@article { author = {سیدموسوی, سیدحسین and حسن زاده, مهدی}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {12}, number = {45}, pages = {9-39}, year = {2016}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2017.22300}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل انتقادی غضب و رضایت پیامبر اکرم در کتاب‌های روایی و عرفانی اهل‌سنت}, abstract_fa = {حدیثی در کتب اهل‌ِسنت از لسان نبی مکرم اسلامJ به‌‌صورت دعا نقل شده که عبارت است از «اللَّهُمَّ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ أَغْضَبُ‏ کَما یَغضِبُ البَشرُ وأرضَى کما یَرضَى البَشرُ فَمَن لَعَنتُه مِن أحَدٍ مِن أُمَّتی فَاجعَلها لَه زکاةً و رَحمةً» این حدیث با اختلاف‌‌هایی در الفاظ، مورد پذیرش آنان قرار گرفته است و پایه و اساس برخی از معارف آنها از جمله مبنای مباحث اخلاقی، نبیّ، ولیّ و انسان‌‌شناسی آنها را رقم می‌‌زند. سؤال این است که آیا این حدیث به همین صورت از پیامبرJ نقل شده است و چنین غضب و رضایتی در پیامبرJ وجود دارد یا اینکه بخشی از آن مورد دستبرد جاعلان حدیث با انگیزه‌‌های ویژه قرار گرفته است؟ با توجه به‌‌صراحت اعلام پیامبرJ در خصوص جعل حدیث از طرف دروغ‌‌گویان و نسبت دادن به ایشان، در این مقاله به بررسی این دو صفت پیامبر از دیدگاه این حدیث، با روش تحلیل محتوایی و تا حدودی بررسی سندی می‌‌پردازیم و آنرا با آیات قرآن و روایات محک می‌‌زنیم. به‌‌نظر می‌‌رسد قسمت اول حدیث درست است اما بخش دوم که عبارتست از : «فَمَن لَعَنتُه مِن أحَدٍ مِن أُمَّتی فَاجعَلها لَه زَکاةً و رَحمةً» صحت ندارد و با غرض تطهیر اخلاقی برخی صحابه، به ‌‌پیامبرJ نسبت داده شده است.}, keywords_fa = {پیامبر,بشر,غضب و خشنودی پیامبر,اخلاق,ابنعربی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_22300.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_22300_2d9079a8ae02d2f8e237035293c5df4a.pdf} } @article { author = {مهدوی‌نژاد, محمدحسین and فاضلی, لیلا}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {12}, number = {45}, pages = {39-56}, year = {2016}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2017.22631}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ساختار گزارههای اخلاقی از دیدگاه ابن‌سینا}, abstract_fa = {یکی از مباحث وجود‌شناختی در فلسفۀ اخلاق، ساختار گزارۀ اخلاقی است؛ به این معنا که آیا مدلول قضیه‌‌ای مثل «راست‌گویی خوب است» اخبار است یا انشا؟ آیا انسان خوب‌بودنِ راست‌گویی را کشف می‌کند یا خوب‌بودن را برای راست‌گویی جعل می‌کند؟ نوشتار حاضر با بررسی آثار ابن‌سینا به روش توصیفی‌تحلیلی درمی‌یابد که برخی مبانی او همچون مبدئیت شریعت الهی برای اخلاق و مشهوربودن قضایای اخلاقی، با دیدگاه جعل قضایای اخلاقی سازگار است. ولی دیگر اظهاراتش، ازقبیل قراردادن اخلاق ذیل مباحث فلسفه و برهان‌پذیری گزاره‌های اخلاقی، غیرواقعی و ناشناختی‌بودن گزاره‌های اخلاقی را نفی می‌کند. از مجموع دیدگاه‌های شیخ‌الرئیس به این نتیجه می‌رسیم که دلایل واقعی‌بودن اخلاق قوی‌تر است و ابن‌‌سینا معتقد به اخباری‌بودن گزاره‌های اخلاقی است.}, keywords_fa = {گزارۀ اخلاقی,جعل,کشف,واقعگرایی اخلاقی,غیرواقعگرایی اخلاقی,وجودشناسی اخلاقی,ابن‌سینا}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_22631.