دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2
5.6
2006
12
22
فضایل پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) در قرآن
6
86
FA
مرکز فرهنگ و معارف قرآن
10.22081/jare.2006.21167
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21167.html
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21167_f6294fad87a81268f08394b95fff9dcb.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2
5.6
2006
12
22
نقش سیره و شخصیت رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) در گسترش اسلام در دوران بعثت
87
137
FA
اصغر
منتظرالقائم
10.22081/jare.2006.21168
وران سیزده سالهی بعثت نبوی، طی سه مرحله: دعوت مخفیانه، دعوت<br /> خویشان و اقوام و دعوت علنی و عمومی، با موفقیّت ادامه یافت و اقشار بسیاری،<br /> به ویژه جوانان مکّه، به رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله گرویدند. سران قُریش و مشرکین که حیات<br /> فرهنگی و اجتماعی و سیاسی خود را در خطر دیدند، با تکیه بر تعصبات قومی و<br /> فرهنگی جاهلی و گذشتهگرایی، به شدّت به مقابله با آن حضرت پرداختند و از<br /> هیچ کوششی اعم از شکنجه و تهمتهای ساحری، کهانت، جنون و شاعری<br /> نسبت به وی و یارانش دریغ نکردند.<br /> ادامهی نهضت و بنیان یک جامعهی دینی در این مسیر دشوار و پرخطر، جز با<br /> یک برنامهریزی هدفمند ممکن نبود. لذا رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله برای رسیدن به<br /> اهداف عالی خود، به وسیلهی ابزارها و اقداماتی بر موانع و مشکلات سهمگین و<br /> شکنجههای طاقت فرسای این دوران فایق آمد.<br /> اهم اقدامات رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله عبارتند از: 1 ـ سالمسازی و تربیت نیروی راستین<br /> مدافع اسلام؛ 2 ـ ارتقای سطح آگاهی و بصیرت مسلمانان نخستین؛ 3 ـ اخلاق و<br /> شخصیّت معنوی و ظاهری رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله؛ 4 ـ صبر و پایداری و استقامت در برابر<br /> مشکلات و موانع؛ 5 ـ قرآن کریم، معجزهی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله؛ 6 ـ گفتگوی احسن و <br /> گفتار نیکو در برخورد با مخالفان؛ 7 ـ هماهنگی گفتار با کردار و تبلیغ با عمل از<br /> سوی رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله؛ 8 ـ هدفمندی و برنامهریزی دقیق؛ 9 ـ کادرسازی از جوانان<br /> مکّه؛ 10 ـ استعانت و یاری از خداوند در برابر مشکلات و موانع.
رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله,بعثت,اخلاق,کادرسازی,جوانان,گفتگو
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21168.html
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21168_9271366e888f99b41685134b481e9ae2.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2
5.6
2006
12
22
از اخلاق توصیه مدار تا اخلاق ولایی و اسوه مدار
105
137
FA
عبدالرسول
مشکات
10.22081/jare.2006.21169
در این مقاله روشهای تربیت اخلاقی را با دو عنوان «روش توصیهمدار» و «روش<br /> اسوهمدار» از یکدیگر متمایز نمودهایم. چالش روش توصیهمدار و آموزش<br /> محور این است که کمتر میتواند از دانش آدمی به گرایش و از خودآگاه وی به<br /> ناخودآگاهش نقب بزند.<br /> مدعای این مقال این است که اخلاق اسوهمدار، با سازوکاری که خواهد آمد،<br /> میتواند همزمان دانش و گرایش آدمی، اندیشه و انگیزهی او، و خود آگاه و<br /> ناخودآگاهش را مخاطب خویش نماید و آنها را در قبضهی مدیریت و بیعت خویش<br /> درآورد. برای اثبات و تبیین این مدعا، عناصر و دستاوردهایی از فلسفه، عرفان و<br /> روانشناسی فراخوان شدهاند تا نگارنده را مدد رسانند و رساندهاند. در پایانههای<br /> نوشتار نیز محصول و مدعای مقاله با سنجهی قرآن و حدیث بازخوانی و ارزیابی<br /> شده است و ـ به عقیدهی نگارنده ـ از آنجا نیز مهر تصویب و تأکید گرفته است.<br /> در پایان، آسیبشناسی این روش اخلاقی را نیز ـ اگر چه به اشاره و اجمال ـ در<br /> مطمح نظر آوردهایم.
