ORIGINAL_ARTICLE
راهکارهایی در کنترل ذهن و خواطر نفسانی با تأکید بر منابع اسلام
روزانه اندیشههای بسیاری، اعم از آگاهانه یا ناآگاهانه از ذهن آدمی میگذرد و خاطرهای ناخوشایند سبب تحلیل قوا و ازبینرفتن سرزندگی و نشاط انسان میشود و انرژی قابلملاحظهای را از او میگیرد. ازاینرو، تصحیح و مدیریت اندیشهها آرزوی دیرین انسانها بوده است. همچنین، اصلاح و کنترل اندیشهها برای حضورقلبیافتن در نماز اهمیت دارد. بحث ماهیت و حفظ خاطرها از مباحث علمالنفس در فلسفه است که فیلسوفان گذشته، مانند ابنسینا و فارابی و فیلسوفان معاصر، همچون میرداماد و صدرالمتألهین;به آن توجه خاصی داشتهاند. راه نفوذ شیطان در انسان نیز ازطریق همین اندیشههاست؛ زیرا نفوذگاه شیطان اندیشۀ بشر است، نه بدن وی. روش انجام این تحقیق کتابخانهای است و در این پژوهش بررسی و بهرهگیری از نوشتههای غیردینی، همچون کتابهای روانشناسی از نظر دور نمانده است. دستاوردها و یافتههای مهم مقالۀ حاضر تبیین منشأ اندیشهها و بیان راهکارهای عملی برای متعادلساختن ذهن است. همچنین، بیان این راهکارها یکی از امتیازهای نوشتار حاضر است که آن را از بُعد صرفاً علمی خارج ساخته.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21454_59b49c7280fbe4659d21002fd108a914.pdf
2016-05-21
9
32
10.22081/jare.2016.21454
خاطر
نفس
وسوسه
اندیشههای نفسانی
قوای نفسانی
ذهن
علی
عسگری یزدی
asgariyazdi@ut.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه تهران.
LEAD_AUTHOR
علی
قنبریان
ghanbarian.howzeh@yahoo.com
2
طلبهٔ سطح چهارم حوزهٔ علمیهٔ قم، دانشجوی دکتری مبانی نظری اسلام، دانشگاه تهران
AUTHOR
قرآن کریم.#2. ابندرید، محمدبنحسن، 1988، جمهرة اللغة، ج1، چ1، بیروت: دار العلم للملایین.#3. ابنمنظور، ابوالفضل و جمالالدین محمدبنمکرم، 1414(1)و(2)،لسان العرب، به تحقیق و تصحیح احمد فارس، صاحب الجوائب، ج4و6، چ3، بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار صادر.4. #آقاجمال خوانسارى، محمدبنحسین، 1366، شرح آقاجمال خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم، به تصحیص جلالالدین حسینى ارموى محدث، چ4، تهران: نشر دانشگاه تهران. #5. باقر لباف، مریم و منوچهر البرزی، 1383، یوگا ذهن بدن، چ1، تهران: نشر کلام شبدا.#6. بحرالعلوم، سیدمهدى، 1406، الدرة النجفیة؛ لبحر العلوم، چ2، بیروت: نشر دار الزهراء.#7. پاینده، ابوالقاسم، 1382، نهج الفصاحة؛ مجموعهٔ کلمات قصار حضرت رسول9، چ4، تهران: نشر دنیاى دانش.#8. تمیمى آمدى، عبدالواحدبنمحمد،1366، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، تصحیح مصطفى درایتى، چ1، قم: نشر دفتر تبلیغات.#9. جوهرى، اسماعیلبنحماد، 1410، الصحاح؛ تاج اللغة و صحاح العربیة، تصحیح عطاراحمد عبد الغفور، ج3، چ1، بیروت: دار العلم للملایین.310. حسنزاده آملى، حسن، 1365، هزار و یک نکته، چ5، تهران: نشر رجاء.#11. ، 1371، رسالهٔ نور على نور در ذکر و ذاکر و مذکور»، چ6، قم: نشر تشیع.#12. حسینى تهرانى، سیدمحمدحسین، 1428، رسالهٔ سیروسلوک منسوب به بحر العلوم، چ8، مشهد: نشر نور ملکوت قرآن.#13. ، 1426، رسالهٔ لبّ اللّباب در سیروسلوک اولى الألباب، چ13، مشهد: نشر علامهطباطبایى.14. رضایی، مهران و زهرا تبرائی، 1391، «جایگاه حواس ظاهری و حس مشترک در ادراکات و افعال انسان»، فصلنامهٔ بلاغ مبین، ش30و31، بهار و تابستان، ص41تا54. #. ریاحی، علیارشد، 1379، «قوای ادراک باطنی از دیدگاه دو حکیم مسلمان: ابنسینا، صدرالمتألهین»، خردنامهٔ صدرا، ش22، زمستان، ص75تا80.#. زبیدى، محمدبنمحمد، 1414، تاج العروس، تحقیق و تصحیح على شیرى، ج4، چ1، بیروت: دار الفکر#. شاهمیری، سیدرضا، 1363، کلید ذهن و هیپنوتیزم، چ1، تهران: نشر چاپخانهٔ گیلان.#18. شبر، سیدعبدالله، 1412، الاخلاق، چ2، بیروت: منشورات مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.#19. صدرالدین شیرازى، محمدبنابراهیم، 1302، مجموعة الرسائل التسعة، تهران: چاپ سنگی.#20. طباطبایی، سیدمحمدحسین، 1360، رسالة الولایة، قم: مؤسسة البعثة.#21. طریحى، فخرالدینبنمحمد، 1375(1)(2)،مجمع البحرین، تحقیق و تصحیح احمد حسینى اشکورى، ج6و3، چ3، تهران: نشر مرتضوی.#22. طوسی، خواجهنصیرالدین، 1379، اوصاف الاشراف، تصحیح سیدمحمدرضا غیاثی کرمانی، چ1، قم: مؤسسهٔ فرهنگی انتشاراتی حضور.#23. 1361، أساس الاقتباس، تصحیح مدرس رضوى، چ3، تهران: نشر دانشگاه تهران.#24. طوسی، خواجهنصیرالدین، 1384، شرح الاشارات و التنبیهات، تحقیق حسن حسنزاده آملی، ج3، چ1، قم: بوستان کتاب.#25. عالمی، سیدمحمد،1389، رابطهٔ دین و اخلاق، چ1، قم: مؤسسهٔ بوستان کتاب#فراهیدى، خلیلبناحمد، 1410، کتاب العین، ج4، چ2، قم: نشر هجرت.#27. فیاض، غلامرضا، 1389، علم النفس فلسفی، چ1، قم: انتشارات مؤسسهٔ آموزشی و پژوهشی امامخمینی.#28. فیض کاشانى، محمدمحسن، 1417(1)(2)، المحجة البیضاء فى تهذیب الاحیاء،تحقیق و تصحیح علىاکبر غفارى، ج8و5، چ4، قم: نشر مؤسسهٔ انتشارات اسلامى جامعهٔ مدرسین.#29. قمى، عباس،1414، سفینة البحار، چ1، قم: نشر اسوه.#30. کرمانیان، زهرا،1390، چگونه از ستون فقرات خود محافظت کنیم؟، کتاب مرجع ششمین کنگرهٔ سراسری ورزش یوگا، ش34، چ1، تهران: انتشارات رسانهٔ تخصصی.#31. کلینى، محمدبنیعقوب، 1407، الکافی، به تصحیح علىاکبر غفارى و محمد آخوندى، ج1، چ4، تهران: نشر دار الکتب الإسلامیة.#32. مازندرانى، محمدصالحبناحمد، 1382، شرح الکافی؛ الأصول و الروضة،تحقیق و تصحیح ابوالحسن شعرانى، چ1، تهران: نشر المکتبة الإسلامیة.#33. مجلسى، محمدباقر، 1403، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمّة الاطهار، ج75، چ2، بیروت: نشر دار إحیاء التراث العربی.#34. ، 1404،مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، تصحیح سیدهاشم رسولى محلاتى، چ2، تهران: دار الکتب الإسلامیة .#35. مجمع البحوث الاسلامیة، 1414، شرح المصطلحات الفلسفیة، چ1، مشهد: نشر مجمع البحوث الاسلامیة.#36. مصباح یزدی، محمدتقی، 1382، به سوی او، چ1، قم: انتشارات مؤسسهٔ آموزشی و پژوهشی امامخمینی.#37. مصطفوى، حسن، 1430، التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، ج7، چ3، بیروت: نشر دار الکتب العلمیة، مرکز نشر آثار علامهمصطفوی.#38. 1391، مجموعه آثار استاد؛ ولاءها و ولایتها، ج3، چ16، تهران: انتشارات صدرا.#39. نراقى، ملااحمد، 1377، معراج السعادة، چ5، قم: نشر هجرت.#40. نراقى، محمدمهدى، 1427، جامع السعادات، تعلیق سیدمحمد کلانتر، چ1، بیروت: نشر اعلمى.#41. نورى، حسینبنمحمدتقى،1408، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، تصحیح مؤسسهٔ آلالبیت، چ1، قم: نشر مؤسسهٔ آلالبیت.#42. هاموند، کریدون،1384، راهنمای تلقینات و استعارات هبپنوتیزمی، ترجمهٔ مدرسین انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران، چ1، تهران: نشر انتشارات مؤسسهٔ فرهنگیهنری پردازش هوشمند علائم.
