهلران در سطح مطلوبی نمی باشد. از دیدگاه دبیران مدارس متوسطه منطقه دهلران در وضعیت موجود فضای فیزیکی مدارس متوسطه و فعالیت های سازمان های بیرون از مدرسه با نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در دانش آموزان مطابقت دارد. اما محتوا درسی کتب موجود مدارس متوسطه، فعالیت های تربیتی معلمان و مربیان پرورشی، شیوه های تربیتی والدین دانش آموزان، فعالیت های رسانه ها با نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در دانش آموزان مطابقت ندارد. و در وضعیت موجود درونی شدن ارزش های اخلاقی در بین دانش آموزان در سطح مطلوبی نمی باشد. و همچنین آخرین یافته پژوهشی نشان داد که از نظر رتبه بندی مهمترین عامل تاثیر گذار بر نهادینه کردن ارزش های اخلاقی دانش آموزان در وضعیت موجود معلمان و مربیان پرورشی با میانگین رتبه (85/3) و کمترین عامل فضای فیزیکی مدارس با میانگین(22/2)شناخته شده است.}, keywords_fa = {ارزش های اخلاقی,آموزش و پرورش,رسانه ها,سازمان ها}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21422.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21422_ae98ffbb8a03ae86dd9f7ec2ca432d49.pdf} } @article { author = {chahardoly, hadi and مرادی, محمد حسین}, title = {Muslim man as a symbol of the city}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {10}, number = {37}, pages = {132-109}, year = {2014}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {Abstract:urbanꞌs symbols and symptoms are most effective elements that are present in urbans. this influence is result of their properties that can have deep effect on citizens. the peoples from old times used symbols for connect by other peoples. in ancient caves found signs that showed the people in ancient time used the symbols. symbols and symptoms are the best and the oldest and the most complex and most influential tools for detection the hidden issues in spiritual world. in our contry iran especially after of islam is used abstraction language. this language can effect on making symbols. in iran abolhasan sedighi and ali akbar sanaati and ali ghahari began to make the symbols and symtoms by contemporary forms.then from 1920, many peoples like parviz tanavoli and khaze tabatabaii and other by using of modernꞌs ways and technology and traditional elements began to make symbols and symtoms that have Iranian-islamic identity and word connect. in contemporary time create symbols by innovation and modernꞌs forms by warm colore and lighting in night. this symbols have special visual beauty but don’t have positive effect on urbans. the contemporary city are full of symbols and symtoms that sometimes have deep meanings but sometimes don’t have any aesthetic meanings.the symbols and symtoms that can give identity to the environment and derive from history and culture of a special region and the symbols and symtoms that don’t have any cultural properties and even symbols and symtoms that can harmed culture and by their forms and meanings can change the cultural features . when the patterns that use in urbans symbols adapted from non-divine thought and be in contrast with divineꞌs value can effect on environment and people behavior .according to this subject that this article is a qualitative research so a collection of subject gather from various sources as books, magazines, articles, internet and various research that are done about this subject. the other research about urbanꞌs symbols and symptoms often only were studied the made symbols, their type, their properties and structure and their effect in invironment and place and other peoples but in this article is looking to this subject from new direction that also the peoples can be a urbanꞌs symbols and can effect on other peoples and environments. the peoples as a urbanꞌs symbols adapted from muslemꞌs valuable opinions. the god in the holy quran has introduced peoples as his agent in earths. the religious sciences researchers studied holy quran and other sources specially baqaraꞌs 29 and 30 verse and proved this subjet that peoples are godꞌs agent in earth .in Islamic consolidated basis peoples can to be a display of godꞌs beauty. then they can be a symbols of god in earth. necessity of this research is interaction between peopleꞌs behavior and environment specially in islamꞌs culture. in researches and articles about interaction between peoples and environment has been observed that if