@article { author = {دهقان منشادی, منصور and نظری, رسول}, title = {}, journal = {Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies}, volume = {13}, number = {50}, pages = {131-161}, year = {2018}, publisher = {Islamic Publicity Office of the Theological Seminary of Qom}, issn = {2251-7898}, eissn = {2676-6760}, doi = {10.22081/jare.2018.49383.1143}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تدوین الگوی استفادۀ خانواده از فضای مجازی و سایبر براساس نظریۀ داده‌بنیاد}, abstract_fa = {امروزه مصرف کالاهای فرهنگی از مهم­ترین زمینه­های فعالیت در حوزۀ سبک زندگی به شمار می­رود. هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی مناسب برای استفادۀ خانواده­ از فضای مجازی و سایبر است. برای تدوین این الگو و به‌دست‌آوردن داده­هایی متناسب با موضوع مطالعه، از روش کیفی نظریۀ داده‌­بنیاد استفاده شده است. شرکت­کنندگان در پژوهش حاضر، صاحب‌نظران و متخصصان حوزۀ اخلاق و خانواده بودند که با نمونه‌گیری نظری برای مصاحبۀ نیمه­ساختاریافته و اکتشافی انتخاب شدند و مصاحبه‌ها تا رسیدن داده­ها به اشباع نظری ادامه یافت. اعتبار یافته­ها با روش­های تطبیق توسط اعضا، بررسی همکار و مصاحبه­های آزمایشی تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. نتایج پژوهش گویای آن است که 335گزارۀ مفهومی اوّلیه با 17‌مقولۀ اصلی و 49‌مقولۀ فرعی در قالب ابعاد شش‌گانۀ مُدل پارادایمی شامل: موجبات علّی (3‌مقوله)؛ پدیدۀ اصلی (فضای مجازی و سایبر)؛ راهبرد (2‌مقوله)؛ ویژگی­های زمینه­ای (6‌مقوله)؛ شرایط محیطی (4‌مقوله)؛ و پیامد (2‌مقوله) شناسایی شدند. یکپارچه­سازی‌مقوله­ها بر مبنای روابط موجود میان آن­ها، مُدل پارادایمی را شکل داد که الگوی مناسب را برای استفادۀ خانواده­ از فضای مجازی و سایبر ارائه می­کند.}, keywords_fa = {سبک زندگی,سواد خانواده,فضای مجازی و سایبر,مُدل پارادایمی,نظریۀ داده‌بنیاد}, url = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_65449.html}, eprint = {http://akhlagh.morsalat.ir/article_65449_1db61726c6c598d71087df5a472b094c.pdf} }