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_22631_2e1488a57d63926b2c1f93b2dd9de72f.pdf} } @article { author = {محمد شفیع, محبوبه and میرشاه جعفری, سیدابراهیم}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {12}, number = {45}, pages = {57-88}, year = {2016}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2016.22301}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نگاهی به عناصر برنامۀ درسی در کتاب مفاتیح‌الحیاة آیت‌الله جوادی‌آملی}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی و تعیین عناصر برنامهٔ درسی براساس کتاب مفاتیح‌الحیاة آیت‌الله جوادی‌آملی است. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از رویکرد کیفی و با روش توصیفی‌تحلیلی انجام شده و با استفاده از منابع موجود و در دسترس به توصیف و تحلیل عناصر برنامهٔ درسی در کتاب مفاتیح‌الحیاة پرداخته است. در این راستا براساس تعاریف عناصر برنامهٔ درسی، چهار عنصر اهداف، محتوا، روش و ارزشیابی به‌عنوان مؤلفه‌های اساسی در برنامه‌ریزی درسی انتخاب شدند. سپس کتاب مفاتیح‌الحیاة بررسی شد تا مشخص شود، در این کتابِ سرشار از مبانی و اندیشه‌های اسلامی، چه مباحثی را می‌توان در برنامهٔ درسی پیاده ساخت. حاصل پژوهش در بُعد اهداف نشان داد، هدف‌های مهمی که باید در تعلیم‌وتعلّم مدنظر قرار گیرند، شامل هدف‌های شناختی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، زیستی‌جسمانی، اخلاقی و اعتقادی است. این هدف‌ها ازطریق آموزش علوم دینی، قرآن، حدیث، فقه، شعر دینی،                  مهارت اجتماعی، احکام عبادی، حرفه و صنعت، ورزش و تفریح‌های سالم، بهداشت جسم و روان و بهداشت محیط‌زیست تحقق می‌یابند. همچنین، بر تفکر و تدبر، گفت‌وگوی علمی، پرسشگری، تشکل‌های علمی، مشورت و گردشگری به‌عنوان روش‌های تدریس تأکید شد. درنهایت، مباحث مهم چهارمین عنصر، یعنی مؤلفهٔ ارزشیابی، آسان‌گیری و مدارا و پرهیز از سخت‌گیری با فراگیران بود.}, keywords_fa = {مفاتیح‌الحیاة,آیت‌الله جوادی‌آملی,عناصر برنامهٔ درسی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_22301.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_22301_cbac26c198b31cb130b1dd851f633221.pdf} } @article { author = {عبدالهی‌مقدم, مریم}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {12}, number = {45}, pages = {89-101}, year = {2016}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2017.22633}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطۀ فضیلت‌های اخلاقی و وضعیت آموزشی در دانش‌آموزان پایۀ نهم متوسطه}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهٔ فضیلت‌های اخلاقی و وضعیت آموزشی دانش‌آموزان در مقطع متوسطهٔ اول، پایهٔ نهم، در شهرستان خرم‌آباد انجام شده است. جامعهٔ آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان مقطع متوسطهٔ اول در شهرستان خرم‌آباد بودند که از میان آن‌ها براساس جدول مورگان 350 نفر، 175پسر و 175دختر، براساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌های رشد اخلاقی معنوی‌پور (2012) و رفتار اخلاقی سوانسون و هیل (1993) را تکمیل کردند. وضعیت آموزشی دانش‌آموزان هم براساس معدل نیم‌سال آموزشی آن‌ها سنجیده شد.                   سپس با استفاده از تحلیل آماری همبستگی رگرسیون، یافته‌ها نشان                   داد که بین فضیلت‌های اخلاقی و وضعیت آموزشی دانش‌آموزان، همبستگی مثبت وجود دارد؛ اما بین رشد اخلاقی و وضعیت آموزشی، همبستگی                 معنادار وجود ندارد. همچنین، وضعیت آموزشی، پیش‌بین خوبی برای رفتار اخلاقی دانش‌آموزان نبوده است. بنابراین، لازم است که به آموزش فضیلت‌های اخلاقی و رشد آن‌ها در نوجوانان توجه کرد تا پیامدهای آن در زمینهٔ پیشرفت آموزشی نمایان شود. نباید صرفاً به عامل تحصیل در رشد اخلاقی متکی بود؛ بلکه باید عوامل تأثیرگذار دیگر بر رشد اخلاقی را هم در کنار وضعیت آموزشی مطالعه کرد.