1
ORIGINAL_ARTICLE
نگاهی به فواید و آثار فرزندآوری و فرزندپروری در آموزههای دینی با رویکردی اخلاقی
هدف پژوهش حاضر بررسی دلایل نظری و معرفتی فرزندآوری و فرزندپروری در آموزههای دینی است. این پژوهش کیفی است و با روش توصیفیتحلیلی ضمن تبیین نگاه اسلام دربارۀ فرزندآوری و فرزندپروری، به تبیین آثار اجتماعی، اخلاقی، خانوادگی و معنوی آن نیز میپردازد و مباحث معرفتی را با رویکردی روانشناختی تحلیل میکند. نتیجههای این پژوهش نشان میدهد که فرزندآوری و فرزندپروری در نگاه دینی جایگاه والایی دارد و در آموزههای دینی نگرش مثبتی به آنها وجود دارد و یکی از هدفهای اساسی تشکیل خانواده، فرزندآوری و افزایش نسل صالح است. در بسیاری از آیات و روایات از فرزند با تعابیری زیبا یاد شده است؛ مانند مایۀ امید و خوشبختی، نور چشم، نعمت الهی، هدیۀ الهی، میوۀ دل، یاریکننده، علت ثواب و پاداش اخروی و رحمت و غفران الهی، باعث خیر و برکت، باعث قوّت قلب و شکفتگی. همچنین، محرومبودن و دوربودن از فرزند، باعث غم، اندوه، ناامیدی و اضطراب معرفی شده است. فرزندآوری و فرزندپروری باعث استحکام خانواده، رضایتمندی از زندگی، تأمین بهداشت روان، توسعۀ رزق، رشد اجتماعی، افزایش مهارت، شکوفایی استعدادها، کسب معنویت، رضایت الهی، تقویت روابط اجتماعی و ... میشود.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_63976_f8a4fe7f994f02bc643e70acb2f860a1.pdf
2016-05-21
33
65
10.22081/jare.2017.44931.
فرزندآوری
فرزندپروری
آثار تربیتی
استحکام خانواده
پاداش معنوی و رضایتمندی
علی احمد
پناهی
apanahi@rihu.ac.ir
1
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشآموختۀ حوزۀ علمیۀ قم.
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم، ترجمۀ ناصر مکارم شیرازی.##
1
آرگایل، مایکل، 1383، روانشناسی شادی، ترجمۀ مسعود گوهری انارکی و همکاران، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی. ##
2
ابنبابویه، محمدبنعلى، 1413، منلایحضرهالفقیه، ج1، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعهۀمدرسین حوزۀ علمیۀ قم. ##
3
ابنحیون، نعمانبنمحمد مغربى، 1385ق، دعائمالإسلاموذکرالحلالوالحراموالقضایاوالأحکام، ج2، قم: مؤسسۀ آلالبیت:.##
4
ایگیناس، لپ، 1369، روانشناسی عشق ورزیدن، ترجمۀ کاظم سامی و محمود ریاضی، تهران: چاپخش. ##
5
براگا، جوزف و لوری براگا، 1368، با کودکان خود رشد کنید، ترجمۀ پروین قاسمزاده، تهران: آسیا. ##
6
برنارد، اسپادک، 1369، آموزش در دوران کودکی، ترجمۀ محمدحسین نظرینژاد، مشهد: آستان قدس رضوی. ##
7
پاپالیا ،دایان ای، 1391، روانشناسی رشد و تحول انسان، ترجمۀ داود عرب قهستانی و همکاران، تهران: رشد. ##
8
پاینده، ابوالقاسم، 1382، نهجالفصاحة؛ مجموعهکلماتقصارحضرترسول9، تهران: دنیاى دانش. ##
9
پناهی، علیاحمد، 1390، بررسی تطبیقی نقش همسران در نظام از دیدگاه اسلام و روانشناسی؛ رسالۀ سطح چهار (دکتری)، قم: حوزۀ علمیۀ قم. ##
10
جک، کانفیلد، 1378، غذای روح برای والدین، ترجمۀ عباس چینی، تهران: پیکان. ##
11
جوادی آملی، عبدالله، 1389، زن در آیینۀ جلال و جمال، قم: اسراء##
12
جونز، السا، 1378، درمان سیستمهای خانواده، ترجمۀ فرزین رضاعی، تهران: ارجمند. ##
13
حرعاملى، محمدبنحسن، 1409ق، وسائل الشیعة، ج15و16و17و20و21، قم: مؤسسۀ آل البیت:.##
14
حسنزاده، 1386، رمضان، انگیزش و هیجان، تهران: نشر ارسباران. ##
15
دادستان، پریرخ، 1378، روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی، تهران: سمت. ##
16
دانشگر، احمد، 1381، فرهنگ لغات، تهران: نوین. ##
17
دهخدا، علیاکبر، 1373، لغتنامه، ج8، تهران: مؤسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. ##
18
رایس، فلیپ، 1387، رشد انسان؛ روانشناسی رشد از تولد تا مرگ، ترجمۀ دکتر مهشید فروغان، تهران: ارجمند. ##
19
ساروخانی، باقر، 1372، طلاق؛ پژوهشی در شناخت واقعیت و عوامل آن، تهران: مؤسسۀ انتشارات و چاپ. ##
20
سالاریفر، محمدرضا، 1386، خانواده در نگرش اسلام و روانشناسی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. ##
21
طباطبایی، سیدمحمدحسین، 1417، المیزان فی تفسیر القرآن، ج4، قم: انتشارات جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم. ##
22
طبرسی، رضیالدینابینصر الحسنبنالفضل، 1376ق، مکارم الاخلاق، تهران: دارالکتب الاسلامی. ##
23
علیپور، احمد و همکاران، 1379، «مقالۀ شادکامی و عملکرد ایمنی بدن»،مجلۀ روانشناسی، ش15، تهران: فصلنامۀ انجمن روانشناسی. ##
24
عمید، حسن، 1337، فرهنگ عمید، تهران: کتابخانۀ ابنسینا. ##
25
عیاشى، محمدبنمسعود، 1380، تفسیرالعیاشی، ج2، تهران: المطبعة العلمیة. ##
26
فرجاد، محمدحسین، 1372، آسیبشناسی اجتماعی، خانواده و طلاق، تهران: منصوری. ##
27
کار آلان، 1385، روانشناسی مثبت؛ علم شادمانی و نیرومندیهای انسان، ترجمۀ حسن پاشاشریفی و همکاران، تهران: سخن. ##
28
کلینی، محمدبنیعقوببن اسحاق،1407ق ،الکافی،ج5و6، تهران: دار الکتب. ##
29
گروهی از محققان، 1386، تقویت نظام خانواده و آسیبشناسی آن، ج1، قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امامخمینی. ##
30
متقی، علیبنحسامالدین، 1409ق، کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، ج16، بیروت: مؤسسة الرسالة. ##
31
مجلسى، محمدباقربنمحمد تقى، 1403، بحارالأنوار، ج10و36و42و43و67و100و104، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.##
32
محمدی ریشهری، محمد، 1379،میزان الحکمة، قم: دار الحدیث. ##
33
ـــــــــــــــــــ ، 1362، میزان الحکمة، ج4، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم. ##
34
مراغی، احمدابنمصطفی، بیتا، بیروت: دار احیاء التراث العربی. ##
35
مزلو، آبرهام، 1376، انگیزش و شخصیت، ترجمۀ احمد رضوانی، مشهد: آستان قدس رضوی. ##
36
مطهری، مرتضی، 1367، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران: صدرا. ##
37
منصور، محمود و پریرخ دادستان، 1374، روانشناسی ژنتیک 2، تهران: رشد. ##
38
نهج البلاغه، 1385، ترجمۀ محمد دشتی، قم: غرفة الاسلام. ##
39
نهج البلاغه، 1366، ترجمۀ مصطفی زمانی، قم: پیام اسلام. ##
40
نوری طبرسی، 1408ق، حسین، مستدرک الوسایل، ج15، بیروت: مؤسسة آلالبیت لاحیاء التراث. ##
41
هدفیلد، ژ.آ.، 1366، روانشناسی و اخلاق، ترجمۀ علی پریور، بیجا، انتشارات علمی و فرهنگی. ##
42
Argyle, M.(2001), The Psychology of Happiness ,Routledge Taylor and Francis Group, P. 82. ##
43
Browne.( 2002). Biology at Work: Rethinking Sexual Equality. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press. ##
44
Charen, Mona. (1998). It May Not Be Destiny but Biology Determines Our Roles More Than We Like to Admit. Women’s Quarterly,Spring: 22. ##
45
Chelen,S.C.H., & Mostaffa, D.M.(2008).Divorce in Malaysia.proceeding of the Seminar Kaunseling Keluarga,Aug 30,Malaysia,24-28. ##
46
Einar ,B & Brown.F,(2007).Mediators and moderators of the stressor-fatigue relationship in nonclinical samples.University of New England,Armidale,NSW,Australia.=Feldman, H. The effects of children on the family. Leiden; E. G. Brill. 1971. ##
