دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-789882820120822چیستی محبت متقابل خداوند و انسان113921397FAمهدیاکبر نژادحسینرستمیJournal Article20161005چیستی محبت متقابل خداوند و انسان<br /> دکتر مهدی اکبرنژاد<br /> حسین رستمی<br /> <br /> چکیده<br /> محبت که میتوان وجود آن را امری وجدانی دانست، برگرفته از شناخت و فرع بر آن است. مادامی که شناخت نباشد، محبتی نیز متصور نیست. به یقین محبت به خدایتعالی و دوستی خداوند با انسان که ارزشمندترین و متعالیترین نوع از محبت است، بر همین اصل مبتنی است. جایگاه این دوستی تا بدانجاست که غایت کمال بنده تلقی میشود. در پژوهش پیشرو به معنای محبت، واکاوی حقیقت حب و بغض خداوند به بندگان خود، محبت در قرآن و اقسام و اسباب آن، نشانههای محبت انسان به خداوند متعال و موانع این محبت توجه شده است. روش این پژوهش، روشی تحلیلیتوصیفی است و با استفاده از ابزار کتابخانهای انجام شده است.<br /> <br /> واژههای کلیدی<br /> خداوند، انسان، قرآن کریم، عشق، محبت و دوستی.http://akhlagh.morsalat.ir/article_21397_d760404d6b6ed1ba05efa0c06fce4176.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-789882820120822سبک ارتباطیاخلاقی رضوی در تعامل با پیروان ادیان با تکیه بر مناظرات امام7396621398FAحوریهربانی اصفهانیدانشگاه اصفهانحبیب رضاارزانی0000-0001-5175-0360Journal Article20161005سبک ارتباطیاخلاقی رضوی<br /> در تعامل با پیروان ادیان با تکیه بر مناظرات امام7<br /> حبیب رضا ارزانی <br /> حوریه ربانی اصفهانی**<br /> <br /> چکیده<br /> در فرهنگ و سیرۀ رضوی که ترجمان وحی الهی است، ادیان آسمانی با همۀ جلوههای تاریخیشان ماهیت واحد دارند. با وجود این، تحریف ادیان از مسیر اصلی و حقیقی خود که در طول تاریخ و بهدست حکام فرصتطلب صورت گرفته است، باعث شده تا در برخی از اصول از یکدیگر فاصله بگیرند. آنچه امروزه جهان بشری بهشدت به آن نیازمند است، تعامل و گفتوگوی ادیان برای کمکردن فاصلههای موجود، تألیف قلوب پیروان آنها و یکسونمودن حرکت انسانها بهسوی سعادت است. بر همین اساس، قرآن کریم خطاب به پیامبر9 میفرماید: «ما تو را برای سعادت همۀ انسانها مبعوث کردیم» ؛ زیرا یکی از ویژگیهای منحصربهفرد دین اسلام، جهانیبودن و تعلق آن به همۀ انسانها از هر نژاد و آیینی است. امام رضا7 با توجه به موقعیت خاص خود در دوران ولایتعهدی، گامی مؤثر برای رفع اختلافات، آشکار ساختن نواقص موجود در ادیان تحریفشده و اثبات حقانیت اسلام برداشتند و میتوان گفت ایشان از جمله شخصیتهایی هستند که باب گفتوگوی ادیان را در جامعۀ اسلامی باز کردند. نمود بارز این پدیده را میتوان در مناظرات امام با جاثلیق، رأسالجالوت، هربذ، عمران صابی و عدهای از علما و سران برهمن مشاهده کرد. <br /> دراین مقاله برآنیم تا با روش توصیفیتحلیلی، به بررسی سبک ارتباطی امام رضا 7 با پیروان ادیان مختلف بهویژه سیرۀ ایشان در مناظرات بپردازیم. <br /> <br /> واژههای کلیدی<br /> سبک ارتباطی، امام رضا7، مناظره، تعامل، ادیان.http://akhlagh.morsalat.ir/article_21398_3f36f709dccff223db84e3968ebafab3.