}, keywords_fa = {فضیلت‌های اخلاقی,وضعیت آموزشی,نوجوانی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_22633.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_22633_86382c89d675e66f65ded914ce730c9a.pdf} } @article { author = {زکی, محمدعلی and مظاهری, حسین}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {12}, number = {45}, pages = {103-133}, year = {2016}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2016.22302}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل اجتماعی اخلاق کار؛ مؤلفه‌ها و پیشایندها و پسایندهای آن}, abstract_fa = {اخلاق کار موضوعی است که در طول تاریخ به آن پرداخته شده؛ اما در قرن‌های معاصر بر اهمیت آن افزوده شده است. با ورود به هزارهٔ سوم می‌توان با اطمینان گفت که اخلاق کار موضوعی مهم در جامعه‌شناسی کار و حرفه‌هاست. علوم مختلف سازمانی و رفتاری، یعنی روان‌شناسی کار و همچنین علوم اجتماعی، یعنی جامعه‌شناسی کار و حرفه‌ها، ابعاد گوناگون اخلاق کار را بررسی و تحلیل کرده‌اند. در راستای تحلیل اجتماعی، پرسش‌های اصلی پژوهش حاضر، عبارت‌اند از:   1. ماهیت اخلاق کار چیست و میزان آن و چهار مؤلفه‌اش میان کارکنان اداره‌های دولتی چه مقدار است؟ 2. پیشایندهای اجتماعی و سازمانی، یعنی عوامل مؤثر بر اخلاق               کار کدام‌اند؟ 3. پسایندهای اخلاق، یعنی آثار و پیامدهای سازمانی و شغلی کار چیست؟ پیشایندها، یعنی عوامل مؤثر بر اخلاق کار، هفت متغیر اجتماعی و سازمانی دارند: جنس، سن، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات، نوع سازمان، نوع استخدام و سال‌های شغلی. همچنین، چهار متغیر سازمانی و شغلی، یعنی رضایت شغلی، تعهد سازمانی، بیگانگی از کار و انگیزش شغلی به‌عنوان پسایندها، یعنی آثار و پیامدهای اخلاق کار درنظر گرفته شده‌اند. در این پژوهش برای سنجش موضوع پژوهش از پرسش‌نامهٔ اخلاق کار شغلی پتی و همکاران (1991) که شامل چهار مؤلفه است، استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که هیچ‌یک از پیشایندها یا متغیرهای هفت‌گانهٔ اجتماعی‌سازمانی بر اخلاق کارکنان اداره‌های دولتی شهر نجف‌آباد تأثیری نگذاشته‌اند. رابطهٔ معنادار اخلاق کار با چهار پسایند یا متغیر سازمانی و شغلی، نشان‌دهندهٔ این است که اخلاق کار ازسویی، موجب افزایش تعهد سازمانی و رضایت شغلی و انگیزش شغلی شده است و ازسویی دیگر، موجب کاهش بیگانگی از کار. نتیجهٔ آزمون مدل پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر، بیانگر این است که اخلاق کار ازطریق متغیرهای رضایت شغلی و تعهد سازمانی و بیگانگی از کار، بر انگیزش شغلی کارکنان اثر گذاشته است.  }, keywords_fa = {اخلاق کار,رضایت شغلی,تعهد سازمانی,بیگانگی از کار,انگیزش شغلی,کارکنان,شهر نجف‌آباد}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_22302.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_22302_9f4c9307555bbf74b9f98311fb95ff27.pdf} } @article { author = {تیرگر, هدایت and طباطبائی, سیدسجاد}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {12}, number = {45}, pages = {135-166}, year = {2016}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2016.22299}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارزشیابی اخلاق حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهیدباهنر کرمان}, abstract_fa = {امروزه، رشد پرشتاب علم و ظهور فنّاوری‌های جدید از یک سو و ازهم‌گسیختگی مبانی سنتی اخلاق در جوامع از سوی دیگر، اهمیت پایبندی به اصول و ارزش‌های اخلاق حرفه‌ای را در اعضای هیئت‌علمی دانشگاه دوچندان کرده است. چراکه این افراد نقش اصلی در اداره و هدایت آموزش برعهده دارند. نقش علمی و فرهنگی و اجتماعی استادان و دانشجویان ایجاب می‌کند که این افراد بیش از هر قشر دیگر، از اخلاق نیک برخوردار باشند. این مطالعه با هدف ارزشیابی اخلاق حرفه‌ای استادان، میزان رعایت اخلاق حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه شهیدباهنر کرمان را هنگام تدریس از دیدگاه دانشجویان بررسی کرد. