دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898134820170823اصول ارتباط اجتماعی با زنان بر اساس سیره فعلی پیامبر (ص)11296488010.22081/jare.2017.48738.1101FAطاهرهرجبیدانشجوی کارشناسیارشد تاریخ و فلسفۀ آموزشو پرورش دانشگاه اصفهانحسنعلیبختیار نصرآبادیدانشیار گروه روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه اصفهانJournal Article20151011انسان موجودی اجتماعی است. بر همین اساس، بسیاری از اهداف جامعهٔ اسلامی در بستر جامعه و بر پایهٔ تعامل و ارتباط شایستهٔ انسانها محقق میشود. افراط و تفریط همواره معضلی در برقراری روابط اجتماعی بوده است. این مقاله میکوشد با توجه به سیرهٔ عملی پیامبردر روابط با زنان، به یک الگو دست یابد. روش تحقیق در این مقاله، مطالعات تاریخی است و شواهد از کتب تاریخی جمعآوری شده است. بررسی شواهد تاریخی نشان داد رفتار پیامبربیانگر کوشش ایشان برای اصلاح تفکر جامعه دربارهٔ زنان و برگرداندن منزلت واقعی آنهاست. در روابط اجتماعی با زنان، توجه به انسانیت زن مهم است. رعایت کرامت، استقلال، عدالت و معرفت در رفتار پیامبربا زنان مشهود بود. همچنین، در حوزهٔ تفاوتهای زن و مرد، ارتباط پیامبربا زنان از یکسو عاطفی و منطبق با احساسات آنان و از سوی دیگر، بر پایهٔ عفت استوار بود. پیامبر اکرمبه منزلهٔ انسان کامل، در روابط با زنان به هر دو بُعد انسانی و احساسی آنها توجه میکرد و در حوزهٔ رفتار با زنان بهترین تعامل را داشت.<br /> دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898134820170823تأمّلی در حقیقت جملات اخلاقی؛ دیدگاه آیةالله مصباح یزدی و نقد آن31496487810.22081/jare.2017.45065.FAمحمد علیمبینیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.Journal Article20160418آیةالله مصباح یزدی حقیقت جملههای اخلاقی را حقیقت اخباری محض میداند که از روابط علّی و معلولی میان فعل و نتیجه حکایت دارند. از نظر ایشان، مطلوبیت و انگیزش موجود در اخلاق، در مفاد حقیقی جملات اخلاقی راهی ندارد و فقط به دلالت التزامی، ضمیمۀ اخلاق گردیده است. ریشۀ این انگیزشِ ضمیمهای نیز میل و علاقۀ هر فرد به ذات و کمال خود است. این منسلخ شدن اخلاق از بُعد انگیزشی و توصیهای و سوق دادن آن به رابطۀ فعل و نتیجه، یکی از محورهای انتقاد به این نظریه بوده است. برخی از طرفداران نظریۀ استاد مصباح در مقام دفاع از آن، کوشیدهاند بُعد انگیزشی را در ماهیت اخلاق داخل کنند و اخلاق را در حالی که در رابطۀ فعل و نتیجه ریشه دارد، ناظر به رابطۀ میان فاعل و فعل هم بدانند و بر این اساس، حیثیتی انگیزشی و انشائی نیز به اخلاق بدهند؛ اما این دفاعیه اوّلاً بدان دلیل که محدودۀ خود را باید و نباید اخلاقی قرار میدهد و پیشنهادی برای خوب و بد اخلاقی ارائه نمیدهد، دفاعیهای کامل نیست و ثانیاً بدان دلیل که برای اخلاق بُعد انگیزشی و ارزشیِ مستقل از میل و خواستۀ نفس را میپذیرد، نمیتواند بهمنزلۀ دفاعیه تلقی شود و با نظریۀ استاد مصباح، تمایزی اساسی پیدا میکند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898134820170823رابطۀ ساده و چندگانۀ ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان با بخشایش (بر اساس مطالعات انجامشده دربارۀ دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی)47636487710.22081/jare.2017.45110.FAمحمدمهدیبابائی منقاریدانشآموختۀ کارشناسیارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی و دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی دانشگاه تهران، ایران.علیخالق خواهاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایرانخدایارابیلیاستاد گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20160621هدف این مطالعه، بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان دانشجویان با «بخشایش» است. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، تحقیق حاضر به شیوۀ تحقیقات توصیفی از نوع توصیفی همبستگی اجرا شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، دانشجویان مقطع کارشناسیارشد دانشگاه محقق اردبیلی را دربر میگیرد. نمونۀ آماری پژوهش شامل 161دانشجوی این دانشگاه بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ سلامت روان گلدبرگ (1972)، پرسشنامۀ ویژگیهای شخصیتی NEO و پرسشنامۀ بخشایش در خانواده استفاده شد. پس از ثبت دادهها در نرمافزار19 Spss.، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد میان ویژگیهای شخصیتی (برونگرایی، توافق، گشودگی و باوجدان بودن) و بخشایش.با 99درصد اطمینان.رابطۀ مثبت و مؤثری شکل میگیرد؛ اما ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری) با بخشایش پیوندی ندارند. همچنین، نتایج نشان داد سلامت روان با بخشایش رابطۀ مثبتی دارد. تحلیل رگرسیون بیانگر آن است که ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان، بخشایش دانشجویان را پیشبینی میکند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898134820170823ساختار فرد و جهان و نقش آن در نیل به کمال اخلاقی:رواقیان و اسپینُزا63876487210.22081/jare.2017.45157.FAسیدعلیاصغریاستادیار گروه مطالعات کاربردی اخلاق، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.Journal Article20160907تفکر رواقی، از گذشته تا کنون بر فلسفۀ غرب تأثیر بهسزایی داشته است. تأثیر این تفکر در دورۀ جدید،یعنی قرون 16 تا 18، بسیار تعیینکننده بوده است. اخلاق در اندیشۀ ارسطو و ارسطوییان با اصول نظری پیوند نزدیکی دارد؛ اما این اصول مبنای اخلاق نیستند. در تفکر رواقیان، اخلاق قویاً بر منطق و فیزیک مبتنی بود. اخلاق در نگاه آنان مهمترین بخش فلسفه بود و دیگر بخشهای فلسفه، مبانی یا مقدمات آن به شمار میآمدند. در اندیشۀاسپینُزا نیز چنانکه از چینش و نام کتاب او آشکار است، متافیزیک بنیاد اخلاق و برای اخلاق است. کاوش در اخلاق رواقی اسپینُزایینشان میدهدشرط بنیادین فضیلت یا کمال اخلاقی، دستیابی به شناخت عمیق از انسان و جهان است. انسان بافضیلت، انسانی عقلانی است و به همین دلیل در مقایسه با دیگران تواناییهای ذهنی بیشتری دارد. درنتیجه، انسان فضیلتمند بسیار فعال است. از دیگر سو، برخی انفعالات همچون اندوه، ترس، افسردگی، خودباختگی و... بر ضعف و ناتوانی دلالت دارند. انسان بافضیلت دچار این انفعالات نیست؛ پس، فضیلت عین نیرومندی است. این نیرومندی درونی بر نیرومندی بیرونی تأثیر میگذارد.
این مقاله میکوشد با تحلیل و بررسی اخلاق از دیدگاه رواقیان و اسپینُزا، رابطۀ اخلاق رواقی را با اخلاق اسپینُزا تبیین کند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898134820170823ارزیابی هوش اخلاقی در افراد با تیپ شبانهروزیِ صبحگاهی و میانه و شامگاهی871116487510.22081/jare.2017.46997.1056FAمهسامسلمانکارشناسیارشد روانشناسی شناختی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.احمدسهرابیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.Journal Article20170313<span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">پژوهش حاضر با هدف ارزیابی هوش اخلاقی در افراد با<br />تیپ شبانهروزیِ صبحگاهی و میانه و شامگاهی انجام گرفت. این تحقیق با رویکرد روش</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt;"></span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">شناسی<br />کمّی در قالب طرح علّیمقایسه</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt;"></span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">ای در سه گروه، افراد با<br />الگوهای صبحگاهی و میانه و شامگاهی بررسی شدند. نمونۀ پژوهش در مرحلۀ اول، شامل<br />230 دانشجوی کارشناسی یا کارشناسیارشد دختر و پسر 18 تا 32 ساله بود. 178 نفر با<br />استفاده از روش نمونه</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt;"></span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">گیری در دسترس و آزمون غربالگری<br />صبحگاهیشامگاهی و باتوجهبه نمرۀ آنها در پرسشنامۀ صبحگاهیشامگاهی انتخاب و در<br />سه گروه، تیپ صبحگاهی (66 نفر) و تیپ میانه (70) و تیپ شامگاهی ( 42 نفر) بررسی<br />شدند. از دو پرسشنامۀ صبحگاهیشامگاهی و پرسشنامۀ هوش اخلاقی، بهعنوان ابزار<br />جمعآوری داده</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt;"></span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">ها استفاده شد. تحلیل آماری با استفاده از آزمون<br />تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین سه گروه، از نظر بخشش و هوش اخلاقی (نمره<br />کل) تفاوت معنادار وجود دارد. نتایج