دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898114120151122Analyzing the relationship between conflict management approaches from the perspective of Hazrat Ali and the job performance of Isfahan education staffواکاوی ارتباط بین رویکردهای مدیریت تعارض از منظر حضرت علی و عملکرد شغلی کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهان9372144910.22081/jare.2015.21449FAسید ابراهیمجعفریدانشگاه اصفهانستارهموسویدانشگاه اصفهانJournal Article20161005هدف از انجام پژوهش حاضر، واکاوی ارتباط بین رویکردهای<br />مدیریت تعارض و عملکرد شغلیِ کارکنان آموزش وپرورش شهر اصفهان است. این پژوهش از<br />نوع کاربردی بوده و برای اجرای آن از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعهٔ<br />آماری تحقیق شامل 539 نفر از مدیران، برنامهریزان و کارشناسان ادارههای آموزش و<br />پرورش شهر اصفهان است که تعداد 220نفر بهعنوان نمونهٔ مورد مطالعه از طریق جدول<br />مورگان و بهصورت روش نمونهگیریِ تصادفی طبقهای متناسب با جامعهٔ آماری انتخاب<br />شدهاند. در پژوهش حاضر، برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده شد؛ پرسشنامهٔ<br />رویکردهای مدیریت تعارض و پرسشنامهٔ عملکرد. نتایج، نشان داده<br />است که بین رویکردهای مدیریت تعارض (شناختی-ذهنی، نرم و سخت) و عملکرد در مدیران،<br />برنامهریزان و کارشناسان ادارههای آموزش و پرورش شهر اصفهان رابطهٔ معنادار وجود<br />دارد و رویکرد نرم بیشترین نقش را در تبیین عملکرد دارد. همچنین با دیدی تحلیلی<br />نشان داده میشود که از دیدگاه نهجالبلاغه عوامل مختلفی زمینهساز بروز اینگونه<br />تعارضات هستند که میتوانند ناشی از عوامل فردی، میانگروهی، اجتماعی، مدیریتی یا<br />تلفیقی از آنها باشند. سبک مدیریت تعارض حضرت علی7در مقابله با تعارضات منفی<br />اجتماعی دارای سه شیوهٔ کلی است که شامل مدیریت ذهنی تعارض، مدیریت نرم تعارض و<br />مدیریت سخت تعارض است و هر کدام در جایگاه خود و در مقابله با تعارضات یادشده<br />دارای نقشی بسیار مؤثر، مهمّ و ارزشمند است.http://akhlagh.morsalat.ir/article_21449_b2f8164be63f47459c21b1d6af4a1575.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898114120151122پژوهشی در اصول و روشهای تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علیو ژان ژاک روسو386421450FAمحمودامیدیدانشگاه شاهدسیف الهفضل الهی قمشیدانشگاه آزاد اسلامی واحد قمJournal Article20161005هدف پژوهش حاضر،واکاوی اصول و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی7و ژان ژاک روسو است. حضرت علی7اوّلین پیشوای شیعیان، نکات برجستهای را دربارهٔ تربیت اخلاقی بیان فرمودهاند. از سوی دیگر، ژان ژاک روسو مربی و دانشمند برجستهٔ غربی نیز، آراء اخلاقی مهمی را دربارهٔ تربیت اخلاقی کودکان بیان مینماید. روش پژوهش، توصیفی- تحلیل اسنادی و از روش فیشبرداری برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. بدین منظور مطالب از منابع دستاوّل هر دو صاحبنظر (نهجالبلاغه، امیل) و همچنین منابع مرتبط انتخاب و استفاده شده است. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که اصول مشترک تربیت اخلاقی امام علی7 و روسو بهترتیب عبارتند از: تربیت اخلاقی تدریجی، تربیت اخلاقی آزادمنشانه و تربیت اخلاقی الگوگیری. روشهای تربیت اخلاقی امام علی7عبارتند از: روش حکمت، روش عقلانی و روش تربیت منفی. از روشهای تربیت اخلاقی روسو هم میتوان به روش تجربی، روش عقلانی و روش تربیت منفی اشاره نمود.http://akhlagh.morsalat.ir/article_21450_3afb64b332098f3a3c53262f88bb308c.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898114120151122تأثیر قصههای قرآن بر عزّتنفس دانشجویان65836403310.22081/jare.2017.44906.FAمحمدخالداندانشگاه پیام نوراکبرصالحیدانشگاه خوارزمی تهرانرضاشاکریدانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20150312این پژوهش با موضوع تأثیر قصههای قرآن بر عزّتنفس دانشجویان تدوین شده است. جامعهٔ پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد دیواندره (استان کردستان) است که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بودهاند. این پـژوهـش، آزمایـشی از نوع پیـشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل اسـت. حجم نمونه، ابتدا70 نفر از دانشجویان براساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد، سپس بر اساس نمرات پرسشنامه، 40 نفر از این افراد که در پرسشنامهٔ عزّتنفس، پایینترین نمرات را گرفتند، انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش بهمدت 9 جلسه تحت تأثیر متغیر مستقل داستانها و قصههای قرآن قرار گرفتند؛ امّا گروه کنترل تحت تأثیر هیچگونه مداخلهای قرار نگرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنـامۀ58 سؤالی عزّتنفس کوپر استفـاده شـد. یافتهها نشان داد که میانگین نمرات عزّتنفس در پسآزمون گروه آزمایش بهطور معناداری از میانگین نمرات پسآزمون گروه کنترل بالاتر است.