environment has positive and valuable properties and display the divine value or non- divine value can effect on invironment and peopleꞌs behavior. in other side the peopleꞌs behavior have such properties can build a environment with divine properties. the result of this effect between peoples and environment is a city with positive properties. peoples and specially his behavior is one of subject that is discussed in this article. the peoples behavior and their relationship type with environment done in two ways. 1-verbal beahavior, 2-non-verbal behavior .in verbal behavior use a language as relationship element but non-verbal behavior use other ways to relationship with environment such as body language and fece movement (smile, frown,fear,…).in this article according to selected case use non-verbal behavior. this article have 2 main Hypothesis.The first part of article(peoples can be as a symbol) derived from theory subject. but for study about this subject that peoples as a urbans symbol can effect on environment is required direct observation and interviews to achieve this goal was selected mohamad reza heikali( a police force officer)that have especial behavior. to proved the second hypothesis, were studied the peoples traffic behavior . beside of direct observation performed many interviews by drivers that use this location. the result of direct observation was it that when he obsent in location people have a good traffic behavior and when drivers are near the junction they reduce speed and passing more accurately. most of derivers when passing from this place respect to him by hand movement and he respond to people. by interviews it was concluded that most people interested him and most of people admitted that have better traffic behavior when see him.between the interviews were dialing with people that were passenger. They were surprised by see these movements and the peoples who had come for second time to hamedan expressed that they have interest to meet him again.the result of this observation confirmed that peoples as urbanꞌs symbols can effect on environment and other peoples that use a special area.}, keywords = {Urban Landscape,Urban symbol,People,Non-verbal behavior}, title_fa = {انسان مسلمان به منزله نماد شهری}, abstract_fa = {شهر های امروزی سرشار از نمادها و نشانه هاییست که گاه واجد معنای عمیق هستند و گاه عاری از هر گونه معناهای زیباشناسی می باشند. المان هایی که گاه می توانند هویت بخش باشند و از بستر تاریخ، فرهنگ و هنر یک سرزمین برخاسته باشند و المان هایی که فاقد هر گونه ویژگی های هویتی و فرهنگی هستند و حتی المان هایی که، روی ستیز با فرهنگ جامعه را دارند و با فرم ها و معانی خویش باعث استحاله فرهنگی افراد یک جامعه می باشند. پس بررسی و تحلیل نماد های شهری و نگاه موشکافانه و عمیق تر به آن، مسئله بسیار مهمی در طراحی شهر های امروزی است. در پژوهش های انجام شده درباره المان های شهری مطالب زیادی ارائه شده اما در این مقاله سعی بر این است تا از منظری دیگر به این موضوع نگاه شود و با مطالعات کتابخانه ای، مشاهدات میدانی و انجام مصاحبه های هدفمند این موضوع بررسی شود که خود انسان مسلمان می تواند یک نماد شهری بوده و به عنوان خلیفه الله جلوه و نمود جمال و کمال خداوندی باشد و با اعمال و کردار خود بر شهروندان و استفاده کنندگان از محیط تاثیر بگذارد .اهمیت بررسی این موضوع که انسان می تواند یک نماد شهری باشد بحث تاثیر متقابل بین محیط و رفتار می باشد زیرا یک محیط واجد ویژگی های الهی می تواند بر رفتار مردم تاثیر بگذارد، رفتار الهی مردم نیز می تواند منجر به ایجاد یک محیط دارای ارزش های ماورائی باشد و ما حصل ادامه این تاثیر متقابل شهری سرشار از معانی عمیق الهی میباشد، شهری که سیمایی با هویت دارد. رفتار و ارتباط انسان با محیط به دو شکل صورت می پذیرد ارتباط کلامی و غیر کلامی. در این پژوهش ارتباط غیر کلامی مورد بررسی قرار می گیرد. نمونه موردی انتخاب شده سروان نیروی انتظامی محمد رضا هیکلی است که در حوزه فعالیت خود یعنی شهرستان همدان و تقاطع سعیدیه به واقع نمودی از یک انسان تاثیر گذار می باشد. در این نوشتار سعی بر این است تا موضوع نماد ها از زاویه دیگر بررسی شود .}, keywords_fa = {سیمای شهر,نماد شهری,انسان,رفتار غیر کلامی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21423.