دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898184620220823Evaluating the Views of the Critics of the Clergies'' Presence in the New Cultural-Preaching Arenas with an Ethical Approachارزیابی دیدگاه منتقدان حضور طلاب در عرصههای نوین فرهنگیتبلیغی با رویکرد اخلاقی11397371910.22081/jare.2023.64601.1771FAمحمد جوادفلاحعضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی0000000321281326زهراکردیدانشگاه معارف اسلامی0000-0002-2128-0799Journal Article20220815New cultural and social arenas such as virtual space, sports arenas such as refereeing sports competitions or sports leadership, and artistic arenas such as movie acting, which are done with the purpose and motivation of some students, have supporters and opponents. Moral and social arguments. The most important reasons of the opponents are that they do not consider the entry of students into these arenas to be in line with the nature of education and its goals and ideals, and for this reason, they consider it to be problematic. The moral dignity of the students is evaluated in this article in a descriptive and analytical way and based on the criteria of Islamic ethics based on rational arguments and teachings taken from Islamic sources. As a result, it is possible to adhere to Islamic values and goals. And greed entered such fields, however, in some cases, entering these fields is not allowed and comes with challenges that bring a different moral judgment<strong>.</strong>فعالیت بعضی از طلاب در عرصههای نوین فرهنگی و اجتماعی (مانند فضای مجازی،) میدانهای ورزشی (چون داوری مسابقات ورزشی یا لیدری ورزشی) و فضاهای هنری (مثل بازیگری سینما) که با هدف و انگیزۀ تبلیغ انجام میگردد، موافقان و منتقدانی دارد. استدلالهای اخلاقی و اجتماعی که حول محور تنافیورود به عرصههای جدید تبلیغی با شأن طلبگی میگردد، مهمترین دلیل منتقدان است. در مقالۀ حاضر، این استدلالها با روش توصیفیتحلیلی و بر اساس معیارهای اخلاق اسلامی مبتنی بر استدلالهای عقلانی و آموزههای متخذ از منابع اسلامی بررسی میشود. نتیجه آنکه چون دیدگاه منتقدان در برخی از مصادیق با روح آموزههای دینی و غایت و هدف تبلیغ دین سازگاری ندارد، میتوان ضمن پایبندی به ارزشهای اسلامی و رعایت شئون روحانیت به چنین عرصههاییوارد شد. البته در برخی موارد اگر ورود به این عرصهها به شهرت و نقضشرع مقدس منجر شود، مجاز نیست و با مسائلی همراه است که حکم اخلاقی متفاوتی را میطلبد.http://akhlagh.morsalat.ir/article_73719_47b8e6a6f6387c45c2290e81ae0621b9.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898184620220823Ethical Codes of Clergy Activism in Social Networksکدهای اخلاقی کنشگری روحانیت در شبکههای اجتماعی39647372010.22081/jare.2023.64620.1772FAسبحاننقدی پورپژوهشگر و دانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه قم0000-0001-6684-4597عبداللهعمادیپژوهشگر و عضو گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث0000-0003-2637-5516Journal Article20220812<strong> </strong><br />With the emergence of information and communication and the expansion of the Internet and social networks, the activism of Shia clergy has entered the technological scene under the name of virtual activism. Virtual activism takes place in the context of virtual space and social networks between the actor and the audience. The active networks of clerics with their audience, which is carried out with the goal of delivering the message of religion in the context of social networks, is called the Congress of Social Doors Clergy. Clergy activism in social networks is not an unconditional practice, but requires ethical principles and regulations.<br />This article seeks to identify and examine the most important examples of the implementation of ethical principles as a code of ethics in the activism of the clergy in social networks. is considered. Research information has been collected by induction and observation of actors and interpreted with the help of documentary sources.