@article { author = {musavi, zahra}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {7}, number = {26}, pages = {121-152}, year = {2012}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {intention,Moral intention,Will,Motive,Kant,Islam}, title_fa = {نیت اخـلاقی (از دیدگاه کانت و اسلام)}, abstract_fa = {یکی از مسائلی که مکاتب اخلاقی به ندرت به آن پرداخته‌اند مسأله‌ی «نیت» است. از جمله مکاتبی که این مسأله را مورد توجه قرار داده‌اند مکتب اخلاقی کانت و مکتب اسلام است. هریک از این مکاتب با دیدگاهی خاصی به این موضوع توجه کرده‌اند و تعریفی ویژه‌ از نیت ارائه داده‌اند، که این امر تأثیری شگرف درگستره‌ی فعل اخلاقی دارد. «کانت» نیت فعل اخلاقی را به نیت انجام تکلیف و ادای وظیفه منحصر کرده است. این نگاه دایره‌ی فعل اخلاقی را بسیار محدود می‌کند؛ و از آنجا که مکتب او انگیزه‌ای جز ادای تکلیف را اخلاقی نمی‌داند، نمی‌تواند در افراد محرکی فعال و مؤثر برای انجام کار اخلاقی ایجاد کند. در مقابل، اسلام با در نظر گرفتن قصد تقرب به خدا که عنوانی جامع و فراگیر برای فعل اخلاقی است سایر انگیزه‌های خیر از جمله: کمک به دیگران، رسیدن به کمال، ‌ترس از عقاب و ... را هم در بر می‌گیرد. زمینه‌ای گسترده برای انجام فعل اخلاقی فراهم کرده است که افراد مختلف با کنش‌ها و انگیزه‌های متفاوت را در بر می‌گیرد؛ لذا می‌توان گفت اسلام به موضوع نیت نگاه فراگیر و جامع‌تری دارد. این تفاوت ناشی از مبانی و اصولی است که این مکاتب برای اخلاق قائل هستند.}, keywords_fa = {نیت,نیت اخلاقی,اراده,انگیزه,کانت,اسلام}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21117.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_21117_7f6984bea4d87489c523c1bc7bce7b50.pdf} }