47
Feldman, H. The effects of children on the family. Leiden; E. G. Brill. 1971, P. 125-104. ##
48
Feldman, H.,(1971). The Effects of Children on The Family, Leiden. ##
49
Gerald c. Davison, (2001)Abnormal psychology, New York: John Wiley Hafman, L. The value of children to parent,s. new York: Bacic Books, 1973, P.76-19. ##
50
Hafman, L.(1973(.The value of children to parent,s. new York: Bacic Books. ##
51
Hudson,D.B.,Elek,S.M.and Campbell-Grossman , C.(2000).Depression,Self-Esteem,Loneliness, and social support Adolescent Mothers participating in the New parents project. Journal of Social Science,35,139. ##
52
Hurlock, Elizabeth B.(1978). Child development, London: McGraw-Hill. ##
53
Khlat, Myriam, Catherine Sermet and Annick Le Pape. (2000). Women’s Health in Relation with Their Family and Work Roles: France in the Early 1990s. Social Science and Medicine. ##
54
Kiecolt, K. Jill. 2003. Satisfaction with Work and Family Life: No Evidence of a Cultural Reversal. Journal of Marriage and the Family 65: 23–25. ##
55
Matlin Margaret W.(2008)The Psychology of women. Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning. ##
56
Maxwell, J. W and Montgomery, J. E. Social Pressure tward early parenthood. Family Coordinator, 1969 ,Vol.1 8; p. 340-344. ##
57
McCrae, Costa, P.(2003). Personanity in Adulthood. Guilford, New York. ##
58
Miscarriage Raises (1997).Women’s Risk of Major Depression,Washington Post, 5 February. ##
59
Monahan .Is childlessness Related to Family Stability. American Sociological Review, August 1955, p. 446-456. ##
60
Russell, C. Transittion to Parenthood. Journal of Marriage and the family, 1974, Vol 36, P. 294-302. ##
61
Schieman , S.(2002).Socioeconomic Status, Job Conditions, and Well-Being:Self-Concept Explanation for Gender- Continggent Effects.Journal of Social Science,43-44.627. ##
62
Steven E. Rhoads Taking Sex Differences Seriously, Encounter Books SAN FRANCISCO ,Copyright © 2004 by Steven E. Rhoads. ##
63
ORIGINAL_ARTICLE
مراحل تربیت انسان اخلاقی با تأکید بر نقش اراده
انسان مختار آفریده شد و اراده ابزاری برای تحقق اختیار اوست. اختیار برای آدمی امکان گزینش یا ترک فعل را مهیا میکند و ارادۀ آدمی این انتخاب را محقق میسازد. قرارگرفتن در مسیر تربیت صحیح احتیاج به ارادۀ قوی دارد. مقالۀ حاضر با هدف شناسایی عوامل ضعف و قوت اراده و بررسی مراحل تربیت انسان اخلاقی تدوین شده است. این مقاله از نوع مقالههای کیفی است که به شیوۀ تحلیلیاستنباطی، نخست با نگاهی فلسفی به تحلیل مبنایی از مراحل تحقق اراده در انسان میپردازد و پس از مشخصشدن جایگاه اراده، راهکارهایی برای تربیت انسانِ بااراده بیان میکند. در تحقق فعل و ارادۀ انسان، قوای مدرکه و شوقیه و عامله نقش دارند و به ترتیب میتوان از علتهای ضعف و قوت اراده در سه حوزه شناختی و گرایشی و رفتاری سخن گفت. در بخش شناختی علت ضعف اراده، بهکارنگرفتن صحیح عقل در تشخیص پدیدهها و در مدیریت خیال است. در بخش گرایشی، لذت سبب کشش اراده بهسمت انجام فعل است و لذت دروغین نقش بسزایی در ضعف اراده دارد و در بخش رفتاری تمرین و پیدایش عادت به ثبات اراده کمک میکند. درمجموع، مراحل تربیت انسان اخلاقی براساس سه بخش بیانشده، به ترتیب شامل مرحلۀ انسان متفکر و سپس انسان متذکر و درنهایت انسان عامل است.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_63978_57de7fd219fa1352d811055e000885f0.pdf
2016-05-21
65
88
10.22081/jare.2017.44952.
ماهیت اراده
ضعف و قوت اراده
مراحل تحقق اراده
مراحل تربیت انسان با اراده
طاهره
رجبی
t.rajabi12@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسیارشد فلسفهٔ تعلیموتربیت دانشگاه اصفهان.
LEAD_AUTHOR
محمد
نجفی
najafi.md@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسیارشد فلسفهٔ تعلیموتربیت دانشگاه اصفهان.
AUTHOR
محمود
نیک آیین
3
استادیار دانشکدهٔ روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
. اسماعیلی، محسن، 1389، همت و اراده، تهران: مؤسسۀ نشر شهر.
1
2. باقری، خسرو،1393، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه.##
2
3. باقری، خسرو و زهره خسروی، 1385، «بررسی تطبیقی آدمی در نظریۀ اسلامی در باب عمل و نظریۀ انتقادی هابرماس»، حکمت و فلسفه، ش3، ص7 تا22. ##
3
4. برنجکار، رضا، 1375، «حضور اراده در مبادی عمل»، روششناسی علوم انسانی، ش6، ص34تا45. ##
4
5. حقانی زنجانی،حسین،1376، «فلسفۀ اخلاق؛ نظریۀ اخلاق مبتنی بر اراده و عقل»، مکتب اسلام، ش8، ص 29تا36. ##
5
6. حکیمى، محمدرضا و دیگران، 1380، الحیاة، ترجمۀ احمد آرام، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى. ##
6
7. داودی، محمد، 1388، تربیت اخلاقی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. ##
7
8. راغب اصفهانى،حسینبنمحمد، 1412، المفردات فی غریب القرآن، بیروت: دارالعلم الدار الشامیة. ##
8
9. سلیمانی، فاطمه، 1384، «بررسی ارادۀ انسان از دیدگاه متکلمین و فلاسفۀ اسلامی»، مجلۀ حکمت سینوی، ش30و31، ص54تا77. ##
9
10. شعبانی ورکی، بختیار، 1374، «عادت و استدلال؛ پارادوکسی در تربیت دینی»، مجلۀرشد آموزش معارف اسلامی، ش26، ص13تا21. ##
10
11. طباطبایی، سیدمحمدحسین، 1389، نهایة الحکمة، ترجمۀ علی شیروانی، ج1، قم: انتشارات دارالفکر. ##
11
12. طباطبایی، سیدمحمدحسین،1390، نهایة الحکمة، ترجمۀ علی شیروانی، ج2، قم: مؤسسۀ بوستان. ##
12
13. طباطبایی، سیدمحمدحسین، 1386، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمۀ سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی. ##
13
14. عثمان، عبدالکریم،1361، روانشناسی از دیدگاه غزالی، ترجمۀ محمدباقر حجتی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. ##
14
15. فراهیدی، خلیلبناحمد، 1410، العین، ج8، قم: هجرت. ##
15
16. کلینى، محمدبنیعقوب، 1369، اصول الکافی، ترجمۀ جواد مصطفوى، ج1، تهران: کتابفروشى علمیۀ اسلامیه. ##
16
17. مطهری، مرتضی، 1388، شرح منظومه، تهران: صدرا. ##
17
18. مصباح یزدی، محمدتقی، 1379، خودشناسی برای خودسازی، قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امامخمینی. ##
18
19. معین، محمد، 1380، فرهنگ فارسی، تهران: انتشارات سرایش. ##
19
20. مکارم شیرازی، ناصر، 1374، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیة. ##
20
21. میرهادی، سیدمهدی و دیگران، 1392، «رابطۀ خیال و اراده در فلسفۀ ملاصدرا»، فصلنامۀ تأملات فلسفی، دانشگاه زنجان، ش11، 21تا39. ##
21
22. یوسفیزاده، سمیه، 1386، نسبت ارادۀ انسان با خداوند از دیدگاه حکمت متعالیه، مشهد: دانشگاه فردوسی.
