چکیده اهمیّت تربیت دینی برای دختران دبیرستانی، سبب شده است تا برنامههای بسیاری در این راستا از طریق خانوادهها تنظیم و اجرا شود؛ ولی در بسیاری از موارد به اهداف مدنظر خود نرسیدهاند؛ لذا این پژوهش به بررسی و آسیبشناسی برنامههای یادشده پرداخته و با توجه به آموزههای امیرالمؤمنین، راهکارهایی را برای رفع این آسیبها ارائه نموده است. در این تحقیق برای گردآوری دادهها از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای است که روایی صوری و محتوایی آن توسط استاد راهنما و مشاور و چند تن از اساتید مجرب تأیید شده است. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه دبیران دینی، عربی، مشاوران و مربیان پرورشی ناحیه چهار آموزش و پرورش اصفهان است که در سال تحصیلی90- 1389مشغول به کار بودهاند. بر اساس فرمول، حجم نمونه 85 نفر از آنها به صورت تصادفی برای تکمیل پرسشنامهها انتخاب شدند. در این پژوهش برای مشخصنمودن پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که 9/0محاسبه گردیده و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از نرمافزار آماری spss-18 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد که آسیب ناشی از تمام عوامل آسیبزا در خانواده (فقر اعتقادیفرهنگی، وضعیت اقتصادی و فقر عاطفی) بالاتر از سطح متوسط است