TY - JOUR ID - 63573 TI - رابطة اخلاق حرفه‌ای و اعتماد سازمانی با توانمندسازی روان‌شناختی معلمان JO - فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی JA - JARE LA - fa SN - 2251-7898 AU - اسدیان, سیروس AU - قاسم زاده, ابوالفضل AU - ربیعی, محسن AD - عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان AD - کارشناس‌ارشد دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 12 IS - 44 SP - 165 EP - 195 KW - اخلاق حرفه‌ای KW - اعتماد سازمانی KW - توانمندسازی روان‌شناختی DO - 10.22081/jare.2017.45016. N2 - هدف اصلی پژوهش حاضربررسی رابطهٔ اخلاق حرفه‌ای و اعتماد سازمانی بر توانمندسازی روان‌شناختی معلمان بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان دورۀ متوسطۀ اول در مدارس دولتی در سال تحصیلی 1392 تا 1393در نواحی پنج‌گانۀ آموزش‌وپرورش تبریز، به تعداد 2100 نفر بودند. نمونۀ مدنظر براساس جدول مورگان 322 نفر بودند که این افراد با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای و نسبتی انتخاب شدند. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های اخلاق حرفه‌ای، اعتماد سازمانی سیدجوادین (1388) و پرسش‌نامهٔ توانمندسازی روان‌شناختی اسپریترز (1995) استفاده شد. ضرایب پایایی این پرسش‌نامه‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ برای اخلاق حرفه‌ای (93/0=α) و اعتماد سازمانی (88/0=α) و توانمندسازی روان‌شناختی (87/0=α) به‌دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از همبستگی پیرسون با استفاده از نرم‌افزار22 SPSS استفاده‌ شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین اخلاق حرفه‌ای و مؤلفه‌های آن با توانمندسازی روان‌شناختی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. بین اعتماد سازمانی و توانمندسازی روان‌شناختی معلمان نیز رابطۀ مثبت و معناداری دیده‌شد. همچنین، نتایج آزمون رگرسیون حاکی از تأیید رابطۀ خطی برای پیش‌بینی توانمندسازی روان‌شناختی براساس اخلاق حرفه‌ای و اعتماد سازمانی بود. در پایان، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین معلمان زن و مرد ازلحاظ متغیرهای مسئولیت‌پذیری، صادق‌بودن، عدالت، وفاداری، برتری‌جویی و رقابت، احترام به دیگران، همدردی با دیگران و اعتماد سازمانی تفاوت معنادار وجود دارد. درحالی‌که میان آن‌‌ها ازنظر رعایت ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی و توانمندسازی روان‌شناختی تفاوت معناداری وجود ندارد.   UR - http://akhlagh.morsalat.ir/article_63573.html L1 - http://akhlagh.morsalat.ir/article_63573_ed7cc51f5e1150ff90e42746af9793e4.pdf ER -