TY - JOUR ID - 21145 TI - نظریّه‌ی اخلاق ویتگِنِشتاین JO - فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی JA - JARE LA - fa SN - 2251-7898 AU - میرابیان تبار, مهدی AD - Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 6 IS - 20 SP - 161 EP - 190 KW - ویتگنشتاین KW - اخلاق KW - هنر KW - امر مطلق KW - امر نسبی KW - سوژه‌ی متافیزیکی KW - اراده DO - 10.22081/jare.2010.21145 N2 - رساله‌ی منطقی- فلسفی ویتگنشتاین، اغلب به‌عنوان کتابی در نظر گرفته می‌شود که به دنبال ارایه‌ی تعریفی از حدود و مرزهای اندیشه از طریق تحلیل منطقی زبان است. امّا حقیقت امر این است که نتیجه و غایت رازآمیز و اخلاقی این کتاب است که برای وی اهمیّت دارد؛ بخشی که خود ویتگنشتاین بیشترین تأکید را بر آن دارد. او رساله را در اصل کتابی اخلاقی می‌داند و توجّه به این نکته را کلید فهم آن تلقّی می‌نماید. امروزه دو تفسیر از رساله ارایه می‌شود: تفسیر اوّل بیان می‌دارد که رساله در تلاش است تا به ما بگوید، متافیزیک به‌طور کلّیِ بی‌معناست و باید کناری نهاده شود (تفسیر پوزیتیویست‌ها). برخلاف آن، تفسیر دوم، تلاش ویتگنشتاین برای مرز نهادن میان اندیشیدنی و نااندیشیدنی، و معنادار و بی‌معنا را تلاشی متافیزیکی می‌داند. ما در این مقاله تفسیر دوم را ملاک بررسی دیدگاه ویتگنشتاین در خصوص اخلاق قرار داده‌ایم. با توجّه به آنچه خواهد آمد، به نظر می‌رسد خوانش متافیزیکی رساله، مطابق با محتوای آن، موجّه باشد؛ زیرا معتقدیم، درک درست دیدگاه ویتگنشتاین درباره‌ی اخلاق، در گرو این خوانش است. UR - http://akhlagh.morsalat.ir/article_21145.html L1 - http://akhlagh.morsalat.ir/article_21145_96610254df176459d841c19c0fab916a.pdf ER -