%0 Journal Article %T تهذیب نفس از دیدگاه فلسفه صدرایی %J فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی %I دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان %Z 2251-7898 %A نوروزی, طاهره %D 2007 %\ 08/23/2007 %V 3 %N 8 %P 148-187 %! تهذیب نفس از دیدگاه فلسفه صدرایی %K تهذیب نفس %K جسمانیه الحدوث وروحانیه البقاء %K حجب %K شریعت %R 10.22081/jare.2017.44707. %X تهذیب نفس»، مجموعه از اعمال و رفتارهایی است که به منظور نجات، تعالی کمال انسان، از جانب مکاتب مختلف انسانی و الهی مطرح شده است ؛ اما غالب این مکاتب بنا به دلایلی چون نقص و انحراف آگاهی و اغراض مدعیان (مربوط به مکاتب انسانی) و ضعف و نقص روش، در تبیین صحیح و متناسب مصادیق و چگونگی تهذیب نفس و افراط یا تفریط در این زمینه (یعنی علت تامه و انحصاری تلقی کردن تهذیب نفس برای کمال انسانی) یا إغماض و بی‏توجهی نسبت به ضرورت تهذیب نفس (مربوط به مکاتب الهی که به علت ضعف و نقص روش مبلغان خود به نحو صحیح مطرح نگشته‏اند)، در اثبات مدعای خویش ناکام مانده‏اند. همه این ناکامی‏ها، معلول عدم تعیین جایگاه واقعی تهذیب نفس و محدوده کارایی آن است، از این رو این مقاله، با استناد به بیانات ملاصدرا (اندیشمندی که با اتکا بر مطالعات و پژوهش‏های وسیع و دریافت‏های الهی و انس و احاطه‏ای که نسبت به معارف دینی دارد، توانسته است در ارتباط با موضوعات عرفانی و انسان‏شناسانه، مطالب منسجم و مبنایی طرح کند برای رفع این نقیصه می‏کوشد. مطالب این مقاله بر دو نکته استوار است: 1 . تنها خالق و مدبر هستی و انسان، قادر به راهنمایی انسان به سمت کمالش است (اهمیت شریعت الهی). 2 . «تهذیب نفس» با همه ضرورتش برای حصول کمال انسانی، شرطی ناکافی در این باره است ؛ یعنی، علت ناقصه است ؛ نه علت تامه. %U http://akhlagh.morsalat.ir/article_64163_5422a8d0cd8070a54adeaa8d346a4bc9.pdf