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21423_58281f4210ef9b953e4701e7dc042faa.pdf} } @article { author = {جلیلی مقدم, مجتبی}, title = {Ethics and pictural language}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {10}, number = {37}, pages = {133-155}, year = {2014}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {Abstract Nature of philosophy is one of the most important and controversial discussions in history of philosophy. Early Wittgenstein as not only very great philosopher in the history but also the greatest philosopher in contemporary philosophy critic the traditional metaphysics and determinate the boundary of language. He assign language as a picture of the world then determinate extent of sense. He not only do not deny Ethics but also according to his thought believe it. Ethics is not similar to empricial world as well as the subject who involve with experience con not understand Ethics. It seem that Ethics belonge another domain and subject. In this essay I will try to show possibility of Ethics in Wittgenateins view by consider his critical approach and his subsequent then critic it.}, keywords = {}, title_fa = {اخلاق و زبان تصویری}, abstract_fa = {بحث از ماهیت و چیستی اخلاق در طول تاریخ فلسفه فراز و نشیب های بسیاری داشته و هر اندیشمندی با توجه به نظام فکری خویش جایگاهی به اخلاق داده است. ویتگنشتاین به عنوان بزرگ ترین و تأثیرگذارترین فیلسوف تحلیلی قرن بیستم در اندیشۀ متقدم خویش که حول محور زبان و تصویری بودن آن می گردد نگاهی بدیع به اخلاق دارد. این نگاه به اخلاق معلولِ نظریۀ ‌وی در باب زبان و معناست. در این نوشتار بر آنیم تا با روشی تحلیلی و توجه به مبانی اندیشۀ ویتگنشتاین متقدم به جایگاه اخلاق در اندیشۀ وی پرداخته و نشان دهیم که چگونه با نگاه به زبان و همچنین تصویری لحاظ کردن آن می توان نگاهی دیگر به اخلاق داشت و در ادامه به نقد این دیدگاه خواهیم پرداخت. حاصل مقاله آنکه با تصویری لحاظ کردنِ زبان، اخلاق در حوزۀ امور ناگفتنی قرار می گیرد و نمی توان آن را به زبان آورد و بیانی معنادار از آن ارائه کرد. این دیدگاه مورد نقد و چالش های جدی قرار دارد، بطوریکه تاب مقاومت در برابر این انتقادات را نداشته و ناچار رأی به ابطال آن خواهیم داد.}, keywords_fa = {}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21424.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21424_e454bb7b80ce50c248d227110e656b92.pdf} } @article { author = {Jafari Samimi, Ahmad and باباجانی بابلی, محدثه}, title = {An Investigation of Geo-classical School in Ethonomic}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {10}, number = {37}, pages = {157-179}, year = {2014}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {The present research aimed to survey the aspects of ethics in Geo-classic school. The subject of ethonomics has been considered from decade 1990 in the literature of economics, especially after the first decade crisis of the third millennium. As, some believe that economics, itself is a subset of ethics and the economics is meaningless regardless of ethics. In the one hand, the Geo-classic School mainly focuses on the earth as the most important factor and like as Physiocrats concentrates on the natural elements in surveying the economics thoughts. In the other hand, Geo-classic School has been combined from classics’ and Physiocrats’ ideas, but criticized about some principals of these schools. Philosophy and theorist in the century 19th, Henry George is as founder of this school. Along this, by using library resources and description method, the relation between ethics and this school was surveyed. The results indicate that the Geo-classic School is the most important school focusing on the ethics role in economics. Additionally, Geo-classic School will not stable in a society that its economic system is not based on ethics. Despite that, the expert economists emphasized on theory of separating economic from ethics, Henry George believed that ethic is inseparable element of the economy and the economics that has no the ethnic base will collapse soon. From the Geo-classic point of view, topics such as poverty, unemployment, justice with emphasizing on taxes and distribution of income and wealth, the environment crisis are items that are not surveying and discussing regardless ethics of the economics.