22
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی مؤلفههای اخلاقی نظریۀ انتقادی مکتب فرانکفورت و اندیشۀ اسلام
بدیهی است که علوم انسانی در زندگی نظری و عملی انسان تأثیر بسزایی دارد؛ چراکه نوع نگاه محقق به انسان و آرمانهای اخلاقی او مسائل فراوانی از قبیل موضوع و روش و کاربرد را در علوم انسانی معین میکند و از سوی دیگر، رفتارها و باورها و حتی احساسهای افراد برایناساس شکل میگیرد و تقویت میشود. ازاینرو بررسی علوم انسانی ضروری بهنظر میرسد. در مقالۀ حاضر، برخی از مؤلفههای اخلاقی نظریهٔ انتقادی مکتب فرانکفورت از قبیل فردیت، آزادی، دینگرایی و خردگرایی که درحقیقت برگرفته از مبانی انسانشناسی اومانیستی این مکتب است، بررسی و درنهایت از نگاه دین اسلام و معارف حقۀ آن نقد خواهد شد.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_63980_f0bac790c039ce691c75c509441433f3.pdf
2016-05-21
89
123
10.22081/jare.2017.44804.
فرانکفورت
نظریهٔ انتقادی
فردیت
آزادی
دینگرایی
سید مهدی
یاراحمدیان
1
کارشناس ارشد، ارتباطات فرهنگی.
LEAD_AUTHOR
سید مهدی
سلطانی رنانی
smahdi.soltani224@gmail.com
2
پژوهشگر، دکترای علوم قرآن و حدیث.
AUTHOR
منابع
1
1. قرآن کریم.##
2
2. آدورنو، تئودور و ماکس هورکهایمر، دیالکتیک روشنگری، ترجمهٔ مراد فرهادپور، چ4، تهران: نشر گام نو، 1389. ##3. آدورنو، تئودور، علیه ایدئالیسم، ترجمهٔ مراد فرهادپور، چ2، تهران: نشر گام نو، 1388. ##4. ادگار، اندرو و پیتر سجویک، مفاهیم کلیدی نظریهٔ فرهنگی، ترجمهٔ مهران مهاجر و محمد نبوی، چ1، تهران: نشر آگه، 1387. ##
3
5. احمدی، بابک، خاطرات ظلمت دربارهٔ سه اندیشگر مکتب فرانکفورت (والتربنیامین، ماکس هورکهایمر، تنودور آدورنو)، چ4، تهران: نشر مرکز، 1387. ##
4
6. ــــــــــ ، معمای مدرنیته، چ6، تهران: نشر مرکز، 1388. ##
5
7. استریناتی، دومینیک، مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه، ترجمهٔ ثریا پاکنظر، چ3، تهران: انتشارات گام نو، 1387. ##
6
8. پین، مایکل، فرهنگ اندیشهٔ انتقادی از روشنگری تا پسامدرنیته، ترجمهٔ پیام یزدانجو، تهران: نشرمرکز، 1382. ##
7
9. جعفری، محمدتقی، تحقیق در دو نظام حقوق جهانی بشر از دیدگاه اسلام و غرب، چ1، تهران: دفتر خدمات حقوق بینالملل، 1370. ##
8
10. جی، مارتین و هاری هوفناگلس، جامعهشناسی انتقادی در راه شناخت مکتب فرانکفورت، ترجمهٔ چنگیز پهلوان، چ1، تهران: انشارات نوید، 1358. ##
9
11. دیل، هالینگ، تاریخ فلسفۀ غرب، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ، چ7، تهران: انتشارات ققنوس، 1387. ##
10
12. دیرکس، هانس، انسانشناسی فلسفی، ترجمهٔ محمدرضا بهشتی، چ2، تهران: انتشارات هرمس ، 1384. ##
11
13. رجبی، محمود، انسانشناسی، چ1، قم: انتشارات مؤسسهٔ آموزشی و پژوهشی امامخمینی، 1385. ##
12
14. صالحی امیری، سیدرضا، مفاهیم و نظریههای فرهنگی، چ1، تهران: انتشارات ققنوس، 1386. ##
13
15. عبدالله آبادی، فاطمه، «ارزیابی انتقادی روش شناختی مکتب فرانکفورت از دیدگاه صدرایی»، پایاننامهٔ کارشناسیارشد رشتهٔ فلسفهٔ علوم اجتماعی، قم: دانشگاه باقرالعلوم، 1392. ##
14
16. فروم، اریک، روانکاوی و دین، ترجمۀ آرسن نظریان، چ5، تهران: انتشارات پویش، 1363. ##
15
17. ــــــــــــ ، انقلاب امید، ترجمهٔ مجید روشنگر، چ1، تهران: انتشارات مروارید، 1368. ##
16
18. ــــــــــــ ، انسان برای خویشتن، ترجمهٔ اکبر تبریزی، چ3، تهران: انتشارات بهجت، 1385. ##
17
19. کانت، ایمانوئل، سنجش خرد ناب، ترجمهٔ میرشمسالدین سلطانی، چ3، تهران: 1387. ##
18
20. لیتل جان، استیفن، نظریههای ارتباطات، ترجمهٔ سیدمرتضی نوربخش و دکتر سیداکبر میرحسینی، چ1، تهران: انتشارت جنگل، 1384. ##
19
21. لوونتال، لئو، رویکردی انتقادی در جامعشناسی ادبیات، ترجمهٔ محمدرضا شادرو، چ1، تهران: 1386. ##
20
22. مهدیزاده، سیدمحمد، نظریهٔ رسانهها، چ1، تهران: انتشارات همشری، 1389. ##
21
23. مطهری، مرتضی، سیری در نهج البلاغه، چ13، تهران: انتشارات صدرا، 1375. ##
22
24. ــــــــــــ ، آزادی معنوی، چ32، تهران: انتشارات صدرا، 1384. ##
23
25. هورکهایمر، ماکس، خسوف خرد، ترجمهٔ محمود اکسیری فرد، چ1، تهران: انتشارات گام نو، 1389. ##
24
مقاله
25
1. ابراهیمی، جعفر و دیگران، «مکتب فرانکفورت و نظریهٔ انتقادی»، پژوهشنامهٔ علوم اجتماعی، س1، ش4، زمستان1386. ##
26
2. حسنپور، جمیل و منوچهر دهیادگاری، «اخلاق و سیاست از دیدگاه نظریهٔ انتقادی»، فصلنامهٔ تحقیقات سیاسی و بینالمللی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهررضا، ش2، تابستان1388. ##
27
3. حمیدیه، بهزاد، «بازشناسی فردگرایی و پیامدهای آن»، راهبرد یاس، س2، ش6، بیتا. ##
28
4. زیمرمان، جنز، «مکتب فرانکفورت و دین»، ترجمهٔ محمدسعید عالینژاد، اطلاع رسانی و کتابداری کتاب ماه دین، ش133و134، آبان و آذر1387. ##
29
5. محمدی صیفار،مهدی، «مکتب فرانکفورت (نظریهٔ انتقادی)؛ ارزیابی انتقادی مبانی نظری (فلسفی)»، مجلهٔ معرفت فرهنگیاجتماعی، س4، ش3، تابستان1392. ##
30
6. مصلح، علیاصغر و لیلا گلیار، «نظریۀ انتقادی فرانکفورت و نقد فرهنگ جدید»، نشریۀ پژوهشهای فلسفی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، س52، ، ش214، پاییز و زمستان1388. ##
31
7. مصباح، علی و محمدعلی محیطی اردکان، «بررسی مبانی انسانشناختی دیدگاههای اریک فروم»، مجلۀ معرفت فلسفی، س8، ش3، بهار1390.
