@article { author = {nasr Esfahani, Muhammad}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {7}, number = {25}, pages = {125-154}, year = {2011}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {philosophy of ethics,Realistic Affairs,Hypothetical Affairs,Speculative Intellect,Practical Intellect,theologians,Ethic Relativism,'Asha'eris,Mo'tazelis}, title_fa = {تکثّر در آراء اخلاقی علّامه طباطبایی1}, abstract_fa = {مرحوم علّامه طباطبایی در سه کتاب خود چهار مبنا و نظریه‏ی اخلاقی را مطرح ساخته است. او در کتاب نهایه الحکمه فضیلت‏گرایی و در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم نوعی منفعت‏گرایی و در تفسیر المیزان مصلحت‏گرایی اخروی و خداگرایی عارفانه را تبیین نموده است. نقدها و بررسی‏های مطرح در این زمینه و میزان اهمیت هریک از آنها از نظر علّامه مباحث دیگر این مقاله را تشکیل می‏دهد. به نظر می‏رسد ایشان برای انسان‏های مختلف در شرایط مختلف و با دیدگاه‏ها و سطوح مختلف، اخلاقی را معقول یا مقبول دانسته که برای دیگران معقول یا مقبول نیست و ترجیح قایل شدن برای هریک از این دیدگاه‏ها جهت همه‏ی انسان‏ها با دیدگاه‏های متفاوت از نظر علّامه دلیل واضحی ندارد.}, keywords_fa = {فلسفه‌‌ی اخلاق,امور حقوقی,امور اعتباری,عقل نظری,عقل عملی,متکلّمین,نسبیت اخلاق,اشاعره و معتزله}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21111.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21111_e3f86727faca636f13d629068a9dcde6.pdf} }