}, keywords = {Keywords: ethic,Earth,tax}, title_fa = {بررسی مکتب جئوکلاسیک در زمینه اقتصاد اخلاقی}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر بررسی زمینه های اخلاقی در مکتب جئوکلاسیک می‌باشد. موضوع اقتصاد اخلاقی از دهه 1990 بار دیگر در ادبیات علم اقتصاد مخصوصاً پس از بحران‌های دهه اول هزاره سوم مورد توجه قرار گرفته است. به طوری که برخی معتقدند که اقتصاد خود یک زیر مجموعه‌ای از اخلاق می‌باشد و علم اقتصاد بدون توجه به اخلاق بی معناست. از طرفی مکتب جئوکلاسیک تمرکز اصلی خود را بر روی زمین به عنوان مهمترین عامل تولید و شبیه مکتب فیزیوکرات‌ها در سیر اندیشه‌های اقتصادی عوامل طبیعی را مورد تاکید قرار داده است. به عبارت دیگر مکتب جئوکلاسیک ترکیبی از عقاید کلاسیک‌ها وفیزیوکرات‌ها بوده است، ولی نسبت به برخی از اصول این مکاتب انتقاد کرد. هنری جورج فیلسوف و تئوری پرداز قرن نوزدهم به عنوان بنیا‌نگذار این مکتب است. دراین راستا با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و روش توصیفی رابطه اخلاق و این مکتب مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آنست که مکتب جئوکلاسیک از مهم‌ترین مکاتبی است که به نقش اخلاق در اقتصاد بسیار تاکید شده است. علاوه بر این، مکتب جئوکلاسیک حتی جامعه‌ای را که نظام اقتصادی‌اش براساس اصول اخلاقی نباشد پایدار نمی‌داند. با وجود اینکه اقتصاددانان حرفه‌ای در آن زمان بر نظریه جدایی اقتصاد از اخلاق تاکید داشتند، هنری جورج متعقد بود که اخلاق عنصر تفکیک ناپذیر اقتصاد است و اقتصادی که مبانی اخلاقی نداشته باشد دیر یا زود از هم خواهد پاشید. از دیدگاه جئوکلاسیکها موضوعاتی از قبیل فقر، بیکاری، عدالت با تاکید بر مالیاتها وتوزیع درآمد و ثروث، بحران زیست محیطی از مواردی است که بدون توجه به مبانی اخلاقی علم اقتصاد قابل بحث و بررسی نمی‌باشد.}, keywords_fa = {اخلاق,زمین,مالیات}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21425.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21425_5e2b5874b9395ba944d344633ac92507.pdf} } @article { author = {rahimi, hamid and shekari, abbas and ghoraba, mobina}, title = {The pathology of ethical education (research case: University of Kashan)}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {10}, number = {37}, pages = {178-207}, year = {2014}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research was pathology of ethical education in students at University of Kashan on view of hidden curriculum. Research type was survey and statistical population of research included all students in 2012- 2013 academic year that by random stratified sampling method 330 were selected. To gather data, a made-researcher questionnaire on base 5 likert scales and a interview with 4 item were used.pathology of ethical education questionnaire was studied on base individual components (Courage, Integrity, wait, trust, moral sense) and social components (respect, , loyalty, good mood). Questionnaire constructive and content validity confirmed. Questionnaire reliability by Cronbach alpha coefficient was obtained equal to 0.94. Findings from this study showed that development of moral virtues or moral damages resulting program often counter value to students and non-official covertothe officialof curriculum. yet results the research showed that there are relationship between all of ethical education indevidual components and social components.}, keywords = {pathology,Ethical education,Hidden curriculum}, title_fa = {آسیب شناسی تربیت اخلاقی از منظر برنامه درسی پنهان (مورد پژوهش: دانشگاه کاشان)}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف آسیب شناسی تربیت اخلاقی دا‌نشجویان دانشگاه کاشان از منظر برنامه درسی پنهان صورت پذیرفت. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه کاشان در سال 93-1392 می باشدکه تعداد 330 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به شیوه تصادفی طبقه ای ا‌نتخاب گردیدند. داده های این پژوهش از طریق اجرای یک پرسش نامه محقق ساخته و4 سؤال باز پاسخ به شیوه مصاحبه جهت اجرای پژوهش به روش پدیدار شناسی جمع آوری گردید. پرسش نامه آسیب های تربیت اخلاقی براساس مؤلفه های فردی (شجاعت، صداقت، صبر، توکل و وجدان) و اجتماعی (احترام، امانت داری، وفاداری و حسن خلق) مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی و سازه تأیید گردید. پایایی پرسش نامه از طریق ضریب آلفای کرانباخ 94/0 برآورد گردید. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که رشد و پرورش فضائل اخلاقی و یا آسیب های اخلاقی و روی آوردن دانشجویان به ضد ارزش ها غالباً نتیجه برنامه دسی پنهان و غیر رسمی بوده است تا برنامه درسی رسمی وآشکار. در عین حال، نتایج این پژوهش نشان داد که بین تک تک مؤلفه های فردی و مؤلفه های اجتماعی تربیت اخلاقی رابطه وجود دارد.}, keywords_fa = {آسیب شناسی,تربیت اخلاقی,برنامه درسی پنهان}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21426.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21426_b3eaef73792cd718aac3e7c1b5fc883b.pdf} }