32
منابع لاتین##
33
1. Adorno, Theodor, The culture industry, London. Routledge, 1991. ##
34
2. Geuss, Raymond, The Idea of a Critical Theory: Habermas and Frankfurt School, Cambridge University Press, 1981. ##
35
3. Lamont Corliss, The Philosophy of Humanism, New York, Humanist Press, 1997. ##
36
4. Marcuse, Hebert, One- Dimensional Man, London, Routledge Press, 1991. ##
37
5. Mendieta, Eduardo, The Frankfurt School on religion, London, Routledge, 2005. ##
38
6. Strik, Peter, Critical Theory.Politics and society, London, British library cataloguing, 2000. ##
39
ORIGINAL_ARTICLE
سعادت از منظر ارسطو و ابنمسکویه رازی
پرسش دربارۀ مفهوم و مصداق سعادت ریشه در سرشت آدمی دارد. مقایسۀ اندیشههای دو اندیشمند صاحبنظر در این زمینه، یکی از یونان باستان و دیگری از حکمای اسلامی همروزگار با ابنسینا، برای شناخت نوآوری متفکران اسلامی در برابر رهآورد یونانیان در ساحتهای گوناگون فلسفی بسیار اهمیت دارد. این جستار کوتاه به روش تحلیلیتطبیقی است و پس از تأملی چند دربارۀ مبانی فلسفی و اخلاقی هریک از این متفکران، شباهتها و تفاوتهای آنها را دربارۀ سعادت کاویده است. اگرچه ارسطو باتوجه کامل به مؤلفههای عقل و لذت و دوستی، نظریۀ فضیلت و سعادت را حول محور اعتدال تعریف میکند، به دلیل نگاه غیرتوحیدیاش به خدا و جهان و بیتوجهیاش به معاد، قادر نیست مدل موفقی از مفهوم و مصداق سعادت ارائه کند. برخلاف او ابنمسکویه با جهانبینی توحیدی میکوشد، همین معانی را برپایۀ شناخت نفس و عقل و شرع تبیین کند. ابنمسکویه سعادت را به دو قسم دنیایی و آخرتی تقسیم و مصداق واقعی سعادت را قرب الهی معرفی میکند. هر دو متفکر بر تعریف سعادت به خیر متعالی (خیر اعلی) تأکید میورزند؛ اما ازآنجاکه مبانی اندیشۀ اخلاقیِ آنها با یکدیگر متفاوت است، لوازم اندیشۀ آنان نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64001_b5d6eed4c3a16a91d6e8102c149e0b06.pdf
2016-05-21
158
123
10.22081/jare.2017.44855.
سعادت
ارسطو
ابنمسکویه
خیر اعلی
اعتدال
فضیلت
علیمحمد
ساجدی
drsajedi@yahoo.com
1
دانشیار دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، عضو هیئتعلمی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
هاجر
دارایی تبار
hajardarayi@yahoo.com
2
کارشناسارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شیراز
AUTHOR
قرآن کریم. ##
1
ابنمسکویه، رازی، 1371، تطهیر الاعراق، ترجمۀ مجتهده امین (اخلاق و راه سعادت)، اصفهان: انجمن حمایت از خانوادههای بیسرپرست. ##
2
ــــــــــــ، 1359، جاویدان خرد، ترجمۀ شرفالدین عثمانبنمحمد قزوینی، تهران: دانشگاه تهران. ##
3
ــــــــــــ، بیتا، الفوز الاصغر، بیروت: دار مکتبة الحیاة. ##
4
ــــــــــــ، 1370، الهوامل و الشوامل، قاهره: لجنة التألیف و الترجمة و النشر. ##
5
ابنسینا، 1377، الهیات نجات، ترجمۀ یحیی یثربی، تهران: انتشارات فکر روز. ##
6
ارسطو، 1364، اخلاق نیکوماخوس، ترجمۀ رضا مشایخی، تهران: دهخدا.
7
ــــــــ، 1366، مابعدالطبیعة، ترجمۀ شرفالدین خراسانی، تهران: گفتار. ##
8
ــــــــ، 1384، سیاست، ترجمۀ حمید عنایت، تهران: علمی و فرهنگی.
9
افلاطون، 1380، مجموعه آثار، ترجمۀ رضاکاویانی و محمدحسن لطفی، ج3، تهران: خوارزمی. ##
10
بهارنژاد، زکریا، 1382، «خدا در اندیشۀ ارسطو»، ادیان و عرفان، ش1، ص146، تهران: آینۀ معرفت. ##
11
پینکافس، آدموند، 1382، از مسألهمحوری تا فضیلتگرایی، ترجمۀ حمیدرضاحسنی و مهدی علیپور، قم: معارف. ##
12
خادمی، عینالله، 1392، «چیستی سعادت از منظرمسکویه»، ش6، ص71تا72، تهران: فلسفه و کلام اسلامی. ##
13
خراسانی، شرفالدین، 1352، از سقراط تا ارسطو، تهران: دانشگاه ملی ایران. ##
14
دادبه، اصغر، 1385، کلیات فلسفه، تهران: آزمایشی متون درسی. ##
15
داوری، رضا، 1354، فلسفۀ مدنی فارابی، تهران: مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی. ##
16
دورانت، ویل، 1390، تاریخ فلسفه، ترجمۀ عباس زریاب خوئی، تهران: علمی و فرهنگی. ##
17
شریف، میرمحمد، 1362، تاریخ فلسفه در ایران، تهران: مرکز دانشگاهی.
18
صدرالمتالهین، 1366، شرح اصول کافی، ترجمۀ محمد خواجوی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی. ##
19
طباطبایی، سیدمحمدحسین، 1359، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج1، تهران: دفتر انتشارات اسلامی. ##
20
علیا، مسعود، 1391، فرهنگ توصیفی فلسفۀ اخلاق، تهران: هرمس.
21
غزالی، ابوحامد، 1361، کیمیای سعادت، تصحیح احمد آرام، تهران: بهجت. ##
22
فخری، ماجد، 1372، سیر فلسفه در جهان اسلام، ترجمۀ گروهی از مترجمان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. ##
23
گروه تاریخ پژوهشکدۀ حوزه و دانشگاه، 1379، مسکویه؛ زندگینامه، آثار و اندیشه، قم: حوزه و دانشگاه. ##
24
G.R.G.Mure, "Aristotle" ,oxford university, New York, 1964##
25
Richard Mckeon, "Introduction to Aristotle" ,the modern library,New York, 1940##
26
W.F.R.Hardie , "Aristotle,s Ethical Theory" , Oxford university , 1968##
27
Seyyed Hossein Nasr and Oliver Leaman , "History of Islamic Philosophy" , part 1 , Arayeh cultural , Tehran , 1911
28
ORIGINAL_ARTICLE
«نگاهی به غایت گرایی قاعده نگر»
در اخلاق هنجاری، نظریههای وظیفهگرایانه در مقابل نظریههای پیامدگرایانه قرار میگیرند. درحالیکه پیامدگرایی، اعمال درست را براساس غایتهای خیر مشخص میکند، وظیفهگرایی مدعی است، غایتها و وسیلههای نیل به آنها بهخودیخود با عمل مرتبطاند و پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند؛ اما دراینبین، ویژگیهای مهم دیگری نیز وجود دارند که تعیینکنندۀ درستی و نادرستی اعمالاند. پیامدگرایی به دو شاخۀ پیامدگرایی عملنگر و پیامدگرایی قاعدهنگر تقسیم میشود و هردو در این توافق دارند که اعمال را باید براساس نتیجهها و پیامدهای آنها ارزیابی کرد؛ اما در اینکه معیار اصلی ارزیابی چیست، اختلاف دارند. براساس پیامدگرایی عملنگر، داوری و ارزیابی شخصِ فاعل یا قضاوت خود فرد، ملاک تعیینکنندۀ درستی یا نادرستی عمل است؛ اما براساس پیامدگرایی قاعدهنگر، اصول کلی تعیین میکنند که انجام کدام عمل، درست است. در این مقاله پیامدگرایی قاعدهنگر و انتقادهای وارد بر آن را بررسی میکنیم.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_63998_da020c9e08bc8667f7b0b6cc2567da71.pdf
2016-05-21
159
177
10.22081/jare.2017.44657.