با ظهور فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی و گسترش اینترنت و شبکههای اجتماعی، کنشگری روحانیت شیعه وارد صحنۀ جدیدی بهنام کنشگری مجازی شده است. کنشگری مجازی در بستر فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، بین کنشگر و مخاطب صورت میگیرد. به هرگونه فعالیتروحانیون که با هدف رساندن پیام دین به مخاطبان در بستر شبکههای اجتماعی انجام میشود، کنشگریروحانیت در شبکههای اجتماعی اطلاق میگردد. کنشگری روحانیت در شبکههای اجتماعی، عملی بیقیدوشرط نیست، بلکه نیازمند اصول و آییننامۀ اخلاقی است. این نوشتار به دنبال آن است که مهمترین مصادیق اجرایی اصول اخلاقی را بهعنوان کدهای اخلاقی در کنشگری روحانیت در شبکههای اجتماعی شناسایی و بررسی کند. این تحقیق از نوع تحقیقات نظری و اسنادی است و از نظر روش گردآوری و تحلیل اطلاعات، کیفی محسوب میشود. اطلاعات تحقیق با روش استقرا و مشاهدۀ کنشگران جمعآوری و با کمک منابع اسنادی تفسیر شدهاند.http://akhlagh.morsalat.ir/article_73720_8b36098824bdcefce558458acd4d6e77.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898184620220823An Operational Model for Evaluating the Effectiveness of the Normative Actions of Clericsارائۀ الگوی عملیاتی برای ارزیابی اثربخشی کنشهای هنجاری روحانیون651027372110.22081/jare.2023.65250.1787FAحامدبخشیعضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی0000-0002-0309-7253فاطمهعطریپژوهشگر جهاد دانشگاهی0000-0002-6414-0016Journal Article20221113<strong> </strong><br />Today, people are facing more and more diverse cultural and social resources and teachings. The clergy institution, like other media, must find up-to-date and suitable methods to communicate with its audience. The aim of this paper was designing a model for evaluating the performance of the preachers in the field of audience persuasion and measuring the designed model. To design the evaluation model, significant theoretical studies were reviewed in the field of effectiveness and persuasion. A 6-faceted model for the evaluation of a lecturer or spiritual consultant was designed and the output model was implemented and evaluated for the meetings of the “Halghe-hay-e-marefat” held by Astan Quds in Imam Reza's shrine with the method of participatory observation and structured interview. After implementing the model, indicators of persuasion were also extracted, which include communication characteristics (active / passive communication), partiality in the message (obvious position / no obvious position), similarity with Audience (continuous / discrete), approach (emotional / rational), response method (referential / argumentative).The findings of the experimental study section show that the audience mainly favors religious speakers with active communication and similar to them and combined referential and argumentative responses. In relation to the index of partiality and approach, it is mainly different depending on the type of audience. For example, for religious fanatics, the speaker's bias in the form of a clear and strong position is associated with approval and satisfaction. On the other hand, such a stance brings dissatisfaction to the critical audience.<br /> امروزه مردم بیش از پیش با منابع و آموزههای متنوع فرهنگی و اجتماعی روبهرو هستند. روحانیت نیز مانند دیگر رسانهها باید روشهای بهروز و مناسب ارتباط با مخاطب را پیدا کند. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارزیابی رفتار هنجاری روحانیون برای اقناع مخاطب و سنجش الگوی طراحیشده صورت گرفته است. برای طراحی الگوی ارزیابی، مطالعات نظری قابلتوجهی در زمینۀ اثربخشی و متقاعدسازی انجام شد. الگو ششوجهی ارزیابی استاد سخنران یا روحانی مشاور طراحی شد. این الگو با روش مشاهدۀ مشارکتی و مصاحبۀ ساختاریافته، در جلسات حلقههای معرفت که آستان قدس در حرم امامرضا برگزار میکند، اجرا و ارزیابی شده است. الگوی یادشده برای ارزیابی اثربخشی رفتار هنجاری روحانیون شامل شش مؤلفۀ فرم گفتار، تحریک مخاطب، صمیمیت، جزمیت، اعتبارسازی و ویژگیهای فیزیکی است. همچنین، پس از مطالعۀ رفتار هنجاری روحانیون در جلسات حلقههای معرفت، خوشهبندی شاخصهای ارزیابی روحانیون در زمینۀ اقناع نیز استخراج گردید که عبارتاند از: ویژگیهای ارتباطی (ارتباط فعال / ارتباط منفعل)، جانبداری در پیام (موضعگیری آشکار / نبود موضعگیری آشکار)، تشابه با مخاطب (پیوسته / گسسته)، رویکرد (عاطفی / عقلانی)، شیوۀ پاسخگویی (ارجاعی / استدلالی).http://akhlagh.morsalat.ir/article_73721_8a18bdcd6233f295859fa0c4dee6c367.