نتیجهگیری میشود که قصههای قرآنموجب افزایش عزّتنفس دانشجویان میشوند.http://akhlagh.morsalat.ir/article_64033_4b438dc425f6a0ff080d15b3094a5e89.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898114120151122واکاوی اصول و روشهای تربیت اخلاقی از منظر علامه محمدتقی جعفری831076404710.22081/jare.2017.44798.FAحسنعلیبختیار نصر آبادیمریمواحدیفریدهغریبی ممسنیرضاصالحیJournal Article20140621از آنجا که لازم است تربیت، فرآیندی جامع و کامل داشته باشد، باید به تمام زوایای وجود انسانی و همهٔ استعدادها و تواناییهای طبیعی و فطری او توجه و برای رشد، پرورش و هدایت آنها برنامهریزی شود. اندیشمندان و نظریهپردازان تعلیم و تربیت با نگاه همهجانبه به تربیت، آن را در ساحتهای متنوع و متعددی طبقهبندی کردهاند که یکی از جنبههای مهمّ آن تربیت اخلاقی است. از طرف دیگر، در نظرگرفتن دیدگاه اسلام در مبانی و مسائل علوم تربیتی، نیازی است که در این حوزه احساس میشود؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر، واکاوی اصول و روشهای تربیت اخلاقی از منظر علامه جعفری است که بر پایهٔ مکتب اهل بیت در حوزهٔ اخلاق و تربیت اخلاقی، نظریهپردازی کرده است. راهبرد این تحقیق کیفی و راهکار اجرایی بهصورت کتابخانهای و رویکرد آن تحلیل محتوا و روش توصیفی_تحلیلی است. نتایج و دستاوردهای مهمّ این تحقیق عبارت است از: شناسایی اصول اخلاقی، شامل اصل حیات معقول، تعقل و اندیشهورزی، تقوا، وجدان، آزادی و همچنین شناسایی روشهای تربیت اخلاقی، مانند روش تربیت عقلانی، توجه به تفاوتهای فردی، عبرتآموزی از امور دنیوی، شکر و یادآوری نعمتها، گوش سپردن به ندای مرگ، توبه، محاسبهٔ نفس و سرمشقگیری.http://akhlagh.morsalat.ir/article_64047_8eb459e30f623418de8037a7cb7c2ee6.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898114120151122انحراف در غیرتورزی و پیامدهای آن در آموزههای اسلامی10913921451FAمجتبیمیریJournal Article20161005غیرت یکی از صفات اخلاقی است که در مرحله عمل، یعنی غیرتورزی، ممکن است دچار آسیب شود و از مسیر صحیح خود خارج شود. خروج غیرت از محدودههای خود منجر به افراط یا تفریط در غیرتورزی میشود. هرکدام از افراط و تفریط در غیرتورزی موجب بروز پیامدهای نامطلوبی برای انسان و اجتماع میشود. در آموزههای اسلامی پیامدهایی برای زیادهروی و کوتاهی در غیرتورزی بیان شده است که در این تحقیق به بعضی از مهمترین آنها اشاره شده است. از جمله پیامدهای افراط در غیرتورزی، سوءظن و تجسس و از پیامدهای تفریط در غیرتورزی، غضب الهی و گرفتهشدن روح ایمان هستند.http://akhlagh.morsalat.ir/article_21451_9ec7e6f44ddaef60ae39e72318639d40.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898114120151122واکاوی نقش نظریه تربیتی اسلام درباره عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، روش تدریس، ارزشیابی)14115921452FAمصطفیحاتمیJournal Article20161005<span style="color: black; font-size: 14pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-themecolor: text1; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">نظریههای تربیتی، دیدگاههایی هستند دربارهٔ تعلیم و تربیت<br />که بر اساس آنها فرآیند یاددهی و یادگیری انجام میشود. نظریههای تربیتی<br />کارکردهای گوناگونی دارند که کارکرد راهنمایی و اثرگذاری آنها بر فرآیند یاددهی و<br />یادگیری، اهمیّت ویژهای دارد؛ زیرا این کارکرد مبنای تصمیمگیریها، برنامهریزیها<br />و نیز مبنای عمل در کلاس درس است و اصول، اهداف، روشهای تدریس، انتخاب محتوا و<br />روشهای ارزشیابی بر اساس آنها شکل میگیرد. در این پژوهش، دیدگاه نظریهٔ تربیتی<br />اسلام دربارهٔ هر کدام از عناصر بالا بررسی میشود.</span>http://akhlagh.morsalat.ir/article_21452_64c3333a9657a89ab823ec963c53036c.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898114120151122واکاوی مفاهیم اخلاقیِ آزادی، مسؤلیت و نوعدوستی در مکتب رفاه اجتماعی1591856404610.22081/jare.2017.44897.FAفاطمهپارسیامیرفرخ وندیدانشگاه علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20150215این پژوهش به دنبال بررسی و تحلیلِ سه مفهوم اخلاقیِ آزادی، مسؤلیّت و نوعدوستی در نظریهٔ رفاه است و میکوشد با بهرهگیری از روش مطالعهٔ تحلیلی-اسنادی، ضمن طرح دیدگاههای اندیشمندان حوزهٔ رفاه، به برخی از انتقادات و سؤالات در این باره نیز پاسخ گوید.
