@article { author = {نوروزی, طاهره}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {3}, number = {8}, pages = {148-187}, year = {2007}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2017.44707.}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تهذیب نفس از دیدگاه فلسفه صدرایی}, abstract_fa = {تهذیب نفس»، مجموعه از اعمال و رفتارهایی است که به منظور نجات، تعالی کمال انسان، از جانب مکاتب مختلف انسانی و الهی مطرح شده است ؛ اما غالب این مکاتب بنا به دلایلی چون نقص و انحراف آگاهی و اغراض مدعیان (مربوط به مکاتب انسانی) و ضعف و نقص روش، در تبیین صحیح و متناسب مصادیق و چگونگی تهذیب نفس و افراط یا تفریط در این زمینه (یعنی علت تامه و انحصاری تلقی کردن تهذیب نفس برای کمال انسانی) یا إغماض و بی‏توجهی نسبت به ضرورت تهذیب نفس (مربوط به مکاتب الهی که به علت ضعف و نقص روش مبلغان خود به نحو صحیح مطرح نگشته‏اند)، در اثبات مدعای خویش ناکام مانده‏اند. همه این ناکامی‏ها، معلول عدم تعیین جایگاه واقعی تهذیب نفس و محدوده کارایی آن است، از این رو این مقاله، با استناد به بیانات ملاصدرا (اندیشمندی که با اتکا بر مطالعات و پژوهش‏های وسیع و دریافت‏های الهی و انس و احاطه‏ای که نسبت به معارف دینی دارد، توانسته است در ارتباط با موضوعات عرفانی و انسان‏شناسانه، مطالب منسجم و مبنایی طرح کند برای رفع این نقیصه می‏کوشد. مطالب این مقاله بر دو نکته استوار است: 1 . تنها خالق و مدبر هستی و انسان، قادر به راهنمایی انسان به سمت کمالش است (اهمیت شریعت الهی). 2 . «تهذیب نفس» با همه ضرورتش برای حصول کمال انسانی، شرطی ناکافی در این باره است ؛ یعنی، علت ناقصه است ؛ نه علت تامه.}, keywords_fa = {تهذیب نفس,جسمانیه الحدوث وروحانیه البقاء,حجب,شریعت}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_64163.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_64163_5422a8d0cd8070a54adeaa8d346a4bc9.pdf} }