دانش,گرایش,خودآگاه,ناخودآگاه,قلب,اسوه,حرکت حبّی,ولایت
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21169.html
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21169_3ba2c3669fd212652033af2a8abb5d18.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2
5.6
2006
12
22
حکومت اخلاق
138
207
FA
محمد
نصر اصفهانی
m_nasr_esfahany@yahoo.com
سمیرا
حسینی
مهمترین هدف رسالت انبیا، از جمله پیامبر اسلام، گسترش توحید، اخلاق و<br /> شریعت است. این اهداف در طول یکدیگر و در عین حال متداخل با هم هستند.<br /> هدف سوم، راه وصول تحقق دو هدف دیگر و هدف دوم برای وصول به هدف<br /> اول در نظرگرفته شده است. سیر دعوت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نیز به همین صورت انجام<br /> میگرفته است. بیشترین موضوع تبلیغ رسول خدا در مکه، توحید و اخلاق بود، و<br /> در مدینه، در راستای آن دو هدف، به گسترش شریعت نیز پرداخت. موضوع<br /> بحث مقاله مربوط به هدف دوم، یعنی هدف اخلاقی پیامبر اسلام است که هیچگاه،<br /> از جمله در عملکرد سیاسی ایشان، تعطیل نشد. <br /> پس از مشخص شدن منظور از اخلاق و شیوهی تحقیق، به ابعاد مختلف<br /> حیات اجتماعی و سیاسی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در مدینه النبی از زاویهی اخلاق پرداخته<br /> شده است. موضوعاتی که در راستای اخلاق حکومتی به آن پرداخته خواهد شد<br /> عبارتاند از: نحوهی شکلگیری امت اسلامی، نحوهی کسب قدرت، شکل و<br /> ساختار قدرت، حد قدرت، حد مسؤولیت، حقوق اساسی شهروندان، نظارت<br /> مردمی، نحوهی قانونگذاری، نحوهی اجرای قانون و نحوهی قضاوت.<br /> <br /> در این مقاله آمده است که رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله چگونه سلولهای اولیهی<br /> جامعهی اسلامی را ویژگی اخلاق بخشید و قدرت سیاسی را اخلاقی کسب نمود<br /> و ساختار اخلاقی به آن بخشید، مبنای همبستگی اجتماعی را اخلاق قرار داد و<br /> حدود و مسؤولیتهای امام و امت را مبتنی بر اخلاق ساخت، و مدیریت<br /> اقتصادی، نظامی، قضایی، سیاسی، فرهنگی و تربیتی و اجتماعی پیامبر چگونه بر<br /> پایههای اخلاق بنا گردید.