نشان داد که افراد صبحگاهی ازلحاظ بخشش و هوش<br />اخلاقی بالاتر از افرادِ با تیپ میانه و شامگاهی بودند. یافته</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt;"></span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">های<br />پژوهش وجود تفاوت بخشش و هوش اخلاقی بین سه گروه را تأیید کرد. به سه دلیل انتقال<br />و ترویج ارزش</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt;"></span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">های اخلاقی و فرهنگی، شکوفاکردن توانایی</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt;"></span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">های<br />فردی و اجتماعی و کمک به رشد شخصیتی، عاطفی، رفتاری و فکری دانشجویان دارای اهمیت<br />است: 1. هوش اخلاقی یکی از ابعاد هوش است که چارچوبی برای عملکرد صحیح انسان</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt;"></span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">ها<br />فراهم میآورد و بهعنوان عامل پیش</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt;"></span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">بینیکنندۀ رفتار محسوب میشود؛<br />2. اخلاق</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt;"></span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">مندی بهعنوان سرمایۀ راهبردی برای مجموعه</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt;"></span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">های<br />انسانی مطرح است و پیش</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt;"></span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">شرط زندگی اجتماعی کارآمد را <span style="letter-spacing: -0.2pt;">تشکیل می</span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: w_Lotus; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt;"></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">دهد؛3.دانشگاه از مجموعه</span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: w_Lotus; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt;"></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">های بسیار مهم انسانی در هر<br />جامعه است. بنابراین لازم است، پژوهشهای بیشتری در این زمینه انجام بگیرد و<br />متغیرهای بیشتری که با این مؤلفه مرتبط هستند، از زوایای متفاوت بررسی شوند.</span>دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898134820170823رابطۀ هوشاخلاقی با ابعاد اعتمادآفرینی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی قم1111356487610.22081/jare.2017.45119.FAسیف الهفضل الهی قمشیاستادیار و دکتری تخصصی برنامهریزی درسی، گروه علومتربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم.حسینکریمیانگروه علومتربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم.Journal Article20160712<span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">هدف این تحقیق بررسی رابطۀ هوشاخلاقی با ابعاد<br />اعتمادآفرینی مدیران و روش آن ازنظر هدفهای کاربردی و بهلحاظ شیوۀ جمعآوری دادهها،<br />توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش مدیران دانشگاه آزاد اسلامی<br />قم و نمونۀ آماری 84 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان، بهشیوۀ تصادفی ساده<br />انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها دو پرسشنامۀ استاندارد هوش اخلاقی لینک و<br />کیل با چهار مؤلفۀ درستکاری، مسئولیتپذیری ،گذشت و دلسوزی، با پایایی 86/0 و پرسشنامۀ<br />اعتمادآفرینی (اسماعیلی و همکاران) با ابعاد اعتماد راسخ، اعتماد مبتنیبر صداقت،<br />اعتماد فراگیر، اعتماد پایدار و اعتماد متقابل با پایایی 82/ 0 بر اساس آلفای<br />کرانباخ بود. تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس روشهای آمار توصیفی و استنباطی در حد<br />آزمون همبستگی گشتاوری پیرسون و</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt;">T</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"> برای معنیداری رابطۀ دو متغیر نشان داد: 1.