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898184620220823Ethical Requirements and Obstacles of Jihad of Clarification in Ayatollah Khamenei's Thought, Relying on the Role of the Clergyالزامات و موانع اخلاقی جهاد تبیین در اندیشۀ مقام معظم رهبری با تکیه بر نقش روحانیت1031297372210.22081/jare.2022.64577.1769FAزهرا الساداتنجم آبادیدانشگاه امام صادق علیه السلام_پردیس خواهران، تهران، ایران0000_0003_3638_1063Journal Article20220731<strong> </strong><br />Jihad has various fields, and Tthe Jihad of Clarification is the most important one, which is considered a form of countering the current of distortion; Therefore, it requires the social activism of all sections of the society; Especially the clergy who have an important position in this field; Because this Jihad has a lot of similarities with the activities of the missionaries and the clerics have a wider connection with the general public. The Jihad of Clarification is faced with moral harms, which include the predominance of selfishness and fear of reputation, expediency, lack of correct understanding of the difference between criticism and immorality and seditiousness of enemies Requiring Mujahid to acquire moral virtues in accordance with each of the mentioned obstacles is the solution to deal with the moral harms. In the present article, which is of a descriptive analytical type and has been done with a library documentation method, sincerity, trust, courage, Insight and fairness, good morals, constency in speech, honesty and patience have been identified as the moral requirements of jihad.<br /> جهاد، عرصههای گوناگونی دارد و جهاد تبیین مهمترین عرصۀ آن است. جهاد تبیین، نوعی مقابله با جریان تحریف محسوب میشود و ازاینرو، نیازمند کنشگری اجتماعی همۀ اقشار جامعه است. البته روحانیون، جایگاه مهمتری در این عرصه دارند؛ زیرا جهاد تبیین از یک سو، نوعی روشنگری است و با فعالیت مبلغان سنخیت بسیاری دارد و از سوی دیگر، روحانیون ارتباط گستردهتری با عموم مردم دارند و از اقتدار اجتماعی بیشتری برخوردارند. جهاد در عرصۀ تبیین مانند هر عرصهای با موانع و آسیبهای اخلاقی روبهرو است؛ از جمله غلبۀ هوای نفس و ترس از آبرو، مصلحتاندیشی، نبود درک صحیح از تفاوت میان انتقاد و بیاخلاقی، فتنهانگیزی دشمنان، بدبینی و ناامیدی مردم. الزام مجاهد به کسب فضایل اخلاقی متناسب برای مواجهه با هریک از این موانع، راهکار مقابله با آسیبهای اخلاقی پیش روی این حوزه است. در نوشتار حاضر که از نوع تحلیلیتوصیفی است و با روش اسنادی کتابخانهای صورت گرفته است، اخلاص، توکل، شجاعت، بصیرت و انصاف، حسن خلق، اتقان در سخن، صدق و راستگویی و صبر و استقامت از الزامات اخلاقی جهاد تبیین شمرده شده است.http://akhlagh.morsalat.ir/article_73722_67e76419b6f14ca8c4c42bed756c3c83.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898184620220823The Expansion of Morality among the Clergies as an Institute with Emphasis on Social Roles in an Interview with Dr. Seyed Hossein Sharafuddiاخلاقگستری در نهاد روحانیت با تأکید بر نقشهای اجتماعی در گفتگو با دکتر سیدحسین شرفالدین1291497372310.22081/jare.2023.65568.1795FAسیدحسینشرف الدینعضوهیات علمی موسسه امام خمینی ره، گروه جامعه شناسی0000-0002-2490-0009Journal Article20221224<strong> </strong>
From a sociological point of view, the clergy is not a guild in both the Shia religious system and the Catholic Christian system, but is considered a religious institution that has extensive social roles, especially in our Iranian society. Undoubtedly, the link of this institution with the society will be favorable when the matter of ethics and the observance of moral rules by this institution in its actions due to its relationship with the society are duly respected. On the other hand, playing these roles in the society by the clergy should be in such a way as to provide the conditions for the expansion of ethics in the society. This explanation raises the general question in the mind that basically, how can the clergy be effective in both areas, i.e., observing ethics and moral rules and spreading ethics in the society through its social roles.