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-789882820120822سیاست اخلاقی در سیره امام رضا7678621399FAعلیرضاناجیمحمدرضانقیهJournal Article20161005سیاست اخلاقی در سیره امام رضا7<br /> محمدرضا نقیه*<br /> علیرضا ناجی**<br /> <br /> چکیده<br /> دین اسلام بهعنوان آخرین دین الهی و پیامبر اسلام9بهعنوان رسول خاتم و همچنین ائمه طاهرین:، در جهت ایجاد ثبات روابط اجتماعی، جایگاه رفیعی را برای اخلاق قائل شدهاند. امام رضا7 نیز با تلفیق دو مقولۀ مهم از حیات اجتماعی، یعنی اخلاق و سیاست، تصویر روشنی از ضرورت بهکارگیری روشهای مبتنی بر اخلاق بهویژه در حیطۀ رهبری جامعۀ مسلمین در قدرت سیاسی ارائه کردهاند. <br /> در این مقاله، این نوع نگرش به قدرت سیاسی، تعبیر به سیاست اخلاقی شده و تلاش شده تا مهمترین مؤلفهها و شاخصهای این نگرش از دیدگاه حضرت رضا 7 بحث و بررسی شود.<br /> واژههای کلیدی<br /> اخلاق، سیاست، سیاست اخلاقی، امام رضا7.http://akhlagh.morsalat.ir/article_21399_86355bc4ad297ad410f3798a90ff712f.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-789882820120822دوری از رذایل اخلاقی و نیل به جامعه مطلوب انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی871106582910.22081/jare.2012.65829FAسید مهدیسلطانی رنانی- پژوهشگر حوزه و دانشگاه و دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث.Journal Article20180716اسلام دینی است که هدف اساسی آن تربیت فرد دیندار و بناکردن جامعهای با شالودۀ صحیح اخلاقی، مطابق با اهداف و احکام دینی است، جامعهای ارزشمند که با فضایل اخلاقی، میان مسئولیتهای اجتماعی و ایمان اسلامی ارتباطی انفکاکناپذیر به وجود آورده باشد. از جمله مسائل مهمی که به مثابۀ لوازم قطعی و حقیقی ایجاد چنین رابطۀ قوی بهشمار آمده و در معارف قرآنی نیز بر آن تأکید شده است، دوری اجتماع انسانی از رذایل اخلاقی و ارتکاب بدانهاست؛ زیرا جامعۀ مطلوب انسانی با فضیلتها پیوند عمیق و ناگسستنی دارد، نه با رذیلتها. همچنین ترویج رذایل اخلاقی، رابطۀ انسان با خدا را برهم زده و ارتباطات اجتماعی با همنوعان را در برخوردهای اخلاقی مختل میکند. مرحوم علامۀ طباطبایی;، وجود رذایل اخلاقی در جامعۀ اسلامی را عامل سستی ایمان و اعتقادات انسانی و باعث از بین رفتن دادوستدهای معنوی و عواطف مستحکم آنان برشمرده و بهعنوان حجابی سنگین در مسیر توسعۀ مطلوب اخلاقی برمیشمرد. نگارنده در این مقاله سعی دارد، با توجه به دیدگاه علامهطباطبایی;، مهمترین ویژگیهایی که بهعنوان رذایل اخلاقی در جامعۀ انسانی، مانع آشکارشدن حقانیت و شکوفایی در مسیر مطلوب و نیز سدی در برابر حرکت روحافزا بهسوی فضایل اخلاقی میگردند را ذکر و بررسی کند و بر دوری جامعۀ مطلوب انسانی از آنها تأکید نماید.<br /> http://akhlagh.morsalat.ir/article_65829_87969f0103c58f3ac1ed74ce7d7d6328.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-789882820120822مختصات حکمت عملی درمنظومۀ اندیشۀ غزالی11114021401FAسیدرحمانمرتضویJournal Article20161005مختصات حکمت عملی درمنظومۀ اندیشۀ غزالی<br /> سیدرحمان مرتضوی<br /> <br /> چکیده <br /> حکمت عملی غزالی، براساس«علم دین» وی و مبتنی بر تفسیر خاص عرفانی او از شریعت، شکل میگیرد. غزالی با طرحافکنی این حکمت عملی میکوشد، انحطاط موجود در جامعۀ خویش را درمان کند و سازوکارهایی برای تعالی اخلاق فردی، تدبیر منزل و سیاست مدینه بیابد. این نوشتار کوششی برای روشنکردن خطوط اصلی نگاه غزالی به حکمت عملی و شاخههای آن خواهد بود.<br /> <br /> واژههای کلیدی<br /> غزالی، عرفان، علم دین، حکمت عملی، اخلاق فردی، تدبیر منزل، سیاست مدینه.http://akhlagh.morsalat.ir/article_21401_063f6373061eb90e7ce51cbd443ba6a6.