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی‌ارزیابی و مقطعی بود. داده‌های پژوهش با استفاده از ابزار پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته جمع‌آوری شد و متخصصان روایی صوری و محتوایی آن و همچنین پایایی آلفا کرونباخ 0.94 را تأیید کردند. تعداد 176 دانشجو به        روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. نتایج حاکی از این است که مؤلفه‌هایعزت نفس و آراستگی و نظم، بیشترین میانگین را                دارند. همچنین، بین دانشجویان زن و مرد در ارزشیابی اخلاق حرفه‌ای            اعضای هیئت‌علمی تفاوت معنا‌‌داری به‌دست آمد. به‌نظر می‌رسد که                اعضای هیئت‌علمی رشتۀ علوم‌تربیتی در مقایسه با سایر رشته‌ها، اخلاق حرفه‌ای را بیشتر رعایت می‌کنند که این به‌دلیل آشنایی با مفاهیم اخلاقی و تربیتی و روان‌شناختی است.}, keywords_fa = {اخلاق,دانشکده,اخلاق حرفه‌ای}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_22299.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_22299_ece98df243b20a67aa059eea7b235d5e.pdf} } @article { author = {امینی, محمد}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {12}, number = {45}, pages = {167-190}, year = {2016}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2018.49787.1165}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی و ارزیابی نگرش مذهبی دانشجویان دانشگاه آزاد خرم‌آباد}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی نگرش مذهبی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش توصیفی‌پیمایشی از نوع مقطعی و جامعۀ آماری آن، دانشجویان دانشگاه آزاد خرم‌آباد در سال 1392 تا 1393، به تعداد 13هزار نفر بودند که 145 نفر از دانشجویان به‌شیوۀ تصادفی‌طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌های این پژوهش ازطریق اجرای پرسش‌نامۀ استاندارد سراج‌زاده با 26 پرسش بسته‌پاسخ، در چهار مؤلفه برحسب طیف پنج درجۀ لیکرت جمع‌آوری شد. روایی پرسش‌نامه به‌طریق محتوایی توسط کارشناسان تأیید شد. پایایی پرسش‌نامه نیز ازطریق ضریب آلفای کرونباخ 81/0 برآورد شد. یافته‌ها نشان داد که میانگین مؤلفه‌های نگرش مذهبی دانشجویان در دانشگاه آزاد خرم‌آباد، بیش‌از حد متوسط 3 است. بالاترین میانگین مربوط به مؤلفۀ نگرش اعتقادی به میزان 47/4 است. همچنین، بین نگرش مذهبی دانشجویان و معدل‌های آنان در مقاطع گوناگون آموزشی دانشگاه آزاد، تفاوت معنادار وجود نداشت؛ اما برحسب جنس معنادار بود.}, keywords_fa = {نگرش مذهبی"," دانشجو"," آموزش‌عالی","انتقال فرهنگ"," جامعۀ آماری}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_65033.