نتایج بهدستآمده در پژوهش حاضر بدین قرار است: الف) نظریههای رفاه در مبحث آزادی با بیان اینکه آزادیِ بازار باعث افزایش فقر، نابرابری و افول اخلاقی خواهد شد و با تأکید ویژه بر مقولهٔ برابری، دولتها و نظامهای رفاهی را مجاز میشمارند از طریق وضع مقررات و سیاستهای کنترلی به محدودکردن آزادیِ بازار دست بزنند؛ ب) در مبحث مسؤلیّت، اندیشمندان رفاه معتقدند که بهسبب ناامنیهای اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و... ناشی از بازار، افراد باید فقط مسؤلیّت بخشی از رفاه خود را بر عهده داشته باشند و دولتها نیز باید در این خصوص اقدام نموده و برای تحقق حقوق اجتماعی افراد بکوشند؛ ج) اندیشمندان حوزهٔ رفاه، نوعدوستی را بهعنوان فضیلتی اخلاقی میپذیرند؛ لیکن به رفتار متعهدانه و عمل متقابل، بر اساس حقوق و تکالیف تأکید میورزند؛ د) به نظر میرسد نظریهٔ متفکران رفاه با اخلاق اعتدالی همخوانی داشته باشد.http://akhlagh.morsalat.ir/article_64046_f547aeef77eaadde1db906680dc1e479.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898114120151122اخلاق کاربردی؛ تجزیه و تحلیل بنیادی هوش معنوی و اخلاق حرفهای مدیران و کارکنان1852206404510.22081/jare.2017.44925.FAسمیهحاجی پور داورانسلیمکریمی تکلودانشگاه ولی عصرJournal Article20150508معنویت و اخلاق از جمله موضوعاتی که امروزه بهطور گسترده در سازمانها به آن توجه میشود. هوش معنوی، توانایی بهکارگیری و بروز منابع، ارزشها و کیفیتهای معنوی است؛ بهگونهای که بتواند کارکرد روزانه و آسایش (سلامت جسمی و روحی) را ارتقاء دهد که این موضوع برای کارکنان یک سازمان نیز صادق است. از سوی دیگر، اخلاق نیز از جمله مسایلی است که در سازمانها بسیار به آن توجه میشود؛ زیرا بر جو و فرهنگ سازمان تأثیر میگذارد و اساس مدیریت در دانش مدیریت، مبتنی بر توجه و عنایت به ارزشهای اخلاقی است که هم مدیران و هم کارکنان سازمانها در قبال رفتارهای اخلاقی خود مسؤلیّت اخلاقی دارند. ازاینرو، این پژوهش با هدف توصیفی-همبستگی، ابتدا مفهوم هوش معنوی و اخلاق حرفهای را تبیین و سپس با استفاده از روش تحلیل کانونی به تحلیل و بررسی ارتباط هوش معنوی و اخلاق حرفهای میپردازد. جامعهٔ آماری پژوهش، کارمندان دستگاههای اجرایی شهر بهرمان است که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 85 نفر و حجم جامعه110 نفر برآورد شد.
این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به تعیین نمونه پرداخته است. روش گردآوری دادهها، پرسشنامۀ حضوری بوده است. نتایج حاکی از یافتهها بیانگر ارتباط مثبت و معنادار بهمیزان 53% بین هوش معنوی و اخلاق حرفهای است.http://akhlagh.morsalat.ir/article_64045_ade14dc1273ce089a047975b04154d94.pdf