مطالعه حاضر بر آن است تا اندیشههای تربیتی- اخلاقی سه اندیشمند صاحبنظر در حوزه تعلیم و تربیت یعنی فارابی، کومنیوس و روسو را بررسی و به بیان شباهتها و تفاوتهای آرای تربیتی آنها بپردازد. روش پژوهش، توصیفی با رویکرد تحلیلی- مقایسهای است.
از نظر فارابی، انسان دارای فضائل و رذائلی است که در زندگی انفرادیاش ظهور نمییابند، بلکه جامعه است که آنها را از قوه به فعل در میآورد. کومنیوس با بیان تربیت فراگیر، تبعیضهای بین افراد را نادیده میگیرد و در صدد اصلاح و بهبود تعلیم و تربیت کودکان و بزرگسالان و سالمندان بر میآید. وی که بنیانگذار نظام آموزش گام به گام متناسب با رشد یادگیرنده است با اصولی بنیادین برگرفته از طبیعت، به بنیان نهادن سازمان آموزش دقیق خود میپردازد. روسو نیز از یکسو از فرد و تربیت فردی و بازگشت به طبیعت سخن میگوید و از دیگر سو به جامعه و پیمان اجتماعی میپردازد.
یافتههای پژوهش پیش رو حاکی است که بین دیدگاه تربیتی- اخلاقی هر سه اندیشمند تفاوتها و شباهتهایی وجود دارد.
کیان, مرجان, & نظام الاسلامی, فهیمه. (1393). تبیین و تحلیلی بر مفاهیم تربیتی- اخلاقی از نظر فارابی، کومنیوس و روسو. فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 10(35), 67-95.
MLA
مرجان کیان; فهیمه نظام الاسلامی. "تبیین و تحلیلی بر مفاهیم تربیتی- اخلاقی از نظر فارابی، کومنیوس و روسو", فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 10, 35, 1393, 67-95.
HARVARD
کیان, مرجان, نظام الاسلامی, فهیمه. (1393). 'تبیین و تحلیلی بر مفاهیم تربیتی- اخلاقی از نظر فارابی، کومنیوس و روسو', فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 10(35), pp. 67-95.
VANCOUVER
کیان, مرجان, نظام الاسلامی, فهیمه. تبیین و تحلیلی بر مفاهیم تربیتی- اخلاقی از نظر فارابی، کومنیوس و روسو. فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 1393; 10(35): 67-95.