مسئلۀ تربیت، از نیازهای ضروری و مهم هر جامعۀ انسانی محسوب میشود. در این میان، تربیت کودک وظیفۀ خطیری است که به ویژه برای والدین مسئولیتآفرین است و کیفیت تحقق آن میتواند برای فرد، خانواده و جامعه سرنوشتساز باشد. مقالۀ حاضر با هدف بررسی و تبیین ابعاد تربیت کودک در نظام خانواده از دیدگاه دین مبین اسلام انجام شد. روش پژوهش از نوع تحلیل اسنادی بوده و طی آن مجموع منابع و اسناد مربوطه بررسی شدند. این منابع شامل آموزههای تربیتی قرآن کریم و سیرۀ زندگی پیامبر اسلام9و امامان معصوم:بوده است. در مقالۀ حاضر، ابتدا مفهوم و جایگاه تربیت کودک در آموزههای اسلام تشریح میشود، سپس حقوق کودک در خانواده و نقش والدین در تربیت کودک تبیین میگردد و در ادامه ابعاد تربیتی کودک از دیدگاه اسلام، شامل تربیت جسمانی و عقلانی، تربیت دینی و اخلاقی و نیز تربیت اجتماعی کودک تشریح میشود. در پایان، روشهای پرورش ابعاد تربیتی کودک بررسی میشود و پیشنهادهای تربیتی برای تحقق تربیت مطلوب کودک ارائه میگردد
Kian, M. (2015). Explaining the dimensions of child education in the family system from the perspective of Islam. Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies, 11(40), 9-35. doi: 10.22081/jare.2015.21444
MLA
Maryam Kian. "Explaining the dimensions of child education in the family system from the perspective of Islam", Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies, 11, 40, 2015, 9-35. doi: 10.22081/jare.2015.21444
HARVARD
Kian, M. (2015). 'Explaining the dimensions of child education in the family system from the perspective of Islam', Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies, 11(40), pp. 9-35. doi: 10.22081/jare.2015.21444
VANCOUVER
Kian, M. Explaining the dimensions of child education in the family system from the perspective of Islam. Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies, 2015; 11(40): 9-35. doi: 10.22081/jare.2015.21444