پیامدگرایی
قاعدهنگر
قاعدههای اخلاقی
درستی
نتیجه
محمدجواد
موحدی
movahedi.mj@gmail.com
1
هیأت علمی داخلی پژوهشگاه قرآن و حدیث، گروه اخلاق کاربردی، قم.
LEAD_AUTHOR
1) پالمر، ماییکل، 1385، مسائل اخلاقی، ترجمۀ علیرضا آل بویه، چ1، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.##
1
2) صانعیی، منوچهر، 1368، فلسفۀ اخلاق در تفکر غرب، چ1، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. ##
2
3) فرانکنا، ویلیام کی، 1376، فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ هادی صادقی، چ1، قم: انتشارات طه. ##
3
4) مور، جورج ادوارد، 1385، مبانی اخلاق، ترجمۀ غلامحسین توکلی و علی عسگری یزدیی، چ1، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. ##
4
5) هولمز، رابرت ال، 1382، مبانی فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ مسعود علیا، چ1، تهران: انتشارات ققنوس. ##
5
6) وارنوکک، ج، 1368، فلسفۀ اخلاق در قرن حاضر، ترجمۀ صادقالله لاریجانی، چ2، تهران: دفتر نشر کتاب. ##
6
7) وارنوکک، مریی،1380، فلسفۀ اخلاق در قرن بییستم، ترجمۀ ابوالقاسم فنائی، چ1، قم: بوستان کتاب. ##
7
8) Darwall. Stephen, 2003, Consequentialism, London: Blackwell Publishing, First Edition. ##
8
9) Gensler. Harry J, Earl W. Spurgin and James C. Swindal, 2004, Ethics (Contemporary Readings), New York: Routledge Publishing, First Edition. ##
9
10) Rachels. James, 2003, the Element of Moral Philosophy, New York: McGraw Hill Company, Fourth Edition. ##
10
11) Rawls. J, 1971, a Theory of Justice, Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press, First Edition.
11
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل کیفی جایگاه و اخلاق مادری در تفسیر نمونه.
نهاد خانواده بهعنوان اساس بیبدیل جامعهٔ بشری حفظ، تداوم، پویایی و سلامت خود را مرهون مفهومی به نام «مادری» است. مادری از اندک مفاهیمی است که در همهٔ فرهنگها مقدس بوده و همین عامل، لزوم شناخت این مفهوم را در دین مبین اسلام دوچندان ساخته است. در این مقاله با روش تحلیل مضمون (تماتیک) و نرمافزار مکس کیو ای دی تن، مفهوم مادری با استناد به 45 آیه و براساس دیدگاههای آیتالله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه بررسی شده است. مضمونهای بهدستآمده در پنج بخش حاکی از این است که جایگاه مادر و فرزندآوری و تربیت فرزند، بیشترین معانی را به خود اختصاص دادهاند و بیشترین تأکید بر نیکی به مادر و شیردهی بوده است و دعای فرزند و ناباروری و معنویت مادر، فراوانی نسبتاً کمتری داشتهاند؟؟؟؟جایگاه مادر و فرزندآوری و تربیت فرزند، بیشترین معانی را به خود اختصاص دادهاند و بیشترین تأکید بر نیکی به مادر و شیردهی بوده است و دعای فرزند و ناباروری و معنویت مادر، فراوانی نسبتاً کمتری داشتهاند
http://akhlagh.morsalat.ir/article_65022_3225375a64acebda6e7ed96604eb9c87.pdf
2016-05-21
182
215
10.22081/jare.2018.49725.1161
مادر
فرزند
تفسیر نمونه
تحلیل مضمون
آیتالله مکارم شیرازی
حوریه
ربانی اصفهانی
rabbany6168@yahoo.com
1
کارشناسیارشد مطالعات زنان دانشکدهٔ اهلالبیت دانشگاه اصفهان.
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم.##
1
افتخاری، اصغر، 1383، «قدرت جنسیت و شأن اجتماعی و سیاسی زن در دیدگاه امامخمینی;»، کتاب نقد، ش17. .##
2
بلالی، رقیه، علیرضا آقایوسفی، 1390، «اثربخشی برنامهٔ آموزش والدین بر کاهش رفتاری کودکان؛ روانشناسی کاربردی»، س5 ، ش4 (20)، زمستان. .##
3
پاسنو، دایانا، 1384، فمینیسم راهیابی راهه، ترجمهٔ محمدرضا مجیدی، چ1، پژوهشگاه فرهنگ و معارف. .##
4
حاجیاسماعیلی، سمیه، 1393، مادری در نگاه دینی و عینیت اجتماعی، چ1، قم: مرکز تحقیقات زن و خانواده. .##
5
حسینی مجرد، اکرم، 1391، بررسی بحران مادری در جهان غرب و تأثیرات آن بر جامعهٔ ایرانی، ج2، چ1، تهران: پیام عدالت. .##
6
خامنهای، سیدعلی، 1391، زن و خانواده؛ نقش و رسالت زن 3، برگرفته از بیانات آیتالله خامنهای، چ1، به کوشش امیرحسین بانکی ورفرد، تهران: انتشارات انقلاب اسلامی. .##
7
رستمی، الهه، 1379، جنسیت، اشتغال و اسلامگرایی، تهران: انتشارات جامعه. .##
8
شایستهرخ، الهه، شایسته بهرامی سامانی، 1391، «نقش مادر در تربیت دینی کودک»، مجموعه مقالات سومین نشست و اندیشههای راهبردی زن و خانواده، ج2 ، چ1، تهران: پیام عدالت، ، اردیبهشت. .##
9
صانعی، مهدی، 1378، پژوهشی در تعلیم و تربیت اسلامی، چ1، مشهد: انتشارات سناباد.##.
10
فیض کاشانی، محسن، 1374، المحجة البیضاء فی احیاء الاحیا، ج3، تهران: مکتبة الشفیعی. .##
11
قائمی، علی، 1368، نقش مادر در تربیت، تهران: انتشارات امیری.
12
گاردنر، ویلیام، 1386، جنگ علیه خانواده، ترجمهٔ معصومه محمدی، چ1، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان. .##
13
مکارم شیرازی، ناصر، 1362،نمونه، چ18، دارالکتب الاسلامیة.
14
منصور، محمود، پریرخ دادستان، 1374، روانشناسی ژنتیک 2، چ2، تهران: انتشارات رشد. .##
15
یرچری، استانفورد لورا به، 1377، تعامل والدین با کودک، ترجمهٔ محمد دهگانپور، تهران: انتشارات رشد. .##
16
Sanders.M.R(2002). Parenting intervention and the preventions of serious mental health problem in children . MJA.177.7.87-92..##
17
ORIGINAL_ARTICLE
آسیب شناسی پدیدار شناسانه نقش اینترنت بر باورهای دینی جوانان
رسانههای جدید و در رأس آنها شبکههای اجتماعی مجازی موجب نوسازی فرایندهای اجتماعی شده و نگرشها و رفتارهای کاربران را تحت تأثیر قرار دادهاند؛ ازاینرو، باید به نقش اینترنت در شکلگیری و یا تغییر اخلاق و باورها و نگرشهای دینی جوانان، بهعنوان اجتماعی از کاربران توجه بیشتری کرد. پژوهش حاضر تلاش میکند با استفاده از روششناسی پدیدارشناختی به آسیبشناسی نقش اینترنت و شبکههای اجتماعی، مانند فیسبوک، لاین،[1] وایبر[2] و واتسآپ[3] در شکلگیری و یا تغییر اخلاق و باورهای دینی جوانان بپردازد. جامعهٔ این پژوهش شصت نفر استکه برای گردآوری اطلاعات از این افراد، روش مصاحبهٔ اکتشافی و نیمهساختاریافته و همچنین نمونهگیری هدفمند و انتخابی بهکار گرفته شد. برای جمعآوری اطلاعات، نخست مصاحبهها ضبط و سپس تجزیه و تحلیل شد و نتیجههای پژوهش از درون دادهها و مصاحبهها بهدست آمد. پیامدهای منفی فضای مجازی براساس یافتههای این پژوهش عبارت است از: رواج بیبندوباری و گسترش روابط نامشروع در بین جوانان در شبکههای اجتماعی، مانند فیسبوک، لاین و ...، تهدید بنیان خانواده، بلوغ زودرس در جوانان، هرزهنگاری، ضعف بینش دینی و سهلانگاری در انجام واجبات، بحران هویت در جوانان، تهاجم فرهنگی، انتشار هنجارهای غربی و دگرگونی در سبک زندگی جوانان، ترویج باورهای خرافی، ایجاد شبهات دینی، ترویج مدهای نامناسب لباس و گسترش بدحجابی.