از نظر جامعهشناختی، روحانیت چه در نظام دینی شیعی چه در نظاممسیحی کاتولیک، یک صنف نیست، بلکه یک نهاد دینی تلقی میشود که نقشهای اجتماعی گستردهای بهویژه در جامعۀ ما بر عهده دارد. بدون تردید، حلقۀ وصل این نهاد با جامعه، زمانی مطلوب جلوه خواهد کرد که این نهاد در کنشهایی که بواسطه ارتباطی که با جامعه دارد، امر اخلاق و قواعد اخلاقی را بهطور شایسته رعایت کند. از طرف دیگر، ایفای این نقشها در جامعه توسط روحانیت باید بهگونهای باشد که شرایط گسترش اخلاق را در جامعهفراهم کند. این توضیح، این پرسش کلی را در اذهان ایجاد میکندکه اساساً روحانیت چگونه میتواند با ایفای نقشهای اجتماعی خود در هر دو بخش، یعنی رعایت اخلاق و قواعد اخلاقی و گسترش اخلاق در جامعه، مؤثر باشد.http://akhlagh.morsalat.ir/article_73723_68ad2d3eafaa666dec5fb30202780288.pdfدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898184620220823The Ethics of Prayer in The Month of Ramadan Based on the Content Analysis of Ṣaḥīfa al-Sajjādīyya; The Supplications Forty-four and Forty-fiveاخلاق عبادی دعا در ماه رمضان بر اساس تحلیل محتوای دعاهای 44 و 45 صحیفۀ سجادیه1491767372410.22081/jare.2023.65164.1784FAفاطمهعلایی رحمانیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه الزهراء (س) تهران ایران0000-0002-8392-6401زهراصرفیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهراء(س)0000-0002-0452-2637معصومهخزائلیکارشناس ارشد علوم قران و حدیث دانشگاه الزهراء(س)0000-0003-4042-5890Journal Article20221106After the Holy Quran, The Infallible Imams’ speeches are the main sources in explaining Islamic teachings. Therefore, analyzing their speeches would pave the way to reach the Islamic theoretical bases and thoughts. <em>Ṣaḥīfa al-Sajjādīyya</em> is composed of supplications with moral, educational and religious themes. The supplication forty-four for the welcoming of the month of Ramadan and forty-five in bidding farewell to the month of Ramadan contain comprehensive moral and enlightening issues which studying them will reveal the depth of Imam Sajjād's knowledge on this month. Thus, we seek to study the two supplications via the method of content analysis to understand their underneath themes and picture their schemata. The findings reveal that the prayers encompass themes such as to know the virtues and blessings of the month of Ramadan, praise to God, ask for forgiveness, divine inspiration of gratitude, <em>Infāq</em> for the sake of God, and ask the divine grace to do good deeds. Furthermore, the two supplications are the best examples of Islamic prayers for the month of Ramadan, which purify souls and pacify the hearts to connect human beings with Heavens.کلام امامان معصوم(ع)، پس از قرآن کریم، از مهمترین منابع در تبیین معارف دینی هستند که با تجزیه و تحلیل کلام این بزرگواران میتوان به دیدگاهها و مبانی نظری کلامشان دست یافت. در این میان، <em>صحیفۀ سجادیه</em> که شامل دعاهای امامسجاد(ع) است، از محتوا و مضامین دقیق اخلاقی، تربیتی و اعتقادی برخوردار است. دعاهای 44 و 45 صحیفۀ سجادیه با عناوین دعا به هنگام فرارسیدن ماه رمضان و دعای وداع با ماه رمضان، مشتمل بر نکات اخلاقی و تربیتی نسبتاً جامعی است که تحلیل آنها بیانگر ژرفای معارف امامچهارم(ع) در خصوص دعا در ماه رمضان است. در این مقاله تلاش شده با استفاده از روش تحلیل محتوا و تکنیک تحلیل مضمون، مضامین موجود در این دعاها بررسی شده و در نهایت، ساختار این دو دعا ترسیم شود. در پرتو بررسی صورت گرفته، نتایج تحلیل نشان داد محتوای این دو دعا مشتمل بر موضوعات شناخت فضائل ماه رمضان، تحمید الهی، درخواست بخشش، الهام شکر از سوی خداوند، انفاق در راه خدا، درخواست توفیق اعمال صالح و صلوات است. امامسجاد(ع) در این دو دعا، نمونه عالی از ادب نیایش در ماه رمضان را به تصویر کشیده است که این امر عاملی برای صیقل جان و آرامش روح و رابطه بین انسان و خالق هستی است.http://akhlagh.morsalat.ir/article_73724_49930083c8ace1a0e8d52e3bfa2d34c8.pdf