<br />بین هوش اخلاقی و اعتمادآفرینی مدیران دانشگاه در سطح 0.99 رابطۀ مثبت و معنیداری<br />وجود دارد؛ 2. بین هوش اخلاقی و اعتماد راسخ، اعتماد مبتنیبر صداقت، اعتماد<br />فراگیر، اعتماد پایدار و اعتماد متقابل رابطۀ مثبت و معنیداری در سطح اطمینان<br />99/0 وجود دارد. برخورداری مدیران دانشگاهها از هوش اخلاقی، زمینهساز<br />اعتمادآفرینی و موجب</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">بهبود</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">مزیت</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">رقابتی</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">و</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">اطمینان</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">خاطر</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">در<br />افزایش رضایت و درنتیجه ماندگاری بیشتر و افزایش کارایی میشود</span>دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898134820170823نقش هوش معنوی و عمل به اعتقادات مذهبی در سلامت روان دانشجومعلّمان دانشگاه فرهنگیان1351576487410.22081/jare.2017.47164.1064FAکاظمبرزگر بفروییاستادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، پردیس علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه یزدمهدیبرزگر بفروییکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزدمنصوردهقان منشادیعضو هیأت علمی واحد پردیس پاکنژاد یزد، دانشگاه فرهنگیانمریمکیاناستادیار دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، پردیس علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه یزدJournal Article20170415هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی سلامت روان دانشجومعلّمان دانشگاه فرهنگیان بر اساس هوش معنوی و عمل به اعتقادات مذهبی است<strong>. </strong>روش در این پژوهش، همبستگی بوده است. بدین منظور، 324دانشجومعلّم (147دختر و 177پسر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامهای متشکل از مقیاسهای هوش معنوی، عمل به اعتقادات مذهبی و سلامت روان پاسخ دادند. دادهها با روش «رگرسیون چندگانه» تحلیل شد. نتایج حاصل از آزمونِ معناداری ضرایب همبستگی نشان داد بین هوش معنوی و سلامت روان (43/0 r=، 01/0>p) و عمل به اعتقادات مذهبی با سلامت روان (28/0 r=، 01/0<p) رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد هوش معنوی میتواند سلامت روان دانشجومعلّمان را پیشبینی کند؛در حالی که عمل به اعتقادات مذهبی در پیشبینی سلامت روان آنها نقش معناداری نداشت. کل نتایج نشان داد هوش معنوی میتواند سلامت روان دانشجومعلمان را تبیین کند.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898134820170823بررسی نظریۀ بنیادهای اخلاقی در میان شاغلان حرفۀ حسابرسی1571796488110.22081/jare.2017.45133.FAسحرسپاسیاستادیار گروه حسابداری، دانشگاه تربیت مدرّسمرتضیکاظم پوردانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه تهران.مصطفیقناددانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160724یکی از اهداف هر حرفه، خدمت به جامعه است. حرفۀ حسابداری نیز از این قاعده مستثنا نیست. بهوجود آمدن موازین اخلاقی، مانند آیین رفتار حرفهای، برای اطمینان از دستیابی به این هدف است. از اینرو، هدف پژوهش حاضر، تحلیل عاملی پرسشنامۀ گراهام و همکاران دربارۀ نظریۀ بنیادهای اخلاقی هایت و همکاران او در میان شاغلان حرفۀ حسابرسی است. نظریۀ بنیادهای اخلاقی هایت از جمله نظریات اخیر دربارۀ قضاوت اخلاقی در حوزۀ شناخت اجتماعی است. در این نظریه، پنج عاملِ مراقبت، انصاف، وفاداری، اطاعت از مرجع قدرت و تقدّس، بهمنزلۀ زیربنای دغدغههای اخلاقی معرفی شده است. گراهام و همکارانش در سال 2011 برای بررسی این پنج بنیاد، پرسشنامهای تنظیم کردند که در آن برای هر یک از بنیادها 6سؤال (در مجموع 30سؤال) طرح شده بود. این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی است و میکوشد با تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بین 120نفر از شاغلان حرفۀ حسابرسی به این پرسش پاسخ دهد که آیا پرسشهای موجود در پرسشنامه میتوانند هر یک از مؤلّفههای یادشده را بهدرستی توضیح دهند یا خیر. برای این امر از تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و سیستم معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل (نسخۀ 5/8) استفاده شده است.
نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی نشان میدهد که میتوان فرض کرد هر یک از پرسشهای مطرحشده در پرسشنامۀ گراهام و همکارانش در سال 2011 میتوانند بنیادهای اخلاقی هایت و همکاران را بهخوبی توضیح دهند. تحلیل عاملی تأییدی نیز درستی این ادعاها را اثبات کرد. دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898134820170823شناسایی و رتبهبندی ارزشهای اخلاقی در حسابرسی از دیدگاه اسلام با رویکرد TOPSIS فازی1792096487310.22081/jare.2017.47392.1072FAحسینصیادی تورانلواستادیاردانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجانپدرامعزیزیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه حسابداری، دانشکدهٔ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجانJournal Article20170508اخلاق حسابرسی از مهمترین عواملی است که موجب حفظ کیان و کرامت حرفۀ حسابرسی میشود. امروزه انتظارات جامعه از حرفۀ حسابداری و حسابرسی افزایش یافته است. افزایش این انتظارات، حسابداران رسمی را ملزم می کند خدمات حرفهای خود را در قالب حسابرسی اخلاقی ارائه دهند. در این راستا، این پژوهش با مرور ادبیات و نظرخواهی از هفت حسابرس خبره و استفاده از رویکرد TOPSIS فازی، پانزده ارزش اخلاقی را در حسابرسی از دیدگاه اسلام شناسایی و رتبهبندی کرده است. نتایج نشان داد از دیدگاه خبرگان حسابرسی، استقلال مهمترین ارزش در حرفۀ حسابرسی است. با مرور ادبیات معلوم شد در صورت نادیده گرفتن استقلال، دیگر ارزشها هم بیمعنا میشوند. همچنین، بعد از استقلال، بیطرفی، صداقت، عینیتگرایی و حقیقتطلبی نیز اهمیت دارند؛ درحالیکه احترام به اشخاص، خیرخواهی و اعتماد در حسابرسی از اهمیت چندانی برخوردار نیستند. در نهایت، این نتیجه به دست آمد که رعایت ارزشهای اخلاقی اسلام در حسابرسی، موجب موفقیت در این حرفه میشود.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهانفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی2251-7898134820170823اخلاق حرفهای، فرهنگ سازمانی، مدرّسان، حسابداری.1792096487910.22081/jare.2017.45165.FAزهرهحاجیهادانشیار گروه حسابداری دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران شرقحسینرجب دریدانشجوی دکتری حسابداری و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس.0000-0002-9064-658XJournal Article20160920<span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">هدف این پژوهش بررسی تأثیر اخلاق حرفه</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt;"></span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">ای بر<br />فرهنگ سازمانی مدرّسان حسابداری است. اخلاق موضوع مهمی است که وجود آن در تمام<br />حرفهها و مشاغل ضروری است. فرهنگ سازمانی نیز یکی از عوامل مهم در پیشرفت یا<br />شکست سازمانهاست. از آنجا که اخلاق حرفهای نتیجۀ فرهنگ سازمانی اعضای<br />سازمان است، در این پژوهش تأثیر اخلاق حرفهای بر فرهنگ سازمانی بررسی شد.<br />مطالعۀ پیشرو از نوع پیمایشی-کاربردی است. دادههای پژوهش با توزیع پرسشنامه<br />و نمونهگیری تصادفی، به شیوۀ مجازی و حضوری، از 99مدرّس دانشگاهی در رشتۀ<br />حسابداری گردآوری شد. برای تحلیل نتایج در قالب یک فرضیۀ اصلی و شش فرضیۀ فرعی،<br />آزمون رگرسیون خطی با استفاده از نرمافزار </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-size: 13.0pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">SPSS</span><span style="font-family: w_Lotus; font-size: 13pt; mso-ansi-font-size: 12.0pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: w_Lotus; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL"> (نسخۀ 22) انجام شد. یافتهها نشان داد اخلاق حرفهای بر<br />فرهنگ سازمانی اثرگذار است. همچنین آشکار ساخت، عوامل نتیجهگرایی، مردمگرایی<br />و گروهگرایی از اخلاق حرفهای تأثیر میگیرند؛ اما عوامل نوآوری، خطرپذیری<br />و ثبات، از اخلاق حرفهای تأثیر نمیپذیرند. درنتیجه، برای افزایش سطح<br />فرهنگ و کارایی سازمانی، توجه به اخلاق حرفهای ضروری است.</span>