[1].Line
.Viber.1
.Watspp.2
http://akhlagh.morsalat.ir/article_64000_7dea3aa8934bdf7663bd9fe5bba783d7.pdf
2016-05-21
213
241
10.22081/jare.2017.44908.
اینترنت
فضای مجازی
شبکههای اجتماعی
باورهای دینی
اخلاق
پژوهش پدیدارشناسانه
اکبر
صالحی
salehihidji2@yahoo.com
1
ستادیار گروه فلسفهٔ تعلیمتربیت، دانشکدهٔ روانشنانسی و علومتربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران.
LEAD_AUTHOR
مریم
برادران
maryambaradaran52@gmail.com
2
کارشناسیارشد فلسفهٔ تعلیموتربیت، دانشگاه خوارزمی تهران.
AUTHOR
- ارجمند سیاهپوش، اسحق و دیگران، 1390، «بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر میزان گرایش به اینترنت در بین دانشجویان دانشگاه پیامنور شهرستان شوش»، فصلنامهٔ جامعهشناسی مطالعات جوانان، دورهٔ2، ش4، ص35تا62.##2. بینام، امیرعلی، 1392، «بررسی رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی و گرایش دینی»، مجموعه مقالات همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکههای اجتماعی، تهران: جهاد دانشگاهی. ##3. باقری، خسرو و همکاران، 1389، رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفهٔ تعلیموتربیت، تهران: پژوهشکدهٔ مطالعات فرهنگی و اجتماعی. ##4. دهستانی، مهدی و دیگران، 1391، «بررسی میزان دینداری و ارتباط آن با سبکهای هویت دانشجویان»، مجلهٔ علوم رفتاری، دورهٔ6، ش2، 171تا179. ##5. زنجانیزاده، هما و علی محمدجوادی، 1384، «بررسی تأثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده»، مجلهٔ جامعهشناسی ایران، دورهٔ6، ش2، 121تا146. ##6. زکی، محمدعلی، 1392، «اینترنت و دینداری جوانان»، فصلنامهٔ فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، س4، ش2، زمستان1392، ص21تا43. ##7. شورت، ادموند، 1388، روششناسی مطالعات برنامهٔ درسی، ترجمهٔ محمود مهرمحمدی، تهران: سمت. ##8. خطیب زنجانی، نازیلا و مهران فرجاللهی، 1391، «عوامل مؤثر در اشاعهٔ مفاهیم و باورهای دینی بین دانشآموزان»، فصلنامهٔ روانشناسی تربیتی، س8، ش25، ص1تا17. ##9. قهرمانی، لیلا و دیگران، 1392، «وابستگی به اینترنت و تأثیر آن بر وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ مطالعهٔ مقطعی رفتار اعتیادمحور»، مجلهٔ علومپزشکی شیراز، دورهٔ4، ش1، ص44تا51. ##10. مزینانی، کاظم، 1392، «بررسی رابطهٔ استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و هویت دینی کاربران»، مجموعه مقالات همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکههای اجتماعی، تهران: جهاد دانشگاهی. ##
1
11.Campbell, H. A. (2012). Understanding the relationship between religion online and offline in a networked society. Journal of the American Academy of Religion, 80(1), 64-93. ##12. Dawson, L. L., & Cowan, D. E. (Eds.). (2013). Religion online: Finding faith on the Internet. Routledge. ##13.Groenewald, T (2004), A Phenomenological Research Design Illustrated, International Journal of Qualitative Methods 3 (1): 1-26##14. Hameed, Shihab A. (2011) Effect of Internet Drawbacks on Moral and Social Values of Users in Education, Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(6):PP: 372-380##15.Helland, C. (2005). Online religion as lived religion. Methodological issues in the study of religious participation on the internet. Online-Heidelberg Journal of Religions on the Internet, 1(1). ##16. Hojsgaard, M., & Warburg, M. (Eds.). (2012). Religion and cyberspace. Routledge ## 17.Hoover, S. M., & Clark, L. S. (Eds.). (2013). Practicing religion in the age of the media: explorations in media, religion, and culture. Columbia University Press. ##18.Shelton, T., Zook, M., & Graham, M. (2012). The technology of religion: Mapping religious cyberscapes. The Professional Geographer, 64(4), 602-617. ##19.Shieh H. F., S. E. Shannon (2005), Three Approaches to Qualitative Content Analysis, Qual Health Res., Fooyin University, Taiwan University Washington. ##20. Smith, Christian & Denton, Melina. (2005). Soul searching: the religious and spiritual lives of American teenagers. New York: Oxford University Press. ##21 Van Manen, M (1982), Phenomenological pedagogy, Curriculum Inquiry,12(3):283-99##22 Vander Mescht, Hennie (2004), Phenomenology in Education: A Case Study in Educational Leadership, Indo-Pacific Journal of Phenomenology, Volume 4, Edition 1: 1-16
2
ORIGINAL_ARTICLE
رابطۀ عوامل فرهنگی مؤثر بر اخلاق شهروندی در شهر شاهینشهر
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رابطۀ عوامل مؤثر فرهنگی با اخلاق شهروندی در شهر شاهینشهر انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را تمامی شهروندان این شهر تشکیل دادند که از میان 143هزار و 308 شهروند، 71هزار و 357 نفر مرد و 71هزار و 951 نفر زن بودند. در این پژوهش حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 383 محاسبه و جامعۀ نمونه با روش نمونهگیری تصادفی، متناسب با حجم جامعۀ آماری انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ محققساخته در چهار بُعد ارزشها، هنجارها، باورهای فرهنگی و تعهدهای اخلاقی شهروندان بود که روایی ظاهری و محتوایی آن تأیید و روایی سازۀ آن توسط تحلیل عاملی انجام و پایایی ابزار برابر 96/0 برآورد شد. نتایج تحقیق نشان داد، ضریب همبستگی بین عوامل فرهنگی ( 654/0=r) با اخلاق شهروندی در شاهینشهر معنادار بوده است. یافتهها نشان داد، بین عوامل فرهنگی، یعنی ارزشها و هنجارها و باورها، با اخلاق شهروندی به ترتیب ( 421/0=r) و (621/0=r) و ( 634/0=r) رابطۀ معنادار وجود دارد.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_63979_5554543a800bc98e41d757fcf0c5c486.pdf
2016-05-21
241
264
10.22081/jare.2017.44941.
اخلاق
شهروندی
اخلاق شهروندی
ارزشها
هنجارها
باورها
رامین
طهماسبی زاده
1
سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری شاهین شهر
LEAD_AUTHOR
منابع
1
شرفی، ح، «سلوک فردی شهروندان در آرمانشهر رضوی»، مجموعه مقالات شهر بهشت،1387..##
2
شیانی، م، «تحلیلی جامعهشناختی از وضعیت شهروندی در لرستان»، مجلۀ جامعهشناسی ایران، دورۀ4، 3، . 1381، ص60تا80. ##
3
دو مهدوی، محمدصادق و زهرا اسمی جوشقانی،«نگاهی جامعهشناختی به عوامل اجتماعی مؤثر بر اخلاق شهروندی جوانان کاشان؛ مطالعات جامعهشناختی شهری (مطالعات شهری)»، 3(8) 1تا30.ره4، 3، 1392، ص60تا80. ##
4
صالحی امیری، سیدرضا و فرزانه چاوشباشی، «چالشهای فرهنگی شهرنشینی در ایران، پژوهشنامۀ مدیریت برنامهریزی شهری؛ مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ش3، 1387، ص9تا37. ##
5
غلامینیا، ع، «تأثیر انسانشناسی بر اخلاق شهروندی»، دورۀ6، ش21، زمستان1388، ص161تا171. ##
6
فاطمینیا، س ، فرهنگ شهروندی محصول و محمل حاکمیت خوب، سازمان کارا و شهروند فعال»، فصلنامۀ علمیپژوهشی رفاه اجتماعی، س7، ش26، 1386، ص35تا58. ##
7
فکوهی، ن، «تقویت اخلاق شهروندی؛ راهی برای گذر به مردمسالاری مشارکتی»، مطالعات اجتماعی ایران، س3، ش2، 1388. ##
8
قلیزاده، آ، جامعهشناسی فرهنگی، اصفهان: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، 1388. ##
9
نیکومرام، ه و دیگران، «نقش مهندسی فرهنگی در توسعۀ اخلاق شهروندی»، مطالعات مدیریت شهری، 3(5)، ص71تا87. ##
10
Coffe H, Lippe T. 2009.Citizenship norms in Eastern Europe. Published online; 28 May 2009.Springerlink. ##
11
Fahlquist J.N. 2009. Moral responsibility for environmental problems-individual or institutiona?. Published By Springer 22 :109–124##
12
Gibson KL. 2009.Moral development in preparing gifted students for global citizenship.Morality, Ethics, and Gifted Minds Springer US, 1-12. ##
13
Grossman D. 2000. The global and the local in partnership: Innovative approaches to citizenship education. paper presented at the sixth Unesco-Aceid,international conference on education, Bangkok, Thailand. ##
14
Haste H . 2005.Moral responsibility and citizenship education, education, arts& morality, editor, Doris B,Wallace Springer US, 143-167. ##
15
Heater , Derek . (1999) .Citizenship : The civic Ideal in world history , Politics and Education . London : Longman . ##
16
Joo Kwak. 2007. Challenges for values education today: In Search of a humanistic approach for the cultivation of the virtue of private citizenship, values education and lifelong learning, konkuk university, Seoul, Korea ,147-159.
