سیدموسوی, سیدحسین, حسن زاده, مهدی. (1395). تحلیل انتقادی غضب و رضایت پیامبر اکرم در کتابهای روایی و عرفانی اهلسنت. فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 12(45), 9-39. doi: 10.22081/jare.2017.22300
سیدحسین سیدموسوی; مهدی حسن زاده. "تحلیل انتقادی غضب و رضایت پیامبر اکرم در کتابهای روایی و عرفانی اهلسنت". فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 12, 45, 1395, 9-39. doi: 10.22081/jare.2017.22300
سیدموسوی, سیدحسین, حسن زاده, مهدی. (1395). 'تحلیل انتقادی غضب و رضایت پیامبر اکرم در کتابهای روایی و عرفانی اهلسنت', فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 12(45), pp. 9-39. doi: 10.22081/jare.2017.22300
سیدموسوی, سیدحسین, حسن زاده, مهدی. تحلیل انتقادی غضب و رضایت پیامبر اکرم در کتابهای روایی و عرفانی اهلسنت. فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق, 1395; 12(45): 9-39. doi: 10.22081/jare.2017.22300
تحلیل انتقادی غضب و رضایت پیامبر اکرم در کتابهای روایی و عرفانی اهلسنت
2دانشجوی دکترای مدرسی معارف اسلامی گرایش مبانینظری دانشگاه فردوسی مشهد.
تاریخ دریافت: 26 دی 1394،
تاریخ بازنگری: 05 اسفند 1394،
تاریخ پذیرش: 25 اردیبهشت 1395
چکیده
حدیثی در کتب اهلِسنت از لسان نبی مکرم اسلامJ بهصورت دعا نقل شده که عبارت است از «اللَّهُمَّ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ أَغْضَبُ کَما یَغضِبُ البَشرُ وأرضَى کما یَرضَى البَشرُ فَمَن لَعَنتُه مِن أحَدٍ مِن أُمَّتی فَاجعَلها لَه زکاةً و رَحمةً» این حدیث با اختلافهایی در الفاظ، مورد پذیرش آنان قرار گرفته است و پایه و اساس برخی از معارف آنها از جمله مبنای مباحث اخلاقی، نبیّ، ولیّ و انسانشناسی آنها را رقم میزند. سؤال این است که آیا این حدیث به همین صورت از پیامبرJ نقل شده است و چنین غضب و رضایتی در پیامبرJ وجود دارد یا اینکه بخشی از آن مورد دستبرد جاعلان حدیث با انگیزههای ویژه قرار گرفته است؟ با توجه بهصراحت اعلام پیامبرJ در خصوص جعل حدیث از طرف دروغگویان و نسبت دادن به ایشان، در این مقاله به بررسی این دو صفت پیامبر از دیدگاه این حدیث، با روش تحلیل محتوایی و تا حدودی بررسی سندی میپردازیم و آنرا با آیات قرآن و روایات محک میزنیم. بهنظر میرسد قسمت اول حدیث درست است اما بخش دوم که عبارتست از : «فَمَن لَعَنتُه مِن أحَدٍ مِن أُمَّتی فَاجعَلها لَه زَکاةً و رَحمةً» صحت ندارد و با غرض تطهیر اخلاقی برخی صحابه، به پیامبرJ نسبت داده شده است.