TY - JOUR ID - 64701 TI - اخلاق حرفه ای در اسلام و رابطه آن با اثربخشی مدیران آموزشی JO - فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی JA - JARE LA - fa SN - 2251-7898 AU - سیدی نظرلو, سید طاهر AU - طبسی, سیده زکیه AD - کارشنا سارشد مدیریت آموزشی و آموزگار آموزشگاه های منطقه تسوج. AD - کارشنا سارشد برنامه ریزی آموزشی و آموزگار آموزشگاه های منطقه تسوج Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 13 IS - 47 SP - 167 EP - 187 KW - اخلاق KW - حرفه ای KW - مدیریت KW - آموزشی KW - اثربخشی DO - 10.22081/jare.2017.45121. N2 - چکیدههدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه اخلاق حرفه ای و اثربخشی در بین مدیران آموزشی مدارس متوسطه دخترانه شهر مشهد می باشد. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق شامل 220 نفر از معلمان و کارکنان اداری مدارس متوسطه دخترانه شهر مشهد بود، که به وسیله نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر،  توصیفی و از نوع همبستگی بود. برای گرد آوری داده ها دو پرسشنامه ی محقق ساخته، که یکی اخلاق حرفه ای و دیگری اثربخشی را اندازه گیری می کرد مورد استفاده قرار گرفت.نتایج پژوهش نشان داد:  اخلاق حرفه ای در مدیران آموزشی مدارس متوسطه دخترانه شهر مشهد در سطح بالایی قرار داشت؛ رابطه همه مؤلفه های اخلاق حرفه ای و اثربخشی مثبت و معنی دار بود؛ میان سطح اخلاق حرفه ای و اثربخشی آنان رابطه ی مثبت و معنی داری وجود داشت؛  از بین مؤلفه های اخلاق حرفه ای مؤلفه عملکرد بیش از دو مؤلفه دیگر (منش و دانش) مؤلفه های اثربخشی را پیش بینی می کرد.نتایج به دست آمده، اهمیت نقش اخلاق حرفه ای در مدارس را نشان می دهد و به این نکته اشاره دارد که مدرسه به عنوان یک نهاد اساساً اخلاقی و مستلزم برخورداری از مدیریت اخلاقی می باشد. UR - http://akhlagh.morsalat.ir/article_64701.html L1 - http://akhlagh.morsalat.ir/article_64701_6326f7b99458a827dbb58994c08994f9.pdf ER -