17
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی پایبندی دانشجویان کارشناسی حسابداری به اخلاق حرفهای
اخلاق در هر حرفهای لازم است و اهمیت آن در حسابداری و حسابرسی نیز انکارناشدنی است. این مقاله با هدف بررسی و تعیین سطح پایبندی به اخلاق حرفهای دانشجویان کارشناسی حسابداری در زمان کنونی و تصمیمگیری و برنامهریزی برای آینده نوشته شده است. این پژوهش از نوع توصیفیپیمایشی است و اطلاعات لازم در آن، ازطریق پرسشنامه به شیوههای مجازی و حضوری از دانشجویان کارشناسی حسابداری جمعآوری شده است. نتیجههای بهدستآمده از یافتههای پژوهش، براساس میزان نمرههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از تحلیلهای توصیفی و استنباطی و آزمون پارامتریکt تکمتغیره بررسی و تحلیل شده است. یافتههای حاصل از پژوهش نشان میدهند که سطح پایبندی به اخلاق حرفهای در جامعهٔ بررسیشده متوسط است که این سطح از پایبندی مطلوب بهنظر نمیرسد. بنابراین، برنامهریزی برای نهادینهکردن اخلاق در جامعهٔ حرفهای و توجه بیشتر به این موضوع در مجموعههای آموزشی و حرفهای ضروری است.
http://akhlagh.morsalat.ir/article_63985_eda4cfb9ae62823a37b9b7c8fe80b20b.pdf
2016-05-21
265
292
10.22081/jare.2017.44940.
اخلاق
حسابداری
اخلاق حرفهای
حسین
رجب دری
hosrado@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسیارشد حسابداری مؤسسهٔ آموزش عالی حافظ شیراز.
LEAD_AUTHOR
اعظم
روستا میمندی
zmrosta@gmail.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدشهر، گروه حسابداری، زاهدشهر
AUTHOR
ابطحی، سیدحسین، 1386،مدیریت منابع انسانی؛ ادارهٔ امور کارکنان در سازمانهای دولتی، صنعتی و بازرگانی، کرج: مؤسسهٔ تحقیقات و آموزش مدیریت.#اسکندری،حسن، 1391، «اخلاق در حسابداری»، فصلنامهٔ دنیای اقتصاد، ش6، ص8تا15. #اعتمادی، حسین، زهرا دیانتی دیلمه، 1388، «تأثیر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی بر کیفیت گزارشهای مالی شرکتها»، فصلنامهٔ اخلاق در علوم و فنّاوری، س4، ش1و2، ص11تا20.#بحرینی، نسرین، 1389، «اخلاق پژوهش بهمنزلهٔ یک دانش؛ جستجو در اضلاع و هویت معرفتی اخلاق پژوهش»، ؟؟راهبرد فرهنگ، زمستان و بهار، ش8و9، ص39تا58.#بیکزاد، جعفر و دیگران، 1389، «اخلاق حرفه ای»، کار و جامعه، آبان و آذر، ش125و126، ص4تا10.#تولایی، روحالله، 1388، «عوامل تأثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در سازمان»، دوماهنامهٔ علمیترویجی توسعهٔ انسانی پلیس، س6، ش25، ص45تا64.#ثقفی، علی ودیگران، 1389، «آموزش اخلاق حسابداری در دورهٔ کارشناسی»، فصلنامهٔ اخلاق در علوم و فنّاوری، س5، ش1و2، ص7تا18.#حجازی، رضوان، جنت مسافری، 1391، «رابطهٔ جنسیت با اخلاق حرفهای در جامعهٔ دانشگاهی و حسابداری»، فصلنامهاخلاق در علوم رفتاری و فناوری، س7،ش1، ص1تا8. #حساس یگانه، یحیی، امید مقصودی، 1390، «ارزشهای اخلاقی در قضاوت حرفهای حسابرس»، فصلنامهٔاخلاق در علوم و فنّاوری، س6، ش1، ص62تا73.#رجبدری، حسین، اعظم روستامیمندی، 1393، «بررسی اهمیت و نقش اخلاق در حرفهٔ حسابداری»، مجموعه مقالات دومین همایش داخلی مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز.#رویایی، رمضانعلی، علی بیات، 1390، «بررسی تأثیر انگیزش اخلاقی بر روی رفتار اخلاقی»، تحقیقات حسابداری، دورهٔ 3،ش9، 74تا87.#سلاجقه، سنجر، فاطمه سیستانی خنامان، 1389، «بررسی رابطه میان اخلاق کار و کیفیت خدمات در سازمانهای دولتی شهر کرمان»، مجموعه مقالات همایش ملی چالشهای مدیریت و رهبری در سازمانهای ایرانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان.#سیف، علیاکبر، 1382، روشهای اندازهگیری و ارزیابی آموزشی، تهران: نشر دوران.#کمیتهٔ ﻓﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﯽ، 1385، آﺋﯿﻦ رﻓﺘـﺎر ﺣﺮﻓـﻪای، تهران: اﻧﺘﺸـﺎرات ﺳﺎزﻣﺎن ﺣﺴﺎﺑﺮسی.#نیکومرام، هاشم و دیگران، 1393، «ارزیابی تأثیر اخلاق حرفهای حسابداران مدیریت بر ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری مدیریت، با استفاده از تکنیک آنتروپیفازی، فصلنامهٔ علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، س7، ش20، #49تا66.#Armstrong, M. B., Ketz, J. E., & Owsen, D. (2003). Ethics education in accounting: Moving toward ethicalmotivation and ethical behavior. Journal of Accounting Education, 21(1),1#Brackner J (1992).Issuse of management accounting.Journal of managerial accounting.#Deppe, L., Sonderegger, E., Stice, J., Clark, D., & Streuling, G. (1991). "Emerging competencies for the practice of accountancy". Journal of Accounting Education, No. 9, pp. 257-290.#Greenfield, A. C. (2008). "The Effect of Ethical Orientation and Professional Commitment on Earnings Management Behavior", Journal of Business Ethics, 83,419–434.#Jinseok S. Chun, Yuhyung Shin, Jin Nam Choi and Min Soo Kim.(2013). "How Does Corporate Ethics Contribute to Firm Financial Performance? The Mediating Role of Collective Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior" Journal of Management, vol 23 , no 8.#Keler Craig, A. Smith Katherine, K. & L. Murphy Smith, (2007), “Do gender, educational level, religiosity, and work experience affect the ethical decision- making of U.S. accountants? Critical Perspectives on Accounting 18, pp299-314#Shawver, T. J., Bancroft, P. C. and Sennetti, J. T. (2003). Gender Differences in Ethical Orientation and Evaluation by IPO Accountants. Working Paper. 1-34.Singhapakdi, A. (1999). #erceivedImportance of Ethics and Ethical Decisionsin Marketing. Journal of Business Research.Vol. 45, 89-99.Smith LM (2003). A Fresh Look at Accounting Ethics. #counting Horizons 17: 47–49#Weisbrod, E., (2009). The role of affect and tolerance of ambiguity in ethical decision making, Journal of Advances in Accounting, incorporating Advances International Accounting, 25., 57-63#Winten.G . (1998), Sources of variation in real-life moral judgment: Toward a model of real-life morality, Journal of Adult Development, vol. 4, pp. 90-120.
1