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_65033_a6676ece00b12c909a05364d604abb50.pdf} } @article { author = {سلیمی, کمال}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {12}, number = {45}, pages = {193-210}, year = {2016}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2016.22637}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطۀ دین‌داری با سلامت روان دانش‌آموزان دختر در مقطع متوسطۀ دوم شهرستان سقز}, abstract_fa = {این پژوهش پژوهشی بنیادی است که هدف آن شناخت رابطهٔ بین دین‌داری و سلامت روان در شهرستان سقز است. باتوجه‌به اینکه جامعهٔ ما جامعه‌ای دینی است و شناخت دین‌داری و رابطهٔ آن با جنبه‌های گوناگون زندگی، از جمله سلامت روان ازلحاظ آسیب‌شناسی اهمیت دارد، این تحقیق می‌تواند در کمک به جوانان مؤثر باشد. ابزارهای استفاده‌شده در این پژوهش عبارت‌اند از: پرسش‌نامهٔ دین‌داری و پرسش‌نامهٔ سلامت روان. در این پژوهش داده‌های به‌دست‌آمده به‌وسیلهٔ روش‌های آمار توصیفی، ضریب همبستگی و ... تجزیه و تحلیل شد. روش‌های آماری نشان دادند که بین متغیرهای پیش‌بینی و ملاک استفاده‌شده رابطه وجود دارد. همچنین، نتایج نشان دادند که رابطه‌های معناداری بین دین‌داری و اختلال‌های روانی وجود دارد. علاوه‌براین، نتایج تحلیل نشان دادند که بُعد اعتقادی و آیینی دین‌داری، بیشترین نقش را در تعیین اختلال‌های روانی دارند.}, keywords_fa = {دین‌داری,اختلال‌های روانی,سلامت روانی,دانش‌آموزان}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_22637.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_22637_eb74ca999b38eea096aa312532c2abf1.pdf} } @article { author = {فرمانی, علی and طاهری, مرتضی and ایران دوست, خدیجه}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {12}, number = {45}, pages = {213-231}, year = {2016}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2016.22303}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقایسۀ هوش معنوی دانش‌آموزان ورزشکار نخبه و عادی با غیرورزشکار مقطع متوسطه}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مقایسهٔ هوش معنوی میان دانش‌آموزان ورزشکار نخبه و عادی با غیرورزشکار پسر سطح متوسطه در استان قزوین صورت گرفت. روش مطالعه در این پژوهش از نوع مطالعات علّیِ پس از وقوع است. جامعهٔ آماری نیز تمامی دانش‌آموزان پسر سطح متوسطه در استان قزوین هستند. بدین منظور، 90 نفر، 30 ورزشکار نخبه و 30 ورزشکار عادی و 30 غیرورزشکار، از 1645 دانش‌آموز پایهٔ اول و دوم و سوم انتخاب شدند که همگی در سال تحصیلی 1393تا 1394 مشغول به‌تحصیل بودند. ورزشکاران عادی و غیرورزشکار به‌روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و ورزشکاران نخبه ازطریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. همچنین، برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامهٔ استاندارد هوش معنوی استفاده شد. نتایج این پژوهش با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و روش‌های آماری تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون کروسکال والیس گروه‌های مستقل به‌دست آمد. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی دانش‌آموزان ورزشکار نخبه و ورزشکار عادی و غیرورزشکار مقطع متوسطه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0≥p). همچنین، تفاوت معناداری بین خرده‌مقیاس‌های هوش معنوی مشتمل بر درک و ارتباط با سرچشمهٔ هستی و زندگی معنوی با اتکا به هستهٔ درونی در سه گروه دانش‌آموزان غیرورزشکار و ورزشکار نخبه و ورزشکار عادی وجود داشت (05/0≥p). درمجموع، این پژوهش نشان داد، هوش معنوی و مؤلفه‌های آن در دانش‌آموزان ورزشکار نخبه از ورزشکاران عادی و دانش‌آموزان غیرورزشکار بهتر است که این نتیجه تأییدی بر تأثیر فعالیت بدنی و قهرمانی بر هوش معنوی است.}, keywords_fa = {هوش معنوی,ورزشکار,نخبه,سرچشمهٔ هستی}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_22303.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_22303_910a07af4922d323af4ede116ce37f83.pdf} }