اخلاق,اخلاق پیامبر صلیاللهعلیهوآله,حکومت
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21170.html
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21170_70108113f5f3de90c26f8490544ddb79.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2
5.6
2006
12
22
تأملی در «خُلق عظیم»
208
228
FA
جعفر
شانظری
e.jshanzari@yahoo.com
جعفر
شانظری
به نام آن که با قلم زبرجد بر دفتر یاقوت، نوشت و به آن سوگند یاد کرد: «ن وَالقَلَمِ<br /> وَما یَسطُرونَ»، و سلام او بر سیّد اولاد آدم، معتکف درگاه عزّت و مجاور محلّهی<br /> محبت؛ انسانی که در خلوت «اَو اَدنی» گام نهاد و به خُلق عظیم آراسته شد.<br /> پیچیدگی وجود آدمیان و راز آلود و اسرارآمیز بودن آن به گونهای است که آرا<br /> و انظار در حوزهی انسانشناسی به تفاوت درآمد و دشوارترین پرسش در این<br /> قلمرو، پرسش از چیستی او شد. گاه او را تکانگار و گاه دوانگار شناختهاند و در<br /> تفسیر هر یک، شماری چند از تئوریها و نظریهها پدید آمد. اما در این سخن<br /> وفاق حاصل شد که انسان از سه ساحت اندیشه، عواطف و رفتار جداناپذیر است<br /> و با هم بودن و درهم تنیدن این سه ساحت به حدّی است که یک واقعیت را نشان<br /> میدهد و تجزیهی آنها امری غیرواقعبینانه و یا غیرممکن میباشد. <br /> در این مقاله با توجه به پیوند ناگسستنی این سه ساحت، نخست به معنای<br /> «خُلق»، «اخلاق»، «نظامهای اخلاقی» و «مسلکهای پرورشی» اشاره رفته، و پس<br /> از آن به تحلیل و بررسی نظام اخلاقی و روش تربیتی دین اسلام نگاه شده، و<br /> سرانجام به معنای عظمت خُلق و سرّ اتصاف پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله به «خُلق عظیم»<br /> پرداخته شده است و به این نتیجه دست یافتیم که اخلاق پیامبر اسلام بازتاب<br /> اخلاق خداوند است.
واژههای کلیدی: اخلاق,عظیم,پیامبر اعظم,غیب,شهود
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21171.html
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21171_fd8dd6c1bb2ecbda7a555536df4dd381.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2
5.6
2006
12
22
مکارم الاخلاق(پژوهشی پیرامون روایت تتمیم مکارم اخلاق و روایات همانند)
229
253
FA
اصغر
هادی
مقالهی پیش رو پژوهشی است پیرامون روایت معروف (شناخته شده) مکارم<br /> اخلاق که در نقل معروف با عبارت «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» آورده شده است.<br /> دراین پژوهش در سه بخش : سند ، مفردات و دلالت مباحث مربوط به این<br /> روایت مورد کاوش قرار گرفته است.<br /> در بخش اول، به سند این روایت در روایات شیعه و اهل سنت پرداخته شده و<br /> نقلهای گوناگون آن وسایر مباحث سندی بررسی شده است.<br /> بخش دوم، به بیان مفردات (فقه اللغه) و وجوه ادبی و احتمالات هر فراز از<br /> روایت اختصاص دارد.<br /> در بخش سوم، به دلالت روایت و دیگر روایات همانند پرداخته شده است. در<br /> این بخش، رابطهی بعثت با مکارم اخلاق، معنای تتمیم مکارم اخلاق و مصادیق<br /> مکارم اخلاق بیان شده است.<br /> این پژوهش با تبیین معنا و برخی از مصادیق مکارم اخلاق، این مکارم را از<br /> امتیازات اخلاق اسلامی در مقایسه با دیگر مکاتب اخلاقی برمی شمارد.
مکارم الاخلاق,انما بعثت,بمکارم الاخلاق,بعثت,لاتمم,محاسن الاخلاق,صالح الاخلاق,بعثنی
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21172.html
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21172_b55e470d480211cfb9ef9b7ab29ff384.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2
5.6
2006
12
22
گفتگوی اختصاصی با پروفسور حمید مولانا،
254
264
FA
حمید
مولانا
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21173.html
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21173_d2b211b13753c8c528d85ed628582dd9.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی
2251-7898
2676-6760
2
5.6
2006
12
22
مأخذشناسی اخلاق رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)
265
343
FA
محمد
نوری
10.22081/jare.2006.21174
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21174.html
http://akhlagh.morsalat.ir/article_21174_3b43fd71ec684c9e9494ab6483aefdbc.pdf