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-789882820120822قرائتی زنمحور از گزارههای اخلاقی قرآن14216921402FAMehrdadAbbasiمتینه الساداتموسویJournal Article20161005متینهالسادات موسوی <br /> <br /> <br /> چکیده<br /> از جمله بحثهایی که در حوزۀ معرفت و فهم متون دینی مطرح میشود، تأثیر عوامل پنهان بر کسب دانش و اندیشه است. در این میان تأثیر جنسیت در فهم متون، یکی از مباحثی است که در دهههای اخیر بهشکل جدی بررسی شده است؛ چراکه در فرآیند کسب معرفت، تجربه، رفتار و علایق و صفات مردانه معیار تلقی شده و تجربه و علایق زنانه نادیده گرفته میشود. این نظریه با ورود فمینیسم در این حوزه، برای رسیدن به حقوقی مشابه و برابر با حقوق مردان، با به چالش کشیدن ساختار مردسالارانه، تا خوانش زنانۀ متون دینی پیش رفته است. یکی از پیشگامان این اندیشه در اسلام، آمنه ودود آمریکاییآفریقایی مسلمان شده است که قرآن را بهعنوان کتاب اخلاق، کانون اصلی کار خود قرار داده و مدعی است اسلامی که قرنها عمل میشده، نسبت به زنان عدالت را رعایت ننموده و آنچه بهصورت برتری مردان استنباط میشود، بهواسطۀ تسلط سایۀ مردان بر تفاسیر و بازتابی از سلطۀ اجتماعی ایشان بوده است. ودود جهاد جنسیتی خود را که کشمکشی اخلاقی و بهمعنای پسگرفتن برابری قرآنی است، با این دیدگاه اخلاقی که عدالت، برابری و منزلت، حق خدادای هر انسانی است، آغاز کرد. حاصل تلاش او در بازنگری قرآن با نگرشی زنانه، در مهمترین اثر او کتاب قرآن و زن، بازخوانی قرآن از منظر زنانه تبلور یافته است.<br /> <br /> واژههای کلیدی<br /> قرآن، زن، جنسیت، اخلاق، برابری، آمنه ودود.http://akhlagh.morsalat.ir/article_21402_18bb3458c0d2444b278453e9af4b87ef.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-789882820120822تکالیف انسان نسبت به دیگران در نگرش «کانت» و «سنت اسلامی»16919821403FAندامحجلJournal Article20161005در این مقاله سعی بر این است که با توجه به اندیشۀ کانت و سنت اسلامی، تکالیف انسان در قبال دیگران بررسی گردد، بنابراین مسائلی مثل رعایت حقوق دیگران یا رعایت حقالناس، خیرخواهی، دوستی، حسادت و غیره در دو نگرش متفاوت، یعنی نگرش کانتی و نگرش اسلامی بهصورت تطبیقی ارزیابی میشود. با تأمل در این دو نگرش میتوان گفت امانیستیبودن نگرش کانتی به تکالیف انسان در قبال دیگران و دینی و الهیبودن رویکرد اسلامی به همان تکالیف، باعث گردیده که این دو نگرش کاملاً متفاوت از هم تلقی شوند. البته با توجه به اینکه هم در اسلام و هم در نگرش کانتی بین دین و اخلاق جدایی مطلق وجود ندارد، میتوان این دیدگاههای به ظاهر متناقض را در کنار هم قرار داد. این مقاله با طرح نمونههایی از تکالیف انسان نسبت به دیگران از دید این دو سنت، سعی دارد بر همنشینی این دو نگرش تأکید کند.http://akhlagh.morsalat.ir/article_21403_b0e5c8364fbc0f0a4caf4b4179f3e29d.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-789882820120822مقایسه دو کتاب «اخلاق ناصری» و «اخلاق محتشمی»1992446583010.22081/jare.2012.65830FAمرضیهقربانخانیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهانسید محمدرضاابنالرسولاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهانJournal Article20180717خواجه نصیرالدین طوسی (597-627 هجری) دربارۀ اخلاق دو اثر مستقل تألیف کرده است. <em>یکی اخلاق محتشمی </em>و دیگری<em> اخلاق ناصری</em> که پس از آن نگاشته است.
هدف این مقاله بررسی مقایسهای این دو کتاب است که این هدف با روش توصیفیتحلیلی محقق گشته است.
به همین روی هر دو کتاب مورد مطالعه قرار گرفت و سپس تفاوتها و شباهتهای آن از نظر قالب، سبک و اسلوب نگارش و مضمون و محتوا بررسی شد.http://akhlagh.morsalat.ir/article_65830_03390f9bc6e47aae32205c1cfe8b5fa4.pdf